از جنسینگ شرق آسیایی تا لاگرول برای جابجایی! + دسته‌بندی «سلامت، درمان و طب» باسلام رو کشف کن.


333

بهمن سرخ و سفید

در ایران باستان در جشن بهمن‌روز از بهمن‌ماه که به آن بهمن‌گان می‌گفتند، انواع و اقسام غذاها را با ریشه‌ی بهمن‌گیاه درست می‌کردند. عقیده داشتند که مصرف آن قدرت و تیزهوشی را افزایش می‌دهد. امروزه هم برای درمان ناباروری (به خصوص در آقایان) و ناخوشی‌های دستگاه گوارش آن را تجویز می‌کنند.

سیگار گیاهی

اسم سیگار بد در رفته وگرنه می‌تواند چیز مفیدی هم باشد. بعضی از گیاهان دارویی را باید با شیوه استنشاق مصرف کرد یعنی دودش را زد تو دماغ! خب عطاری‌ها برای راحت‌تر شدن کار از نخ‌های فیلتردار سیگار استفاده کرده‌اند که مصرف این داروها راحت‌تر بشود و برای استعمال آن‌ها نیازی به سیخ و منقل نباشد. سیگار هفت گیاه و دوازده گیاه و اکالیپتوس از انواع سیگارهای گیاهی هستند.

زاج سفید

برای خالص شدن از شر بوی بد عرق راه‌های مختلفی هست مثل مصرف لوسیون و دئودورانت و اسپره و ادکلن. خب این‌ها بد نیستند اما هم گرانند و هم عوارض دارند. راه‌های راحت‌تری هم هست. یکی از مواد طبیعی که استفاده از آن باعث از بین بردن بوی بد بدن می‌شود زاج سفید نام دارد. زاج نوعی ماده معدنی است که در طب استفاده‌های زیادی دارد. هم ارزان و در دسترس است و هم عوارض محصولات شیمیایی را ندارد. می‌تواند بعد از حمام آن را روی پوست تر بدن بگذارید و با باکتری‌زدایی تا استحمام بعدی از شر بوی عرق خلاص شوید. به شکل صابون هم در بازار وجود دارد. از زاج برای سفید کردن پوست و پاکسازی و بهداشت دهان و دندان هم می‌توانید استفاده کنید.

کریستال اکالیپتوس

آیا از آلرژی رنج می‌برید؟ آیا به خاطر سینوزیت و احتقان و آبریزش و خلط پشت گلو نمی‌توانید از فصل‌های گرم و سرد سال لذت ببرید؟ نگران نباشید! با کریستال اکالیپتوس می‌توانید تنفس راحت را دوباره تجربه کنید. این محصول از درخت اکالیپتوس به دست می‌آید و با بخور دادن و استنشاق آن می‌توانید عوارض سینوزیت و آلرژی را تسکین بدهید. چون منشا گیاهی هم دارد عوارضش هم خیلی کم است. قیمتی هم ندارد.

دانه خشخاش

اسم خشخاش که می‌آید همه یاد شیره تریاک و بلای خانمان‌سوز اعتیاد می‌افتند. خب این یک طرف ماجراست. گیاه خشخاش خواص مفید هم کم ندارد. از این گیاه در صنایع داروسازی خیلی استفاده می‌شود. مهم‌ترین داروهای مسکن قوی را از خشخاش می‌سازند. دانه آن را هم می‌شود جوشاند و از آن برای دفع سردرد و تب و سرماخوردگی استفاده کرد. خواص دیگری هم دارد مثلا برای کاهش چربی خون یا تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن از آن استفاده می‌کنند. ولی باید در مصرف آن احتیاط کرد چون باعث عادت به مصرف می‌شود. متوجه که هستید؟!

ثعلب

چه چیزی بستنی سنتی ایرانی را از دیگر انواع بستنی‌ها متمایز می‌کند؟ بله زعفران و پسته مهم‌اند اما چیزی که در بستنی‌های دیگر پیدا نمی‌شود ثعلب است. ثعلب همان ماده سفید و سفتی است که در بستنی سنتی وجود دارد. به خاطر چربی مطبوع و خوش‌طعمی که دارد از آن در بستنی و دیگر دسرها استفاده می‌کنند. شربت ثعلب هم معروف است. خواص زیادی هم دارد مخصوصا برای خانم‌ها.

برگ مو

مگر می‌شوید کسی از کاربرد برگ درخت انگور در آشپزی بی‌خبر باشد؟ با مرگ مو به خاطر لطافت و طعم ترش خوشمزه اش دلمه می‌سازند. شاید بگویید برگ مو فقط در فصل گرم سال در دسترس است ولی اشتباه می‌کنید. الان می‌شود این برگ را برداشت کرد و در سردخانه نگه داشت تا تر و تازه بماند و برای دیگر اوقات سال هم از آن در آشپزی استفاده کرد. در بعضی انواع سوپ هم از آن استفاده می‌کنند. به شکل کنسرو و ترشی هم در بازار وجود دارد.

جنسینگ

اسم این دارو برای ما آشناست چون آن را در کارتون‌ها و فیلم‌های شرق آسیایی زیاد شنیده‌ایم. در آن برنامه‌ها می‌گفتند این دارو دوای هر دردی است و مبارزان و جنگویان افسانه‌ای از آن برای قوی‌تر شدن استفاده می‌کنند. خب تا حدودی هم درست می‌گفتند. جنسینگ خواص زیادی دارد. مثلا قوای جنسی را هم در آقایان و هم در خانم‌ها افزایش می‌دهد. برای افزایش قدرت بدنی و کاهش ضعف عالی است و به خاطر همین ورزشکاران علاقه زیادی به آن دارند. کلا به سیستم ایمنی بدن و دستگاه گردش خون و گوارش هم کمک شایانی می‌کند. به خاطر همین هم هست که این قدر گران است.

ماساژور

بعضی از آدم‌ها مثل افراد مسن یا بعضی بیماران که با عوارض حرکتی دست و پنجه نرم می‌کنند. نیاز به ماساژ در نواحی مختلف بدن دارند. اگر از این افراد مراقبت می‌کنید یا اصلا خودتان برای رفع خستگی نیاز به ماساژ داشته باشید، حتما متوجه شده‌اید که ماساژ دادن با دست خسته‌کننده است.. جای نگرانی نیست. امروزه وسایل ماساژ زیادی در دسترس است تا این کار را راحت کنند. از ماساژورهای غلتگی و سیمی تا ویبراتورهای برقی. مثلا ماساژور سیمی به درد ماساژ پوست کف سر می‌خورد. از ماساژور رولر می‌شود برای ماساژ نواحی استخوان‌دار استفاده کرد. ماساژورهای کف پا هم مدل دستی و هم مدل برقی دارند و ماساژورهای برقی هم که در انواع مختلف در بازار موجودند. هیچ چیز اندازه یک ماساژ بعد از یک دوش آب داغ حال آدم را جا نمی‌آورد!

توپ ژله‌ای

بعضی از بیماران به هر دلیلی توانایی دست‌ورزی و استفاده از انگشتانشان را از دست می‌دهند. برای این بیماران فیزیوتراپی تجویز می‌شود. یکی از وسایل مخصوص این عارضه توپ وزر دست ژله‌ای است. این توپ نرم و منعطف است و بیمار با فشار دادن آن می‌تواند عضلات کف و مچ دستش را به کار بگیرد. در طول مدت فیزیوتراپی تمرین‌هایی تجویز می‌شود که کار با توپ ژله‌ای یکی از مفیدترین آنهاست. این توپک‌ها اگر با جسم تیز یا حرارت خیلی زیاد تماس نداشته باشند تا مدت‌ها قابل استفاده هستند.

لاگرول

زخم بستر عارضه بدی است که خیلی از بیماران مخصوصا سالمندان و آن‌ها که مشکل حرکتی دارند با آن مواجه هستند. هم‌چنین جابه‌جایی و تر و خشک کردن این بیماران هم به خاطر ضعف‌شان در حرکت سخت است. به خاطر همین متخصصان وسیله‌ای طراحی کرده‌اند که با آن می‌شود این دسته از بیماران را راحت‌تر حرکت داد. اسم این وسیله لاگرول است. لاگرول به شکل نیم‌کره طراحی می‌شود که در طرف دیگر آن جایی برای قرار دادن پاهای بیمار تعبیه شده است. به خاطر گرد بودن می‌توان بیمار راحت روی بستر پهلو به پهلو کرد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x