دستور پخت زولبیا و بامیه خانگی آسان به روش قنادی


88

دستور پخت زولبیا و بامیه خانگی آسان به روش قنادی

بی‌شک یکی از جلوه‌های خوشمزه ماه مبارک رمضان، تصویر وسوسه‌انگیز زولبیا و بامیه‌های پشت ویترین قنادی‌هاست که از کودکی برایمان نویدبخش شروع ماه میهمانی خدا بوده است. این شیرینی‌های جذاب و خوش‌خوراک که با مواد ساده و در دسترسی قابل تهیه می‌باشند، معمولا بااستفاده از خلال پسته و بادام، پودر نارگیل، پودر پسته و گل محمدی تزیین شده و زینت‌بخش سفره‌های ضیافت افطارند. برای چیدمان این زوج شیرین و خوشمزه ایده‌های فراوانی وجود دارد که بسته به سلیقه، نوع میهمانی و تعداد مهمانانتان می‌تواند متفاوت باشد. تصاویر زیر چند نمونه از تزیین این شیرینی‌های خوشمزه است که می‌تواند به شما ایده‌های جدیدی برای چیدمان سفره پذیرایی‌تان بدهد.

زولبیا و بامیه از آن شیرینی‌های جذابی است که بسیاری از خانم‌ها حداقل برای یک‌بار هم که شده سعی کرده‌اند درست کردنش را امتحان کنند ولی نتیجه کار برایشان ناامیدکننده بوده است؛ تهیه این شیرینی‌ها باوجود طعم دلچسب و پرطرفدارش به نظر ساده می‌آید، اما باید گفت هرچند زولبیا و بامیه شیرینی‌های نسبتا ساده‌ای هستند که می‌توانید آنها را با مواد در دسترستان در منزل تهیه کنید، اما داشتن شیرینی‌هایی با ظاهر و طعم بازاری به این سادگی نیست و باید به نکاتی در تهیه آن توجه کرد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

همچنین در ماه رمضان به غیر از زولبیا و بامیه، دسرها و شیرینی های متنوع دیگری نیز رواج دارد. که در مقاله زیر می تواند با انواع آن ها و روش طرز تهیه شان آشنا شوید.

طرز تهیه زولبیا و بامیه ماه رمضان

اگر می‌خواهید در ماه رمضان سفره‌ای شیرین و خوش رنگ و لعاب داشته باشید و از مراجعه مکرر به قنادی برای تهیه این شیرینی مناسبتی خوشمزه رهایی یابید، توصیه می‌کنیم همین الان دست به کار شده و با دنبال کردن دستورپخت‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم، رعایت نکات مربوط به آن و با چندبار تمرین زولبیا و بامیه‌ای حرفه‌ای و بازاری برای سفره‌های افطارتان تدارک ببینید.

نکات اولیه برای تهیه زولبیا و بامیه

زولبیا

زمان آماده سازی: حدود 30 دقیقه

زمان پخت: حدود 30 دقیقه

بامیه

زمان آماده سازی: حدود 30 دقیقه

زمان پخت: حدود 45 دقیقه

مناسب برای 6 نفر

مواد لازم برای تهیه شربت زولبیا و بامیه

مواد لازم برای شربت
شکردو و نیم پیمانه
آبیک پیمانه
گلابیک چهارم پیمانه
زعفران دم‌کردهدو قاشق چای‌خوری
آبلیمویک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه زولبیا

مواد لازم
نشاسته گندمیک پیمانه
ماستیک پیمانه
آرد سفیدیک قاشق غذاخوری
بکینگ پودرنصف قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کردهیک قاشق چا‌ی‌خوری
روغنبه میزان لازم

مواد لازم برای تهیه بامیه

مواد لازم
آردیک لیوان
تخم‌مرغدو عدد
کرهسه قاشق غذاخوری
شکردو قاشق غذاخوری
روغنبه میزان لازم

دستور تهیه شربت زولبیا و بامیه

مرحله اول

ابتدا شکر را به‌همراه آب و گلاب در ظرفی روی حرارت ملایم قرارداده، اجازه دهید تا شکر کاملا حل شده و شربت بجوشد.

مرحله دوم

آبلیمو و شربت را اضافه کرده، چند دقیقه زمان بدهید تا شربت قوام یافته و به غلظت برسد.

مرحله سوم

شربت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود.

دستور تهیه زولبیا

مرحله اول

نشاسته را به‌همراه ماست در ظرفی ریخته و به‌خوبی ترکیب کنید تا مواد یکدست شده و نشاسته کاملا در ماست حل شود.

مرحله دوم

یک قاشق آرد سفید را روی مواد ریخته و سپس بکینگ پودر را اضافه کنید.

مرحله سوم

زعفران دم‌کرده را روی مواد ریخته و کاملا مخلوط کنید.

مرحله چهارم

مایه زولبیا را از یک صافی رد کنید تا اگر گلوله نشاسته یا آردی در آن وجود دارد در صافی باقی بماند و شیرینی را خراب نکند؛ سپس حدود یک ساعت در دمای محیط زمان بدهید تا حباب‌های ریزی روی مایه ایجاد بشود.

مرحله پنجم

وقتی خمیرتان آماده شد، روغن را به اندازه‌ای که روی زولبیا را بپوشاند در ماهیتابه ریخته و روی حرارت ملایم قراردهید تا داغ شود. مواد زولبیا را ابتدا هم بزنید تا ته‌نشین نشده باشد، سپس خمیر را در قیف مخصوص زولبیا و یا ظرف سسی که از قبل تمیز شسته و خشک کرده‌اید ریخته و مواد را به‌صورت گرد در روغن بریزید و شکل دهید.

مرحله ششم

وقتی یک طرف زولبیا کمی تغییر رنگ داد آن را زیر و رو کرده و بعد از اینکه طلایی شد آن را از روغن درآورده، زولبیا را کامل در شربت ولرم قرار دهید.

مرحله هفتم

به زولبیا چند دقیقه زمان دهید تا کمی شربت را به خود جذب کند، سپس آنها را روی صافی بچینید تا شربت اضافی آن گرفته شود. زولبیاها را در ظرف سرو چیده و با پودر نارگیل، خلال پسته و خلال بادام و… تزیین کنید.

دستور تهیه بامیه

مرحله اول

ابتدا ظرفتان را روی حرارت ملایم قراردهید و یک پیمانه آب را به‌همراه کره و دو قاشق غذاخوری شکر در ظرف بریزید. وقتی کره آب شد آرد را اضافه کرده، سریع و کامل مخلوط کنید تا خمیر یکدستی شکل بگیرد.

مرحله دوم

خمیر را چندبار با قاشق یا کاردک در ظرف پهن کرده، دوباره جمع کنید و به اصطلاح داغ بزنید؛ سپس خمیر را از روی حرارت برداشته، اجازه دهید تا خنک شود.

مرحله سوم

وقتی خمیر به دمای محیط رسید، تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید تا خمیر دوباره یکدست شده و جمع شود.

مرحله چهارم

روغن را به میزانی که بامیه‌ها در آن غوطه‌ور شوند در تابه ریخته، روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. ماسوره موردنظرتان را داخل قیف قرارداده و خمیر را در قیف بریزید.

مرحله پنجم

وقتی روغن داغ شد تیغه‌های قیچی را در روغن داغ زده، بامیه را به اندازه دلخواه در روغن قیف بزنید و با قیچی ببرید. به هرطرف بامیه حدود ۳ دقیقه زمان بدهید تا طلایی شود.

مرحله ششم

روغن اضافی بامیه‌ها را گرفته و آنها را در شربت قرار دهید تا طعم شربت را به خود بگیرد. پس از چند دقیقه بامیه‌ها را از شربت خارج کرده و با پودر نارگیل، پودر پسته و… تزیین کرده و در ظرف سرو بچینید.

ارزش غذایی و کالری زولبیا و بامیه

ماده غذاییمقدارکربوهیدراتپروتئینچربیآبفیبرقندکلسترول
زولبیا و بامیه100 گرم79/26 گرم18/155/1949/542/093/1700/0 گرم

نکات و فوت و فن های زولبیا و بامیه

  • خمیر نباید خیلی شل یا خیلی سفت بوده و باید کمی چسبناک باشد.
  • اندازه و تعداد بامیه‌هایتان بسته به ماسوره‌ای که انتخاب می‌کنید و اندازه‌ای که برش می‌زنید می‌تواند متفاوت باشد.
  • در تهیه شربت می‌توانید جوهرلیمو را جایگزین آبلیمو کنید.
  • اگر می‌خواهید شیرینی براق‌تری داشته باشید می‌توانید در آخر پخت شربت، یک قاشق گلوکز به آن اضافه کنید.
  • هنگام تهیه شربت، لیسکتان را به آبلیمو آغشته کرده و اطراف ظرفتان را تمیز کنید، چراکه باقی ماندن ذرات شربت و خشک شدن آن می‌تواند باعث شکرک زدن شربتتان شود.
  • اگر خمیر بامیه‌تان سفت شد، یک تخم‌مرغ را درظرفی شکسته، با چنگال بزنید و کم‌کم به موادتان اضافه کنید تا خمیرتان به بافت مناسب برسد.
  • دقت داشته باشید که داغ بودن یا رقیق بودن شربت و یا بیش از حد نگهداشتن بامیه‌ها در آن می‌تواند باعث نرم شدن بامیه و ظاهر نامطلوب آن شود. همچنین زیاد بودن تخم مرغ خمیر یا حرارت بیش از حد، از دیگر دلایل نرم شدن بامیه است.
  • می‌توانید به‌جای گلاب از چند دانه هل در شربت زولبیا و بامیه استفاده کنید.
  • برای تهیه زولبیا بهتر است از ماستی که کمی ترش بوده و خیلی شل یا خیلی سفت نباشد استفاده کنید. ماست خانگی ترش انتخاب مناسبی برای تهیه این شیرینی است.
  • نشاسته‌ای که کهنه باشد، در روغن پف نکرده و با استفاده از آن زولبای باکیفیتی نخواهید داشت. بنابراین توجه داشته باشید که حتما از نشاسته تازه استفاده کنید.
  • زولبیا را خیلی نازک قیف نزنید، چراکه باعث خشک شدن و سفت شدن آن خواهد شد.
  • غلظت خمیر زولبیا باید به حدی باشد که بافشار به‌راحتی از قیف خارج شود. اگر غلظت خمیر زیاد بود یکی دو قاشق ماست یا آب اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید هم‌زمان زولبیا و بامیه تهیه کرده و برای پختشان از یک روغن استفاده کنید، بهتر است ابتدا زولبیاها را در روغن سرخ کنید چراکه بامیه تخم‌مرغ دارد و همین باعث کف‌کردن روغن خواهد شد.
  • قرار دادن زولبیاهای داغ روی هم باعث نرم شدن آنها خواهد شد.
  • مصرف بیش از حد زولبیا در ماه مبارک رمضان می‌تواند باعث تشنگی و نیاز بیشتر بدن به آب شود. بنابراین میزان مصرف آن را کنترل کنید.
  • زولبیا و بامیه خوراکی‌ مناسبی برای استفاده پیش از سحری نیست، چراکه با افزایش قندخون احساس سیری ایجاد کرده و باعث گرسنگی شما در طول روز می‌شود.
  • بهترین نشاسته برای تهیه زولبیا نشاسته گل است.
  • برای اینکه خمیر زولبیا کیفیت بهتری داشته باشد می‌توانید روی خمیر را با پلاستیک پوشانده و از نیم ساعت تا ۸ ساعت در دمای محیط به آن استراحت دهید.

خرید قیف زولبیا از غرفه های باسلام

برای اینکه زولبیاهایی شکیل و حرفه‌ای داشته باشید، می‌توانید برای تهیه زولبیا، از قیف‌های مخصوص زولبیا استفاده کرده و با استفاده از آن زولبیاهایی خوش‌نقش و مشابه انواع بازاری آن درست کنید. برای تهیه این قیف‌ها می‌توانید به غرفه‌های باسلام مراجعه و از بین فروشندگان متنوع، محصول موردنظرتان را تهیه، و از تدارک این شیرینی جذاب و خوش‌طعم لذت ببرید. 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x