همه آنچه باید در مورد روغن خرگوشک بدانید


51

همه آنچه باید در مورد روغن خرگوشک بدانید

اسم روغن خرگوشک را در عطاری‌ها شاید شنیده باشید. این روغن را به خاطر خواصی که برای مو دارد می‌شناسند. در این یادداشت می‌خواهیم در مورد روغن خرگوشک و خواص آن بیشتر بدانیم. با ما همراه باشید.

روغن خرگوشک چیست؟

خرگوشک، ماهور یا بوصیر نوعی گل از تیره میمونیان است که روغن خرگوشک را از آن می‌گیرند. این روغن با تقطیر و حرارت دادن از گلبرگ‌ها و دیگر اجزای این گیاه به دست می‌آید. البته از روش‌های سرد مثل قرار دادن گل خشک شده ماهور در روغن حامل مانند روغن زیتون هم می‌شود برای استخراج روغن خرگوشک استفاده کرد. خرگوشک در ایران هم جزو گیاهان بومی است و به مقدار زیاد در طبیعت یافت می‌شود.

روغن خرگوشک چیست؟

ترکیبات روغن خرگوشک

روغن خرگوشک ترکیباتی مانند ساپونین‌ها را دارد که جزو مواد پاک کننده به حساب می‌آیند. فلاوونوئیدها هم از دیگر ترکیبات این روغن است که جزو مواد حفاظت کننده از پوست است. موسیلاژ هم در روغن خرگوشک یافت می‌شود که نوعی نرم کننده طبیعی است. انواع ویتامین‌ها مانند آ و ای و سی و مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم و آهن هم در روغن خرگوشک فراوان است.

طرز تهیه روغن خرگوشک

روغن خرگوشک به دو روش گرم (فعال) و سرد (غیرفعال) تهیه می‌شود. در روش گرم گل و اجزای آن را حرارت می‌دهند و به روش تقطیر روغن آن را استخراج می‌کنند. در روش سرد با قرار دادن خرگوشک در روغن حامل مانند روغن زیتون به مدت یک هفته تا ده روز، روغن گل را از آن استخراج می‌کنند.

خواص روغن خرگوشک

روغن خرگوشک را بیشتر به خاطر خواصی که برای مو و پوست دارد می‌شناسند. البته برای سلامتی کلی بدن هم مفید است. در ادامه به این خواص روغن خرگوشک می‌پردازیم.

خواص روغن خرگوشک

خواص روغن خرگوشک برای سلامتی

خاصیت مصرف روغن خرگوشک برای سلامت عمومی بدن عبارت است از؛

ضد درد و تسکین دهنده

این روغن خواص بی حس کنندگی برای اعصاب دارد. به این وسیله می‌توان از آن برای تسکین دردهایی مانند میگرن و گوش درد استفاده کرد. کافیست چند قطره از آن را در گوش بچکانید.

سلامت سیستم تنفسی

روغن خرگوشک خلط آور قوی است و برای تسکین التهاب دستگاه تنفسی مفید می‌باشد. این روغن علائم سرماخوردگی و برونشیت و آسم و تنگی نفس را کاهش می‎‌دهد. جلوی ابتلا به ویروس‌های تنفسی را هم می‌تواند بگیرد.

سلامت سیستم تنفسی

اثرات آرام بخش

ماساژ روغن خرگوشک روی عضلات می‌تواند گرفتگی و دردهای عضلانی را به خوبی درمان کند چون بی حس کننده است. اثر تسکینی آن روی دستگاه عصبی هم باعث آرامش بدن می‌شود.

خواص ضدعفونی کننده

روغن خرگوشک با ویژگی ضدعفونی کنندگی مانند یک نگهبان از زخم شما محافظت می‌کند تا عفونت‌ها باعث بروز شوک و یا کزار نشوند. همچنین این گیاه کمک می‌کند تا پلاکت‌ها و گلبولهای سفید به محل زخم شما فراخوانده بشوند و زخم شما هر چه زودتر ترمیم شود و فرصتی برای حضور میکروب ها وجود نداشته باشد.

درمان و بهبود تب

ویتامین سی و دیگر مواد معدنی و ضد التهاب در روغن خرگوشک می‌تواند در تسکین و درمان تب کمک کننده باشد.

درمان و بهبود تب

بهبود و درمان عفونت

عفونت‌هایی که از زخم‌های کزاز و سپتیک با روغن خرگوشک قابل درمان است. خوردن این روغن عفونت‌های درونی در دستگاه تناسلی و گوارش و دفع ادرار را از بین می‌برد. مصرف موضعی آن هم در گوش و بینی می‌تواند آن‌ها را ضد عفونی کند.

ادرار آور

روغن خرگوشک با ایجاد تکرر ادرار باعث دفع مواد سمی مثل اسید اوریک و صفرا و نمک‌های اضافی از بدن می‌شود و کلیه را تمیز می‌کند.

بهبود کیفیت خواب

اگر سخت به خواب می‌روید و صبح با کوفتگی از خواب بیدار می‌شوید، بهتر است روغن خرگوشک مصرف کنید تا کیفیت خواب شما بهتر شود و خواب راحتی را در طول شب تجربه کنید.

بهبود کیفیت خواب

خواص روغن خرگوشک برای مو، ابرو و مژه

خواصی که از روغن خرگوشک برای سلامتی مو و ابرو و مژه برمی‌شمارند عبارتند از؛

تقویت ساقه و رشد مو

روغن خرگوشک پوست بستر مو را پاک می‌کند و فولیکول مو را تقویت می‌کند. به این ترتیب محیط را برای رشد و تقویت موها مناسب می‌سازد.

کمک به درخشندگی و لطافت موها

مواد موجود در روغن خرگوشک مانند ساپونین‌ها و موسیلاژ می‌توانند درخشندگی و لطافت موها را افزایش داده و آن را تقویت کنند.

کمک به درخشندگی و لطافت موها

تعادل و پاک سازی پوست سر

این روغن می‌تواند التهاب را از بین ببرد و پوست سر را از شر عارضه‌هایی مانند شوره و خشکی رها کند و به این ترتیب با پاکسازی و ایجاد تعادل در آن شرایط را برای رشد بهتر موها فراهم کند.

محافظت از مو در مقابل رادیکال های آزاد

آنتی اکسیدان موجود در روغن خرگوشک می‌تواند جلوی فعالیت رادیکال‌های آزاد را که موجب آسیب به مو و پوست می‌شوند را بگیرد و به این کار سلامت پوست و مو را افزایش بدهد.

خواص روغن خرگوشک برای پوست صورت

روغن خرگوشک را برای پوست صورت و درمان عارضه‌های آن هم می‌توان به کار برد.

خواص ضد التهابی برای پوست

 آنتی اکسیدان موجود در روغن خرگوشک جلوی التهابات پوستی در صورت را می‌گیرد. این خاصیت ضد التهاب پوست را سالم‌تر و بهتر نگه می‌دارد.

خواص ضد التهابی برای پوست

خواص ضد پیری

رادیکال‌های آزاد حاصل از فعالیت‌های زیستی در بدن، می‌توانند در پوست به خصوص پوست صورت موجب عوارضی مانند چین و چروک، آسیب‌های ساختاری و سلولی شوند. این موارد به از دست دادن نرمی و حالت کشسانی پوست منجر می‌شود و پوست را پیر می‌کند. اما روغن خرگوشک با آنتی اکسیدان فلاونوئید می‌تواند جلوی این آسیب‌ها را در پوست بگیرد.

روش استفاده از روغن خرگوشک برای مو

روش‌های مختلفی برای استفاده از روغن خرگوشک برای مو وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

استفاده قبل از حمام

روغن خرگوشک فرآوری شده با روش سرد یعنی بر پایه روغن حاملی مانند زیتون یا روغن نارگیل را در شب روی موها به خصوص انتهای مو و ریشه چسبیده به پوست سر خوب ماساژ بدهید. به مدت 30 دقیقه روی مو بماند و سپس با شامپو بشویید. می‌توانید آن را در طول شب روی موها بگذارید و صبح شستشو بدهید.

از ماسک روغن خرگوشک مخلوط شده با ماست و عسل و آووکادو و موز هم می‌توانید روی موهای مرطوب خود به مدت 30 دقیقه استفاده کنید و بعد با شامپو بشویید.

استفاده قبل از حمام

استفاده به عنوان شامپو

گیاه خرگوشک را به شکل یک چای غلیظ با آب جوش دم کنید. بعد از استفاده از شامپو و حالت دهنده، د رمرحله آخر چای به دست آمده را روی موهای خود بریزید و تمام نقاط آن را با این چای بشویید. بعد از چند دقیقه موهای خود را با آب سرد آبکشی کنید.

ترکیب با شامپو و نرم کننده مو

می‌توانید از شامپو یا نرم کننده ای که بر پایه روغن خرگوشک درست شده استفاده کنید. این محصولات در بازار تولیدات بهداشتی یافت می‌شوند. یا این که چند قطره از روغن خرگوشک را همراه با شامپو یا حالت دهند روی موهای خود استعمال کنید.

روش استفاده از روغن خرگوشک برای ابرو

می‌توانید از روغن خرگوشک برای تقویت ابروها استفاده کنید به این صورت که یک گوش پاک کن یا هر وسیله شبیه به آن را به روغن آغشته کنید و روی ابروها به خوبی بمالید و ماساژ بدهید. یک روز در میان این کار را تکرار کنید.

روش استفاده از روغن خرگوشک برای ابرو

روش استفاده از روغن خرگوشک برای مژه

یک یا دو قطره از روغن را شب‌ها قبل از خواب روی انتهای مژه‌ها و پلک‌های خود بمالید و بخوابید. این دستور را تا دو ماه ادامه بدهید.

روش استفاده از روغن خرگوشک برای ریش

دست‌های خود را بشویید و انگشت‌های خود را به روغن آغشته کنید. ریش‌ها با به خوبی با روغن ماساژ بدهید و تمام نقاط آن را پوشش بدهید. سه یا چهار بار در هفته این کار را تکرار کنید.

نوع و طرز استفاده از روغن خرگوشک برای پوست

می‌توانید از روغن خرگوشک در روتین پوستی خود استفاده کنید. به این شکل که مقدار مناسب از آن را روی نواحی مورد نظر از پوست بمالید و ماساژ بدهید. از ماسک روغن خرگوشک در ترکیب با آرد جوانه گندم و ماست و عصاره رزماری هم  می‌توانید استفاده کنید. ماسک باید به مدت سی دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد شسته شود.

نوع و طرز استفاده از روغن خرگوشک برای پوست

میزان مصرف روغن خرگوشک

میزان مصرف روغن خرگوشک بستگی به نیاز شما دارد. استفاده از این روغن روی مو به مقدار بیشتری از استفاده از آن برای ابرو و مژه و پوست صورت نیاز دارد. برای ماسک درست کردن و استفاده موضعی از روغن خرگوشک چند قطره از به حدی که موضع را خوب تحت پوشش قرار بدهد کافیست.

مضرات و عوارض جانبی روغن خرگوشک

عوارض روغن خرگوشک زیاد نیست زیرا این روغن یک روغن ملایم است. با این حال ممکن است در بعضی از افراد روی پوست یا در دستگاه تنفسی ایجاد حساسیت و آلرژی کند. برای این که بدانید آیا به روغن خرگوشک آلرژی دارید یا خیر قبل از استفاده از آن کمی را روی پوست خود تست کنید. مصرف روغن خرگوشک در مادران باردار و شیرده هم باید با مشورت پزشک باشد.

روش نگهداری از روغن خرگوشک

روش نگهداری از روغن خرگوشک

روغن خرگوشک نباید در معرض هوا قرار بگیرد به خاطر همین بهتر است آن را در ظرف دردار نگهداری کنید. مکان نگهداری آن نیز باید خشک، خنک و به دور از حرارت و رطوبت باشد.

روش تشخیص روغن خرگوشک اصل

روغن خرگوشک اصل و تازه، رنگ زرد شفاف و تازه‌ای دارد البته اگر به روش گرم و فعال استخراج شده باشد. بوی آن هم تند و تازه مانند بوی جوز هندی است. روغن خرگوشک تیره و دارای ناخالصی و بوی بد یا کم‌بو را تهیه نکنید.

خرید و قیمت انواع روغن خرگوشک از باسلام

خرید و قیمت انواع روغن خرگوشک از باسلام

در باسلام غرفه‌های محصولات طبیعی و عطاری‌هایی هستند که انواع روغن خرگوشک با روش گرم و سرد را عرضه می‌کنند. بعضی از این غرفه‌ها در استان‌هایی هستند که خرگوشک در آن‌جا به شکل بومی رشد می‌کند مانند غرب کشور. پس می‌توانید با خیال راحت روغن خرگوشک ارگانیک و بومی و اصل را از باسلام سفارش بدهید و تهیه کنید.

سوالات متداول درباره‌ی خواص روغن خرگوشک

روغن خرگوشک از کجا تهیه کنم؟

از غرفه‌های عطاری باسلام می‌توانید روغن خرگوشک اصل و باکیفیت را تهیه کنید.

روغن خرگوشک را میتوان به صورت خوراکی استفاده کرد؟

به مقدار کم می‌توان از روغن خرگوشک استفاده خوراکی هم کرد.

روغن خرگوشک را برای پوست میتوان استفاده کرد؟

یکی از موارد مصرف روغن خرگوشک به شکل موضعی مربوط به پوست است.

روغن خرگوشک از ریزش مو جلوگیری می کند؟

روغن خرگوشک با تقویت مو و پوست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x