مصرف روزانه بادام‌زمینی چه خواصی برای سلامتی و لاغری دارد؟


563

بادام‌زمینی در بین آجیل‌ها شبیه بچه وسط خانواده است: کاملا نامرئی و مرموز، اما سرشار از شگفتی! خودتان دیده‌اید: توی مهمانی‌ها همه از محبوبیت پسته و منفوریت تخمه‌ژاپنی حرف می‌زنند اما معمولا هیچکس از بادام‌زمینی‌های سر به زیر و ساکت سراغی نمی‌گیرد. آن‌هم در حالی که این آجیل معمولا بعد از پسته، خوش‌خوراک‌ترین آجیل مهمانی‌هاست.

حالا که حرف از شگفتی‌های بادام‌زمینی شد بگویید کدام آجیل را سراغ دارید که مثل این آجیل بتواند به خاطر یک حساسیت ساده آدمیزاد را زمین‌گیر کند؟ یا کدام خوراکی پرانرژی مثل بادام‌زمینی را می‌شناسید که در عین داشتن کالری بالا، باعث کاهش وزن هم بشود؟ در این نوشته قرار است با مهم‌ترین خواص این آجیل سربه‌زیر برای سلامتی و لاغری آشنا شویم. لطفا با ما همراه باشید.

با ارزش غذایی بادام‌زمینی آشنا شوید

بادام‌زمینی سرشار از ویتامین و مواد معدنی گوناگون است. در جدول زیر با ارزش‌ غذایی ۲۸ گرم بادام زمینی بدون نمک (یک اونس) آشنا می‌شویم:

مواد موجود در بادام‌زمینیمیزان
کالری۱۶۱
چربی۱۴۸
سدیم۵.۱ میلی‌گرم
کربوهیدرات۴.۶ میلی‌گرم
فیبر۲.۴ میلی‌گرم
پروتئین۷.۳ میلی‌گرم
نیاسین۳.۴ میلی‌گرم
ویتامین E۲.۴ میلی‌گرم
منگنز۰.۵ میلی‌گرم
جدول ارزش غذایی ۲۸ گرم بادام زمینی
۲۸ گرم بادام زمینی ۱۶۱ کالری دارد.

مهم‌ترین خواص بادام زمینی برای سلامتی و لاغری کدامند؟

بادام زمینی هزار و یک جور فایده برای سلامتی دارد: از جمله کمک به کاهش وزن، پیشگیری از سرطان، جلوگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا، افزایش طول عمر، پیشگیری از آلزایمر، کنترل قند خون و … . در ادامه با این خواص بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. کاهش وزن و لاغری

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در هنگام رژیم‌های لاغری با آن دست و پنجه‌ نرم می‌کنند، معضل «سیری» است! خوبی خوراکی‌های پر پروتئین مثل بادام‌زمینی این است که به شما کمک می‌کند احساس سیری را خیلی زودتر از حد معمول تجربه کنید. بنابراین گنجاندن این آجیل در رژیم غذایی روزانه‌تان نه تنها باعث چاقی نمی‌شود، بلکه به لاغری شما هم کمک می‌کند.

خوبی خوراکی‌های پر پروتئین مثل بادام‌زمینی این است که به شما کمک می‌کند احساس سیری را خیلی زودتر از معمول تجربه کنید.

۲. پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش

یکی از نگرانی‌هایی که همه ما برای بابابزرگ‌ها و مامان‌بزرگ‌های عزیزمان داریم این است که نکند خدای نکرده به خاطر ضعف بدن به سرطان مبتلا شوند. خبر خوب این است که تحقیقات می‌گویند: گنجاندن بادام‌زمینی در رژیم غذایی سالمندان، از ابتلای ایشان به سرطان‌های دستگاه گوارشی مثل سرطان روده کوچک، روده بزرگ، لوزالمعده، کیسه صفرا و … جلوگیری می‌کند.

۳. جلوگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا

اگر در یکی از این گروه‌ها جا می‌گیرید، احتمالا باید نگران ابتلا به سنگ کیسه صفرا باشید: خانم‌های میانسال که بین چهل تا پنجاه سالگی قرار دارند، افراد چاق (به خصوص زنان)، افراد مبتلا به دیابت، خانم‌های باردار و … . اما نگران نباشید: یک پژوهش طولانی‌مدت نشان داده است که مصرف روزانه آجیل احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

مصرف روزانه بادام‌زمینی احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

۴. افزایش طول عمر

یک تحقیق گسترده نشان داده افرادی که به طور منظم آجیل می‌خورند، دیرتر از افرادی که به ندرت آجیل می‌خورند، از دنیا می‌روند. اگرچه این پژوهش‌ به صورت جداگانه روی تأثیر بادام‌زمینی انجام نشده‌، اما می‌توان با اطمینان گفت که مصرف بادام‌زمینی ارتباط محکمی با افزایش طول عمر دارد.

۵. پیشگیری از آلزایمر

نیاسین یکی از اعضای خانواده ویتامین B است. مطالعات متعددی نشان داده که دریافت روزانه این ماده که گاهی از آن با نام ویتامین B3 نیز یاد می‌شود، می‌تواند از ابتلا به آلزایمر در سنین پیری جلوگیری کند. خوردن روزانه بادام‌زمینی به عنوان منبعی غنی از این ویتامین می‌تواند خیالتان را از این بابت راحت کند.

خوردن روزانه بادام‌زمینی به عنوان منبعی غنی از ویتامین B می‌تواند خیالتان را از بابت ابتلا به آلزایمر راحت کند.

۶. کنترل قند خون

سوپرفود! این لقبی است که انجمن دیابت آمریکا به بادام زمینی داده است. مصرف روزانه این آجیل خوشمزه نه تنها سطح قند خون شما را بالا نمی‌برد، بلکه می‌تواند میزان آن را نیز تنظیم کند. به علاوه این غذا می‌تواند به کاهش میزان انسولین در غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، کمک کنند.

۷. افزایش سلامت جنسی زنان

در بین مواد معدنی گوناگون، هیچ چیز مثل ویتامین E و فولات نمی‌تواند به سلامت جنسی خانم‌ها کمک کند. دو ماده‌ای که دست بر قضا به مقدار فراوان در بادام‌زمینی وجود دارند. اگر در مرحله پساقاعدگی (یا همان یائسگی خودمان) قرار دارید، از گنجاندن این آجیل مقوی در رژیم غذایی‌تان غافل نشوید.

اگر در مرحله پساقاعدگی قرار دارید، از گنجاندن این آجیل مقوی در رژیم غذایی‌تان غافل نشوید.

۸. بهبود سیستم ایمنی

از آن دسته آدم‌هایی هستید که دم‌به دقیقه مریض می‌شوند و یک پایشان در خانه است و پای دیگرشان در مطب دکتر؟ مصرف منظم و روزانه بادام زمینی را فراموش نکنید! این آجیل دوست‌داشتنی منبعی غنی از منیزیم، زینک، فسفر و منگنز است؛ یعنی درست همان موادی که می‌توانند سلامت و اقتدار سیستم ایمنی بدن شما را تضمین کنند.

نکاتی درباره مصرف بادام زمینی

برای این‌که از خواص بادام‌زمینی به طور کامل بهره‌مند شوید، به نکات زیر دقت کنید:

  • حواستان باشد که خواص بالا در مورد بادام زمینی‌های خام یا بدون نمک صادق است. بنابراین اگر عادت دارید آجیل‌هایتان را در کلی نمک بو بدهید، در مصرف آن احتیاط کنید.
  • هیچکدام از خواص بالا مجوزی برای اینکه نسخه پزشکتان را رها کنید، نیستند.
  • سعی کنید روزانه یشتر از ۴۲ گرم بادام زمینی نخورید. (حدود ۱۶ بادام زمینی) مصرف بیش از حد این و افراطی این خوراکی به دلیل داشتن کربوهیدرات و چربی بالا می‌تواند سبب چاقی شود.
  • اگر بعد از خوردن بادام زمینی به تنگی نفس، واکنش پوستی، اسهال، حالت تهوع و علائم مشابه دچار شدید، ضمن حفظ خونسردی فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید.
اگر عادت دارید آجیل‌هایتان را در کلی نمک بو بدهید، در مصرف بادام زمینی احتیاط کنید.

سوالات متداول درباره خواص بادام زمینی

مصرف بادام زمینی چطور باعث لاغری می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در هنگام رژیم‌های لاغری با آن دست و پنجه‌ نرم می‌کنند، معضل «سیری» است! خوبی خوراکی‌های پر پروتئین مثل بادام‌زمینی این است که به شما کمک می‌کند احساس سیری را خیلی زودتر از حد معمول تجربه کنید. بنابراین گنجاندن این آجیل در رژیم غذایی روزانه‌تان نه تنها باعث چاقی نمی‌شود، بلکه به لاغری شما هم کمک می‌کند.

مصرف بادام زمینی چه فایده‌ای برای افراد دیابتی دارد؟

مصرف روزانه این آجیل خوشمزه نه تنها سطح قند خون شما را بالا نمی‌برد، بلکه می‌تواند میزان آن را نیز تنظیم کند. به علاوه این غذا می‌تواند به کاهش میزان انسولین در غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، کمک کنند.

روزانه چه‌قدر بادام زمینی بخوریم؟

سعی کنید روزانه یشتر از ۴۲ گرم بادام زمینی نخورید. (حدود ۱۶ بادام زمینی) مصرف بیش از حد این و افراطی این خوراکی به دلیل داشتن کربوهیدرات و چربی بالا می‌تواند سبب چاقی شود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x