راهنمای گام‌به‌گام قورت‌دادن قورباغه + معرفی هفت کتاب درباره نظم شخصی و مدیریت زمان


276

آدم‌ دقیقه‌ی نودی؛ این لقبی است که احتمالا خیلی از ما می‌توانیم به خودمان بدهیم! این وسط اما انگار اوضاع بعضی‌هایمان بدتر از بقیه است و به خاطر عقب‌انداختن مداوم کارهایمان، فاصله‌ای تا اخراج‌شدن از دانشگاه یا محل کارمان نداریم!

اما آخر چه بلایی سر ما آمده؟ زندگی مدرن چه کرده با ما انسان‌های اولیه‌ای که عادت داشتیم بدون فوت وقت، از صبح تا شب دنبال شکارهایمان بدویم؟ چطور می‌توانیم به صبر و پشتکار و نظم آهنین اجدادمان برگردیم؟ اصلا ریشه این تنبلی‌ها کجاست؟

پاسخ کوتاه این است: نداشتن مهارت مدیریت زمان. واقعیت این است که خیلی از ما نمی‌دانیم برای هر کاری چقدر وقت بگذاریم و کدام کارمان را به دیگری اولویت بدهیم. همین هم می‌شود که مثلا یکهو وسط نوشتن پایان‌نامه هوس می‌کنیم برویم انباری خانه پدربزرگمان را مرتب کنیم!

همه می‌دانیم که اولین گام برای پرورش هر مهارتی یادگیری فوت‌و‌فن‌ها و ریزه‌کاری‌های آن است. حالا که موسم نمایشگاه کتاب شده، تصمیم گرفته‌ایم توی این مقاله هفت کتاب درباره مدیریت زمان و نظم شخصی را به شما معرفی کنیم. باشد که با نظم شخصی رستگار شوید!

۱. به پایان رساندن کارها، نوشته دیوید آلن

تخصص دیوید آلن در حوزه بازدهی شخصی و سازمانی است و همین او را به یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان در حوزه مدیریت زمان تبدیل کرده است. او در کتاب «به پایان‌رساندن کارها» تکنیکی را معرفی می‌کند که به GTD (برگرفته از نام کتاب Get Things Done) مشهور شده است.

خلاصه تکنیک GTD این است: هر کاری را آن‌قدر کوچک کن تا بتوانی در زمانی کوتاه انجامش بدهی؛ آن‌قدر کوچک که نتوانی برایش بهانه‌‌هایی مثل «نداشتن وقت» یا «بی‌حوصلگی» بیاوری! دیوید آلن در این کتاب این تکنیک را به شکل کامل شرح داده و با مثال‌های مختلف آن را جا می‌اندازد.

دیوید آلن در کتاب «به پایان‌رساندن کارها» تکنیکی را معرفی می‌کند که به GTD (برگرفته از نام کتاب Get Things Done) مشهور شده است.

۲. مدیریت زمان، نوشته برایان تریسی

برایان تریسی، نویسنده و کارآفرین آمریکایی، مشهورتر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد. بیشتر مردم او را با کتاب «قورباغه‌ات را قورت بده» می‌شناسند، اما از او آثار مختلفی در زمینه توسعه فردی منتشر شده که «مدیریت زمان» نیز یکی از آن‌هاست.

او در این کتاب حاصل سال‌ها مطالعات خود را درباره روش‌های مختلف مدیریت زمان در اختیار خوانندگان قرار داده است. «مدیریت زمان» مشتمل بر ۲۱ روش برای مدیریت زمان به شکل موثر است که زندگی بسیاری از مردم را در سراسر جهان متحول کرده است. خوبی کتاب‌های برایان تریسی این است که همان اول کار می‌رود سراغ راه‌حل‌های کاربردی و شما را معطلِ نظریه‌های علمی نگه نمی‌دارد.

«مدیریت زمان» مشتمل بر ۲۱ روش برای مدیریت زمان به شکل موثر است که زندگی بسیاری از مردم را در سراسر جهان متحول کرده است.

۳. مدیریت زمان، نوشته مارک منچینی

شغل اصلی منچینی مشاوره و فعالیت در صنعت گردشگری است. به همین خاطر کتابش هم بیشتر به درد آدم‌های فعال در همین عرصه می‌خورد. اما بعضی از روش‌هایی که در این کتاب پیشنهاد می‌شود، می‌تواند برای همه مفید باشد.

او در کتاب مدیریت زمان با مطرح‌کردن ۲۴ مرحله برای مدیریت زمان، به مخاطبان یاد می‌دهد چگونه بازدهی کاری و کیفیت زندگی خود را با استفاده از زمان‌های از دست‌رفته افزایش دهند. (می‌دانم. خلاصه‌اش یک خرده مبهم است. توی کتاب اما همه چیز به تفصیل توضیح داده شده)

شغل اصلی منچینی مشاوره و فعالیت در صنعت گردشگری است. به همین خاطر کتابش هم بیشتر به درد آدم‌های فعال در همین عرصه می‌خورد.

۴. کار عمیق، نوشته کال نیوپورت

کار عمیق بعد از ترجمه و انتشار در ایران طرفدارهای زیادی بین کتاب‌بازهای ایرانی پیدا کرد. نویسنده این کتاب، آقای کال نیوپورت، فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر است. او در این کتاب به ما یاد می‌دهد چگونه با افزایش تمرکز از زمان محدودی که در اختیار داریم، بیشترین استفاده را ببریم.

نکته مهم و جالب کتاب این است که نویسنده علی‌رغم این‌که رشته تحصیلی‌اش کامپیوتر است، به طور قابل توجهی به تاثیر منفی دیجیتالیسم بر زندگی امروز پرداخته و برای استفاده بهینه از فناوری‌های جدید پیشنهادهای کاربردی و تازه‌ای ارائه داده است. راستی اگر حال و حوصله خواندن کتاب را ندارید، می‌توانید خلاصه علی بندری را از اینجا گوش کنید.

کار عمیق بعد از ترجمه و انتشار در ایران طرفدارهای زیادی بین کتاب‌بازهای ایرانی پیدا کرد.

۵. عادت به اکنون، نوشته نیل فیوری

نیل فیوری در مشهورترین کتاب خود، عادت به اکنون، یک روش معکوس را برای مدیریت زمان معرفی می‌کند. او معتقد است عامل اصلی عقب‌افتادن کارها داشتن سبک زندگی تنبلانه(!) است، نه نداشتن مدیریت زمان.

نویسنده دقیقا به همین خاطر از همان اول تکنیک‌های تعارفی و دم‌دستی را کنار می‌گذارد و بیشتر روی تغییر سبک زندگی تمرکز می‌کند. اگر دنبال کتابی می‌گردید که با عمق بیشتری به مسأله نظم شخصی پرداخته باشد، پیشنهاد ما به شما کتاب «عادت به اکنون» است.

نیل فیوری معتقد است عامل اصلی عقب‌افتادن کارها داشتن سبک زندگی تنبلانه(!) است، نه نداشتن مدیریت زمان.

۶. آماده برای هر کاری، نوشته دیوید آلن

یک کتاب دیگر از آقای دیوید آلن در موضوع مدیریت زمان! او در این کتاب بیشتر روی آموزش راهکارهای عملی تاکید می‌کند تا بحث‌های نظری. همان طور که از اسم کتاب هم پیداست، آلن در این اثرش با آموزش ۵۲ تکنیک برای افزایش بازدهی در زندگی کاری و شخصی، شما را برای به سرانجام‌رساندن هر کاری آماده می‌کند!

به علاوه مطالعه این کتاب به شما کمک می‌کند تا بهره‌وری خود را بالا ببرید؛ یعنی در کمترین زمان، بیشترین فعالیت مفید را انجام بدهید. آلن برای ایجاد این بهره‌وری روی چهار حوزه رفتار سازنده تمرکز می‌کند؛ حوزه‌هایی که عبارتند از: اتمام کار، تمرکز، ساختار و عمل.

دیوید آلن در این کتاب بیشتر روی آموزش راهکارهای عملی مدیریت زمان تاکید می‌کند تا بحث‌های نظری.

۷. چک‌لیست، نوشته آتول گاواندی

زندگی این روزهای ما آن‌قدر شلوغ و درهم‌برهم است که بعید نیست حتی مهم‌ترین کارهای روزمره‌مان را به راحتی فراموش کنیم. بیشتر ما برای نجات خودمان از این فراموشی، به نوشتن تودولیست یا فهرست کارها پناه می‌بریم (که خود یکی از بهترین روش‌های مدیریت زمان و نظم شخصی است) اما ممکن است با چم‌و‌خم این کار خیلی آشنا نباشیم.

آتول گاواندی، پزشک جراح و متخصص حوزه بهداشت عمومی، در کتاب چک‌لیست روش‌های درست طراحی و نوشتن یک تودولیست واقع‌گرایانه و به‌درد‌بخور را به ما آموزش می‌دهد.

آتول گاواندی در کتاب چک‌لیست روش‌های درست طراحی و نوشتن یک تودولیست واقع‌گرایانه و به‌درد‌بخور را به ما آموزش می‌دهد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x