تولید سبزی خشک و جوانه‌های خوراکی؛ اشتغالی پایدار در روستا


3,461

بازار باسلام | basalam - روستای چین

بوی سبزی‌های معطر مشامت را نوازش می‌کرد؛ از پنجره باز به کرته‌های شوید، نعناع و ریحان نگاه می‌کردم که خود را به نسیم سپرده بودند. پروانه‌های رنگارگ باغچه و صدای پرندگان فضا را رؤیایی کرده بود.

بازار باسلام - basalam - وبلاگ باسلام - سبزی خشک

کسب‌وکار روستایی ـ خانوادگی

مدت‌ها بود که به روستای شیرین آباد نرفته بودم. در این روستا کار خانواده شش نفری عمه‌جان خشک کردن سبزیجات معطر بود، کشت و پرورش سبزی‌ها وظیفه مشهدی عباس همسر عمه‌جان بود.

چیدن و خشک کردن بر عهده مادرشوهر و دو عروسش بود. وظیفه جذب و پاسخگویی مشتری نیز بر عهده پسران خانواده بود.

در این خانواده روستایی علاوه بر کاشت و برداشت بذر سبزی‌های معطر، کشت جوانه‌های ماش، گندم و شبدر نیز انجام می‌شد. این کاشت جوانه‌ها ابتکار عروس خانواده بود که تحصیلات دانشگاهی او گیاهان دارویی بود.

بخشی از زمین، زیر کشت گیاهانی بود که برای برداشت بذر آنها دست نخورده مانده بود و کسی برای برداشت سمت این قسمت نمی‌رفت.

عمه‌جان که یکی از اتاق‌های طبقه بالای خانه‌اش را به بخش خشک کردن گیاهان اختصاص داده بود و با دقت تمام سعی می‌کرد سبزی‌های ترشی را ترکیبی از مرزه، ترخون، نعناع و شوید بود و سبزی معطر دلمه را که ترکیبی از ترخون، نعناع و ریحان بود جداگانه بسته‌بندی کند.

بسته‌بندی گیاهان خشک را مهرداد انجام می‌داد که آموزش بسته‌بندی‌های نوین و فانتزی را دیده بود.

بازار باسلام - basalam - وبلاگ باسلام - مشاغل روستایی

جوانه‌های خوراکی به جای مولتی ویتامین

آن طور که زهرا می گفت اهمیت جوانه‌های خوراکی از خیلی جهات شبیه مولتی ویتامین است که برای کودکان، بزرگسالان و زنان بسیار مهم و حیاتی است.

در بین جوانه‌های کاشته شده در زیر زمین این خانه روستایی که بسیار بهداشتی ساخته شده بود ظرف‌های یونجه و شبدر را می‌دیدیم. مرضیه می‌گفت جوانه یونجه به علت داشتن ویتامین ث به میزان زیاد، و خواص ضد قند بودنش برای مبتلایان به دیابت نوعی کمک به درمان محسوب می‌شود.

همچنین جوانه یونجه باعث پاکسازی کبد، بهبود التهابات مفاصل و ترمیم دندان‌ها و جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود و از غده هیپوفیز محافظت می‌کند.

اما جوانه شبدر خاصیت آنتی اکسیدان قوی دارد و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند، به بهبود کم‌خونی از نوع کم‌پلاکتی کمک می‌کند و حتی باعث کاهش آثار افسردگی می‌شود.


[bs-show-product id=72012]

[bs-show-product id=34912]

[bs-show-product id=72013]


 

ارتقای دانش فنی روستاییان

برایم جالب بود که در عین این‌که در روستا زندگی می‌کردند اما دانش بسیار خوبی داشتند؛ دانشی که باعث کار آفرینی و اشتغال آنها شده بود.

این فکر و بکر را دو پسر عمه‌جان ابداع کرده بودند. محمد، مسئول فروش تولیدات خانواده می‌گفت:

امروز پیدا کردن مشتری و بازاریابی مشکل نیست؛ چرا که فضای مجازی به خوبی این مسئله را برطرف کرده است و به آسانی می‌توان در یک بازار آنلاین و نمایشگاه‌های اینترنتی عضو شویم و غرفه داشته باشیم.

عصرها که می‌شد حیاط عمه‌جان پر می‌شد از خانم‌هایی که بخشی از کارهای آنها کاشتن و خشک کردن گیاهان معطر بود. به خاطر این‌که باغچه حیاط پاسخ‌گوی نیاز مشتریان نبود خانواده عمه‌جان چاره‌ای نداشتند که از همسایه‌ها و هم‌آبادی‌ها نیز کمک بگیرند.

بازار باسلام - basalam - وبلاگ باسلام -

ترشی و مربا خانگی عمه‌جان!

عمه‌جان اهل ساختن ترشی و مربا نیز بود که مشتریان داخل و بیرون ابادی زیادی داشت؛ مرباهای بالنگ، به و هویج او متقاضی فراوانی داشت.

ترشی‌های خاصی مثل سیر، هفت هویجات که طعمش قابل قیاس با ترشی‌های شهری نبود تنها از دست عمه‌جان بر می آمد که مثل یک آشپز حرفه‌ای و ماهر با همه طمع‌ها و مزاج‌ها آشنایی داشت.

گلپر یکی از سبزی‌های خاصی بود که در ترشی از آن استفاده می‌کرد و همچنین در کنار سفره نیز می‌آورد؛ ضمن این‌که برای جلوگیری از آفات غلات، در ظرف‌های نخود، لوبیا و عدس نیز می‌افزود.


[bs-show-product id=53494]

[bs-show-product id=74433]

[bs-show-product id=53693]


 

ترکیب دنیای مدرن و زندگی روستایی

برایم جالب بود! انگار کار با اهل این خانه عجین شده بود. هرکدام با علاقه خاصی کار خود را دنبال می‌کردند. دیگر اهالی روستا نیز ابتکارهای خاصی به کار بسته بودند تا از ظرفیت نیروی انسانی و دانش و تجربه بزرگان خانه که دانش آنها سنتی بود شغل جدیدی ایجاد کنند.

اهالی روستایی شیرین آباد همه خوب و باصفا بودند؛ اما شیوه جدیدی که در زندگی آنها به وجود آمده بود ایجاد کارخانه‌های کوچک خانگی بود که با سرمایه‌های اندک آنها شکل گرفته بود؛

مثل عمه‌جان که به جای خرید دستگاه سبزی خشک کن ترجیح می‌داد به روش سنتی گیاهان را خشک کند؛ چون معتقد بود در این شرایط سبزی خاصیتش را از دست نمی‌دهد.

خوشحال بودم که کار و اشتغال در این روستا پا گرفته بود! خوشحال بودم جوان‌ترها که به‌روزشده والدین آن روستا بودند توانسته‌اند با ترکیب دنیای مدرن و زندگی روستایی شغلی ایجاد کنند.


[button href=”https://basalam.com/search?cat=38″ align=”center” target=”_blank”]خرید اینترنتی از بازارچه مواد غذایی[/button]



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x