چک لیست کامل لوازم تحریر برای پایه اول تا ششم ابتدایی


5,147

چک لیست کامل لوازم تحریر برای پایه اول تا ششم ابتدایی

اسکار رنگی‌ترین و جذاب‌ترین خرید جهان بی شک با اختلاف می‌رسد به خرید لوازم تحریر، فرقی هم نمی کند که کلاس اول ابتدایی باشی یا دانشجوی سال آخری و یا حتی یک فرد میانسالی که سالی یک بار هم از لوازم تحریر استفاده نمی کند، خرید لوازم تحریر برای هر کسی یکی از جذاب ترین کارهاست. هر سال روزهای آخر شهریور تنها چیزی که می‌تواند انتظار هولناک باز شدن مدرسه برای بعضی از بچه ها را تلطیف کند همین خرید‌های جذاب و خوش رنگ و لعاب است. اما از آنجایی که احتمالا شما با ورود به هر لوازم تحریری با جشنواره ای از رنگ و طرح مواجه می شوید که هر کدامشان مثل آهنربا شما را به سمت خود می‌کشند بهتر است که برای خرید اصولی و درست تر لوازم مورد نیاز هر پایه تحصیلی را از قبل بدانید تا برای خودتان یا فرزندتان درست تر و هدفمندتر خرید کنید، ما در این مطلب لوازم تحریر مورد نیاز پایه اول تا ششم را برای انتخاب درست‌تر شما معرفی کرده ایم.

لیست لوازم تحریر مدرسه برای تمام مقاطع ابتدایی (کلاس اول تا ششم)

فرقی نمیکند که فرزند شما برای اولین بار پشت نیمکت های کلاس درس نشسته باشد یا در آستانه ورود به مقطع دوم تحصیلاتش باشه و هفتاد خان را تا غول مرحله اول رسانده باشد در هر صورت یک سری از وسایل مورد نیاز برای دانش آموز در همه سال های مقطع ابتدایی ضروری است.

کوله پشتی مناسب مقطع ابتدایی

اینکه یک کوله پشتی سنگین مسافرتی را بندازیم روی دوش یک دانش آموز کلاس اولی همه ساعات مدرسه که باید شیرین ترین خاطره های بچه ها باشد را تبدیل به شکنجه می‌کند، پس در انتخاب کوله پشتی قبل از هر طرح و مدلی باید به قد و وزن و جثه دانش‌آموز توجه کرد و کوله پشتی متناسب با آن را انتخاب کرد که سلامت دانش آموز را به خطر نیندازد.

از ویژگی های کیف مدرسه خوب بندهای استاندارد است کیف هایی با بندهای پد‌دار که راحتی بیشتر روی شانه‌های داشته باشند بهترین انتخاب هستند، بندهای نازک روی پوست رد می‌اندازند و وزن کیف را پخش نمی کنند. استفاده از مواد باکیفیت و بادوام در ساخت کیف یکی دیگر از معیارهایی است که باید قبل از خرید به آن دقت کنید و بهتر است به دنبال کوله‌ای باشید که از مواد بادوام مثل نایلون یا بوم ساخته شده باشند.

قابل شستشو بودن هم از دیگر معیارهایی است که یک کوله مدرسه باید حتما داشته باشد، عدم رعایت بهداشت از سوی بچه ها و از طرفی آلودگی های محیطی باعث کثیف شدن کیف دانش آموزان می شود . بنابراین کیفی بخرید که به راحتی بتوان آن را شست.

کوله پشتی مدرسه بسته به اینکه دخترانه یا پسرانه باشد و برای چه سنی استفاده شود. طرح ها و مدل های مختلفی دارد. دختران دبستانی بیشتر به خرید کوله پشتی های فانتزی دارند و پسرها کوله پشتی اسپرت می پسندد. البته بر عکس این ماجرا هم صدق می کند. شما با استفاده از لینک زیر می تواند در غرفه های مختلف با سلام بگردید و کوله پشتی مدرسه مورد نظر خودتان را پیدا کنید.

مناسب مقطع ابتدایی

جامدادی مناسب مقطع ابتدایی

طرح‌ها و رنگ‌های مختلف جامدادی، آنها را به یکی از جذاب‌ترین لوازم تحریر برای بچه ها تبدیل کرده است. جامدادی یکی از مهم ترین وسایل برای نظم دهی به کیف دانش آموزان است به خصوص در مقطع ابتدایی که لوازم نوشتاری مختلفی استفاده می شود داشتن یک جامدادی جادار که بتواند همه وسایل ریز را یک جا جمع کند خیلی ضروری به نظر می‌رسد.

معمولاً طول استاندارد برای یک جامدادی 12.5 تا 17.5 سانتی متر و ارتفاع آن حدوداً بین 5 تا 10 سانتی متر است. در کنار اندازه مواد به کار رفته در ساخت جامدادی هم اهمیت دارد، بهتر است جامدادی از جنسی باشد که در تماس با اجسام نوک تیز به سادگی پاره نشود. جامدادی ها از جنس های مختلف پارچه ای، نمدی، چرم، برزنتی، بافتنی، طلقی، فلزی و چوبی تولید می شوند.

نوع زیپی که در جامدادی به کار می‌رود نیز در مرغوبیت آن به شدت تاثیرگذار است. بعضی از زیپ هایی که در جامدادی به کار می روند، بسیار بی کیفیت هستند و با چند بار استفاده خراب می شوند که در این صورت خود جامدادی نیز کاربردش را از دست می دهد.

جامدادی های فانتزی بین دانش آموزان پرطرفدار هستند و طرح های عروسکی، فضانوردی، آکواریومی، پاپیتی، خرسی، عروسکی، یونیکورنی و… پرفروش هستند. جامدادی ها بسته به سلیقه دانش آموزها و کاربردشان نیز در مدل های مختلفی مانند جامدادی کتابی، زیپی، دکمه دار، رولی، تبلتی، کشویی و چسبی تولید می شوند.

جامدادی در سایت با سلام تنوع بالایی دارد و جدیدترین مدل های موجود در بازار را می توانید از غرفه های مختلف خرید کنید. برای خرید انواع جامدادی می توانید از لینک زیر اقدام کنید.

جامدادی مناسب مقطع ابتدایی

پاک کن مناسب مقطع ابتدایی

یکی دیگر از پرکاربردترین لوازم تحریر به خصوص در مقطع ابتدایی پاک کن است که اشتباه‌های دانش آموزان را پاک کند. پاک کن ها به این دلیل که دائما در محیط مدرسه در تماس با دست های بچه ها قرار دارند باید استانداردهایی را داشته باشند مثلا پاک کن هایی که مواد شیمیایی در آنها به کار رفته است میتواند حساسیت پوستی ایجاد کند.

قدرت پاک کنندگی بالا، هماهنگ شدن با ارگونومی انگشتان دست، مقاومت در برابر شکستگی، حرکت نرم روی کاغذ و تولید براده لوله‌ای شکل از ویژگی‌های یک پاک کن خوب  و مناسب دانش‌آموزان ابتدایی است.

پاک کن  مناسب مقطع ابتدایی

دفتر مناسب مقطع ابتدایی

کابوس جا گذاشتن دفتر مشق توی خانه احتمالا حداقل یک بار برای هر دانش‌آموزی اتفاق افتاده است. این اتفاق آنقدر حاد است که تقریبا با غیبت دانش‌آموز برابری می‌کند. دفتر مشق توی مقطع ابتدایی یک اصل به حساب می‌آید و خیلی از اتفاقات تحصیلی در کلاس حول آن می‌چرخد.

اما انتخاب یک دفتر مشق مناسب هم اصول خاص خودش را دارد. دفتر مشق ها انواع مختلفی دارند که باید بر حسب نیاز دانش‌آموز انتخاب شود از انتخاب رنگ کاغذها که کاهی یا سفید هستند یا انواع خط کشی و فاصله بین خطوط که متناسب با پاسخ تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد.

علاوه بر این انتخاب دفترهای سیمی در مقابل انواع دیگر صحافی یا دفترهایی که جلد سخت یا پلاستیکی میتواند در مقابل پارگی یا کثیف شدن مقاومت بیشتری داشته باشد. از نظر جنس کاغذ هم دفترهایی که کاغذشان سر باشد احتمالا سخت تر اثر مداد از روی آنها پاک می‌شود.

دفتر مناسب مقطع ابتدایی

دفتر نقاشی مناسب مقطع ابتدایی

کلاس نقاشی تنها ساعتی است که در محبوب بودن بین دانش‌آموزان میتواند تا حدودی با زنگ تفریح رقابت کند. اما این کلاس هم ابزار خاص خودش را لازم دارد که مهم‌ترین آنها دفتر نقاشی است. برای اینکه نقاشی در سالهای بعد هم یک مهارت دوست داشتنی برای فرزندتان باقی بماند باید برای خرید دفتر نقاشی ملاک های را مد نظر داشته باشید.

یکی از این ملاک ها انتخاب ضخامت کاغذ است کاغذهای نازک تر مثل کاغذ 80 گرمی و 100 گرمی برای  نقاشی خشک مناسب هستند. اما برای نقاشی تر مثل کار با گواش و آبرنگ  دفترهای با کاغذهای ضخیم تراستفاده می شوند. سایز دفتر نقاشی هم معیار دیگری است که می‌تواند بر اساس نوع استفاده متفاوت باشد و علاوه بر این مانند دفتر مشق در دفتر نقاشی نوع جلد و صحافی می‌تواند ماندگاری بیشتری برای دفتر شما به همراه داشته باشد.

دفتر نقاشی مناسب مقطع ابتدایی

مداد سیاه و قرمز مناسب مقطع ابتدایی

مدادها اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین نوع نوشت افزارها هستند و دانش‌آموزان  تا قبل از پایه سوم و چهارم تنها می‌توانند از مداد استفاده کنند، در کلاس پنجم و ششم هم در کنار خودکار از مداد هم استفاده می‌کنند. کار با مداد برای یادگیری سواد و آموزش در سنین کم بهترین نوع از ابزار نگارش هستند که در نظر داشتن یک سری از ویژگی‌ها می‌تواند شما را در انتخاب یک مداد خوب و استاندارد برای فرزندتان یاری کند.

شکل بدنه یک مداد استاندارد چند ضلعی است و روکش با کیفیتی دارد که به سادگی از بین نمی‌رود، درجه سختی یا مغز گرافیتی مداد نرمال و مناسب است و زیاد پررنگ یا کمرنگ نیست، چوب استفاده شده برای مداد با کیفیت است و زود نمی شکند و مداد در هنگام تراشیدن برای بیرون آوردن مغزی خورده نمی شود آرگونومیک است و دست را در مدت زمان طولانی خسته نمی کند و بدنه آن طوری است که در هنگام عرق کردن دست سر نخورد.

مداد سیاه و قرمز مناسب مقطع ابتدایی

تراش مناسب مقطع ابتدایی

یار و یاور همیشگی مدادها که اگر نباشد از کار می افتند تراش ها هستند. تراش ها پایه ثابت جامدادی دانش‌آموزان پایه های تحصیلی ابتدایی به خصوص دانش آموزان اول و دوم ابتدایی هستند که انتخاب نوع باکیفیت آن می تواند عمر استفاده از  مداد ها را هم افزایش بدهد.

به طور کلی یک مداد تراش خوب دارای ویژگی هایی مثل تیغه تیز و باکیفیت، پیچ و قطعات محکم بدنه، خوش‌دستی و ارگونومیک بودن است. اما از آنجایی که بنیادن‌ترین بخش هر تراشی تیغه است باید تراشی را انتخاب کنید که از تیزی و محکم بودن تیغه آن مطمئن شده باشید. جنس های استیل و فولاد ضد زنگ جز بهترین تیغه ها هستند. 

تراش‌ها در ابعاد مختلف و نوع معمولی و مخزن دار تولید می شوند که برای دانش‌اموزان بهتر است از تراش هایی استفاده شود که وزن .سنگین و اندازه بزرگ نداشته باشد چون قرار است یک سال توسط دانش آموز حمل شود.

تراش مناسب مقطع ابتدایی

خط کش مناسب مقطع ابتدایی

یکی دیگر از ابزارهای مورداستفاده در پایه های مختلف مقطع ابتدایی خط کش است، برای تولید خط کش از متریال های مختلفی مثل  پلاستیک، چوب و فولاد استفاده می شود.  خط کش ها در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شود اما برای دانش آموزان در مقطع ابتدایی بهتر است از خط کش های کوچک مثلا خط کش 15 سانتی متری استفاده کنید.

به این صورت هم استفاده برای کودک راحت تر می شود و هم خط کش درون جامدادی دانش آموز جا می شود. استفاده از خط کش های نشکن و انعطاف پذیر و خط کش هایی که لبه های تیزی نداشته باشد میتواند امنیت بیشتری برای دانش آموزان داشته باشد.

خط کش مناسب مقطع ابتدایی

قمقمه مناسب مقطع ابتدایی

نوشیدن آب یکی از نیازهای حیاتی هر انسانی است به خصوص برای کودکان و دانش آموزان مقاطع پایین تر تحصیلی که در سن رشد هستند و فعالیت بدنی بسیار بیشتری به نسبت بزرگسالان دارند. دانش آموز معمولا ساعات زیادی را در مدرسه به سر می برند و در این ساعات دایما در حال فعالیت جسمی و ذهنی هستند،  درس گوش می دهند، تمرین و تکرار می کنند و بازی و ورزش می کنند به همین دلیل لازم است که به دلیل سوخت و ساز زیاد بدنشان به طور پیوسته آب بنوشند و آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

استفاده مشترک دانش آموزان از آبسرد کن های مدرسه سلامت بچه ها را به خطر می اندازد و به همین خاطر استفاده از قمقمه برای دانش آموزان در ساعات حضور در مدرسه ضروری است. یکی از معیارهای مهم برای قمقمه مناسب برای محیط مدرسه نشکن  و ضد ضربه بودن است بسیاری از بطری های آب شکننده و از جنس پلاستیک خشک یا شیشه  هستند که یک زمین خوردگی و ضربه کوچک باعث ترک خوردن و بلا استفاده شدن قمقمه ها می شوند.

قمقمه مناسب مقطع ابتدایی

لیست لوازم تحریر کلاس اول دبستان

مهم‌ترین لوازم تحریر این مقطع تحصیلی عبارتند از:

  • کوله پشتی
  • جامدادی
  • مدادسیاه و قرمز
  • پاک‌کن
  • تراش
  • دفتر ۸۰ و ۶۰ برگ
  • دفترچه یادداشت
  • دفتر نقاشی
  • دفتر شطرنجی
  • کلربوک ۶۰ برگ
  • کاغذ سایز A4
  • کاغذ رنگی و مقوا
  • پاکت دکمه‌دار
  • مداد رنگی دوازده رنگ
  • قیچی کاغذ
  • چسب مایع و نواری و ماتیکی
  • خط‌کش ساده و شابلون‌دار
  • جلد کتاب
  • برچسب مشصات
  • چینه و چوب‌خط
  • آهنربا
  • چرتکه
  • مکعب
  • ماژیک
  • قمقمه

لیست لوازم تحریر کلاس اول دبستان

لیست لوازم تحریر کلاس دوم دبستان

ضروری‌ترین لوازم تحریر پایه دوم دبستان این‌ها هستند:

  • کوله پشتی
  • جامدادی
  • مداد سیاه و قرمز
  • مداد رنگی
  • پاک کن
  • تراش
  •  دفتر ۱۰۰ و ۴۰ برگ
  • دفترچه یادداشت
  • کاغذ شطرنجی
  • ماژیک هایلایت
  • خط کش
  • قیچی کوچک
  • چسب مایع، ماتیکی و نواری
  • پاکت دکمه دار
  • جلد کتاب
  • برچسب مشخصات
  • قمقمه
  • بسته آموزشی کلاس اول ( چینه و چوب خط، چرتکه، کاغذ اعداد و ….)

لیست لوازم تحریر کلاس دوم دبستان

لیست لوازم تحریر برای پایه سوم دبستان

در ادامه با کلیدی‌ترین لوازم تحریر برای این پایه تحصیلی آشنا می‌شویم:

  • کیف
  • جامدادی
  • دفتر ۸۰ و ۵۰ برگ
  • خودکار آبی، قرمز، مشکی
  •  مداد مشکی و قرمز
  • پاک کن
  •  تراش
  • خط کش
  • گونیا
  • پرگار
  • ماژیک هایلایت
  • پاکت دکمه دار
  • جلد کتاب
  • برچسب مشخصات
  • قمقمه یا لیوان آب

لیست لوازم تحریر برای پایه سوم دبستان

لیست لوازم تحریر برای کلاس چهارم

اصلی‌ترین لوازم تحریر برای این پایه تحصیلی عبارتند از:

  • کیف
  • جامدادی
  • دفتر ۸۰ و ۵۰ برگ
  • دفترچه یادداشت
  • خودکار آبی، قرمز، مشکی
  • مداد سیاه و قرمز
  • اتود
  • پاک کن
  •  تراش
  • لاک غلط گیر                                                  
  • ماژیک هایلایت
  • پاکت دکمه دار
  • گونیا
  • نقاله
  •  پرگار
  •  خط کش ساده و شابلون اشکال هندسی
  • چسب ماتیکی، مایع و نواری
  • برچسب مشخصات
  • جلد کتاب
  • قمقمه یا لیوان آب

لیست لوازم تحریر برای کلاس چهارم

لیست لوازم تحریر کلاس پنجم

در ادامه فهرست اساسی‌ترین لوازم تحریر برای کلاس پنجم را با هم مرور می‌کنیم:

  • کیف
  • جامدادی
  • دفتر ۴۰، ۶۰ و ۸۰ برگ
  • مداد سیاه و قرمز
  • اتود
  • تراش
  • پاک کن
  • خودکار سیاه، آبی، قرمز ، سبز
  • دفترچه یادداشت
  • کاغذ شطرنجی         
  • کاور کاغذ
  •  ماژیک هایلایت و وایت برد
  •   خودکار سیاه، آبی، قرمز، سبز                                             
  • لاک غلط گیر
  • مداد رنگی ۶‌رنگ     
  • گونیا
  • پرگار
  • نقاله
  • خطکش ۳۰ سانتی متری
  • قیچی کوچک نوک گرد
  • کاغذ A4
  • زونکن
  • پاکت دکمه دار                                                              
  • چسب ماتیکی ، مایع و نواری                           
  • برچسب مشخصات
  • جلد کتاب
  • لیوان یا قمقمه آب 

لیست لوازم تحریر کلاس  پنجم

لیست لوازم تحریر کلاس ششم

لوازم تحریر مربوط به این پایه عبارت است از:

  • کیف
  • جامدادی
  • دفتر ۴۰، ۶۰ و ۸۰ برگ
  • مداد سیاه و قرمز
  • اتود
  • تراش
  • پاک کن
  • خودکار سیاه، آبی، قرمز ، سبز
  • دفترچه یادداشت
  • کاغذ شطرنجی         
  • کاور کاغذ
  •  ماژیک هایلایت و وایت برد
  •  خودکار سیاه، آبی، قرمز، سبز                                             
  • لاک غلطگیر
  • مداد رنگی ۶‌رنگ    
  • گونیا
  • پرگار
  • نقاله
  • خطکش ۳۰ سانتی متری
  • قیچی کوچک نوک گرد
  • کاغذ A4
  • زونکن
  • پاکت دکمه دار                                                              
  • چسب ماتیکی ، مایع و نواری                          
  • برچسب مشخصات
  • جلد کتاب
  • لیوان یا قمقمه آب 

سوالات متداول درباره لیست لوازم تحریر کلاس اول تا ششم

یک کوله‌پشتی خوب برای مقطع ابتدایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک کوله‌پشتی مناسب برای مقطع ابتدایی با جثه دانش‌آموز تناسب دارد، از بندهای پددار در آن استفاده شده، از مواد با کیفیتی تولید شده و قابل شستشو است.

ابعاد جامدادی برای مقطع ابتدایی باید چه‌قدر باشد؟

معمولاً طول استاندارد برای یک جامدادی ۱۲.۵ تا ۱۷.۵ سانتی متر و ارتفاع آن حدوداً بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر است.  

برای دانش‌آموزهای ابتدایی چه خط‌کشی بخریم؟

برای دانش آموزان ابتدایی بهتر است از خط کش های کوچک و انعطاف‌پذیر استفاده کنید. یک خط‌کش تاشوی ۱۵ سانتی‌متری احتمالا کارتان را راه خواهد انداخت.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
29 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
29
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x