طرز تهیه انواع سس قارچ برای استیک، پاستا، همبرگر و هات داگ


10

طرز تهیه انواع سس قارچ برای استیک، پاستا، همبرگر و هات داگ

بیایید همه با هم اعتراف کنیم درست کردن سس قارچ خانگی که همان طعم و کیفیت سس قارچ رستورانی را داشته باشد خیلی سخت است! اما مشکلی نیست. می توانیم سس قارچ را در خانه هم درست کنیم به همان کیفیت و خوشمزگی که در رستوران تجربه اش کرده ایم. فقط چند قلق دارد که باید در هنگام تهیه آن رعایت کنیم. دستور تهیه و فوت و فن درست کردن انواع سس قارچ برای استیک و پاستا و همبرگر و هات داگ را در ادامه این یادداشت می خوانید.

طرز تهیه سس قارچ با خامه و پنیر

یک نوع سس قارچ هست که با خامه و پنیر درست می شود. اگر حساسیت خاصی به مواد لبنی و لاکتوز ندارید می توانید این سس قارچ را برای غذاهایی مانند استیک و پاستا تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه سس قارچ با خامه و شیر برای استیک و پاستا

مواد لازممقدار لازم
کره2 قاشق غذاخوری
روغن زیتوننصف قاشق غذاخوری
قارچ300 گرم
سیر2 حبه
آب مرغ یا آب سبزیجاتنصف پیمانه
خامه پرچرب1 پیمانه
پنیر پارمزاننصف پیمانه
برگ آویشن تازهنصف قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه مقدار لازم

زمان آماده سازی

زمان آماده سازی مواد برای این سس 8 دقیقه است. زمان طبخ آن هم 12 دقیقه. روی هم رفته به 20 دقیقه زمان برای تهیه سس قارچ با خامه و پنیر نیاز دارید.

مراحل تهیه سس قارچ خامه و شیر

تابه را گرم کنید و روغن زیتون را در آن بریزید. بعد هم کره را در روغن زیتون آب کنید. سپس قارچ های خرد شده را به این مواد اضافه کنید و تا وقتی که رنگ آن ها طلایی و قهوه ای نشده حرارت ملایم بدهید. معمولا این مرحله 4 تا 5 دقیقه طول می کشد. نیازی به هم زدن مداوم قارچ ها نیست.

درست قبل از قهوه ای شدن قارچ ها، سیر های له شده را به ترکیب اضافه کنید. به اندازه یک نیشگون نمک و فلفل هم به ترکیب بیافزایید و هم بزنید تا وقتی سیر هم طلایی شود.

بعد آب مرغ یا آب سبزیجات را اضافه کنید و هم بزنید. سپس خامه را به مواد اضافه کنید و باز هم مخلوط کنید. بعد هم نوبت پنیر پارمزان است. بعد از آب شدن پنیر روی مواد، حرارت را کم کنید و بگذارید با حرارت کم بجوشد. اگر حرارت در این مرحله زیاد باشد خامه لخته می شود و می برد.

به مدت 2 تا 3 دقیقه مواد را روی حرارت کم هم بزنید تا کم کم غلیظ شود. نیاز نیست غلظت آن زیاد باشد، همین که آبکی نباشد کافیست.

بعد اضافه کردن برگ های آویشن تازه و کمی هم زدن، می توانید سس قارچ با خامه و پنیر خود را از روی حرارت بردارید. می توانید تا سس داغ است آن را بچشید و در صورت نیاز باز هم نمک و فلفل به آن اضافه کنید. این سس برای غذاهای پروتئینی مانند استیک و مرغ و پاستا عالی است.

طرز تهیه سس قارچ بدون خامه (رژیمی)

اگر به خامه حساسیت دارید یا می خواهید سس قارچ تان کم کالری و رژیمی باشد، می توانید آن را بدون خامه هم تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه سس قارچ بدون خامه

مواد لازممقدار لازم
کره2 قاشق غذاخوری
روغن زیتون یا روغن مایعنصف قاشق غذاخوری
قارچ300 گرم
شیر سرد2.5 پیمانه
آرد3 قاشق غذاخوری
برگ آویشن تازهنصف قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

زمان آماده سازی

زمان آماده سازی مواد این سس 5 دقیقه، زمان طبخ آن 12 دقیقه و کل زمان تهیه آن 17 دقیقه است.

مراحل تهیه سس قارچ بدون خامه

روغن را در تابه بریزید و وقتی داغ شد، قارچ ها را به آن اضافه کنید. قارچ تا زمانی که خشک و آب کشیده شود باید در روغن تفت داده شود. بعد زردچوبه را به قارچ اضافه کنید، کمی هم بزنید و مواد را از روی حرارت بردارید.

آرد را کم کم به شیر سرد اضافه کنید و هم بزنید تا خوب در آن مخلوط شود.

کره را در یک تابه دیگر روی حرارت آب کنید و ترکیب آرد و شیر را به آن اضافه کنید. نمک و فلفل را هم به مقدار مورد نیاز به مواد اضافه کنید و بگذارید حرارت ببیند. در حین حرارت آرام هم بزنید تا به غلظت برسد.

وقتی ترکیب آرد و شیر غلیظ شد، قارچ را هم به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید. از آن بچشید و در صورت نیاز باز هم نمک و فلفل اضافه کنید. سس را از روی حرارت بردارید. می توانید از سس قارچ بدون خامه روی پاستا و دیگر غذاها استفاده کنید.

طرز تهیه سس قارچ با رب گوجه فرنگی

سس قارچ با رب گوجه فرنگی هم دستور العملی مانند سس قارچ با خامه دارد. با این تفاوت که به جای خامه، در مرحله ای که آب مرغ و پنیر پارمزان و خامه را اضافه می کردیم، باید به میزان 1 پیمانه رب گوجه که کمی با آب رقیق شده یا پوره گوجه فرنگی را اضافه کنیم. بقیه مراحل هم مانند قبل انجام می دهیم تا سس قارچ با گوجه فرنگی ما آماده شود.

طرز تهیه سس قارچ برای همبرگر و هات داگ

طرز تهیه سس قارچ برای همبرگر و هات داگ هم مانند دستور تهیه سس قارچ با خامه و پنیر است. می توانید برای تندتر شدن سس قارچ در غذاهایی مانند همبرگر و هات داگ، از مقدار بیشتری فلفل سیاه به همراه مقداری سس تند استفاده کنید. همچنین می توانید به جای سیر تازه، از پودر سیر هم در ترکیب سس قارچ استفاده کنید.

طرز تهیه سس قارچ برای سیب زمینی سرخ کرده

طرز تهیه سس قارچ برای سیب زمینی سرخ کرده، مانند طرز تهیه سس قارچ بدون خامه است. یعنی ترکیبات و دستور العمل آن یکی است. اگر بخواهید می توانید به سس قارچ بدون خامه مقداری پودر آویشن هم بزنید تا طعم آن روی سیب زمینی بهتر حس شود.

ارزش غذایی سس قارچ

نام ماده غذاییمیزان در نوع سس قارچ با خامه و پنیر
انرژی132 کیلو کالری
کربوهیدرات11 گرم
پروتئین5 گرم
چربی8 گرم
چربی اشباع2 گرم
کلسترول8 میلی گرم
سدیم33 میلی گرم
پتاسیم365 میلی گرم
فیبر1 گرم
قند4 گرم
ویتامین A375 میکرو گرم
ویتامین C5.3 میلی گرم
کلسیم100 میلی گرم
آهن0.5 میلی گرم

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سس قارچ

با هر نوع قارچی می شود این سس را درست کرد. بهتر است از همان قارچ های سفید خوراکی موجود در بازار استفاده کنید.

برای خامه مورد استفاده در این سس، باید از خامه غلیظ یا خامه با چربی بیش از 30 درصد استفاده کنید. البته اگر در دسترس نبود با خامه کم چرب هم می توانید سس قارچ را درست کنید. می توانید از 1 قاشق غذاخوری آرد ذرت برای غلیظ کردن خامه کم چرب استفاده کنید.

بهتر است پارمزان را خودتان با رنده ریز روی مواد رنده کرده و بریزید. اگر پارمزان قالبی و درسته پیدا نکردید از پارمزان رنده شده آماده استفاده کنید. در صورت دسترسی نداشتن به هیچ کدام از آن ها، می توانید از پودر پارمزان استفاده کنید اما اولویت با پارمزان قالبی است. پارمزان نقش مهمی در طعم و مزه سس قارچ ایفا می کند. همچنین در غلیظ شدن و وا نرفتن آن خیلی موثر است.

حرارت دادن بیش از حد سس قارچ در مرحله طبخ و اضافه کردن خامه، باعث بریدن و لخته لخته شدن آن می شود.

از این سس می توانید در پاستا، غذاهای پروتئینی مانند استیک و مرغ و انواع کباب، سیب زمینی پخته و خوراک سبزیجات استفاده کنید.

مقداری که در دستور العمل تهیه این سس قارچ ذکر کردیم، برای یک وعده غذایی 4 نفره کفایت می کند. در صورتی که به میزان بیشتری سس قارچ نیاز دارید، مواد آن را به یک نسبت مساوی افزایش دهید یا این که در چند نوبت با همین مقدار مواد سس درست کنید.

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه سس قارچ

چرا سس قارچ وا می رود؟

در صورت استفاده نکردن از پنیر پارمزان یا حرارت ندادن و هم نزدن سس تا رسیدن به غلظت مطلوب، ممکن است سس قارچ وا برود.

چرا سس قارچ سفت یا گلوله می شود؟

حرارت دادن زیاد سس قارچ در مرحله اضافه کردن خامه، باعث سفت یا گلوله شدن سس می شود.

چرا سس قارچ کمرنگ است؟

باید مواد سس از جمله قارچ را خوب تفت بدهید تا رنگ آن ها طلایی شود.

سس قارچ با چه غذاهایی سرو می شود؟

با انواع غذاهای پروتئینی مانند استیک و مرغ، سیب زمین پخته، پاستا و ماکارونی، خوراک سبزیجات می توانید از سس قارچ استفاده کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x