روش تهیه ترشک انار (ناردونه) به روش خانگی


73

روش تهیه ترشک انار (ناردونه) به روش خانگی

ترشک انار یکی از آن دسته خوراکی‌هایی است که اگر در خوردنش زیاده روی کنید حتما سلامتی‌تان را به نظر می‌اندازد، نه به خاطر بالا رفتن یا پایین رفتن فشار خون بلکه به خاطر احتمال از دست دادن انگشت‌های دستتان! این خوراکی و ترش و خوشمزه آنقدر حواستان را حین خوردن به خودش پرت می‌کند که ممکن به نقص عضو هم منتهی شود. حالا اگر شما از این دسته عشاق ترشک انار نیستید که حین خوردنش عنان از کف می‌دهند و حواستان به سلامتی‌تان هست باقی این مطلب را بخوانید.

روش تهیه ترشک انار (ناردونه) به روش خانگی

هر سال پاییز و زمستان  وقتی که سرو کله انار و پوست چرمی قرمزش پیدا می شود، شروع جشنواره خوراکی های خوشمزه ای است که هر کدام عشاق و علاقمندان خودش را دارد، از غذاهایی که از انار در آنها استفاده میشود مثل ناردون، تا انواع و اقسام لواشک و ترشی و حتی ژله تا ترشک اناری که می‌تواند یک تنه جایزه لذت‌بخش‌ترین خوشمزه‌جات محصول انار را به خود اختصاص دهد، یکی از تنقلاتی که در بیشتر شهرهای ایران یکی از شب چله‌ ‌ها و دسرهای شب یلدا هم محسوب می‌شود. که میتوانید با یک آموزش ساده و سریع آن را در خانه درست کنی.

طرز تهیه ترشک انار

قاعده «هر چیزی خانگی‌اش بهتر است» در مورد ترشک انار هم به بیشترین حد حکم فرماست، مثلا اگر در ترشک های انار صنعتی هر مزه‌ای از زرشک و آلبالو گرفته تا نان کپک زده را تجربه‌کرده اید به جز طعم خود انار در ترشک انار خانگی قرار نیست این اتفاق بیفتد و شما یک مایع غلیظ ترش دارید که عاشقش خواهید شد . فقط کافی است اگر انار خریدید و ترش بود  به جای اینکه آن را دور بریزید آستین بالا بزنید و از آن یک ترشک انار خوشمزه بسازید. برای این کار هم میتوانید از دو روش استفاده کنید و بسته به نوع ذائقه و سلیقه‌تان ترشک انار را با رب انار و نبات و یا بدون آنها تهیه کنید.

طرز تهیه ترشک انار

مواد لازم برای تهیه ترشک انار با نبات و رب انار

مواد مورد نیاز مقدار
انار دان شده۲۵۰ گرم
رب انار ترش یک قاشق غذاخوری
نبات یک تکه متوسط
زرشک  (در صورت تمایل) یک قاشق غذاخوری
گلپریک قاشق غذاخوری
مواد لازم برای تهیه ترشک انار با نبات و رب انار

دستور تهیه ترشک انار با نبات و رب انار

مرحله اول

انتخاب انار مناسب ترشک انار، تقریبا مهم‌ترین مرحله از تهیه آن است، اگر انار مناسب تهیه ترشک را خریداری کرده‌اید تقریبا۵۰ درصد راه را طی کرده اید. حتما برای تهیه ترشک انار همانطور که از نامش پیداست از انارهایی استفاده کنید که مزه ترشی داشته باشند.

مرحله دوم

شاید سخت‌ترین مرحله تهیه ترشک انار همین مرحله دوم باشد، در این مرحله باید به صورت کاملا یکدست انارها را دان کنید و کاملا قسمت های سفید آن را جدا کنید.

مرحله سوم

انارهایی که دانه کردید را در یک کاسه بریزید و با کمک گوشتکوب آن را  به طور کامل له کنید‌.

مرحله چهارم

در این مرحله به نسبت ذائقه و سلیقه‌تان میتوانید انار له شده را از صافی رد کنید تا دانه‌های سفید آن جدا شود، اگر ترجیح می‌دهید که ترشک شما با دانه باشید به طور کلی این مرحله را نادیده بگیرید.

دستور تهیه ترشک انار با نبات و رب انار

مرحله پنجم

در این مرحله انار له شده را درون یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب انار شروع به حباب انداختن کند.

مرحله ششم

همزمان که آب انار در حال حباب انداختن است بر اساس سلیقه تان یک تکه نبات و مقداری زرشک هم به موادتان اضافه کنید. اگر طعم‌های ملس را ترجیح می‌دهید مقدار نبات را بیشتر کنید ولی اگر طعم ترش را بیشتر دوست دارید نباتتان را بسیار کوچک انتخاب کنید صرفا برای اینکه طبع ترشک انار را به تعادل برساند.

مرحله هفتم

از این مرحله باید مواد را دائم هم‌بزنید و به ترشک فرصت بدهید تا به غلظت مناسب برسد و در نهایت با اضافه کردن رب انار کار خود را تکمیل کنید. بعد از این مرحله اجازه دهید ترشک سرد شود از حرارت بیفتد تا برای سرو آماده شود.

مواد لازم برای تهیه ترشک انار بدون نبات و رب انار

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
دانه انار ترشبه مقدار دلخواه
نمکبه مقدار دلخواه
روغن مایعبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه ترشک انار بدون نبات و رب انار

دستور تهیه ترشک انار بدون نبات و رب انار

مرحله اول

نوع دوم تهیه ترشک انار همانطور که از ظاهرش پیداست از مواد کمتری برخوردار است و در نتیجه مراحل کناری هم دارد، بعد از  تهیه انار ترش و مناسب ترشک آن را مانند روش قبلی کاملا دانه کنید و سفیدی های آن را به طور کلی جدا کنید.

مرحله دوم

دانه‌های اناری که در مرحله قبل آماده کرده بودید را با مقداری آب تا حدی که تا روی دانه‌های انار را بپوشاند در قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید.

مرحله سوم

صبر کنید تا آب درون قابلمه به جوش برسد و  بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، کف روی آن را بردارید، اجازه بدهید که دانه های انار به همراه آب حدود ۳ ساعت روی شعله ملایم گاز بجوشد و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

دستور تهیه ترشک انار بدون نبات و رب انار

مرحله چهارم

در این مرحله صبر کنید تا انارها مقداری سرد شود و از حرارت بیفتد و بعد از آن به کمک یک آبکش انارهای له شده را صاف کنید تا گوشته انار از دانه‌های سفید سفت آن جدا شود.( مانند طرز تهیه قبلی میتوانید این مرحله را به صورت اختیاری حذف کنید و انجام ندهید.)

مرحله پنجم

انارهای از صافی رد شده را مجددا در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذاری و اجازه بدهید تا آب انار غلیظ شود.

مرحله ششم

 برای اینکه طعم ترش ، ترشک انار لذیذتر شود در آخر مقداری نمک و روغن مایع را هم به این ترکیب اضافه کنید و حتی میتوانید آن را با مقداری لواشک انار ترکیب کنید ، آب دهانتان راه افتاد؟ پس دست به کار شوید.

کاربرد ترشک انار

کاربرد ترشک انار

ترشک انار علاوه بر طعم و مزه بی نظیرش اگر چه به ظاهرش نمی‌آید اما خواص درمانی هم دارد، سرشار از ویتامین سی است و مصرف آن کمک زیادی می کند تا پوستی شاداب و سرزنده داشته باشید و یک جایگزین خوب برای تنقلات مضر است. محققان معتقدند که این محصول  برای لاغری و چربی سوزی نیز مفید است و حاوی ویتامین B است.

نکات مهم در تهیه ترشک انار

نکات مهم در تهیه ترشک انار

  • در حین تهیه ترشک انار دقت کنید که تمام مراحل باید با حرارت خیلی ملایم انجام شود چرا که هر چه حرارت بیشتری به مواد داده شود اگر چه ترشک زودتر آماده می‌شود اما از کیفیت محصول کاسته می شود.
  • برای خوشرنگ شدن ترشک انار می توانید از رب انار یا آلبالو یا رنگ های خوراکی نیز استفاده کنید.
  • این ترشک را باید در یخچال نگهداری کنید زیرا گذاشتن آن در هوای گرم باعث به وجود آمدن کپک روی آن خواهد شد.

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه ترشک انار

چرا در ترشک انار از نبات استفاده می‌شود؟

استفاده از نبات یک تیر و دو نشان است هم ترشی بیش از حد ترشک را متعادل می‌کند و طعم ترش و شیرین و خوشمزه‌ای به آن می دهد و هم به دلیل اینکه ترشک انار طبع سردی دارد  اضافه کردن نبات موجب متعادل شدن طبع آن می‌شود.

آیا برای تهیه ترشک انار باید دانه انار را جدا کنیم؟

این موضوع یک انتخاب کاملا سلیقه‌ای در بازار از هر دو نوع ترشک با دانه و بدون دانه وجود دارد، ترشک های با دانه معمولا غلیظ تر هستند و قوام بیشتری دارند اما بدون هسته بیشتر حالت مایع دارند.

آیا حذف رب انار در ترشک انار طعم آن را بد می‌کند؟

رب انار مقداری از ترشی ترشک انار را کم میکند و آن را متعادل میکند، نبود رب انار به هیچ وجه طعم آن را بد نمیکند بلکه فقط نتیجه کار کمی ترش تر است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x