از کارمندی بانک تا کندوداری برای تولید عسل با کیفیت


2,978

گاهی دغدغه‌مندی و یا تجربه‌ی یک حس خوب در کودکی و مرور آن در سال‌های بزرگ‌سالی، قصه‌ای می‌شود و ما را با خود می‌برد تا کسب‌وکار تازه‌ای راه بیندازیم. ‌قصه‌ی آقای تدیّن صاحب غرفه‌ی عسل با کیفیت تدّین از جنس همین قصه‌هاست. قصه‌ی کارمند بانکی که دل‌ سپردن به خاطره‌ای در کودکی و هم‌چنین دغدغه‌ی زندگی سالم او را از دل حساب و کتاب و اعداد و ارقام کشانده به دل طبیعت. طبیعتی ناب برای تولید عسل با کیفیت و مرغوب. علی تدیّن حالا مسئول غرفه‌ی «عسل تدین» در «باسلام» است و قصه‌اش نغمه‌ای از بازار هزار قصه. قصه‌ی کسب‌وکارش را با هم می‌خوانیم.

عسل طبیعی-عسل با کیفیت تدین در دل طبیعت-مجله باسلام
عسل طبیعی

داستان دستانی به شیرینی عسل!

قدیمی‌ترین خاطره‌ی من از دنیای زنبورها و عسل برمی‌گردد به گذشته‌ای دور. این جریان برای بیش از سی سال پیش است که من در آن زمان سن کمی داشتم.

یادم مانده یک زنبور مهاجر روی درخت کنار مسجد ده ما در محله‌ی قدیمی شهرک خور خوشه کرده بود. ما بچه‌ها دور درخت را گرفته بودیم و تماشا می‌کردیم.


مردی آنجا بود به نام مش کرمعلی که خدا رحمتش کند. مش کرمعلی آمد و با یک چوب بسیار بلند زنبور‌ها را به پایین آورد. من که آن موقع سن زیادی نداشتم، سرگرم تماشا بودم؛ ولی مش کرمعلی با تمام سعی به دنبال این بود که زنبورها ما را نیش نزنند.

ما اما غافل از همه‌ی قضایا، دوران کودکی‌مان را با شادی می‌گذراندیم و به دنبال زنبورها و عسل بودیم.

[post id=21000]

شروع کار با زنبورهای مهمان!

خاطره‌ی آن خوشه‌ی زنبور، گوشه‌ی ذهن من بود تا کارمند بانک شدم و زندگی‌ام از همین طریق می‌گذشت. روزی متوجه شدیم که دسته‌ای زنبور مهاجر در داخل خانه‌ی پدری ما مهمان شده اند.

زنبورها به اصطلاح، آنجا خوشه کرده بودند و مرحوم پدرم به همراه یکی از آشناها که در کار زنبورداری بود، همین خوشه‌ی زنبور را جمع‌آوری کردند و این شد شروع کار ما!


با اینکه در بانک استخدام شده بودم، ولی علاقه داشتم کنار کارم و در اوقات فراغت به شغل دومی بپردازم.

در همین حین دیدم بهترین کار، کار زنبورداری است و در عین حال به پدرم هم کمک می‌کنم. با پدرم در این حرفه همکاری داشتم و در اوقات فراغتم به زنبورها رسیدگی می‌کردم و عسل با کیفیت تولید می‌کردیم.

تولید عسل با کیفیت دغدغه‌ی اصلی‌ آقای تدیّن

آن زمان شبکه‌های مجازی نبود و خودم از این طرف و آن طرف یک سری اطلاعات به دست آوردم. می‌شود گفت واقعا با هیچ کارم را شروع کردم.

بعدها که دیدم تولید عسل با کیفیت هم برای ما برکت دارد و هم در قرآن کریم آمده است: «عسل شفا برای مردم است»، بیشتر به سمت این کار کشیده شدم.

بعدها خودم کندو خریدم و جدی‌تر به این کار مشغول شدم. در مهاجرت‌هایی که به طالقان داشتم، به ییلاق می‌رفتم و به سمت این موضوع علاقه داشتم.

[post id=7858]

رشد از هیچی تا ۲۰۰ کندوی عسل با کیفیت!

سال‌ها از آن روز می‌گذرد و امروز از لحاظ آمار حدود ۲۰۰ کندوی زنبور عسل دارم و مشغول کندوداری با تولید عسل با کیفیت هستم.

حالا که به این سال‌ها نگاه می‌کنم خدا را شاکرم که مرا در این حرفه قرار داد و از هیچی به اینجا رساند.

کندوهای عسل در طبیعت-عسل با کیفیت تدین-مجله باسلام
کندوهای عسل در طبیعت

قصه‌ی آشنایی و راه‌اندازی کسب‌وکار در «باسلام»

من جزء هیئت مدیره‌ی شرکت تعاونی زنبورداران ساوجبلاغ هستم. سال گذشته از طریق جهاد برای شرکت در دوره‌ای دعوت‌مان کردند.  در آن دوره با استارتاپ‌ها آشنا شدیم و یکی از آن استارتاپ‌ها «باسلام» بود.

کارشناسی آمد و توضیحات مفصلی داد و من هم دیدم «باسلام» بازار جذابی است و خیلی کارها را برایم راحت می‌کند. درنگ نکردم و در آبان ماه غرفه‌ام را با نام غرفه عسل تدین در «باسلام» ساختم.

[product id=224800]

عسل با کیفیت یا قیمت مناسب؟

برای خود من کیفیت مهم‌تر است. شاید ما نتوانیم در «باسلام» از نظر قیمت با سایر دوستان رقابت داشته باشیم. در «باسلام» دوستانی هستند که قیمت را در حد خیلی پایینی ارائه می‌دهند.

البته قیمت‌هایی که ما در «باسلام» گذاشتیم هم زیاد نیست، ولی ما روی کیفیت محصول‌مان کار می‌کنیم. تمام تلاش‌مان بر این است که با توجه به اینکه تمام محصول دسترنج و حاصل زحمت خودمان است، با کیفیت باشد و مورد پسند خریداران قرار بگیرد.

دغدغه‌ی من تولید عسل با کیفیت است که مورد انتظار خریداران و دوستان ماست. من تمام مهارت‌هایی را که در شغلم آموختم به کار بستم تا رضایت خریداران را بگیرم.

[product id=177037]

فوت کوزه‌گری آقای تدیّن!

بعد از گذراندن سال‌های زیادی که در این کارم، به نتیجه‌ی درستی رسیدم و ویژگی کار من این است که باید از این میدانی که امروز در فضای مجازی ایجاد شده، استفاده کنم.

نحوه‌ی کارها نسبت به قدیم عوض شده و من نمی‌خواهم جا بمانم. برای مثال من در سال حدود یک تن عسل با کیفیت تولید می‌کنم. این یک تن را چطور باید بفروشم؟ به شکل یک کیلو یک کیلو بفروشم؟ اگر به تعداد خاصی مغازه‌دار و آشنا و دوست و فامیل بفروشم، باز هم عدد زیادی نمی‌شود.

از زمانی‌که با «باسلام» آشنا شدم، دیگر دغدغه‌ی فروش ندارم. دغدغه‌ی این را ندارم که وقتی عسل با کیفیت را با این همه سختی و زحمت تولید می‌کنم، کجا بفروشم.

عسل طبیعی در دل طبیعت-عسل با کیفیت طبیعی-مجله باسلام
عسل طبیعی در دل طبیعت

به کمک دوستان خوبی که در باسلام پیدا کردیم، از جمله دوستانی که در زمینه‌ی ارائه‌ی محتوای خوب به ما کمک می‌کنند؛ موفق هستیم. خریداران ما بسیار این محتواها را می‌پسندند و به رشد ما کمک کرده است.

دوستان ما در «باسلام» به ما انگیزه‌ی کار می‌دهند و امیدواریم بتوانیم راهی را که تا اینجا آمده‌ایم، به بهترین شکل ادامه بدهیم.

[product id=339322]

افق آینده‌ی شغلی آقای تدیّن کجاست؟

با توجه به اینکه محصولی را که تولید می‌کنیم، عسل با کیفیت و مطمئن و مورد رضایت خریداران است و «باسلام» هم برای پیشرفت ما کمک‌مان می‌کند، آینده‌ی شغلی بسیار خوبی را می‌بینیم.

پیش‌بینی می‌کنم که ان‌شاءالله در سال آینده و سال‌های بعد بتوانیم قسمت اعظم سفارش‌های «باسلام» را جذب کنیم و هم‌چنان به خریداران، عسل با کیفیت ارائه دهیم.

[post id=4189]

اگر شما هم ایده یا محصولی برای فروش دارید یا می‌خواهید کسب و کار خودتان را راه بیندازید، زودتر شروع کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x