نوروزه و سفرش! راهنمای سفر اقتصادی و کم‌هزینه


237

بیایید صادق باشیم: نوروز بدون سفر به هیچکس خوش نمی‌گذرد! اگر بودجه‌ی محدودی دارید یا می‌خواهید سفر کم‌خرج‌تری را تجربه کنید،‌ ما اینجاییم تا بهتان کمک کنیم. با روش‌هایی که توی این یادداشت آورده‌ایم هزینه‌ی سفرتان حداقل بیست درصد کاهش پیدا می‌کند. خیلی خب. بیایید بدون فوت وقت برویم سر اصل مطلب:

مارکوپولوی خودت باش!

اگر نگاهی به فهرست تورهای زمینی و هوایی بیندازیم،‌ احتمالا با دیدن قیمت‌ها ناامید می‌شویم، اما نگران نباشید. بخش زیادی از هزینه‌ی تورهای گردشگری به خاطر خدماتی است که ارائه می‌دهند. خدماتی مثل حضور یک راهنمای متخصص در طول سفر. اما اگر مدیریت کل سفر را خودتان بر عهده بگیرید،‌ چی؟

اگرچه انتخاب یک تور بهتان کمک می‌کند تا در زمان صرفه‌جویی کرده و با استفاده از دانش و تجربه گردشگران حرفه‌ای سفر جالب‌تری را تجربه کنید، اما این تنها راه پیش روی شما نیست، چون خودتان هم می‌توانید مارکوپولوی خودتان باشید! این‌طوری هم یک تجربه‌ی تازه کسب می‌کنید،‌ هم با آدم‌های جدید آشنا می‌شوید و هم لذت کشف دیدنی‌های جدید را می‌چشید.

بیخیال هتل! پیش‌به‌سوی اقامتگاه!

به جای رزرو هتل‌های گران‌قیمت می‌توانید به ماندن در اقامتگاه‌‎های سنتی یا سوئیت‌های مردم محلی فکر کنید. وقتی انتخاب‌تان سوئیت باشد، وسایل پخت‌و پز هم در اختیارتان خواهد بود و اینطوری هزینه‌ی غذای سفرتان نیز خیلی کمتر خواهد شد.

به علاوه یک مزیت سوئیت در مقایسه با هتل این است که به فضای بزرگتری دسترسی دارید. در نتیجه اگر قصد دارید با دوستان یا خانواده‌تان به سفر بروید این گزینه را در اولویت خود قرار بدهید.

به جای رزرو هتل‌های گران‌قیمت می‌توانید به ماندن در اقامتگاه‌‎های سنتی یا سوئیت‌های مردم محلی فکر کنید.

خرید بلیط هواپیما به روش سامورایی!

بله. سفر یعنی برنامه‌ریزی ولی بعضی وقت‌ها برای کاهش هزینه‌ها باید راهی را انتخاب کنید که دیگران کمتر سراغش می‌روند. مثل خرید بلیط هواپیما در آخرین لحظه!

بهای بلیط هواپیما در روزهای غیر تعطیل،‌ وسط هفته و در ساعات ابتدایی روز معمولا ارزان‌تر است. اینطوری شما سوار همان هواپیمایی می‌شوید که بقیه می‌شوند، اما با هزینه کمتر.

یک نکته دیگر: قیمت بلیط هواپیما را در سایت‌های مختلف چک کنید،‌ چون ممکن است بعضی از سایت‌ها برای جلب مشتری تخفیف بیشتری بدهند یا برای اولین خریدتان به شما اعتبار هدیه بدهند.

راستی بلیط‌های دوطرفه یا بلیط‌های همراه با اقامت اکثرا به نفع فروشنده هستند، نه خریدار! پس اگر دنبال کم‌کردن هزینه‌ها هستید دورشان خط بکشید.

زنده‌باد املت قهوه‌خانه‌ای!

باور کنید خیلی وقت‌ها املتی که توی یک قهوه‌خانه کوچک می‌خورید هزار برابر خوشمزه‌تر آن از صبحانه انگلیسی ‌ای است که در یک کافه‌ی پنج‌ستاره جلویتان می‌گذارند. پس لطفا به جای کافه‌ها و رستوران‌های معروف سراغ رستوران‌های محلی و اغذیه‌فروشی‌های کوچک بروید تا هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده و هم از کسب‌و‌کارهای کوچک حمایت کنید.

راستی اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا مثلا گیاهخوار هستید یا – چه می‌دانم – بچه کوچکی دارید که هر غذایی نمی‌تواند بخورد،‌ باید از قبل برایش برنامه‌ریزی کنید. مثلا می‌توانید غذاهای خانگی‌تان را کنسرو کنید و همراه خود ببرید. (چطور؟ از عالیجناب گوگل بپرسید.)

باور کنید خیلی وقت‌ها املتی که توی یک قهوه‌خانه کوچک می‌خورید هزار برابر خوشمزه‌تر آن از صبحانه انگلیسی ‌ای است که در یک کافه‌ی پنج‌ستاره جلویتان می‌گذارند.

نمیشه یه کم دیرتر بری؟!

حالا که همه جا شلوغ است و قیمت‌ها به خاطر ازدحام جمعیت حسابی بالا رفته، بهتر نیست کمی سفرتان را عقب بیندازید؟ بله. می‌دانیم. مرخصی‌هایتان محدود است. اما چرا این مرخصی‌ها را برای روزهای خلوت‌تر نگه نمی‌دارید؟

با این‌حال درک می‌کنیم که دلتان بخواهد در ایام نوروز به مسافرت بروید. فقط حواستان باشد که مسافرها در چنین روزهایی بلیط قطار و اتوبوس و هواپیما را روی هوا می‌زنند و هتل‌ها و اقامتگاه‌ها خوب را هم فورا رزرو می‌کنند. پس زودتر اقدام کنید تا مجبور نشوید برای یک راه‌حل لحظه‌ آخری پول اضافه خرج کنید. (یادمان نرفته دو خط بالاتر چی گفتیم اما بلیط هواپیما یک استثنا بود)

امسال با هم دسته جمعی بیاید بریم سیاحت!

سفر گروهی هزینه کمتری دارد، چون هزینه‌هایی مثل کرایه‌ی ماشین و تهیه غذا بین همه تقسیم می‌شود. حتی شاید یکی خودروی شخصی‌اش را بگذارد وسط و معضل کرایه‌های سنگین را هم برایتان حل کند. اگرچه گاهی هماهنگی با همه‌ی اعضا گروه سخت می‌شود اما معمولا این جور سفرها خاطرات خوش‌تر به جا می‌گذارند.

اگر مثل من آدم تنهایی هستید، به شبکه‌های اجتماعی سربزنید. توی این فضا همیشه گروه‌هایی وجود دارند که برای شروع سفر شرایط‌شان را به بقیه اعلام می‌کنند. تازه خیلی‌هایشان مثل آژانس‌های مسافرتی هم نیستند که دائم به فکر سود خودشان باشند.

سفر گروهی یک مزه دیگر دارد!

پیجت رو با خودت ببر!

این مورد مخصوص کسانی است که در شبکه‌های اجتماعی یا همین بازار باسلام خودمان فروشگاه دارند. اگر صنایع دستی، خوراکی محلی،‌ زیورآلات، لوازم آرایشی و … می‌فروشید،‌‌ می‌توانید محصولاتتان را همراه خود ببرید تا به مردم محلی بفروشیدشان. (البته هرچه محصول‌تان وزن کمتری داشته باشد بهتر است.) احتمالا از این راه سود عجیب و غریبی به دست نخواهید آورد اما شاید بتوانید بخشی از هزینه‌های سفر را جبران کنید.

راه دور نرو!

خیلی از ما اغلب به خاطر هزینه‌های بالای اقامت و خورد و خوراک و سوخت، قید سفر را می‌زنیم اما اگر سراغ سفرهای کوتاه یک روزه یا حتی چند ساعته برویم چی؟ اگر کمی جستجو کنید احتمالا در همین اطراف خودتان،‌ شهرها و روستاهای زیادی را پیدا خواهید کرد که تا حالا حتی اسمشان را هم نشنیده‌اید!

فقط قبل از رفتن در مورد جاهای دیدنی مقصد تحقیق کنید یا حتی نکنید! چون بعضی وقت‌ها کل مزه‌ی سفرهای این شکلی به پرریسک‌بودنشان است.

اگر کمی جستجو کنید احتمالا در همین اطراف خودتان،‌ جاهای دیدنی زیادی را پیدا خواهید کرد که تا حالا حتی اسمشان را هم نشنیده‌اید!

بفرمایید دشت!

سفر که فقط دیدن سی و سه پل و چرخیدن تو آرامگاه حافظ و سعدی نیست! گاهی وقت‌ها چند ساعت نشستن کنار یک رودخانه، یا لم‌دادن وسط یک دشتِ سبز، یا چادرزدن در دامنه یک کوه می‌تواند حالتان را از این رو به آن رو کند. تازه اگر بچه کوچک ندارید، کوهنوردی هم می‌تواند یک گزینه هیجان‌انگیز باشد.

فقط لطفا به خودتان و بقیه سخت نگیرید. طبیعت‌گردی یعنی سفرکردن با یک دبه آب و دیگر هیچ! پس سعی کنید به جای تمرکز روی تمیزی و کثیفی محیط، روی هوای خوب روزهای بهاری تمرکز کنید!

بگذارید این آخر کاری کمی هم مثل پدربزرگ‌ها نصیحت کنیم: بدون تعارف، طبیعت ارث پدری کسی نیست. پس لطفا زباله‌هایتان را به حال خودشان رها نکنید. هر جا هم عشقتان کشید آتش روشن نکنید و سعی کنید حتی المقدور از اجاق‌هایی که افراد قبلی درست‌کرده‌اند استفاده کنید. گل‌های وحشی و خودرو را هم نکنید! به بچه‌هایتان هم این‌ها را یاد بدهید. مرسی، اه!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x