لوبیا عروس لوبیای تازه‌وارد


8,143

لوبیا عروس

در چند سال اخیر، لوبیای جدیدی به انواع لوبیاهای موجود در بازار کشورمان اضافه شده که لوبیای عروس نام گرفته است. علت این نامگذاری شاید تزئینات زیبای روی این لوبیای خاص باشد که او را به عروس لوبیاها تبدیل کرده است! به این لوبیا در انگلیسی لوبیا کریسمس می‌گویند که می‌توانید برای خرید لوبیای عروس به باسلام مراجعه کنید.

خرید لوبیای عروس

[bs-show-product id=86535]

لوبیای عروس از کجا پیدایش شد؟

این لوبیا تا صد سال پیش، در سطح دنیا خیلی شناخته‌شده نبود و بیشتر در آمریکای لاتین و در داخل مرزهای کشور پِرو کشت می‌شد. ولی از حوالی صد سال اخیر به این طرف و به وسیله صادرات و بازرگانی خارجی، کم‌کم در میان سایر کشورها هم شناخته شد و حالا به جایگاهی رسیده که علاوه بر کشور مادر، در دیگر کشورها هم به شکل انبوه کاشته و مصرف می‌شود.

کاشت لوبیای عروس در ایران

با توجه به استقبالی که از این لوبیای جدید صورت گرفته، چند سالی هست که کشت آن در برخی مناطق ایران هم آغاز شده.

زمین‌های مناسب رشد لوبیای عروس

لوبیای عروس را باید در زمین‌های حاصل‌خیز و در خاک‌هایی غنی‌شده با کود گیاهی، کاشت. این لوبیا مثل همه لوبیاها، گیاهی خشکی‌پسند است؛ یعنی دوست دارد در سرزمین‌های گرم و نسبتاً خشک کاشته شود. بنابراین نباید این گیاه حساس را در مناطق پر آب کاشت.

فقط در صورتی که خاک محل کاشت خیلی خشک باشد، به کمی آبیاری نیاز پیدا می‌کند. در حقیقت در بیشتر مواقع، همان رطوبت مطلوب خاک و همان میزان آبی که توسط بارش‌های آسمانی وارد خاک شده، برای رشد و پرورش این گیاه پر محصول کافی خواهد بود.

خرید لوبیا عروس

چرا لوبیای عروس مصرف کنیم؟

مصرف هر چیزی دلیل می‌خواهد. این لوبیا واقعاً چه مزیتی نسبت به لوبیاهای دیگر دارد که بخواهیم تهیه کرده و طبخش کنیم؟!

ظاهر زیبا و اندازه درشت

لوبیای عروس برخلاف لوبیا چیتی، نقش و نگار بادمجانی‌رنگش را بعد از پخت از دست نمی‌دهد. در حقیقت خیلی‌ها از این ویژگی لوبیای عروس برای تزئین غذا و زیباسازی سفره استفاده می‌کنند، بخصوص در برخی مهمانی‌ها.

قد و قواره هم که ماشاالله! اگر مثل برنج، دوست دارید لوبیای غذایتان هم قدبلند و کشیده‌قامت باشد، می‌توانید از لوبیای عروس استفاده کنید. می‌دانید که لوبیاها بعد از پخت، حجم و قدشان بیشتر و بلندتر می‌شود؛ حالا ببینید لوبیای عروس که در حالت خشک و خام، قدی حدود دو و نیم‌سانتی‌متر دارد، بعد از پخت چه حجم و قد فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند؟!

لوبیایی با طعم خاص فندق!

گاهی آدم موقع غذا خوردن، با قاشقش دنبال آن خوشمزه ویژه لابه‌لای بشقاب برنج یا خورشتش می‌گردد؛ مثل: یک آلوی درشت ترش یا یک تکه قیسی درشت و شیرین، یا یک نصفه لیمو عمانی فرد اعلاء و یا خیلی چیزهای خوشمزه دیگر. لوبیای عروس هم با طعم خاص فندقی‌اش می‌تواند یکی از همان گزینه‌های خاص و خوشمزه توی غذا باشد.

فکر کنید یک کاسه آش رشته جلوی رویتان بگذارند با ترکیبی از حبوبات مختلف در طرح‌ها و اندازه‌ها و طعم‌های گوناگون. در آن میان، چه حالی خواهد داد هر از گاهی لابه‌لای طعم لوبیای چیتی و نخود و عدس و ماش و رشته و پیازداغ و سیرداغ و نعناداغ، طعم فندق هم به واسطه جویدن یک دانه لوبیای درشت عروس زیر زبان‌تان بیاید!

خرید لوبیا عروس

بمب آهن!

لوبیای عروس در مقایسه با لوبیای چیتی، پنج برابر بیشتر آهن دارد. فکرش را بکنید! پنج برابر آهن بیشتر! آدم با این مقایسه، یاد تفاوت مقدار مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ و تخم‌بلدرچین می‌افتد؛ که می‌گویند ارزش غذایی یک تخم‌بلدرچین با شش تخم‌مرغ برابری می‌کند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر روزانه صد گرم لوبیای عروس مصرف کنید، ۹۷ درصد از آهن مورد نیاز روزانه‌تان را دریافت خواهید کرد. خیلی فوق‌العاده است. نه؟

بنابراین اگر می‌خواهید در غذایی از لوبیا استفاده کنید، می‌توانید برای مغذی‌تر کردنش، لوبیای عروس را جایگزین کنید و آهن بیشتری را وارد بدن‌تان کنید. این ویژگی، بخصوص برای خانم‌های باردار و کودکان که در حال رشد به سر می‌برند، می‌تواند خیلی مفید و به‌صرفه باشد.

قیمت مناسب

لوبیای عروس، اوایل ورودش به ایران، قیمت بالایی داشت چون کم بود. ولی به مرور که در کشور به تولید رسید، افت قیمت پیدا کرد. الآن هم قیمت این لوبیا در حدود قیمت لوبیا چیتی است و خریدش به‌صرفه شده است.

جایگاه لوبیاها در سفره ما ایرانی‌ها

لوبیاها نه‌تنها در بین ما ایرانی‌ها که حتی در کل جهان، جایگاه ویژه‌ای در بحث تغذیه دارند. لوبیاها یکی از مغذی‌ترین گیاهان روی زمین هستند که در دسته حبوبات تقسیم‌بندی می‌شوند و سرشار از املاح، ویتامین‌ها و پروتئین گیاهی هستند.

پروتئین گیاهی، اگرچه همه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن انسان را در خود ندارد ولی به وسیله ترکیب با غلات و لبنیات، کامل می‌شود و نیاز بدن تأمین می‌گردد.

لوبیا عروس

موارد مصرف لوبیاها

لوبیاها در انواع آش‌ها، خورشت‌ها، سالادها، سو‌پ‌ها و نیز در کنار برنج و همراه برنج استفاده می‌شوند و بدن از مواد مغذی و فیبر موجود در آن‌ها بهره‌مند می‌شود. ضمن این‌که در کنار غذاهای مرسوم، می‌توان دست به خلاقیت هم زد و از بعضی طعم‌ها مثل طعم فندقی لوبیای عروس در طبخ کیک و شیرینی هم استفاده کرد.

چه اشکالی دارد همان‌طور که شیرینی کشمشی داریم، کیک و شیرینی لوبیای عروس هم داشته باشیم؟! بخصوص که قیمت لوبیای عروس حدود یک پانزدهم فندق است!

خرید لوبیا عروس از بازار محصولات ارگانیک باسلام



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
5 سال قبل

عالی

نخود و عدس دیم رو از غرفه ما تهیه کنین??

http://basalam.ir/organic_reyhan

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x