کدام گیاهان برای آپارتمان شما مناسبند؟ + راهنمای کامل با توجه به نور و شرایط منزل


348

صدای موسیقی را زیاد می‌کنی و چشم می‌دوزی به پیچ و تاب اندامش که با نسیم بهاری به حرکت درمی‌آید. انگار می‌خواهد با رقص ملیح و لطیفش از تو تشکر کند. به داد تشنگی‌اش که رسیده‌ای، تازه سرحال‌تر هم شده و سبک‌تر و درخشان‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

بله! داریم درباره‌ی گلدان‌های خانگی حرف می‌زنیم. درباره این آخرین نشانه‌های حیات در آپارتمان‌هایی که بین کلی بتُن و میلگرد و آجر محاصره شده‌اند. درباره‌ی مهمان‌های سبز و کوچکی که می‌توانند به همه چیز رنگ و بوی دیگری ببخشند.

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید یکی از این مهمان‌های دوست‌داشتنی را به خانه‌تان راه بدهید، جای درستی آمده‌اید! این نوشته یک راهنمای جمع‌وجور و کارراه‌انداز برای خرید گیاهان آپارتمانی با توجه به شرایط و نور خانه‌تان است.

[post id=13676]

هنگام خرید گیاهان آپارتمانی به چه نکاتی توجه کنیم؟

پیش از خرید یک گلدان خانگی، باید چند سوال اساسی از خودتان بپرسید. در ادامه با این پرسش‌های مهم و کاربردی بیشتر آشنا می‌شوید:

۱. برای رسیدگی به گلدان‌هایتان چه‌قدر وقت دارید؟

برای درک اهمیت این سوال باید قبل از هر چیزی بپذیرید که گل و گیاه هم یک موجود زنده است! پس همانطور که یک حیوان خانگی نیاز به مراقبت دارد، یک گیاه آپارتمانی هم به مراقبت و توجه نیاز دارد. (گاهی حتی بیشتر از یک حیوان خانگی!)

بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که هر روز ۷ صبح توی اداره انگشت می‌زنید و تا دیر وقت به خانه برنمی‌گردید، یا هر روز به یک دورهمی دعوتید یا پای ثابت سفرهای دور دنیایید و خلاصه از خانه در حد یک خوابگاه شبانه استفاده می کنید(!) در انتخاب گل‌هایتان بیشتر دقت کنید.

آیا وقت دارید هر روز دوبار گیاهتان را غبارپاشی کنید؟ آیا توان و انرژی کافی برای تعویض خاک و گلدان و خرید انواع کودهای تقویتی دارید؟ آیا می توانید مثل یک مادر نگران بیماری‌های گیاهان‌تان باشید و درمانشان کنید؟ اگر پاسخ شما به همه این سوال‌ها منفی است، باید سراغ گیاهانی بروید که از مقاومت بالایی برخوردارند. از جمله:

  • ساکولنت‌ها
  • بگونیا
  • لیندا
  • سانسوریا
  • کاکتوس و …

گیاهان فوق مقاوم‌ترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید پیدا کنید، چون حتی با کمترین میزان مراقبت و آبیاری هم زنده می‌مانند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای افراد فراموشکار و پرمشغله هستند.

کاکتوس گیاه محبوب آدم‌های پرمشغله و فراموشکار است!

۲. خانه‌تان چه‌قدر نورگیر است؟

حتی آماتورترین باغبان‌ها هم می‌دانند که نور یکی از حیاتی‌ترین عوامل برای رشد یک گیاه است. حتی شاید بشود گفت: اهمیت نور برای گیاه، مثل اهمیت هوا برای ما آدم‌ها است. به همین دلیل هم است که باید قبل از انتخاب هر گیاهی ابتدا از میزان نوری که احتیاج دارد مطمئن شوید تا آن را با محیط خود بسنجید.

ساخت‌و‌سازهای بلندمرتبه و نزدیک‌به‌هم باعث شده تا بسیاری از آپارتمان‌های امروزی نور زیادی نداشته باشند. اگر شما هم یکی از ساکنان چنین خانه‌هایی هستید، سراغ گیاه‌های سایه‌دوست بروید. از جمله:

  • سانسوریا
  • زاموفیلیا
  • دراسنا
  • آگلونما
  • پتوس
  • اسپاتی فیلیوم
  • سرخس
  • گندمی و …
اهمیت نور برای گیاه، مثل اهمیت هوا برای ما آدم‌ها است.

در مقابل، اگر در خانه‌تان بالکنی مشرف به نور خورشید دارید یا قسمتی از آپارتمان شما به اندازه کافی نورگیر است، بهتر است روی گیاهانی که عاشق گرما و نورند، دست بگذارید. از جمله:

  • گل ناز یخی
  • کراسولا
  • حسن یوسف
  • شمعدانی
  • بگونیا
  • کروتون
  • سیکاس
  • سنسیو
  • اریکا پالم
  • کاردینال و …
حسن یوسف عاشق بالکن‌ها و پنجره‌های پرنور و گرماست.

۳. گردش هوای خانه‌تان چطور است؟

میزان گردش هوای خانه‌تان تأثیر زیادی روی رشد و نمو گیاهان‌تان دارد، چون اندازه‌ی برگ، رشد ساقه و رویش برگ‌های جدید به مقدار انتقال انرژی، تعریق و جذب دی اکسید گیاه بستگی دارد. (همه این موارد هم به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به میزان تهویه هوا بستگی دارند.)

به عنوان مثال «یوکا» یکی از گیاهانی است که برای رشد به گردش هوای زیادی احتیاج دارد. در نتیجه بهترین جا برای قراردادن آن، کنار درِ ورودی است تا بر اثر باز و بسته‌شدن آن، هوای بیشتری دریافت کند.

«یوکا» یکی از گیاهانی است که برای رشد به گردش هوای زیادی احتیاج دارد.

برای اینکه گردش هوا را در خانه تقویت کنید: در روزهایی که دمای بیرون معتدل است، پنجره‌های نزدیک به گیاهان‌تان را باز کنید تا اکسیژن تازه دریافت کنند، اما در روزهای گرم‌تر بهتر است پنجره‌های دورتر را باز کرده و از پنکه برای به گردش درآوردن غیر مستقیم هوا استفاده کنید.

به طور کلی گردش هوای خوب با افزایش سرعت تبخیر، تعرق گیاه را بیشتر کرده و از این طریق از تجمع آب روی گیاه جلوگیری میکند. در نتیجه دیگر خبری از رشد قارچ‌ها یا پوسیدگی نخواهد بود.

این‌که گردش هوای خانه‌تان چه‌قدر باشد، تأثیر زیادی روی رشد گیاهان‌تان دارد.

۴. در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنید؟

شهرهای ساحلی در تیر و مرداد رطوبت شدیدی را تجربه می‌کنند. رطوبت به بخار آب موجود در هوا گفته می‌شود که دو عامل دما و فاصله از دریا تأثیر زیادی روی آن دارند. گیاهان در میزان نیازشان به رطوبت با یکدیگر متفاوتند؛ برخی به رطوبت شدید احتیاج دارند و برخی دیگر در برابر رطوبت کم به شدت مقاومند.

بنابراین پیش از خرید یک گیاه آپارتمانی اول به این توجه کنید که در کدام نقطه جغرافیایی زندگی می‌کنید. طبیعتا هر چقدر محل‌ زندگی‌تان به دریا نزدیک‌تر باشد، میزان رطوبت بیشتری را تجربه خواهید کرد. (این عددگاهی تا بالای ۷۰ تا ۹۰ درصد می‌رسد.) مشهورترین گیاهان آپارتمانی که به رطوبت زیادی احتیاج دارند، عبارتند از:

  • سرخس
  • پاپیروس
  • برگ عبایی
  • کروتون
  • دیفن باخیا
  • آنتوریوم
  • ارکیده
ارکیده‌ها بدون رطوبت زیاد بیشتر از چند روز دوام نمی‌آورند.

در مقابل اگر در شهرهایی دور از دریا، مثل سمنان، اصفهان، یزد و کرمان، زندگی می‌کنید، بهتر است سراغ این گزینه‌ها بروید:

  • کاکتوس
  • سانسوریا
  • زاموفیلیا

البته این را هم بگوییم که با روش‌های دیگری همچون مه‌پاشی و بوخور سرد هم می‌توان رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را تأمین کرد. بنابراین اگر گیاهان رطوبت‌دوست را بیشتر می‌پسندید، از علاقه خود دست نکشید.

سرخس از رطوبت‌دوست‌ترین گیاهان آپارتمانی است.

معروف‌ترین گیاهانِ آپارتمانیِ تصفیه‌کننده‌ی هوا کدامند؟

برخی از معروف‌ترین گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا عبارتند از: پوتوس، گندمی، فیکوس بنجامین، سانسوریا (زبان مادرشوهر)، آلوئه‌ورا و گل داودی. در ادامه با این گیاهان آپارتمانی بیشتر آشنا می‌شویم.

۱. پوتوس

پوتوس (یا همان پِتوس خودمان!) از آن گیاهان رونده‌ای است که باید با تیر متوقفش کنید! بس که سریع و ساده قد می‌کشد و لوس‌بازی‌های بقیه گیاهان را ندارد. پتوس انواع مختلفی دارد. از جمله؛ پتوس طلایی، پتوس جید، پتوس ملکه مرمر و پتوس ابلق.

این وسط اما مهمترین ویژگی این گیاه که باعث شده نامش را در آغاز این فهرست بیاوریم، خاصیت تصفیه‌کنندگی فوق‌العاده بالایش است. پتوس علاوه بر جذب کربن‌دی‌اکسید، بنزن، فرمالدهید، تولوئن، زایلن و … رطوبت هوای خانه‌تان را نیز تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

هشدار: اگر بچه کوچک یا حیوان خانگی دارید، سراغ پتوس نروید یا دست کم آن را دور از دسترس این دو گروه قرار بدهید. برگ‌ها و شیره‌ی این گیاه سمی هستند و خوردن آن‌ها می‌تواند باعث بروز استفراغ و حساسیت‌های نسبتا شدید شود.

پتوس علاوه بر جذب کربن‌دی‌اکسید، بنزن و … رطوبت هوای خانه‌تان را نیز تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

۲. گندمی

خوبی گیاه گندمی (یا به قول خارجی‌ها عنکبوتی) این است که کلا خیلی کم‌توقع است و تقریبا در هر جایی که فکرش را بکنید دوام می‌آورد. (حتی زیر نور مصنوعی مهتابی!) به علاوه قیمت بسیار کمی هم دارد و در هر گلخانه‌ای می‌توانید پیدایش کنید. تازه توی فصل تابستان هم گل‌های کوچک و سفید می‌دهد. دیگر چه می‌خواهید؟

از همه مهم‌تر اما قدرت این گیاه در تصفیه‌کردن هواست. پژوهش معروف ناسا در این زمینه نشان می‌دهد که گیاه گندمی می‌تواند در عرض ۲۴ ساعت، ۹۵ درصد از ترکیبات شیمایی موجود در هوا (از جمله کربن مونوکسید!) را از بین ببرد. تازه مثل پوتوس سمی هم نیست و خطری برای کودک یا حیوان خانگی‌تان ندارد. پس با خیال راحت آن را بخرید.

خوبی گیاه گندمی این است که کلا خیلی کم‌توقع است و تقریبا در هر جایی که فکرش را بکنید دوام می‌آورد.

۳. فیکوس بنجامین

اگر دنبال یک گزینه زیبا می‌گردید که حس و حال واقعی طبیعت را به خانه‌تان بیاورد، سراغ بنجامین بروید. البته از آن‌جایی که «خوشگلی دردسر داره!» نگهداری از این گیاه زیبا نیز دردسرهای زیادی دارد و به محض این‌که به او بگویید بالای چشمش ابروست، برگ‌هایش شروع می‌کنند به ریختن! (به عنوان مثال بنجامین به تغییر مکان گلدانش خیلی حساس است.)

با این‌حال نمی‌توان قدرت تصفیه‌کنندگی این گیاه دوست‌داشتنی را دست‌کم گرفت. فیکوس بنجامین در هر نوبت فتوسنتز می‌تواند بخش زیادی از سموم خانه‌تان را جذب کرده و اکسیژن تر و تازه تحویلتان بدهد.

فیکوس بنجامین در هر نوبت فتوسنتز می‌تواند بخش زیادی از سموم خانه‌تان را جذب کرده و اکسیژن تر و تازه تحویلتان بدهد.

۴. سانسوریا (زبان مادرشوهر)

امان از زبان مادر شوهر! گیاه سانسوریا یکی از آن گونه‌هایی است که خراب‌کردنش نیاز به مهارت زیادی احتیاج دارد، نه نگهداری ازش! بس که مقاومت و ماندگاری بالایی دارد. در سخت‌جانی این گیاه همین بس که در روزهای سرد سال، تنها به یکبار آبیاری در ماه احتیاج دارد! (نکته جالب: خود خارجی‌ها هم این گیاه را به نام زبان مادرشوهر می‌شناسند. برخی معتقدند شباهت ظاهری این گیاه به خنجر باعث شده تا چنین نامی برایش انتخاب شود. البته که مادر شوهرها روی سرما جا دارند و این حرف‌ها همه باد هواست.)

سانسوریا یا زبان مادر شوهر نیز مثل گیاهان دیگر می‌توانند به تصفیه هوای خانه‌ی شما و زدودن آلاینده‌ها از آن کمک کنند. پیشنهاد ما این است که چند گلدان کوچک این گیاه را در بخش‌های مختلف خانه قرار بدهید تا از مزایا و فواید آن بهره‌مند شوید.

در سخت‌جانی این گیاه همین بس که در روزهای سرد سال، تنها به یکبار آبیاری در ماه احتیاج دارد

۵. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا شباهت زیادی به کاکتوس‌ دارد: چه در ظاهر و چه در تمایل به گرما. بنابراین اگر عاشق سرما هستید و دمای خانه‌تان زیر بیست درجه است، بهتر است قید این یکی را بزنید. نکته جالب این گیاه آپارتمانی این است که چند کاره است: هم زیباست، هم نگهداری از آن ساده است، هم می‌توانید از ژل آن استفاده کنید و هم هوای خانه‌تان را از آلودگی‌ها پاک می‌کند.

آلوئه‌ورا هم زیباست، هم نگهداری از آن ساده است و هم هوای خانه‌تان را از آلودگی‌ها پاک می‌کند.

۶. گل داودی

به این گیاه روزی یکبار آب بدهید و هر صبح شش‌هفت ساعت در مقابل نور خروشید قرارش بدهید تا در فصل‌های پاییز و زمستان با گل‌های زیبایش شگفت‌زده‌تان کند. گل داودی به خاک خاصی نیاز ندارد، اما اگر به آن کود بدهید، احتمالا شاهد گل‌دهی بیشتر آن خواهید بود. گل‌ داودی نیز مثل سایر گل‌های این فهرست می‌تواند آلاینده‌های هوای خانه‌تان را در مدت کوتاهی از بین ببرد.

گل داودی می‌تواند آلاینده‌های هوای خانه‌تان را در مدت کوتاهی از بین ببرد.

سوالات متداول درباره انتخاب گیاهان آپارتمانی

مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی کدامند؟

ساکولنت‌ها، بگونیا، لیندا، سانسوریا و کاکتوس مقاوم‌ترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید پیدا کنید، چون حتی با کمترین میزان مراقبت و آبیاری هم زنده می‌مانند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای افراد فراموشکار و پرمشغله هستند.

کدام گیاهان برای آپارتمان‌های کم‌نور مناسبند؟

سانسوریا، زاموفیلیا، دراسنا، آگلونما، پتوس، اسپاتی فیلیوم، سرخس و گندمی مناسب‌ترین گیاهان برای آپارتمان‌های کم‌نور هستند.

بهترین گیاهان برای آپارتمان‌های پرنور کدامند؟

گل ناز یخی، کراسولا، حسن یوسف، شمعدانی، بگونیا، کروتون، سیکاس، سنسیو، اریکا پالم و کاردینال بهترین گیاهان برای آپارتمان‌های پرنور به حساب می‌آیند.

معروف‌ترین گیاهانِ آپارتمانیِ تصفیه‌کننده‌ی هوا کدامند؟

برخی از معروف‌ترین گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا عبارتند از: پوتوس، گندمی، فیکوس بنجامین، سانسوریا (زبان مادرشوهر)، آلوئه‌ورا و گل داودی

ارزان‌ترین گیاه تصفیه‌کننده آپارتمانی کدام است.

گندمی. این گیاه تقریبا در هر جایی که فکرش را بکنید دوام می‌آورد. (حتی زیر نور مصنوعی مهتابی!) به علاوه قیمت بسیار کمی هم دارد و در هر گلخانه‌ای می‌توانید پیدایش کنید. تازه توی فصل تابستان هم گل‌های کوچک و سفید می‌دهد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x