با استوری فقط بفروشید!


4,449

شاید بشود گفت اولین طبیعت‌شناسی انسان‌های اولیه، با شکل و تصویر بوده است و آنها با نقاشی‌های ساده و سیاه و سفید، پیام بازرگانی و تجاری می‌ساختند. و شاید از عدد هم در کنار شکل محصول استفاده و موجودی کالا را هم اعلام می‌کردند!

مثلاً یک انسان اولیه در هند با رسم شکل و عدد (متن و تصویر) در دم غار خودش، اعلام می‌کرد که من سه تا پوست شیر دارم و با یک عاج فیل عوض می‌کنم؛ همان کاری که ما در قرن 21ام با استوری تجاری انجام می‌دهیم!

راهنمای انتشار استوری فروش

استوری را همه می‌شناسید و به تعریف و توصیف نیاز ندارد. احتمالاً در بازار باسلام (از دی 1401) یا در شبکه‌های اجتماعی مشهور مثل اینستاگرام استوری گذاشتید یا استوری‌های دیگران را دیدید. پس به جای صحبت از استوری چیست و چه اهمیتی دارد مستقیم می‌رویم سر اصل مطلب!

در کجا و با چه هدفی استوری می‌گذاریم؟

اولین موضوع مهم درباره استوری گذاشتن یا حتی دیدن این است که هدفتان چیست؟! نکته کلیدی در پاسخ به این سؤال این است که استوری را در کجا می‌خواهید منتشر کنید و حوزه فعالیت آن جا چی هست یا اگر می‌خواهید استوری‌ ببینید می‌دانید کجا هستید و استوری‌هایش از چه نوع و جنسی هستند.

برای مثال، اگر غرفه‌دار باسلام هستید و می‌خواهید استوری بگذارید، می‌دانید که باسلام یک بازار آنلاین است؛ بازاری که زیرساختش یک شبکه اجتماعی بزرگ است و آدم‌ها می‌توانند در زمینه خرید و فروش به صورت آزادانه ارتباط و گفتگو داشته باشند نه فراتر از آن!

همچنین کسانی که وارد باسلام می‌شوند، به صورت طبیعی و پیش‌فرض می‌خواهند محصولی بخرند یا درباره آن یا قیمتش کنجکاوی کنند. بنابراین خریداران باسلام هم انتظار استوری مرتبط با خرید و فروش را دارند.

خلاصه کلام اینکه هدفتان از استوری در باسلام باید با کسب‌ کارتان مرتبط باشد و نیت اصلی‌تان فروش و کسب سود باشد؛ یعنی با استوری فقط بفروشید نه اینکه وقت یا خوش بگذرانید!

این حرفی که زدم به این معنا نیست که استوری باسلامی فقط شامل فیلم یا عکس محصول با ذکر قیمت است! نه، در همین یادداشت و مطلب تکمیلی‌اش درباره انواع استوری تجاری خواهم گفت.

با استوری فقط بفروشید نه اینکه وقت یا خوش بگذرانید!

درآمد رؤیایی از استوری

اگر می‌خواهید در باسلام یا هر جای دیگر به درآمد میلیونی و عالی برسید باید به جای صرف وقت و انرژی برای تماشای ثروت و درآمد دیگران، آه کشیدن، افسوس و حسرت خوردن یا بهانه آرودن و پای دیگران را وسط کشیدن، کار و تلاش روزانه و هوشمندانه را فراموش نکنید.

گفتم هوشمندانه چون امروزه به دلیل تجارت الکترونیکی، در بیشتر کسب وکارها چیزهایی وجود دارند که اثر کار و تلاش شما را چند برابر می‌کنند. یکی از این چیزها استوری در باسلام است! البته به شرط و شروطی که در چرخه ثروت در استوری خواهم گفت!

یک حرف خودمانی را هم اینجا به شما غرفه‌داران عزیز باسلام بزنم: درست است باید به فکر فروش و کسب ثروت بود اما حال و هوای باسلام یا به اصطلاح امروزی‌ها فرهنگ باسلام را هم باید در نظر گرفت. باسلام یک بازاری است که مردم سراسر ایران، در شهر و روستا، انواع محصولات خود را چه خانگی، محلی و سنتی و چه صنعتی، کارگاهی و پیشرو، به صورت مستقیم یا کمترین واسطه به خریداران عرضه می‌کنند اما همه ماجرا این نیست، بلکه برای اهالی باسلام، داستان کار و زندگی آدم‌ها مهم‌تر از بازار و عرضه و تقاضاست! آنها در این شبکه اجتماعی بزرگ باسلامی، دوست دارند با هم آشنا شوند و گفتگو کنند، از داستان زندگی و کسب‌وکار همدیگر باخبر شوند و به یکدیگر کمک کنند.

چرخه ثروت در استوری

شما غرفه‌دار باسلامی باید خلاقانه و هوشمندانه از همه امکانات این بازار آنلاین استفاده کنید تا به ثروت برسید اما در اینجا صحبت من درباره استوری است. چرخه کسب درآمد از استوری از این قرار است:

  1. استوری با محتوای خوب و استاندارد (که ویژگی‌هایش را خواهم گفت).
  2. جذب فالور (دنبال‌کننده): این قسمت جزو ذات استوری است و چند سطر پایین‌تر اهمیتش را خواهم گفت.
  3. تبدیل فالور به خریدار؛ یعنی تبدیل استوری به فروش.
  4. استمرار استوری‌های خوب و عالی: جذب فالور بیشتر و تبدیل آنها به خریدار و به طور کلی افزایش فروش و درآمد.
  5. جذب تبلیغات: ممکن است فالورهایتان خیلی زیاد شود و دیگران پیشنهاد تبلیغات محصولاتشان را در استوری شما بدهند. این امکان فعلاً در باسلام فعال نیست اما در شبکه‌های دیگر یکی از راه‌های کسب درآمد بیشتر از استوری است.
  6. اشتراک استوری: اگر استوری شما جذاب و مشتری‌پسند باشد، ممکن است کاربران یا خریداران باسلام استوری شما را با دیگران به اشتراک بگذارند و این یعنی احتمال فروش و درآمد بیشتر.

[post id=30789]

اهمیت جذب فالور

در چرخه ثروت در استوری، جذب فالور را مهم‌ترین بخش از فروش با استوری ذکر کردم. دلیلش هم واضح است، چون کسی که پیجی را فالو می‌کند به احتمال زیاد به موضوعات یا محصولاتی که در استوری شما منتشر شده علاقه‌مند یا کنجکاو است و می‌خواهد استوری‌های بعدی را ببیند و این یعنی پیام‌های انتقالی شما در استوری می‌تواند در او به تدریج اثر کند و از شما نه یک بار بلکه بارها خرید کند و مشتری وفاوادر شما گردد!

البته همیشه تعدادی فالور هم وجود دارد که بر اساس مقابله به مثل (که خودش یک ترفند و تکنیک مهمی است) یا به دلیل رفاقت یا خویشاوندی پیج شما را دنبال می‌کنند. به آنها کاری نداریم، چون به دلیل خرید محصول، شما را فالو نکردند و غالباً به استوری‌ها هم دقت نمی‌کنند و لایک هم می‌کنند!

چرا باید شما را فالو کنند؟

یک سؤال مهم و آن اینکه وقتی در بازار بزرگ باسلام میلیون‌ها کاربر وجود دارد، آنها به چه دلیلی باید پیج شما را فالو کنند؟ واضح‌تر بپرسم اینکه آنها برای چه چیزی باید پیج شما را فالو کنند و با فالو کردن چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد؟

جواب این پرسش در ظاهر و شخصیت پیج شماست؛ یعنی مخاطبان باید از پروفایل، صفحه غرفه و چند استوری آخر شما باید بفهمد که آیا فالو کردن شما برایش ارزش دارد و آن اتفاقی که می‌خواهد برایش می‌افتد یا خیر؟! بنابراین باید بپذیریم که قبل از استوری کردن باید خودمان و غرفه‌مان آمادگی انتشار استوری را داشته باشیم!

مخاطبان باید از پروفایل، صفحه غرفه و چند استوری آخر شما باید بفهمد که آیا فالو کردن شما برایش ارزش دارد یا نه؟

آمادگی غرفه‌دار برای استوری!

با استوری می‌توان خیلی فروخت اما چیزهایی فراتر از استوری هم لازم است! استوری یک ابزار برای غرفه‌دار و فروشنده کالاست اما پشت همه چرخه‌های تولید ثروت، چه با استوری و چه بدون آن، به غیر از ساخت غرفه و موجود بودن محصولی برای فروش، چیزهای دیگری هم لازم است؛ مثل:

  1. کار و تلاش مداوم و هوشمندانه.
  2. تصمیم و اراده با تمرکز بر هدف و توجه نکردن به حاشیه‌ها.
  3. هدف‌گذاری برای ایجاد و افزایش انگیزه: اهدافی واضح و روشن با ذکر تعیین عدد درآمد، قابل اندازه‌گیری و ارزیابی نسبت به قبل، قابل‌دسترس و باورکردنی نسبت به وضعیت موجود و اجرا با زمان‌بندی.

استوری را برای خودت شیرین کن!

این را باید اضافه کنم که مهم‌ترین آمادگی برای انتشار استوری مربوط به محتواست، پس غرفه‌دار باید به تولید و انتشار محتوا نه تنها اعتقاد داشته باشد بلکه از آن لذت ببرد! (دلیلش را دو خط پایین‌تر می‌گویم) و اگر خودش این توانایی و شوق را ندارد برای آن باید آدمی با انگیزه انتخاب کند که حتی می‌تواند از اعضای خانواده باشد! امروزه بچه‌ها خیلی در این زمینه‌ها مهارت دارند و خیلی هم لذت می‌برند.

از ابتدای مطلب روی این نکته خیلی تأکید کردم که با استوری بفروشید و صاحب درآمد شوید اما منظورم این نیست که نگاهتان به استوری فقط پول در آوردن باشد! برای اینکه استوری شما به صورت طبیعی در قلب مخاطب اثر کند و بفروشد باید از تولید و انتشار محتوا که در اینجا استوری است لذت ببرید و بعد به پولساز بودنش فکر کنید. به همین دلیل در دو جمله بالاتر روی اعتقاد و لذت بردن از استوری تأکید کردم. آنچه از دل بر آید بر دل نشیند!

غرفه‌دار باید به تولید و انتشار محتوا نه تنها اعتقاد داشته باشد بلکه از آن لذت ببرد!

آمادگی صفحه غرفه

با ثبت‌نام در باسلام یک حساب کاربری خواهید داشت که همان پروفایل کاربری شماست و اگر غرفه بسازید یک میزکار غرفه‌داری برای مدیریت غرفه خواهید داشت که به آن صفحه غرفه (پروفایل غرفه‌) می‌گوییم. در استوری‌های باسلام پروفایل غرفه‌ نمایش داده می‌شود نه پروفایل غرفه‌دار (کاربری) اما این دو پروفایل شما باید کامل و بی‌نقض باشد تا کاربران بیشتر اعتماد کنند.

عکس غرفه

عکس پروفایل غرفه را می‌توانید به دو شکل تنظیم کنید: عکسی از خودتان را که مالک غرفه هستید یا تصویری را که گویای نام تجاری و فعالیت غرفه است بارگذاری کنید. در هر دو صورت تصویر پروفایل، باکیفیت و رنگی باشد. همچنین اگر عکس شخصی خودتان را می‌گذارید به صورتی باشد که شما را به درستی و در حالتی مناسب نشان دهد؛ مثلاً با لبخند و شانه بالا و رو به دوربین! پس‌زمینه عکس هم رنگی باشد بهتر است.

نام غرفه

نام غرفه خیلی اهمیت دارد و با دیدن یا شنیدن آن، معنا و مفهومی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد که طبیعتاً باید به نفع کسب‌وکار و غرفه شما باشد؛ بنابراین در انتخاب اسم غرفه خیلی دقت کنید. در اینجا به چند نکته مهم اشاره می‌کنم:

  • نام غرفه و حتی غرفه‌دار فارسی باشد نه انگلیسی یا فینگلیش. همچنین از اعداد و نمادها استفاده نگردد.
  • نام غرفه، شامل کلمات کلیدی در حوزه فعالیت کسب و کار باشد؛ مثلاً اگر غالب محصولات غرفه، مانتو است در نام غرفه، حتماً از کلمه مانتو استفاده شود.
  • اسم غرفه کوتاه انتخاب شوند و پیشنهاد می‌کنم حداکثر سه تا چهار کلمه ای باشد تا در انواع گوشی‌های کوچک و متوسط کاملاً دیده شوند.
  • نامی انتخاب کنید که در یاد و خاطره مشتری بماند تا برای خرید دوباره یا تعریف از شما نزد دیگران (تبلیغ مجانی!)راحت‌تر و سریع‌تر به ذهنش برسد.
  • مالکیت قانونی و معنوی یا عرفی و اخلاقی کلمات و اسامی دیگران را حتماً در نظر بگیرید. بنابراین از نام شهرها، مراکز دولتی و عمومی، برندها، اسامی مقدس (مانند نام‌ها و القاب چهارده معصوم و امام‌زادگان مشهور)، آثار ملی و تاریخی، اسامی دانشمندان، هنرمندان و افراد مشهور معاصر، بدون گرفتن مجوز و البته داشتن دلیل مهم تجاری استفاده نکنید. باید بدون استفاده از این اسامی، مشتریان به شما اعتماد کنند و وفادار بمانند.
  • از کلمه «باسلام» در نام‌گذاری پروفایل خودتان یا غرفه استفاده نکنید که بدون مجوز کتبی باسلام ممنوع است.

معرفی غرفه و غرفه‌دار

در پروفایل‌ها یک یا چند قسمت برای معرفی (بیو: bio) وجود دارد و در باسلام نیز این امکان برای شما در صفحه غرفه مهیاست تا خود و غرفه را معرفی کنید. سعی کنید از همه قسمت‌های آن استفاده کنید؛ مخصوصاً آن قسمتی که به طور پیش‌فرض نمایش داده می‌شود و به انتخاب و کلیک کاربر وابسته نیست.

هر کدام از معرفی خود و غرفه را سه خط در نظر بگیرید و محتوا را به ترتیب اهمیت وراد کنید. برای معرفی غرفه تولیدی یا کارگاهی و مانند آن پیشنهاد می‌کنم که شعار تجاری شرکت، نشانی کارخانه، سابقه فعالیت، افتخارات و جوایز به صورت کوتاه ثبت شود. در معرفی غرفه شخصی بهتر است به تخصص خود و عناوین واقعی مثل دکتر هم اشاره کنید.

همیشه سعی کنید معرفی‌ها را طوری بنویسید که مخاطب را به ماندن و دیدن محصولات ترغیب کند تا بلکه از شما هم خرید کند. همچنین حتماً قوانین انتشار محتوا در باسلام را مطالعه کنید و در نام‌گذاری و پیام‌های تبلیغاتی، قوانین، اخلاق و عرف جامعه را رعایت کنید تا استوری شما حذف نشود و زحمت‌تان هدر نرود. اگر به این موارد هم اعتقاد ندارید حداقل برای کسب درآمد آنها را رعایت کنید.

کدام استوری می‌فروشد؟

من که از نوشتن خسته نمی‌شوم ولی می‌گویند خوانندگان اینترنتی خیلی حوصله خواندن ندارند! اگر تا اینجا پذیرفتید که برای استوری فروشنده، آمادگی لازم است و مهمترین آمادگی به تولید و انتشار محتوا مربوط استف قسمت بعدی را با عنوان کدام استوری می فروشد؟ بخوانید. ممنون!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
10 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کلثوم احمدیان
کلثوم احمدیان
29 روز قبل

بسیار عالی و آموزنده بود

مهسا
مهسا
1 ماه قبل

من نمیتونم استوری بذارم استوری کجاست؟ ینی غرفه من غیر فعاله ک نمیتونم؟

فاطمه سادات موسوی
فاطمه سادات موسوی
مدیر
پاسخ به  مهسا
1 ماه قبل

سلام؛ نه غیرفعال نیست.
توی اپ باسلام (نارنجی) میتونید استوری بذارید.

علیرضا جوانمردی
علیرضا جوانمردی
3 ماه قبل

سلام خداقوت
نمیتونم تو اپ مشتری استوری بذارم
کجا قایم‌ ش کردین؟

آرزو
آرزو
5 ماه قبل

تو باسلام مشتری استوری رو که نگاه میکنه ریپلای میکنه قیمت میپرسه یه ری اکشنی نشون میده اینجا به ندرت از ۱۰۰ نفر شاید یه نفر ریپلای کنه و بگه اینو میخوام ، من که تا الان بازخورد خوبی از استوری نگرفتم ، و جدیدا به هزینه ارسال گیر میدن بابا پست گرون شده کارتن گرون شده ، تو جنس با کیفیت و درجه یک با قیمت مفت و ارسال رایگان میخوای ! مگه دیجی کالا نیست چرا همه خرید میکنن هزینه ارسال هم براشون مهم نیس ، بعد اینجا اولین سوال اینه : ببخشید هزینه ارسال چنده ! و پایان مشتری رفت که رفت

فاطمه نعمتی
فاطمه نعمتی
7 ماه قبل

سلام وخداقوت…
ببخشید من دنبال کننده هام خیلی زیاد هستن ولی استوری هام روفقط در حد ۱۵تا۲۰نفر بازدید میکنن!!!چرا؟؟؟!

هاجرتهوری
هاجرتهوری
پاسخ به  فاطمه نعمتی
3 ماه قبل

سلام من هم مثل شما فالورهام زیاده ولی نهایت ۴۰نفر از استوریهام بازدید میکنن نمیدونم چرا؟؟

نیما
نیما
1 سال قبل

استوری من در اپلیکیشن خاموش شده علت چیه ؟

مجید
مجید
1 سال قبل

سلام به نظر من الان اکثر محصولات کشاورزی تراریخته است

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x