راهنمای خرید نیم‌تنه ورزشی زنانه و نکاتی که باید بدانید


398

راهنمای خرید نیم‌تنه ورزشی زنانه و نکاتی که باید بدانید

نیم‌تنه‌های ورزشی‌ را اولین بار توی اینستاگرام دیدم. خیلی قبل‌‎تر از آن که این‌قدر بین دخترهای ورزشکار فراگیر شود. و دروغ چرا؟ پیش خودم فکر کردم واقعا چه ضرورتی دارد آدم موقع ورزش‌کردن این همه در بند تشریفات باشد؟ مگر نمی‌شود با یک تی‌شرت معمولی دوید یا با یک پیراهن ساده طناب زد؟!

و بله… همان‌طور که حدس می‌زنید خیلی زود (یعنی وقتی برای اولین بار توی یک باشگاه ثبت نام کردم) فهمیدم که نیم‌تنه ورزشی نه تنها برای خانم‌ها ضروری است، بلکه می‌تواند تجربه و حس شما از ورزش‌ را از زمین تا آسمان تغییر بدهد. می‌گویید نه؟ ادامه متن را بخوانید!

این مطلب را هم از دست ندهید: با بهترین مدل‌های کفش‌ ورزشی زنانه آشنا شوید + راهنمای خرید

نیم‌تنه ورزشی چیست؟

اگر تا حالا دویدن یا ورزش‌های سنگین دیگر مثل بوکس را امتحان کرده باشید، احتمالا با این مشکل معروف آشنایید: موقع بالا و پایین پریدن، سینه‌‌هایتان آن‌قدر تکان می‌خورند که وقتی به خانه برمی‌گردید نمی‌دانید باید از درد گردن و کتف و کمر به کدام مسکّن پناه ببرید.

نیم‌تنه یا سوتین ورزشی همان راه حلی است که در چنین مواردی می‌تواند به دادتان برسد. این پوشش که شباهت زیادی به سوتین دارد، از تحرک سینه‌ها به هنگام ورزش جلوگیری می‌کند و از این طریق مانع آسیب‌رسیدن به آن‌ها و گردن و کتف و کمرتان می‌شود. (یادتان باشد سینه‌ی خانم‌ها عضله نیست و دقیقا به همین خاطر اغلب در معرض آسیب‌های مختلف مثل شل‌شدگی و آویزان‌شدن قرار دارند.)

نیم‌تنه ورزشی چیست

انواع نیم‌تنه ورزشی کدام است؟

نیم‌تنه‌های ورزشی بر اساس شیوه طراحی و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید بر اساس نوع و میزان ورزشی که می‌کنید، یکی از این انواع را انتخاب کنید. در جدول زیر با انواع نیم‌تنه ورزشی و ویژگی‌های هر کدام بیشتر آشنا می‌شویم:

نوع نیم‌تنه ورزشیویژگی‌ها
فشرده+ ثابت نگه‌داشتن سینه‌ها از طریق فشردن آن‌ها به بدن
+ راحتی زیاد (به علت نداشتن سیم)
کپسول‌دار+ مناسب برای ورزش‌های طولانی‌مدت که ضربه‌های زیادی دارند. (مثل بوکس)
+ استفاده از کاپ برای نگهداری از هر کدام از سینه‌ها
کپسول‌دار فشرده+ ترکیبی از مدل فشرده و کپسول‌دار
+ مناسب برای تمام ورزش‌ها
+ حمایت بیشتر از سینه‌ها نسبت به دو مدل دیگر
انواع نیم‌تنه ورزشی و ویژگی‌های آن‌ها

هنگام خرید نیم‌تنه ورزشی به چه نکاتی توجه کنیم؟

خرید یک نیم‌تنه مناسب کار نسبتا سختی است، چون باید حواستان به فاکتورهای زیادی باشد. اما نگران نباشید، چون ما همه‌ی این فاکتورها را در ادامه برایتان آورده‌ایم:

۱. جنس پارچه نیم‌تنه

بهترین نیم‌تنه‌های موجود در بازار آن‌هایی هستند که از پارچه‌های ضد رطوبت تولید شده‌اند و به دلیل بافت شبکه‌شبکه‌شان هوا را به راحتی از خود عبور می‌دهند.

با توجه به این ملاک بهتر است قید پارچه‌های نخی خالص را بزنید، چون این پارچه‌ها با اولین قطرات عرق، خیسِ خیس می‌شود و به تنتان می‌چسبد. در عوض سراغ نیم‌تنه‌هایی بروید که از پارچه‌های زیر تولید شده باشند:

  • پلی‌استر
  • نایلون
  • اسپندکس (نوعی فیبر مصنوعی)
  • ترکیبی (نخ و مواد پلاستیکی)
جنس پارچه نیم‌تنه

۲. سایز کاپ نیم‌تنه

هیچ‌چیز به اندازه نیم‌تنه‌ای که کاپ‌های آن دقیقا به اندازه سینه‌هایتان نباشد، نمی‌تواند موقع ورزش روی اعصابتان راه برود، بنابراین سراغ نیم‌تنه‌هایی بروید که نه به سینه‌‌هایتان فشار می‌آورند و نه آن‌ها را شل ول رها می‌کنند.

۳. نوع بند نیم‌تنه

خیلی‌ها فکر می‌کنند تنوع بندهای نیم‌تنه‌ها صرفا برای خوشگلی‌‌شان است و به همین خاطر سراغ نیم‌تنه‌هایی می‌روند که بعدا دادشان را در می‌آورند! در حالی که هر مدل بندی برای ورزش خاصی مناسب است. در ادامه با کاربرد هر کدام از این بندها بیشتر آشنا می‌شویم:

  • بندهای ضربدری (به شکل X): ورزش‌های سبک و متوسط
  • بندهای یک‌تکه (به شکل Y): ورزش‌های متوسط و سنگین
  • بندهای دوتایی (شبیه سوتین): ورزش‌های متوسط

راستی بهتر است بیشتر سراغ نیم‌تنه‌هایی بروید که بندهای پهن‌تری دارند، چرا که این نیم‌تنه‌ها بیشتر می‌توانند از سینه‌هایتان محافظت کنند.

انواع بند نیم‌تنه

۴. تناسب نیم‌تنه با نوع ورزش

همان‌طور که چند خط بالاتر هم گفتیم نیم‌تنه‌ها باید با نوع ورزشی که انجام می‌دهید، تناسب داشته باشند. برای شروع بگذارید از یک قاعده ساده شروع کنیم: نیم‌تنه‌ها برای جلوگیری از تکان خوردن سینه‌هایتان طراحی شده‌اند، به همین خاطر بهتر است قبل از هر چیزی به میزان تکان‌های ورزش مورد نظرتان توجه کنید.

هر چه ورزش شما پرتحرک‌تر باشد، طبیعتا باید سراغ نیم‌تنه‌هایی بروید که سفت‌تر و محکم‌تر هستند اما اگر می‌خواهید یک ورزش سبک را شروع کنید، بهتر است از مدل‌های راحت استفاده کنید، مگر اینکه سینه‌های درشتی داشته باشید؛ در این حالت بهتر است حتی در ورزش‌های سبک هم از نیم‌تنه‌های محکم استفاده کنید. در جدول زیر می‌توانید با انواع نیم‌تنه برای ورزش‌های مختلف آشنا شوید:

نوع ورزشمثالنیم‌تنه مناسب
سبکیوگا، پیاده‌روی و … نیم‌تنه‌ای که میزان سفتی آن اندک باشد.
متوسطدوچرخه‌ سواری در مسیرهای عادینیم‌تنه‌ای که میزان سفتی آن متوسط باشد.
شدیدطناب‌زدن، ایروبیک، کوهنوردی، دویدن، بوکس و …نیم‌تنه‌ای که میزان سفتی آن زیاد باشد.
نیم‌تنه مناسب برای انواع ورزش

۵. اندازه نیم‌تنه

اندازه نیم‌تنه شوخی‌بردار نیست، پس لطفا خودتان را با جمله‌هایی مثل «یه بار بپوشمش جا باز می‌کنه» یا «یه بار بشورمش آب میره» قانع نکنید و سراغ نیم‌تنه‌هایی بروید که دقیقا اندازه‌تان هستند.

برای این‌که بدانید یک نیم‌تنه دقیقا اندازه شماست یا نه از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • اندازه نیم‌تنه تقریبا با اندازه سوتین برابر است. بنابراین سایز آن را با سایز سوتین‌تان بسنجید.
  • سعی کنید دو انگشت خود را از زیر بند نیم‌تنه‌تان رد کنید. اگر انگشتتان خیلی سخت یا خیلی راحت از زیر بند نیم‌تنه عبور کند احتمالا سایز مناسبی را انتخاب نکرده‌اید.
  • نیم‌تنه‌تان را بپوشید و چند حرکت کششی انجام بدهید. آیا نیم‌تنه از جای خود حرکت می‌کند یا حالتی غیرعادی به خود می‌گیرد؟ اگر بله، احتمالا سایز درستی را نخریده‌اید.

۶. مدل نیم‌تنه

نیم‌تنه‌ها بر اساس مدلی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • مدل سوتینی: در این مدل نیم‌تنه‌ها دقیقا از محل پستان‌ها برش می‌خورند و مانند یک سوتین به نظر می‌رسند. شما می‌توانید از این مدل نیم‌تنه برای ورزش‌های سبک مثل یوگا و پیاده‌روی استفاده کنید.
  • مدل یک‌تکه: این نیم‌تنه‌ها برخلاف مدل قبلی، ساختار یک‌پارچه‌ای دارند و خیلی سفت و محکم به سینه‌هایتان می‌چسبند. این مدل نیم‌تنه‌ها بیشتر برای ورزش‌های سنگین و پرتحرک مثل دویدن و ایروبیک مناسبند.
  • مدل تلفیقی: در این مدل هر کدام از سینه‌ها در جای مخصوص به خود قرار می‌گیرد اما نیم‌تنه خیلی محکم به سینه‌هایتان می‌چسبد. این مدل نیم‌تنه‌ها در بیشتر ورزش‌ها به کارتان می‌آیند.
  • مدل بند‌ ثابت: در این مدل چنان‌که از نامش نیز پیداست بندهای نیم‌تنه ثابت هستند و شما نمی‌توانید آن‌ها را تغییر بدهید.
  • مدل بند تنظیمی: در این مدل بندهای نیم‌تنه قابل تنظیم هستند و می‌توانید در صورت نیاز آن را تنگ‌تر یا گشاد‌تر کنید. (توصیه می‌کنیم این مدل را انتخاب کنید.)

چرا باید نیم‌تنه ورزشی بخریم؟

اگر تا اینجای متن را دنبال کرده باشید، احتمالا با ضرورت و اهمیت خرید نیم‌تنه‌های ورزشی آشنا شده‌اید، اما برای این‌که آخرین تردید‌هایتان را هم برطرف کنید، بیایید این چهار دلیل ضروری برای خرید نیم‌تنه‌های ورزشی را با هم مرور کنیم:

۱. یک نیم‌تنه خوب از درد کمر جلوگیری می‌کند

بیشتر خانم‌ها به خاطر وزن سینه‌هایشان، معمولا هنگام ورزش به جلو خم می‌شوند. این خمیدگی در دراز مدت می‌تواند برای ستون فقرات شما تهدیدی جدی به حساب بیاید. نیم‌تنه‌ها با جمع‌کردن سینه‌ها و صاف‌کردن شانه‌ها از درد کمر جلوگیری می‌کنند.

۲. یک نیم‌تنه خوب نمی‌گذارد دچار درد گردن بشوید

حتما برای شما هم پیش آمده که موقع ورزش، بر اثر یک حرکت شدید، شوکی به بدنتان وارد شده و تا هفته‌ها دچار درد گردن شده‌اید. در چنین شرایطی نیم‌تنه‌های استاندارد می‌توانند فرشته نجات شما باشند! چرا که آن‌ها می‌توانند تا هفتاد درصد از این شوک‌های ناگهانی را دفع کنند.

جلوگیری نیم‌تنه از درد گردن

۳.یک نیم‌تنه خوب از آسیب به بافت سینه‌ها پیشگیری می‌کند

یادتان باشد سینه‌ها، عضله نیستند، بلکه از مقداری پوست و چربی و رباط‌های کوپر تشکیل شده‌اند. در نتیجه ممکن است بر اثر تکان‌های ورزشی شدید به راحتی شل و آویزان شوند یا به بافت آن‌ها آسیب وارد شود. یک نیم‌تنه خوب با جلوگیری از این تکان‌های شدید، از آسیب به بافت پستان‌ها پیشگیری می‌کند.

۴. یک نیم‌تنه شیک به شما حس و حال ورزش‌کردن را منتقل می‌کند!

همانطور که پوشیدن لباس‌های مجلسی و کلاسیک حس و حال مهمانی‌رفتن را در شما زنده می‌کنند، پوشیدن یک نیم‌تنه شیک و جذاب نیز انرژی و انگیزی شما برای ورزش‌کردن را چند برابر می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید ورزش به بخش دائمی زندگی‌تان تبدیل شود، مثل حرفه‌ای ها عمل کنید و از بازار باسلام یک نیم‌تنه جذاب برای خودتان سفارش بدهید!

سوالات متداول درباره خرید نیم‌تنه ورزشی

بهترین نیم‌تنه برای یوگا و پیاده‌روی کدام است؟

از آن‌جایی که یوگا و پیاده‌روی یک ورزش و فعالیت نسبتا سبک به حساب می‌آید، بهتر است از نیم‌تنه‌های راحت و سبکی استفاده کنید که فشار زیادی به سینه‌ها نمی‌آورند.

چرا باید موقع ورزش نیم‌تنه بپوشیم؟

پوشیدن نیم‌تنه به هنگام ورزش از درد کمر، کتف، گردن و شانه‌ها جلوگیری کرده و نمی‌گذارد به بافت پستان‌ها آسیبی برسد.

چطور بفهمیم نیم‌تنه اندازه‌مان است یا نه؟

سعی کنید دو انگشت خود را از زیر بند نیم‌تنه‌تان رد کنید. اگر انگشتتان خیلی سخت یا خیلی راحت از زیر بند نیم‌تنه عبور کند احتمالا سایز مناسبی را انتخاب نکرده‌اید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x