اهمیت محتوا (۲): بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو (سئو)


2,449

بازار باسلام - basalam - وبلاگ باسلام - اهمیت محتوا

تا از محتوا، چه متن یا تصویر و فیلم، صحبت می‌شود بحث سئو، یعنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوگر، مطرح می‌شود و گویی این سئو یک چیز عجیب و غریبی است اما به نظر من نباید از سئو ترسید.

در قسمت دوم اهمیت محتوا و بازاریابی محتوایی، باز هم سراغ سئو می‌رویم اما نباید نگاهمان فقط به موتورهای جستجوگر باشد و مخاطب و مشتری را فراموش کنیم. ازاین‌رو محتوای غرفه‌ها را می‌توانیم بر اساس موتورهای جستجوگر و مخاطب تقسیم‌بندی کرد.

مطلب قبلی: اهمیت محتوا (۱): نگارش و تولید محتوا

یک نوع ویرایش محتوا با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و عملکرد موتورهای جستجوگر و نوع دیگری از ویرایش محتوا با در نظر گرفتن مخاطب ما که فقط مشتری نیست، بلکه همه کاربرهای اینترنتی هستند.

بنابراین محتوا و بویژه متن، دو سمت دارد؛ یک سمت رو به مخاطب و یک سمت رو به موتورهای جستجوگر و بخصوص گوگل. در این تقسیم‌بندی شاید برخی نکات با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند اما به نظرم این تفکیک و جداسازی و داشتن دو نگاه متفاوت عملاً برای غرفه داران مؤثرتر است.

محتوا برای موتورهای جستجوگر

مهم‌ترین بحث در این جا همان سئو است. سئو (SEO)، تلفظ فارسی یک سرواژه انگلیسی از این عبارت است: Search Engine Optimization. ترجمه این عبارت «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» است.

یکی از روش‌های سئوکاری، استفاده از کلمات کلیدی است. منظور از کلمات کلیدی، کلمات و عبارت‌های پرمخاطب و پرکاربرد در اینترنت در موضوع مشخص است. روشن است که اگر ما می‌خواهیم محتوایی آماده کنیم باید از این کلمات استفاده کنیم تا محتوای ما بیشتر دیده شود.

گوگل ترندز

یکی از موتورهای جستجوگر محبوب، گوگل است و گوگل برای این منظور ابزاری در اختیار ما قرار داده است به نام گوگل تِرِندز.

در گوگل ترندز می‌توانید یک کلمه یا عبارت را وارد کنید و نتیجه (کلمات کلیدی) را بر اساس مکان‌های جغرافیایی متفاوت ببینید. همچنین می‌توانید میان چند کلمه یا عبارت، مقایسه انجام دهید تا میزان کاربرد آن را مشاهده کنید.

به راحتی می‌توانید از گوگل ترندز استفاده کنید و نیز می‌توانید با جستجو عبارت «گوگل ترندز چیست» مطالب توضیحی درباره آن را پیدا کنید و بخوانید. همچنین می‌توانید از گوگل ترندز فارسی استفاده کنید.

کلمات کلیدی

درباره کلمات کلیدی چند نکته را فراموش نکنید:

  • معمولاً کاربران اینترنتی برای جستجو، از کلمات چندبخشی استفاده می‌کنند. مثلاً برای روغن‌های غیرخوراکی و درمانی، فقط از یک کلمه روغن استفاده نمی‌کنند بلکه یک عبارت دو یا سه‌بخشی درباره موضوع کلی یا جزئی تایپ می‌کنند؛ مثلاً فروش روغن‌های گیاهی، خرید اینترنتی روغن‌های غیرخوراکی، روغن هسته آلبالو و … . بنا بر این در ویرایش محتوایی، باید این عبارت‌های کلیدی را بسته به محصولات غرفه پیدا کرد و در متن معرفی آن گنجاند.
  • کلمات کلیدی همیشه کلیدی نیستند! این کلمات گاهی رو به کاهش هستند و گاهی رو به افزایش؛ یعنی کلمه یا کلمات کلیدی امروز، ممکن است مدتی بعد جزو کلمات پرمخاطب نباشند و نیز کلمات و عبارت‌هایی که امروز کمتر دیده می‌شوند و در اینترنت زیاد جستجو نمی‌شوند، روزی خودشان پرمخاطب و پرجستجو شوند و جزو کلمات کلیدی قرار بگیرند. بنا بر این در حوزه کاری خودتان مطالعه داشته باشید و حواستان به تغییرات این شکلی باشد که اگر کلمات کلیدی جدید یافتید، محتوا را ویرایش کنید.
  • در به کار بردن کلمات کلیدی توجه کنید که چگالی و تکرار آن زیاد نباشد که هم موتورهای جستجوگر به این مورد حساس هستند و نتیجه معکوس برایتان رقم می‌زنند (و از نتایج جستجوها حذفتان می‌کنند) و هم مشتری از آن خوشش نمی‌آید.

تگ‌ها و کلیدواژه‌ها

یکی دیگر از کلمات کلیدی، تگ‌ها (کلیدواژه‌ها و برچسب‌ها) هستند که معمولاً در سایت‌های مختلف جایی برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. در سایت بازار اجتماعی باسلام و مدیریت غرفه‌داری، برای محصولات، قسمت کلیدواژه و برچسب وجود دارد. این تگ‌ها با کدنویسی‌های فنی، برای موتورهای جستجوگر تعریف شده‌اند تا در جستجوهای اینترنتی دیده شوند و جزو نتایج بیایند. پس حتماً این قسمت را جدی بگیرید.

البته در تگ‌ها، لازم نیست فقط کلمات چندبخشی باشد، بلکه تک کلمه هم لازم و مفید است که در بخش محتوا برای مخاطب، با توجه به سایت باسلام توضیح بیشتری می‌دهم.

محتوا برای مخاطب

در ابتدای یادداشت، برای محتوا، تقسیم‌بندی برای موتورهای جستجوگر و مخاطب داشتم تا شما مخاطب و مشتری و خریدار را فراموش نکنید و همه حواستان به موتورهای جستجوگر و سئو نباشد. چرا؟

تمرکز بر مخاطب نه مشتری

یکی از دلایل آن این است که در فضای اینترنتی کسانی هستند که قصد خرید ندارند، بلکه برای مطالعه بیشتر و یادگیری و کسب اطلاعات، درباره موضوعاتی که علاقه‌مندند یا به آن اطلاعات نیاز دارند، جستجو انجام می‌دهند و کلمات و عباراتی را تایپ می‌کنند.

اگر شما تمرکزتان فقط بر فروش و جذب مشتری باشد، این دسته از مخاطبان را از دست می‌دهید. چه بسا مخاطبی که برای آموزش و به دست آوردن اطلاعاتی به غرفه شما سر زده است، مشتری شما شود و سری به غرفه و محصولاتش بزند و خریدی انجام دهد.

بنابراین، تمرکزتان در محتوا بر جذب مخاطب باشد نه فروش. در این جا نکته مهم دیگری وجود دارد. وقتی می‌خواهید برای مخاطب به معنای کلی و نه مشتری بنویسید، باید خودتان را جای او بگذارید و فرض کنید که هیچ اطلاعاتی از شما و محصولتان ندارد.

پس باید طوری بنویسید که اطلاعات کاملی را به مخاطب داده باشید. در سایت باسلام، اطلاعات کامل محصولات را می‌توانید در قسمت «معرفی کامل محصول» بنویسید.

درباره محصول

دوست عزیزم استاد سید احمد مدقق، پرسش‌هایی را برای این که هم توضیح شما درباره محصول هم مختصر باشد و هم کامل، طراحی و در گروه مطرح کردند که به جهت اهمیت ان در این جا می‌آورم:

اسم کامل محصول با تمام جزئیات چیست؟

مثلاً انگشتر عقیق یمن با رکاب نقره‌ای مشبک و تمام دست‌ساز.

محصول از چه چیزی (ساخته، بافته، تهیه، پخته، تشکیل، ..) شده است؟ مثلاً خرمای معسله، ترکیب شده از خرمای اعلا درجه یک، پودر زنجبیل، دارچین، شیره خرما، کنجد و گردو، و … .

محصول چه طور ( ساخته، بافته، تهیه، پخته، تشکیل، نوع تکنیک…) شده است؟ مثلاً چای سیب که از خشک کردن سیب و بو دادن آن، یا قاب چوبی که از چوب روسی و با تکنیک مشبک گره چینی … .

محصول از کجا تهیه می‌شود؟ مثلاً از دشت‌های کشاورزی جنوب، کوهستان‌های اردبیل، از کارخانجات نخ بروجرد.

محصول به چه دردی می‌خورد یا به چه کاری می‌آید؟ مثلاً کاور قابلمه برای گذاشتن قابلمه در آن و رفتن به گردش خانگی یا محل کار.

چرا این محصول را به مشتری پیشنهاد می‌کنم؟ مثلا من این محصول را به شما پیشنهاد می‌کنم، چون به سالم بودن مواد اولیه‌اش اطمینان دارم و قیمتش نسبت به موارد مشابه پایین‌تر است.

صفحه‌آرایی!

یکی از روش‌هایی که هم به مخاطب کمک می‌کند و هم موتورهای جستجوگر به آن اهمیت می‌دهند، صفحه‌آرایی متن است. البته منظورم طراحی و صفحه‌آرایی مانند کتاب و مجله نیست، بلکه استفاده از امکاناتی است که برای زیباسازی و برجسته‌سازی متن‌ها وجود دارد؛

مانند استفاده از ویژگی عناوین (تیترهای اصلی و فرعی)، سیاه (بُلد) کردن کلمات و عبارت‌های مهم یا داخل گیومه قرار دادن آن‌ها، حرکت‌گذاری کلمات محلی و ناآشنا برای تلفظ و خوانش صحیح آن‌ها، استفاده از رنگ‌ها و نیز لینک دادن به صفحات داخلی یا بیرونی.

لینک دادن داخلی و بیرونی، جزو مباحث مهم سئو هم هست که در فرصت دیگری باید صحبت کرد و البته خوب است خودتان جستجویی و مطالعه‌ای بفرمایید.

افزایش بازدید و حضور مخاطب

شاید با همه ترفندها بتوانید مخاطبان غرفه را زیاد کنید اما باید کاری کنید که زمان حضور آن‌ها را در سایت بیشتر شود تا احتمال خرید هم زیاد شود. این یادداشت طولانی شد و در این جا فقطِ به چند پیشنهاد اشاره می‌کنم:

  • گذاشتن فیلم و تصاویر بیشتر، در افزایش حضور مخاطب مؤثر است.
  • می‌توانید از مخاطبان درخواست کاری را بکنید. مثلاً درباره محصول یا اطلاعات داده‌شده نظر بدهند.
  • پیشنهاد دهید قیمت محصول را ارزیابی کنند و نظر بدهند؛ مثلاً قیمت این محصول با این ویژگی‌ها و زحمات تولید (که باید در محتوای شما آمده باشد)، به نظر شما منصفانه است؟ شما چه قیمتی را حاضرید بابت آن پرداخت کنید؟

دوباره کلیدواژه‌ها!

در بخش محتوا برای موتورهای جستجوگر، به بحث تگ‌ها و برچسب‌ها (کلیدواژه‌ها) اشاره کردم و قول دادم با توجه به سایت باسلام، توضیح بیشتری بدهم.

در سایت باسلام، علاوه بر جستجو محصول یا غرفه به وسیله قسمت جستجو، می‌توان از طریق کلیدواژه‌ها، غرفه‌ها و محصولات را پیدا کرد. و این موضوع اهمیت این کلمات را برای بیشتر دیده شدن نشان می‌دهد. برای توضیح بیشتر، مثال می‌زنم.

مثلاً وقتی برای کالاهایی مانند انواع چای، کیف، روغن یا دم‌نوش، اولین کلیدواژه را نام و عنوان کلی محصول (چای، کیف، روغن یا دم‌نوش) را بنویسید، این کلیدواژه در صفحه محصول قرار می‌گیرد و وقتی مخاطب یا مشتری روی آن کلیک کند، فهرستی از همه محصولاتی که این تگ را دارند، مشاهده می‌کند. بنابراین محصولی که در این راسته باشد اما این تگ و کلیدواژه را نداشته باشد، در این فهرست جایی ندارد.


این متن برای کارگاه ارتقای غرفه‌داران باسلام، با حضور ۲۰ غرفه‌دار نوشته شده است که از تاریخ ۲۶ تیر ۹۶ به مدت ۱۰ روز و به صورت مجازی، به مدیریت خانم هما سپهری برگزار می‌شود. این کارگاه، دومین کارگاه ارتقا غرفه‌داران در سال ۹۶ است که در بازار باسلام برگزار می‌شود.

اهمیت محتوا (۱): نگارش و تولید محتوا

اهمیت محتوا (۳): بهینه‌سازی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی




به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x