ده ماسک زعفران برای داشتن پوستی زیبا + روش ساخت


760

انواع ماسک زعفران برای داشتن پوست زیبا

اگر از من بپرسید می‌گویم پوست صورتِ خانم‌ها به شدت مظلوم است! توی حمام با لیف و صابون به جانش می‌افتیم، آنقدر که یک اِپسیلون چربی روی آن نماند. بعد از حمام، قصد می‌کنیم چربی و رطوبتِ از دست رفته را به آن برگردانیم. انواع و اقسام مرطوب کننده‌های شیمیاییِ غیرمعتبر را به آن می‌زنیم، بعد ضدآفتاب و بعد هم یک لایه ضخیم، کرم پودر! عملا پوستِ بیچاره زیر این همه کرم، خفه می‌شود اما صدایش درنمی‌آید!

البته صدایش درمی‌آید. آن هم چند سال بعد در جوانی وقتی دچار لک و اگزما و چروک شدیم. آن روز تازه به فکرِ دوا و درمان می‌افتیم یا گذرمان به دکترهای زیبایی و تزریق ژل می‌افتد. غافل از آن که مراقبت از پوست، کاری نیست که در چهل سالگی به یادش بیفتیم، باید از همان جوانی به فکرش باشیم.

مراقبت از پوست
مراقبت از پوست، کاری نیست که در چهل سالگی به یادش بیفتیم، باید از همان جوانی به فکرش باشیم.

چرا باید از مواد طبیعی برای پوست استفاده کنیم؟

ماسک‌های صورت، آن هم از جنسِ مواد طبیعی، راه حل خوبی برای سرحال نگه داشتنِ پوست صورت هستند. نه آنقدر سخت و پیچیده هستند و نه خیلی زمان می‌‏برند. هفته‌ای یک یا دو بار هم بیشتر لازم نیست انجامش بدهید.

زعفران یکی از صدها هدیه طبیعت به ماست. توی بسیاری از کرم‌ها و ماسک‌های شیمیایی از عصاره‌اش استفاده می‌شود اما به جای خرید این کرم‌های به شدت گرانقیمت، می‌توانید سراغ قوطی و باکسِ نگهداری زعفران خانه‌تان بروید. اگر از کیفیتِ‌ زعفرانِ خانه و تازه بودنش مطمئن نیستید،‌ سری به غرفه‌های باسلام بزنید؛ همان‌ها که مستقیم زعفران را از دست کشاورز به درِ خانه‌تان می‌رسانند.

زعفران چطور به زیبایی پوست کمک می‌کند؟

زعفران به دو صورت می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامتی و زیبایی پوستتان داشته باشد. یکی از طریقِ‌خوراکی و دیگری از طریقِ جذب توسط پوست.

۱. خوراکی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران از پیری زودرس جلوگیری کرده و به ترمیم و تشکیلِ بهتر سلول‌های پوستی کمک می‌کنند. خواص ضدالتهابی‌ این ماده غذایی از آکنه‌ جلوگیری می‌کند. به علاوه به خاطر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث شادابی پوست می‌شود.

اگر شما هم افرادی را با مشکلاتِ کبدی دیده‌اید که پوست تیره و زردرنگی دارند، خوب است بدانید تاثیر مثبت زعفران بر کبد، به دادِ پوست هم می‌رسد و آن را زیبا می‌کند.

فواید زعفران برای پوست
خوب است بدانید تاثیر مثبت زعفران بر کبد، به دادِ پوست هم می‌رسد و آن را زیبا می‌کند.

۲. ماسک صورت

مواد موجود در زعفران از طریق پوست هم جذب می‌شوند؛ از جمله منزیم که باعث جوانی و شادابی پوست می‌شود. سلنیومِ موجود در آن هم باعث جوان‌سازی و سلول‌سازی توسط پوست می‌شود. زعفران گردش خون را در مویرگ‌های پوستی نیز افزایش می‌دهد و باعث برگشت طراوت به پوست می‌شود.

نکاتی که قبل از تهیه ماسک باید بدانید

قبل از تهیه‌ی ماسک صورت زعفران باید حواستان به این موارد باشد:

  • حتی اگر ماسک صورت از ماده با ارزشی مثل زعفران تهیه شده باشد، باید قبل از قراردادن آن روی صورت، مطمئن شوید که به آن آلرژی و حساسیت ندارید. برای همین کمی از ماسک را جهت تست روی پوستِ دست خود به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.
  • برای رنگ‌نگرفتنِ ناخن‌ها، از بُرس ماسک جهت مالیدن ماسک به صورتتان استفاده کنید.
  • برای استفاده بهتر از خواص زعفران آن را به خوبی آسیاب کنید تا مواد مفیدش آزاد شوند.
  • فکر نکنید استفاده زیاد از زعفران برای پوست بهتر است. چند رشته زعفران برای هر ماسک کافی است. اگر زیادی به پوستتان زعفران بزنید، هم به خودتان ضرر مالی زده‌اید و هم پوستتان را زرد خواهید کرد.
  • هر ماسک را ۲۰ دقیقه تا یک ساعت روی صورت قرار دهید و بعد با آبِ سرد بشوییدش. راستی ترجیحا از صابون و مواد شوینده برای شستشوی ماسک استفاده نکنید.
  • قبل از درست‌کردن ماسک، نوعِ پوست خود را بشناسید. مثلا ماسکی که چربیِ زیادی دارد برای پوستِ چرب اصلا مناسب نیست و باعث بیشترشدن جوش و آکنه می‌شود.
  • افراط نکنید! هفته‌ای یک بار استفاده از زعفران در ماسک کافی است.
ماسک زعفران
هفته‌ای یک بار استفاده از زعفران در ماسک کافی است.

با ده ماسک زعفران برای پوست صورت آشنا شوید

در ادامه با ده ماسک زعفران برای پوست صورت و خواصشان آشنا می‌شویم:

۱. ماسک عسل و زعفران

پوست صورت در فصل‌های سرد سال دچار خشکی می‌شود. بنابراین اگر به دادِ پوستتان نرسید، بعد از مدتی تیره و چروک می‌شود. ماسک عسل و زعفران به درد این جور موقع‌ها می‌خورد، چون هم خاصیت آبرسانی دارد و هم پوست را روشن می‌کند.

روش ساخت: طرز تهیه‌اش هم راحت است: یک قاشق عسل و کمی زعفران ساییده و آب‌کرده را با هم قاطی کنید. بعد روی صورت بزنید. به همین راحتی!

۲. ماسک شیر و زعفران

این ماسک بیشتر به درد روزهای گرم و تابستانی می‌خورد. وقتی بدون ضدآفتاب از خانه بیرون رفته‌اید و پوستِ طفلکی، آفتاب سوخته و تیره شده.

روش ساخت: چند قاشق شیر پرچربِ محلی را با قدری پودر زعفران مخلوط کنید و خودتان معجزه‌اش را ببینید! پوستتان از روز اولش هم بهتر می‌شود، چون آنتی‌اکسیدان‌هایش تیرگی و لک و سوختگی پوست را از بین می‌برد.

ماسک شیر و زعفران
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ماسک شیر و زعفران تیرگی و لک و سوختگی پوست را از بین می‌برد.

۳. ماسک ریحان و زعفران

این ماسک مخصوص کسانی است که از جوشِ صورت رنج می‌برند. (آخر کی از جوشِ صورت لذت می‌‌برد؟)

روش ساخت: چند برگ ریحان را بکوبید و خوب له کنید. آبِ برگ‌ها را جدا کنید و با کمی زعفرانِ ساییده مخلوط کنید. زعفران دشمنِ سرسخت عفونت و جوش‌های پوستی است. ریحان هم که خاصیت ضدباکتریاییی دارد. در نتیجه دوتایی کلک جوش‌ها را می‌کَنند!

نکته کنکوری: البته ممکن است نیاز باشد چندین بار این ماسک را امتحان کنید. چون جوش‌ها یک شبه نیامدند که یک شبه هم بروند! حتما مصرف زعفران را هم در برنامه غذایی‌تان بگنجانید تا اثر آن بیشتر شود.

۴. ماسک ماست و آبلیمو و زعفران

اگر پوستِ چربی دارید این ماسک راست کار شماست.

روش ساخت: یک قاشق ماست را با نصف قاشق آبلیمو طبیعی و تازه و قدری زعفران آسیاب‌شده قاطی کنید. اجازه بدهید کمی زعفران داخل ماست بماند و رنگ باز کند، بعد آن را روی صورت بمالید.

نکته کنکوری: برای این‌که چربی صورتتان تعدیل شود، در کنار استفاده از ماسک زعفران، از شوینده‌های شیمیایی حاوی الکل استفاده نکنید.

۵. ماسک آرد و زعفران

بعضی وقت‌ها خود پوست صورت هم نمی‌داند از چه نوعی است! بعضی قسمت‌هایش خشک است و بعضی قسمتهایش مثل پیشانی و بینی چرب. این پوست، پوستِ مختلط و ترکیبی نام دارد.

روش ساخت: دو قاشق آرد، یک قاشق شیر و کمی زعفران ساییده را با هم ترکیب کنید و روی پوستتان بزنید. بعد از استفاده از این ماسک آکنه‌ها از بین می‌روند و پوستتان هم دست از اختلاط برمی‌دارد و یکدست می‌شود.

ماسک آرد و زعفران
با استفاده از ماسک آرد و زعفران می‌توانید آکنه‌هایتان را برطرف کنید.

۶. ماسک آلوورا و زعفران

هرچقدر از خاصیت آلوورا برای پوست بگوییم کم است. حالا فکر کنید با زعفران هم ترکیب بشود! همان‌طور که احتمالا می‌دانید مهم‌ترین خاصیت آلوورا برای پوست آبرسانی و مبارزه با التهاب‌هاست.

روش ساخت: کمی زعفران را با یک قاشق شیر مخلوط کنید. کمی هم ژل آلوورا را لِه کنید و با شیر و زعفران مخلوط کنید. استفاده از این ماسک به صورت مداوم برای برطرف‌کردن چربی پوست و آبرسانی مناسب است.

۷. ماسک زعفران و گلاب

اگر دوست دارید همه سنتان را اشتباه حدس بزنند و لااقل ده سال کمتر بگویند،‌ این ماسک مخصوصِ شماست! از این ماسک به عنوانِ پاک‌کننده پوست می‌توانید استفاده کنید.

روش ساخت: کمی گلاب را با زعفرانِ‌ساییده مخلوط کنید و داخل یک ظرف کوچک بریزید. می‌توانید با پنبه از این محلول بردارید و به صورتتان بزنید. گلاب خاصیتِ ضدپیری دارد و پوستتان را سرحال و جوان می‌کند.

۸. ماسک آب برنج و زعفران

اگر اهل استفاده از ماسک‌های طبیعی باشید، حتما می‌دانید که آبِ برنج در حال جوشیدن چقدر مواد مغذی در خودش دارد.

روش ساخت: کمی از آبِ برنج را بردارید و با قدری زعفران مخلوط کنید. این ماسک برای برطرف‌کردن چین و چروک‌های ریز اطراف چشم، جواب است!

ماسک آب برنج و زعفران
ماسک آب برنج برای برطرف‌کردن چین و چروک‌های ریز اطراف چشم، جواب است!

۹. ماسک شکر، روغن زیتون و زعفران

اگر دوست دارید با یک ماسکِ طبیعی صورتتان را اِسکراب و لایه‌برداری کنید،‌ از این ماسک استفاده کنید.

روش ساخت: مقدار کمی زعفران ساییده شده را با کمی آب و چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید. بعد آنقدر به آن شکر اضافه کنید تا حالت خمیری شکل پیدا کند. حالا با یک پد آن را به صورت خود بزنید و پوستتان را به آرامی با آن ماساژ دهید. چند دقیقه این کار را تکرار کنید تا با مهربانی و لطافت هرچه تمام‌ یک لایه پوست مرده و کثیف از روی سطح پوست برداشته شود!

۱۰. ماسک گلاب، شیر، روغن نارگیل،‌ شکر و زعفران

استفاده از ماسک‌هایی با چندین ماده معمولا چندان به صورت خانگی توصیه نمی‌شود و باید توسط متخصص پوست تجویز شود. برای همین ماسک‌های خانگی معمولا ساده هستند و از دو یا سه ماده تشکیل شده‌اند. برای همین سعی کنید اغلب از ماسک‌های ساده استفاده کنید. این ماسک، چندکاره است. هم رطوبت‌رسانی و آبرسانی می‌کند و هم لایه‌بردار است.

روش ساخت: کمی زعفران ساییده را در شیر، چندین ساعت خیس کنید. چند قطره روغن نارگیل اضافه کنید. یک قاشق چایخوری گلاب و کمی شکر هم با آن مخلوط کنید. این مواد را ۱۵ دقیقه روی صورت خود بگذارید و بعد با آب سرد بشویید.

سوالات متداول درباره ماسک زعفران

۱. چطور بفهمیم به ماسک خانگی آلرژی نداریم؟

قبل از مصرف، مقداری از آن را ۲۰ دقیقه روی پوست صورت بگذارید و اگر دچار قرمزی، خارش و تاول نشد،‌ می‌توانید از آن استفاده کنید.

۲. چه‌قدر زعفران برای تهیه ماسک زعفران لازم است؟

چند رشته زعفران برای هر ماسک کافی است. اگر زیادی به پوستتان زعفران بزنید، هم به خودتان ضرر مالی زده‌اید و هم پوستتان را زرد خواهید کرد.

۳. چندوقت یکبار از ماسک زعفران استفاده کنیم.

هفته‌ای یک بار استفاده از زعفران در ماسک کافی است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دنیاپرهیز
دنیاپرهیز
5 ماه قبل

عالی

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x