عسل گون و کنار چه فرقی دارند؟


2,328

مقایسه عسل گون و عسل کنار

برای این که تفاوت عسل گون با کُنار را متوجه شویم، اول از همه باید به دو منطقه سفر کنیم: مقصد اول ما کوهستان‌های زاگرس است که بوته‌های گون در آن می‌رویند. بعد از آنجا به مناطق گرم و مرطوب جنوب می‌رویم که پر از درخت‌های سدر یا همان کُنار خودمان است.

علت نامگذاری مختلف عسل‌ها

همین اول کار یک نکته را در مورد عسل‌های طبیعی بگوییم که اسم‌هایی مثل عسل گون، عسل یونجه، عسل آویشن، عسل چهل گیاه و… با توجه به فراوانی گلی است که در اطراف کندوی زنبور عسل بوده و زنبور شهد آن را نوش جان کرده. ولی بالاخره زنبور است دیگر، گاهی هوس خلاف به سرش می‌زند و یواشکی دلی از عزای گل‌های متفرقه در می‌آورد. اما باز هم خوراک غالبش همان گلی است که به نامش زده‌اند. این اطلاعات را به خاطر بسپارید تا سفرمان را شروع کنیم.

[post id=28623]

عسل گون و کنار خاستگاه‌های متفاوتی دارند

بگذارید حرف آخر را همین اول بزنیم: وقتی با دو گیاه متفاوت سر و کار داریم که یکی از آنها توی کوهستان رشد می‌کند (گَون) و دیگری در آب و هوای گرم و مرطوب جنوب (کُنار)، معلوم است که خاصیت‌شان زمین تا آسمان با هم فرق می‌کند؛ نمی‌کند؟ تازه یکی از آنها وسط بهار گل می‌دهد (گَون) و آن یکی آخر تابستان (کُنار).

محل رشد کنار
کنار بیشتر در آب‌و‌هوای گرم و مرطوب جنوب رشد می‌کند.

در نتیجه لابد عسلی هم که از گل‌های این دو گیاه تولید می‌شود، زمین تا آسمان با هم فرق می‌کند. این نکته‌ی کلیدی همان فوت‌وفنی است که با یادگرفتنش کمربند زرد عسل شناسی را دریافت می‌کنید! با توجه به همین نکته، حتی اگر دو عسل متفاوت را با رنگی یکسان جلویتان بگذارند، می‌دانید که قبل از هرچیز باید به گیاهی که عسل را از آن گرفته‌اند، توجه کنید.

عسل گَوَن از چه گیاهی به وجود می‌آید؟

گون به بوته‌ی کتیرا هم معروف است، چون همان گیاهی است که از آن کتیرا می‌گیرند. گون در بهار گل‌هایی به رنگ‌های صورتی، قرمز، سفید و حتی زرد می‌دهد و این به خاطر تنوع گونه‌هایش است.

کردستان ایران یکی از مناطقی است که گون در آن فراوان است و به همین دلیل یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های گون ایران در کردستان تولید می‌شود. البته این را هم بگوییم که بوته‌های گون تقریبا در بیشتر نقاط ایران می‌رویند و منحصر به یک جا نیستند. عسل گَوَن هم عسلی است که زنبور با تغذیه از این گیاه، تولید می‌کند.

محل رشد گون
کردستان ایران یکی از مناطقی است که گون در آن فراوان است.

عسل گَون چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمان و منطقه‌ی برداشت هر نوع عسل می تواند در رنگ و بوی آن تاثیر بگذارد. مثلا دیده شده که عسل یک سالِ یک منطقه، با عسل ِسالِ بعد همان منطقه، چند درصدی در رنگ و بو تفاوت داشته است. اما به طور کلی عسل گون در همه‌ی خصوصیاتش ملایم است: هم طبعش معتدل است، هم بوی ملایمی دارد و هم شیرینی‌اش گلو را نمی‌زند. رنگ این عسل هم نسبت به انواع دیگر روشن‌تر است و اصطلاحا زرد نخودی است.

عسل گون
به طور کلی عسل گون در همه‌ی خصوصیاتش ملایم است: هم طبعش معتدل است، هم بوی ملایمی دارد و هم شیرینی‌اش گلو را نمی‌زند.

عسل گون خیلی سریعتر از باقی عسل‌ها در آب ولرم حل می‌شود و اگر حرارت نبیند چند ماهی طول می‌کشد تا رُس ببندد یا به اصطلاح شکرک بزند.

با خواص عسل گون آشنا شوید

عسل گون آن‌قدر خاصیت دارد که می‌توانیم بگوییم از هر انگشتش یک هنر می‌بارد. بگذارید چندتا از این خاصیت‌ها را با هم مرور کنیم:

۱. پیشگیری از پوکی استخوان

عسل گون به افزایش تراکم استخوان و کاهش دردهای مفاصلی کمک می‌کند و برای مبتلایان به پوکی استخوان هم مفید است.

خواص عسل گون
عسل گون برای مبتلایان به پوکی استخوان هم مفید است.

۲. تسکین زخم معده

عطارهای قدیم به بیمارانی که درگیر زخم معده بودند سفارش می‌کردند صبح ناشتا و شب قبل از خواب عسل گون نوش جان کنند.

۳. تقویت حافظه

عسل گون برای بیمارانی که درگیر آلزایمر هستند هم خوب است و به تقویت حافظه‌ی آنها کمک می‌کند.

۴. بهبود گردش خون

بزرگترین پاتوق این عسل در بدن، کوچه پس‌کوچه‌های سیستم گردش خون است. عسل گون با بهبود گردش خون، هم قلب را تقویت می‌کند و هم کلسترول را تنظیم می‌کند.

فایده های عسل گون
عسل گون با بهبود گردش خون، هم قلب را تقویت می‌کند و هم کلسترول را تنظیم می‌کند.

۵. درمان گرفتگی صدا

عسل گون درمان خوبی برای گرفتگی سینه و حنجره و بهبود گرفتگی صدا است.

۶. پاکسازی کبد

کبد که کارخانه‌ی خون‌سازی است، عاشق عسل گون است، چون این عسل کمک خوبی به پاکسازی کبد می‌کند.

۷. کمک به دفع سنگ کلیه

عسل گون یک ضدعفونی‌کننده‌ی اثبات‌شده برای کلیه و مجاری ادرار است. در نتیجه، پس از مصرف این عسل قطعا شاهد افزایش دفعات و حجم ادرار خواهید بود. چون عسل گون با همین روش باعث دفع سموم بدن و خردشدن سنگ‌های کلیه و مثانه می‌‌شود. بیماران کلیوی اعتراف کرده‌اند که مصرف عسل گون و ترکیبات گیاهی همراه آن، دردهای آن‌ها را کاهش داده است.

[post id=24000]

عسل کُنار چیست؟

برای رسیدن به کندوهای عسل کنار باید به استان‌های هرمزگان، سیستان بلوچستان، جنوب فارس، خوزستان و بوشهر برویم که آب و هوای گرم و مرطوبی دارند؛ جایی که درخت‌های سدر یا همان کنار می‌رویند و این روزها باغ‌های بزرگ سدر در آن مناطق ایجاد شده است. درخت‌هایی با برگهای سبز پررنگ و ساقه های قهوه‌ای و سفید تیغ‌دار که ارتفاعشان نهایتا به ۱۰ متر می‌رسد و میوه‌هایی شبیه به زیتون دارند. درخت کنار در اواخر تابستان و اوایل پاییز گل می‌دهد. همین زمان گل‌دهی متفاوت یک امتیاز بزرگ برای زنبورداران کنار به حساب می‌آید.

درخت کنار
کنار یا سدر میوه‌هایی شبیه به زیتون دارد

عسل کُنار چه ویژگی‌هایی دارد؟

از جنوب شرق تا جنوب غرب کشور با حدود چهل گونه‌ی مختلف درخت کنار روبرو هستیم که عسل به دست‌آمده از آن‌ها با وجود خواص مشترک، از نظر طعم رنگ با هم تفاوت‌هایی دارند.

۱. عسل کنار طبعی خنک و رنگی کهربایی دارد

در کل عسل کنار طبعی خنک و نسبتا مرطوب دارد. رنگ متداول عسل کنار عقیقی یا کهربایی است، اما نمونه‌های سبز لجنی و قهوه‌ای آن هم دیده شده است. نکته‌ی مهم در مورد رنگ عسل کنار به زمان برداشت آن برمی‌گردد. یعنی عسل تازه‌ی کنار معمولا رنگ روشن‌تری دارد و هرچه زمان بگذرد، رنگ آن تیره‌تر می شود.

رنگ عسل کنار
رنگ متداول عسل کنار عقیقی یا کهربایی است، اما نمونه‌های سبز لجنی و قهوه‌ای آن هم دیده شده است.

۲. عسل کنار عطر شکوفه‌های کنار را دارد

یکی از دلایلی که عسل کنار را در بین مردم کشورهای عرب محبوب کرده، عطر آن است. عسل کنار واقعا یک عسل تک گیاه است که معمولا کندوهای آن در میان باغهای بزرگ کنار گذاشته می‌شوند و به همین دلیل عسل آن همان بوی خوشی را می‌دهد که شکوفه‌های کنار می‌دهند.

۳. عسل کنار دیررس است

نکته‌ی جالب اختصاصی در مورد عسل کنار کف آن است. بله! عسلی که کف دارد! این کف سفید رنگ به دلیل وجود ماده‌ی ساپونتین در شکوفه‌های کنار است که کم‌کم از بین می‌رود و به جای آن یک لایه‌ی نازکی از کف روی عسل باقی می‌ماند. عسل کنار جزو عسل های دیررس به شمار می‌رود، به این معنی که بعد از گذشت یک یا دو سال از برداشت، تازه شروع به شکرک زدن می‌کند و این کاملا طبیعی است.

عسل کنار
عسل کنار جزو عسل های دیررس به شمار می‌رود، به این معنی که بعد از گذشت یک یا دو سال از برداشت، تازه شروع به شکرک زدن می‌کند

عسل کنار چه خواصی دارد؟

۱. افزایش انرژی

طبع خنک این عسل برای آن دسته از افرادی که طبع گرم دارند، فواید زیادی دارد و در عین حال مقوی و انرژی‌زا است. در نتیجه مصرف آن را به کودکان و کهنسالان توصیه می‌کنیم. به علاوه به تقویت قوای جنسی مردان نیز کمک می‌کند.

۲. تسکین گرفتگی‌های عضلانی

این عسل می‌تواند گرفتگی‌های عضلانی را به اصطلاح «باز» کند و درد و کوفتگی آن‌ها را تسکین ببخشد.

۳. درمان عارضه‌های پوستی

در طب سنتی برای درمان آبله و سرخجه از این عسل کمک می‌گیرند. عسل کنار درمان خوبی برای جوش و آکنه‌های صورت است و همچنین مالیدن آن به موی سر باعث تقویت ریشه مو و طراوت پوست سر می‌شود.

۴. بهبود زخم معده

عسل کنار زخم‌های باکتریایی معده و روده را درمان می‌کند و هم‌زمان از بروز رفلاکس‌های معده جلوگیری می‌کند. در کل عسل کنار مثل آبی است که روی آتش دستگاه گوارش می‌ریزند!

خواص عسل کنار
عسل کنار مثل آبی است که روی آتش دستگاه گوارش می‌ریزند!

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

طبق تحقیقات، عسل‌های تیره‌‌تر خواص آنتی ‌اکسیدانی بیشتری دارند. عسل کنار یک منبع بزرگ از آنتی اکسیدان و ویتامین های (B, E, C) است. درصد ویتامین C عسل کنار از مرکبات هم بیشتر است! این آنتی اکسیدان‌ها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا را هم نابود می‌کنند. عسل کنار به واسطه‌ی همین مواد یکی از درمان‌کنندگان خوب زخم‌های سطح بدن است. آخرین خبر خوش را باید به افرادی بدهیم که سینوزیت دارند: استفاده از عسل کنار راهی قوی برای مبارزه با عفونت‌های سینوسی است.

عسل کنار و گون چه فرقی دارند؟

۱. تفاوت عسل کنار و گون در میزان ساکارز

عسل گون دارای ساکارز طبیعی پایین‌تر از ۲ درصد است که بهترین گزینه برای دیابتی‌هاست. این شیرین‌ترین خبری است که زنبورهای گون به آن دسته از ما آدمها می‌دهند که شیرینی برایشان ضرر دارد! اما عسل کنار بین ۵ تا ۷ درصد ساکارز دارد. جالب است بدانید عسل هرچقدر بماند، مثلا بعد از ۹ ماه، ساکارز آن پایین می‌آید! اما این به معنای آن نیست که عسل کنار برای دیابتی‌ها مفید است.

۲. تفاوت عسل گون و کنار در طعم و رنگ

رنگ عقیقی عسل کنار در مقایسه با گون، تیره‌تر است. مزه آن هم قوی‌تر و نزدیک‌تر به میوه سدر است. اما عسل گون کم رنگ است و طعمی ملایم دارد.

فرق عسل گون و عسل کنار
رنگ عقیقی عسل کنار در مقایسه با گون، تیره‌تر است.

۳. تفاوت عسل گون و گنار در طبع و مزاج

طبع عسل گون معتدل و رو به گرمی است. برای همین برای تمامی طبع‌ها مناسب است، خصوصا افرادی که طبع سرد دارند. اما عسل کنار کاملا برعکس است. طبع آن معتدل و خنک است و برای افراد گرم مزاج گزینه بهتری است.

سوالات متداول درباره عسل گَون و کُنار

۱. عسل گون چه رنگی است و چه طبعی دارد؟

رنگ این عسل معمولا زرد نخودی است و طبع معتدلی رو به گرمی دارد.

۲. عسل کنار چه رنگی است و چه طبعی دارد؟

عسل کنار معمولا کهربایی یا عقیقی رنگ است و طبعی خنک با رطوبت ملایم دارد.

۳. چه عسلی برای دیابتی‌ها مفید است؟

عسل گون، به دلیل وجود ساکارز پایین برای دیابتی‌ها مفید است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نجمه
نجمه
2 ماه قبل

خیلی ممنون از مطالب کامل ومفیدتون😘😘🌹🌹

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
5 ماه قبل

ممنون از مطالب خوب وعالیتون.

حسینی
حسینی
8 ماه قبل

بابت توضیحات در مورد عسل کنار و گون بسیار عالی و آموزنده بود.درودو سپاس🌹

محمدسعید حسنی
محمدسعید حسنی
8 ماه قبل

ممنون از مطالب مفید تون

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x