معافیت روزه گرفتن در شرایط کرونا برای چه کسانی است؟


1,980

روزه در شرایط کرونا-مجله باسلام

با آغاز ماه مبارک رمضان و درحالی‌که تمام جهان با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، باید دید حکم روزه در شرایط کرونا در این ماه چیست؟ آیا روزه گرفتن با کرونا برای بدن ضرر بیشتری دارد؟

سلامتی-روزه در شرایط کرونا-مجله باسلام
روزه گرفتن در ایام کرونا با نظرات مختلفی رو به روست

قبل‌ترها، نه خیلی دور، دورهمی‌های بعد از افطار و قرائت دعای ابوحمزه و ختم قرآن‌های بعد از سحر مسبب حول حالنای دل‌مان بود، حالا اما یک ویروس نانو ذره‌ای جلویش را گرفته است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا برخی از مراسم و عبادات مذهبی نیز تحت تاثیر کویید ۱۹ قرار گرفت و به مرور با بالا رفتن تعداد مبتلایان، منجر به تعطیلی مناسک جمعی شد تا با رعایت بیشتر فاصله‌ی اجتماعی، خطر شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کند.

[post id=25699]

اما حالا که ماه رمضان آغاز شده است، برای برخی از مردم این پرسش به‌وجود آمده که حکم روزه گرفتن در شرایط فعلی چیست؟ آیا روزه داری احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد یا خیر؟

روزه؛ عامل افزایش سیستم ایمنی بدن انسان

برخی معتقدند روزه گرفتن بر سیستم ایمنی افراد تاثیرگذار بوده و با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلای آنان به ویروس کرونا افزایش می یابد اما برخی دیگر با اشاره به تحقیقات علمی و تجربه‌های پزشکی می‌گویند که روزه باعث افزایش ایمنی بدن شده و از این رو، روزه‌داران را در گذر سلامت از ایام شیوع کرونا یاری می‌کند.

سفره‌های افطار- روزه گرفتن با کرونا- مجله باسلام
امسال جای سفره‌های افطار خانوادگی بین ما خالیست

رعایت نکات و دستورالعمل‌های لازم برای روزه گرفتن در کنار رعایت نکات بهداشتی فردی، علاوه بر حفظ سلامتی، توان یک‌ماه روزه‌ داری را افزایش می‌دهد. در بسیاری از متون دینی و احادیث مسئله‌ی سلامتی انسان موردتوجه زیادی قرار گرفته است. امام علی(ع) در این زمینه می‌فرمایند:

در دنیا نعمتی بالاتر از طول عمر و سلامتی بدن وجود ندارد.

پزشکان امروزی نیز معتقدند که روزه داری در یک ماه سیستم بدن را بازسازی کرده، میزان متابولیسم را افزایش داده و سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد در نتیجه میزان فعالیت‌های متابولیسمی به حد نرمال می‌رسد.

[post id=18310]

معافیت روزه گرفتن برای چه کسانی است؟

البته روزه گرفتن با کرونا مشمول شرایط خاصی است که فرهنگستان علوم پزشکی را ملزم به بررسی و صدور بیانیه‌ای در این رابطه کرده است:

«افرادی که دارای سابقه بیماری‌ پرخطر ازجمله فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، سرطان و یا دیابت هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به این ویروس خواهند بود و بهتر است در افراد کمتر از ۶۵ سال با مشورت پزشک اقدام به روزه ‌داری کنند.

همچنین در افراد سالمند (۶۵ سال و بیشتر) عوامل مساعد کننده ابتلا به بیماری کرونا به ویژه دیابت قندی، افزایش فشار خون، چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی شایع بوده و درصد قابل توجهی از سالمندان به علت کمی مراقبت‌های سلامت، از وجود این بیماری‌ها در خود بی اطلاع‌اند یا اغلب به پزشک دسترسی ندارند لکن این افراد بنا بر احتیاط از انجام فریضه دینی روزه گرفتن معاف هستند.

بیماران پیوند اعضا به جز پیوند قرنیه نباید اقدام به روزه در شرایط کرونا کنند.

اما افرادی که در طول این مدت دچار بیماری کرونا شدند و حالشان رو به بهبود است یا به‌طورکلی بهبود یافته‌اند، باید گفت که این دسته حداقل تا ۶ هفته بعد از بازیابی سلامت کامل بهتر است روزه نگیرند.»

چیدن سفره افطار- روزه گرفتن در شرایط کرونا- مجله باسلام
امسال در ماه رمضان افراد زیادی امکان روزه گرفتن را ندارند

اقدامات پیشگیرانه از ابتلا در شرایط روزه گرفتن با کرونا

از نخستین باری که ویروس کویید۱۹ در چین خود را نشان داد تا امروز که تقریبا سراسر این کره خاکی درگیر کروناست، شست‌وشوی مداوم دست‌ها با شوینده و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی تبدیل به سبک زندگی جدید مردم شده است.

اما اجرای این ۲ مورد در روزهای ماه مبارک رمضان و روزه در شرایط کرونا اهمیت بیشتری یافته است. همچنین مصرف نوشیدنی‌‌های گرم به غیر از چای و قهوه و مواد شیرین، آب و مایعات بین فاصله افطار تا سحر به شدت توصیه شده است.

مصادف شدن این ماه با ایام بهار که گاهی با بروز آلرژی‌های فصلی همراه است سبب شده تا پزشکان توصیه کنند در منزل از دستگاه بخار یا جوشاندن ظرف آب استفاده شود تا بتوانند دمای محیط را معتدل و مرطوب نگه دارند.

مصرف سبزیجات تازه نیز می‌تواند به افزایش سیستم دفاعی بدن کمک شایانی داشته باشد البته بهتر است درهنگام شست‌وشو از مقداری کمی سرکه یا نمک در آب استفاده شده و به مدت ۲۰ دقیقه سبزیجات در آب شناور باشند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x