انواع روش های درست کردن آبغوره با دستگاه و بدون دستگاه


36

انواع روش های درست کردن آبغوره با دستگاه و بدون دستگاه

غذاهای ایرانی با تنوع بی نظیر و طعم ها و رنگ هایی که دل هر دوست دار شکمی را می برد چند رمز موفقیت دارند. بدون شک یکی از اصلی ترین رمز‌های موفقیت غذاهای ایرانی دستپخت مادرانی است که عشق و مهرشان را با غذا ترکیب می کنند و به این شکل  با استفاده از ساده ترین مواد غذایی بهترین غذاها را طبخ می کنند اما یکی دیگر از مهم ترین دلایل خوشمزگی و لذیذ بودن غذاهای ایرانی استفاده از چاشنی های مختلف است که تنوع بسیاری به غذاها می دهد، از انواع ادویه گرفته تا چاشنی های که عطر بهتری می دهند مانند گلاب و یا ترشی غذا را تقویت می کنند مانند آبلیمو، آب نارنج و یا آبغوره.

همانطور که گفته شد چاشنی ها نقش اساسی در بهتر شدن غذاها دارند و آبغوره یکی از همین چاشنی هاست که در بین غذاهای ایرانی کاربرد بسیاری دارد. آبغوره در واقع عصاره انگور ترش یا انگور نارس است که در بسیاری از استان‌های ایران برای ترش کردن غذا استفاده می‌شود. این چاشنی خوشمزه در برخی خورشت‌ها و سالادها  جزء لاینفک سفره ایرانیان است و اسیدیته دلپذیری به غذا می دهد . البته در کنار طعم لذیذی که به غذا می دهد  خواص متعددی نیز دارد مثلا مصرف آبغوره به کاهش وزن و لاغری، کاهش فشار خون و کاهش صفرا کمک می‌کند. آبغوره دمای بدن را کاهش می‌دهد و تشنگی را رفع کرده و برای درمان تب مفید است. علاوه‌ بر این آبغوره همراه با غذا می تواند به جذب آهن بیشتر در بدن کمک کند و ویتامین C موجود در آبغوره می تواند از شما در برابر انواع سرماخوردگی‌ ها محافظت کند و به طور کلی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. پس چه برای بهتر کردن طعم غذا و چه برای فواید آبغوره دنبال روش تهیه آن هستید با این محتوا همراه باشید.

اگر از طرفداران پروپاقرص آبغوره هستید و ترجیح می دهید غذاهایتان را با این چاشنی طعم دار کنید و از طرفی از سلامت و طبیعی بودن آبغوره های بازاری مطمئن نیستید می توانید به سادگی و با دو روش استفاده از دستگاه و بدون دستگاه و با روش جوشاندن یا بدون جوشاندن آبغوره مورد نیاز خود را تهیه کنید و به این طریق از سلامت مواد غذایی که استفاده می کنید مطمئن خواهید بود.

طرز تهیه آبغوره خانگی با دستگاه

برای تهیه آبغوره خانگی با استفاده از دستگاه کافی است در خانه یک دستگاه مخلوط کن یا آبمیوه گیری داشته باشید و با گرفتن عصاره غوره های تازه یک چاشنی لذیذ و ترش برای طعم دهی به غذاهای خود تهیه کنید، برای این کار لازم است که مراحل زیر را طی کنید.

مواد لازم برای تهیه آبغوره خانگی

مواد لازممقدار مورد نیاز
غوره تازهبه مقدار لازم
نمکبه مقدار کم

زمان آماده سازی

تهیه آبغوره با استفاده‌ از دستگاه حدود ۲۰ دقیقه زمان صرف خواهد کرد.

کالری

در هر ۱۰۰ گرم آبغوره حدود ۵۳ کالری وجود دارد.

مراحل طرز تهیه آبغوره خانگی خوشمزه با دستگاه

تهیه آبغوره خانگی بسیار ساده و آسان است و می توانید یا استفاده از دستگاه برقی آبمیوه گیری و یا مخلوط کن به سادگی آن را تهیه کنید، با استفاده از این روش می تواند در طول سال چند بار آبغوره سالم و تازه تهیه کنید و به این شکل در کل سال از خرید آبغوره بازاری بی نیاز باشید. فقط کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

۱. پاک کردن غوره ها

قبل از هر مرحله ای باید غوره های تازه را کاملا پاک کنید و تمام ساقه های آن را جدا کنید. شاخ و برگ ها و حتی ساقه های کوتاهی که به انتهای غوره ها چسبیده را کاملا جدا کنید تا تنها دانه های غوره تازه باقی بماند.

۲.شستشوی غوره ها

دانه های غوره پاک شده و جدا شده از ساقه ها را به طور کامل شسته و درون آبکش قرار دهید و چندین بار آبکشی کنید و نهایتا زمان بدهید تا آب اضافی که از شستشو بین غوره ها مانده خارج شود.

۳. آبگیری غوره ها

پس از اینکه‌ غوره ها تقریبا خشک شدند با استفاده از آبمیوه گیری یا مخلوط کن آنها را آبگیری کنید.

۴. فیلتر کردن آبغوره

اگر برای آبگیری غوره ها از آبمیوه گیری استفاده کردید بیشتر راه فیلتر کردن را برداشته آید چون پوست و هسته غوره ها  به وسیله خود دستگاه جدا می شود و به این صورت آبغوره یکدست تر و زلال تری دارید اما در مخلوط کن اینطور نیست و شما آبغوره ای با مخلوط گوشت و پوست غوره دارید که باید آنها را جدا کنید. برای اینکار می توانید از آبکش، الک یا پارچه نخی استفاده کرده و آبغوره را از آن عبور دهید تا یک آبغوره زلال و یکدست داشته باشید.

۵.جوشاندن آبغوره

برای اینکه آبغوره ای خوشرنگ تر داشته باشید که در عین اینکه مقدار کمتری دارد ترشی بیشتری داشته  و چاشنی بیشتری به غذا بدهد باید بعد از فیلتر کردن آبغوره سراغ مرحله جوشاندن بروید. برای اینکار آبغوره ای زلالی که به دست آورده اید را روی شعله قرار دهید که بجوشد تا زمانی که غلظت آن بیشتر شده و مقدار آن تقریبا به نصف زمان شروع برسد.

۶. اضافه کردن نمک

برای اینکه آبغوره طعم بهتری بگیرد می‌توانید پس از جوشاندن مقداری نمک به آن اضافه کنید اما دقت کنید که در صورتی که از آبغوره برای کاهش فشارخون استفاده می کنید به آن نمک اضافه نکنید چون خود نمک باعث افزایش فشار خون می شود.

۷. خنک شدن و ریختن آبغوره در ظرف

بعد از جوشاندن آبغوره باید اجازه دهید تا کاملاً خنک شود، پس از آنکه کاملا خنک شد آنها را ترجیحا در ظرف‌ های شیشه ای با درب محکم بریزید و درب ظرف را محکم ببندید. به این ترتیب آبغوره خانگی شما آماده است.

طرز تهیه آبغوره بدون دستگاه

اگر در خانه آبمیوه گیری یا مخلوط کن ندارید ناراحت نباشید شما می توانید دقیقا مشابه روش بالا آبغوره خانگی خود را درست کنید با این تفاوت که به جای دستگاه برقی از گوشت کوب یا هاون استفاده کنید و یا هر وسیله دیگری که بتوانید با استفاده از آنها غوره ها را له کرده و آبشان را جدا کنید. فقط از آنجایی که در این روش غوره ها کاملا با گوشت و پوست و دانه له شده اند بهتر است برای فیلتر کردن آبغوره حتما از پارچه نخی استفاده کنید تا آبغوره از روزنه های ریزتری عبور کند و پوست و گوشت غوره از آبش کاملا جدا شود. در نهایت هم سایر مراحل را همانطور که گفته شد طی کنید تا یک آبغوره خوشرنگ و لذیذ داشته باشید.

طرز تهیه آبغوره خانگی با دستگاه (بدون جوشاندن)

در این روش تقریبا تمام مراحل تهیه آبغوره با روش دستگاه تکرار می شود و تنها مرحله جوشاندن را حذف می کنیم. برای اینکار پس از اینکه ساقه‌های غوره ها را جدا کرده و به خوبی شستشو دادید آب غوره ها را با دستگاه گرفته و به وسیله یک پارچه یا کیسه نخی فیلتر کنید. پس از این مرحله آبغوره را به مدت 3 روز در جایی قرار دهید تا گاز آن خارج شود. سپس آبغوره را در بطری بریزید و چند عدد غوره هم داخل بطری بیندازید. دور بطری را روزنامه بپیچید و در جای تاریک قرار دهید تا رنگ آبغوره قرمز خوشرنگ شود.

طرز تهیه رب غوره

همانطور که از اسمش پیداست رب غوره مانند رب گوجه یا هر رب دیگری از غلظت بالایی برخوردار است و برای تهیه آن نیاز به آبگیری وجود ندارد. برای تهیه رب غوره، همانطور که گفته شد پس از  طی مراحل پاک کردن و شستشوی غوره ها باید غوره‌ها را با مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید  تا زمانی که غوره‌ ها نرم و له شوند . بعد از این غوره ها را از صافی رد کرده و آب آن را دوباره بجوشانید تا به غلظت مناسب رسیده و نهایتا آن را در ظرف مناسب شیشه ای نگهداری کنید .

طرز تهیه گرد غوره

برخلاف تهیه آبغوره که تمام تلاشمان را می کنیم که آب دانه های غوره را به دقت حفظ کنیم در تهیه گرد غوره تقریبا آب غوره را دور می ریزیم و اجازه می دهیم تا کاملا خشک شود. برای اینکه پس از طی مرحله پاک کردن و شستشو آنها را روی پارچه پهن کرده و اجازه می دهیم چند هفته باقی بماند تا کاملا خشک شده و اب غوره ها تبخیر شود. در نهایت غوره های خشک شده را آسیاب کرده و برای طعم  بهتر و ماندگاری بیشتر به آن کمی نمک اضافه می کنیم. می توانید از این گرد برای طعم دادن به انواع غذاها و سالادها استفاده کنید.

روش و نکات نگهداری از آبغوره

  • از شیشه های کوچک برای نگهداری آبغوره استفاده کنید تا پس از باز کردن هر شیشه آبغوره داخل آن زودتر  مصرف شده و خراب نشود.
  • از ظرف های با دهانه تنگ مانند شیشه نوشابه استفاده کنید که احتمال کپک زدن آبغوره کمتر شود.
  • برای نگهداری آبغوره حتما از طرف شیشه‌ای استفاده کنید چون در صورت استفاده از ظرف های پلاستیکی به دلیل واکنشی اسیدی آبغوره با دیواره های بطری پلاستیکی می تواند  خاصیت سرطان زایی پیدا کند.
  • در بین ظروف شیشه ای ظرف های تیره رنگ به دلیل اینکه نور کمتری از خود عبور می دهند برای نگهداری از آبغوره مناسب تر هستند.
  • قبل از استفاده از شیشه برای نگهداری آبغوره حتما آنها را استریل کنید و در آب جوش برای مدتی قرار دهید و بجوشانید و پس از آن اجازه دهید تا شیشه‌ها کاملا خشک شده و سپس از آن ها استفاده کنید.
  • ظرف نگهداری آبغوره خانگی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  •  پس از باز کردن درب ظرف آبغوره می توانید آن را به مدت یک سال در یخچال نگهداری کنید.
  • هنگام ریختن آبغوره در ظرف سعی کنید آن را تا لبه پر نکنید و کمی از لبه شیشه خالی بماند این کار سبب می شود اکسیژن به داخل آبغوره راه پیدا نکند و آبغوره کپک نزند.
  • پس از ریختن آبغوره در ظرف روی آن را سلفون یا پلاستیک بکشید و سپس درپوش ظرف را ببندید.
  • برای جلوگیری از ورود هوا به ظرف آبغوره و کپک زدن آن می توانید دور تا دور درپوش شیشه را نوارچسب بزنید.
  • برای وارد نشدن هوا به آبغوره می توانید یک قاشق روغن زیتون هم به آن اضافه کنید که روی آن را بپوشاند و مانع ورود هوا شود.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آبغوره خانگی

  • برای تهیه آبغوره با کیفیت  بهتر است از غوره عسکری بدون هسته استفاده کنید.
  • برای نگهداری طولانی مدت آبغوره و خوشرنگ‌ تر شدن آن، آبغوره را با کمی نمک بجوشانید و در طی جوشیدن، کف‌ های جمع شده روی آن را بردارید.
  • برای ترش تر شدن آبغوره می توانید زمان جوشاندن آنرا بیشتر کنید تا آبغوره غلیظ تر و ترش تر شود.
  • آبغوره را در مقابل آفتاب قرار ندهید چون سبب واکنش های شیمیایی، اسیدیته شدن آبغوره و از بین رفتن ویتامین c  آن خواهد شد.
  • به هیچ وجه آبغوره کپک زده را استفاده نکنید چون برخی از کپک ها، سموم سرطان زایی مانند مایکوتوکسین ها را تولید می کنند که موجب ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان کبد می شود.
  • پوره ای که از آب غوره جدا کردید را می توانید روی پارچه ای پهن کرده و پس از خشک شدن تبدیل به گرد غوره کرده و به عنوان چاشنی غذا از آن استفاده کنید.
  • در هنگاه پاک کردن غوره ها دقت کنید که حتما دم غوره ها را هم بگیرید چون در غیر این صورت طعم آبغوره شما گس خواهد شد.
  • می توانید به دلخواه برای استفاده از نمک به ازای هر لیتر آبغوره ۱ قاشق مربا خوری نمک بزنید
  • از قابلمه استیل یا لعابی برای جوشاندن آبغوره استفاده کنید.

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه آبغوره خانگی

آبغوره جوشیده بهتر است یا نجوشیده؟

آبغوره جوشیده طعم ترش تری دارد و از نظر دوام نیز در مقایسه با آبغوره نجوشیده می توان زمان طولانی تری از آن استفاده کرد..

آبغوره را بدون جوشاندن می توان تهیه کرد؟

بله، کافی است بعد از گرفتن آب غوره ها، آبغوره را به مدت 3 روز در جایی قرار دهید تا گاز آن خارج شود. سپس آبغوره را در بطری بریزید و چند عدد غوره هم داخل بطری بیندازید. دور بطری را روزنامه بپیچید و در جای تاریک قرار دهید تا رنگ آبغوره قرمز خوشرنگ شود.

چگونه در خانه آبغوره بگیریم؟

بعد از پاک کردن و شستن کامل غوره ها می توان با دو روش استفاده از دستگاه و بدون دستگاه آب غوره ها را گرفت و بعد از فیلتر کردن آنها روی شعله قرار دهیم تا بجوشد، تا زمانی که مقدار آن به نصف مقدار اولیه آبغوره برسد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x