دورهمی شیرین‌مزه‌ها (مرباهای خانگی)


2,075

بازار باسلام - basalam - وبلاگ باسلام - آشپزی - مربا

همه از فواید و ضرورت صبحانه خوردن برای بدن آگاه هستیم که چقدر کمک می‌کند تا سطح انرژی‌مان در طول روز ثابت بماند، برای کم کردن وزن اضافی مفید است و این‌که یادگیری بچه‌ها را بهتر می‌کند. اما صبحانه وعده‌ غذایی چالش‌برانگیزی است خصوصاً برای مادرها!

دنیای رنگی‌رنگی مرباها

مربا می‌تواند سفره‌ صبحانه را زیبا و چشم‌گیر کند؛ خصوصاً اگر مربا خانگی و دستساز و طبیعی باشد. برای تهیه‌ مرباها معمولاً از میوه‌های تازه و فصل استفاده می‌شود. خوبیِ مربا این است که ماندگاری زیادی دارد و مثلاً اگر توی زمستان دلتان برای شاتوت تنگ شد، یک شیشه مربای شاتوت چاره‌سازِ شماست!

انواع مربا

تنوع مرباها زیاد است. تقریباً از هر میوه‌ای می‌توان مربا درست کرد! برای همین مربا به تعداد سلیقه‌های جور واجور وجود دارد و همه می‌توانند مربای دلخواه خودشان را داشته باشند!

مربا میوه خشک

بعضی مرباها از میوه‌های خشک تهیه می‌شوند، مثل مربای برگه‌ی زردآلو یا مربای بالنگ که از میوه‌ی خشک آن تهیه می‌شود.

مربا سبزیجات!

دیگر مربا شورش را درآورده و کارش به دنیای سبزی‌ها هم رسیده است! معروف‌ترین مربای سبزی‌ها، شاید مربای هویج باشد که همه‌مان از بچگی کلی باهاش خاطره داریم و رنگ نارنجی و شفافش برای‌مان همیشه جالب و خواستنی بوده است. اما مرباهای عجیب غریب‌تری هم هستند؛ مثلاً مربای پوست بادمجان داریم و مربای کدو. آن هم انواع کدو، از کدوتنبل گرفته تا کدوی سفید که بیشتر به خاطر تخمه‌اش کشت می‌شود اما مربای آن هم طرفداران خودش را دارد!

مرباهای نوستالژیک

بچگی خیلی‌های‌مان با دیگچه مسی توی حیاط گره خورده است که به تناسب هر فصلی روی شعله آتش می‌جوشید و بوهای خوشمزه را تا ته کوچه می‌برد. فصل بِه که می‌شد، خانه‌ای نبود که تویش مربای بِه پخته نشود. بعضی‌ها بِه را رنده می‌کردند و بعضی با سلیقه بُرش می‌زدند. بعضی ساده درست می‌کردند و بعضی با مغز گردو و بادام و زعفران. یک سال رنگ مربا تیره بود و تا تمام شدن آخرین شیشه مربا، مامان به این فکر بود که چرا رنگ مربایش تیره شده و یک سال هم رنگ خوبِ مربا مامان را روسفید می‌کرد!

مربای بِه یکی از پرخاصیت‌ترین مرباهاست. هضم بِه برای دستگاه گوارش سخت است اما وقتی پخته می‌شود، هضم آن راحت می‌شود و نفخ تولید نمی‌کند. حتی باعث تقویت معده می‌شود و می‌تواند جلوی ریفلاکس را بگیرد. مربای هویج و مربای آلبالو دوتا دیگر از مرباهای نوستالژیک هستند که یادآورد دورانِ کودکی اکثر ماها هستند.

مربا هویج و خلال پرتقال

مرباهای پوست کَن

بعضی مرباها هستند که درست کردن‌شان سخت است و پوستِ آدم را می‌کنند! مثل مربای بالنگ و مربای پوست پرتقال که برای برای شیرین کردن پوست‌شان، باید در چند مرحله آن‌ها را بجوشانید تا شیرین بشوند. چند سال است کامکوات به بازار آمده که از خانواده‌ی مرکبات است و درست کردن آن هم قلق خودش را دارد اما یکی از زیباترین انواع مرباهاست و بیشتر مجلسی است و هر عروس خانمی دلش می‌خواهد یک شیشه از آن در یخچالش داشته باشد!

مرباهای عجیب غریب‌تری هم داریم! مثلاً مربای پوست هندوانه یا مربای گل‌محمدی که آن‌ها هم طرفداران خودشان را دارند. مربای کیوی، نارنگی، توت، شلیل، لیموترش، آناناس، موز، انبه، خیار، انجیر، زردآلو، گل گاو زبان،‌ قارچ، هلو، زرشک و زردک و شقاقُل شاید در ابتدا عجیب و غریب به نظر برسند اما یک بار امتحان کردن آن ارزش دارد و ممکن است مربای مورد علاقه‌تان بشوند!

مربا با عسل

هر کسی روش خودش را در پخت مربا دارد. برخی می‌گویند پخت مربا در دیگ مسی بهتر است و آن را خوش‌رنگ می‌کنند. بعضی هم مربا را با شکر قهوه‌ای درست می‌کنند که طعم خاصی به مربا می‌دهد و سالم‌تر است. حتی مربا با عسل وجود دارد که قیمت آن بالاتر است اما ارزشش را دارد.

مربای مارمالاد

بعضی‌ها مربا را غلیظ‌تر درست می‌کنند و به آن ژلاتین می‌زنند بعد آن را پوره می‌کنند که برای تهیه انواع کیک و دسر مناسب‌تر است و به آن مارمالاد می‌گویند. مارمالاد می‌تواند یک میان‌وعده‌ پر از انرژی برای بچه‌ها باشد یا یک دسر شیک و باکلاس برای دورهمی‌ها و جشن‌ها.

انواع مربا رژیمی

برای کسانی که رژیم غذایی کم کالری دارند و گه‌گاه هوس شیرینی و مربا به سرشان می‌زند، انواع مرباهای رژیمی پیشنهاد خوبی است تا هم به مربای خوشمزه‌شان برسند هم در رژیم‌شان استمرار داشته باشند.

صبحانه بچه‌ها

بعضی بچه‌ها به هیچ صراطی مستقیم نمی‌شوند و به این راحتی  پای سفره‌ صبحانه نمی‌آیند. برای همین مادرها از تمام ذوق و سلیقه‌ مادرانه‌شان استفاده می‌کنند تا میز صبحانه جذاب و اشتهابرانگیز باشد. یک پیشنهاد چاره‌ساز و کار راه‌انداز برای صبحانه‌ خوشگل و بابِ دلِ بچه‌ها، کره و مرباست.

بهترین صبحانه

برخلاف تصور عام و به توصیه‌ طب سنتی خوردن کره در وعده‌ صبحانه کار اشتباهی نیست؛ خصوصاً اگر کره محلی باشد، برای بدن خیلی فایده دارد؛ چون ویتامین «دی»‌ در کره وجود دارد که در کمتر خوراکی‌ای هست. کره به همراه مربا یا عسل، طبع گرم و معتدلی دارد و به همین خاطر برای افراد با مزاج سرد و معتدل بهترین صبحانه است.

خرید اینترنتی از راسته زیتون، ترشی و مربا



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x