بهترین دسر و شیرینی های مخصوص شب چله (شب یلدا)


7,374

بهترین دسر و شیرینی های مخصوص شب چله (شب یلدا)

دسرهای شب یلدا

دسرهای شب یلدا دسرهایی هستند که یکجوری به مراسم شب یلدا و خوردنی‌های مخصوص این شب ربط دارند. انواع و اقسام دسر را برای پذیرایی در شب یلدا می‌توانید تهیه کنید که در خانه هم قابل درست کردن هستند و حتما نیازی نیست که آن‌ها را بخرید. طرز تهیه این دسرها راحت است و فقط نیاز به زمان و کمی سلیقه دارد. البته اگر به خاطر کمبود وقت یا هر دلیل دیگری نمی‌توانید این دسرهای شب یلدا را تهیه کنید، می‌توانید آن‌ها را از بازار باسلام با قمیت و کیفیت خوب سفارش بدهید. کافی است فقط یک جستجوی ساده در باسلام داشته باشید. خب برویم سراغ معرفی دسرهای شب یلدا.

موس انار

موس یکجور شیرینی فرانسوی است که بیشتر از ژله و خامه قنادی تشکیل می‌شود. برای تهیه موس انار باید از ژلاتین اناری و دانه‌های انار استفاده کنید. ژلاتین اناری را در هنگام درست کردن باید به ترکیب موس اضافه کنید و دانه‌های انار را در آخر برای تزیین آن به کار ببرید. موس انار را می‌توانید هم به صورت مافین تک نفره و هم به صورت قالبی تهیه کنید. البته برای پذیرایی شب یلدا شاید نوع مافینی آن بهتر باشد.

مسقطی انار

مسقطی را همه‌مان به نرمی و رنگ زرد شفافش می‌شناسیم. مسقطی انار ولی مثل یاقوت قرمز است. این شیرینی محبوب و خاطره‌انگیز را با آب انار و نشاسته و کره و گلاب می‌توانید برای شب یلدا درست کنید. برای تزئین آن هم مثل دیگر مسقطی‌ها از پودر نارگیل می‌شود استفاده کرد. پذیرایی شب یلدا با مسقطی انار فکر بکری است که به ذهن کدبانوهای باسلیقه می‌رسد.

ژله انار

یکی دیگر از دسرهای پرطرفدار پاییزی و مخصوص شب یلدا ژله انار است. ژله انار را با پودر ژله دارای اسانس انار درست می‌کنند و دانه‌های انار را یا داخلش می‌ریزند یا رویش. در آخر هم با خامه یا بستنی میل می‌کنند. ژله انار حالا دیگه پای ثابت دورهمی‌های شب یلدا شده است.

بستنی انار

بستنی انار از دسرهای دیگر شب یلداست. بستنی انار را هم می‌شود با ثعلب یا همان چربی مخصوص بستنی درست کرد و هم بدون آن. بستنی انار یخی هم نوع دیگری از این بستنی است که می‌شود برای پذیرایی شب یلدا تهیه کرد. فرق بستنی یخی اناری با انواع بستنی دیگر اناری هم در خامه و وانیل و طرز تهیه آن است. آب انار هم که عضو مشترک همه این انواع بستنی است.

ترشک انار

انار جزو میوه‌هایی است که می‌شود ازشان به خوبی ترشک‌ درآورد. برای تهیه ترشک انار به انار دون شده و رب انار نیاز است به همراه یکی دو چیز دیگر مثل نبات و زرشک یا زغال اخته. برای ترشک انار باید از انار ترش و ملس استفاده کرد. این ترشک مخصوص پاییز را می‌توانید در شب یلدا برای پذیرایی استفاده کنید.

معجون انار

ترکیب نوشیدنی و بستنی معجون درست می‌کند. یکی از معجون‌های پرطرفدار پاییزی هم معجون انار است. شب یلدا هم یکی از شب‌هایی است که معجون انار خیلی طرفدار پیدا می‌کند. برای تهیه معجون انار، از انار دون شده و آب انار به همراه شیریخ و چند مورد میوه دیگر مثل موز و نارگیل با عسل و بستنی و آجیل و شکلات و چند چیز دیگر استفاده می‌شود. البته با توجه به طبع و ذائقه خود و مهمان‌هایتان می‌توانید ترکیب معجون انار را عوض کنید.

ژله هندوانه

هندوانه هم از میوه‌هایی است که از دل گرمای تابستان خودش را به بلندترین شب زمستان می‌رساند تا در جشن یلدا شریک باشد. ژله هندوانه هم از دسرهای شب یلدا است. این ژله را می‌توانید به شکل‌های مختلف تهیه کنید. از شکل لیوانی تا قالبی و حتی در پوست لیمو یا خود هندوانه. انواع و اقسامی هم دارد که می‌شود با پودر ژلاتین آماده یا با بستنی وانیلی یا ترکیب پودر ژله هندوانه با خود هندوانه آن را تهیه کرد.

پاناکوتا انار

پاناکوتا نوعی دسر است که به شکل‌های لیوانی یا قالبی تهیه می‌شود. پاناکوتا را معمولا به شکل لایه لایه با خامه و ژله درست می‌کنند اما انواع دیگری هم دارد. برای تهیه پاناکوتا انار به پودر ژله انار، دانه انار یا آب انار تغلیظ شده نیاز دارید. ترکیب ژله انار با خامه و گلاب و وانیل یک دسر عالی برای شب یلدا می‌سازد.

پودینگ انار

پودینگ را از نشاسته و وانیل و شکر درست می‌کنند. برای تهیه پودینگ انار به این مواد آب و دانه انار هم اضافه می‌شود. پودینگ انار را می‌توانید به عنوان یک دسر خوشمزه برای پذیرایی شب یلدا استفاده کنید.

خاگینه تبریزی

خاگینه تبریزی یک جور دسر شیرین است که با تخم مرغ درست می‌شود. یک قسمت جداگانه هم به نام شربت دارد که آن را در هنگام آماده شدن خاگینه در آخرین مرحله به آن اضافه می‌کنند. نکته مهم این است که باید شربت خاگینه تبریزی را در یخچال نگه دارید تا سرد شود و بعد روی آن اضافه کنید تا خمیر نشود. این دسر بومی خوشمزه را در شب یلدا برای پذیرایی به کار ببرید.

این مطلب را نیز مطالعه کنید:

انواع لوکوم یا باسلوق میوه ای (انار- پرتقال)

لوکوم یکجور شیرینی ترکی است که از ترکیب نشاسته با ژله درست می‌شود و شباهت زیادی به راحت الحلقوم خودمان دارد. برای طعم‌دار کردن لوکوم از پودر ژله با طعم‌های مختلف استفاده می‌کنند. لوکوم پرتقالی یا لوکوم انار را با توجه به فصل می‌توانید برای شب یلدا استفاده کنید. بهتر است برای تهیه لوکوم انار یا پرتقال از آب یا پالپ‌های طبیعی این میوه‌ها هم در فرآیند آماده‌سازی بهره ببرید تا دسرتان خوشمزه‌تر شود.

دسر خرمالو

خرمالو هم از آن میوه‌های پاییزی است که مورد کم لطفی قرار گرفته است. می‌توانید از خرمالو برای دسر پذیرایی شب یلدا استفاده کنید. دسر خرمالو مثل دیگر دسرها از شیر و شکر و ژلاتین و وانیل یا بستنی وانیلی درست می‌شود و خرمالو را در مرحله آخر به آن اضافه می‌کنند. فقط یادتان باشد خرمالوی به کار رفته در دسر خرمالو باید حسابی شیرین باشد.

دسر مگنولیا

مگنولیا از آن دسرهای معروف و خوشمزه‌‌ای است که در مهمانی‌های گران‌قیمت سرو می‌شود. علاوه بر شیر و شکر و ژلاتین و وانیل، در آن از بیسکوییت پتی پور و انواع میوه‌ها مثل موز و توت فرنگی و کیوی هم استفاده می‌شود. می‌توانید از میوه‌های یلدایی هم برای این دسر استفاده کنید.

دسر کاراملی

اسم دسر کاراملی رویش است. یعنی مهم‌ترین بخش آن کرم کارامل است. از شیر  و پودر نسکافه و پودر ژله میوه‌ای به همراه بیسکوییت پتی پور هم در آن استفاده می‌شود. دسر کاراملی یک دسر عالی برای پذیرایی در مهمانی‌ها به خصوص دورهمی یلداست.

دسر برفی

دسر برفی هم از دسرهای کشور ترکیه است و به خاطر پوشیده شدن با پودر نارگیل که به آن ظاهری برفی می‌دهد به این نام خوانده می‌شود. این دسر خیلی خوشمزه و خوش‌خوراک است و مثل باسلوق می‌ماند. دستور تهیه آن هم آسان است و نیازی به ژلاتین ندارد. دسر برفی را برای پذیرایی در شب سرد یلدا تهیه کنید.

دسر کدو حلوایی

کدو حلوایی از محصولات پاییز است و سهم زیادی در دسرها و کیک‌های این فصل دارد. برای تهیه دسر کدو حلوایی دستورهای مختلفی وجود دارد که ادویه‌های خوش طعم و گرم در بیشترشان حضور دارند. دسر کدو حلوایی را می‌توانید به شکل‌های مختلف برای شب یلدا سرو کنید.

مطلب مشابه:

کیک و شیرینی های شب یلدا

برای شب یلدا می‌توانید از کیک‌ها و شیرینی‌های مختلفی استفاده کنید. بیشتر این کیک و شیرینی‌ها را در خانه هم می‌توانید بپزید. از میوه‌های یلدایی و پاییزی مثل انار و هندوانه و خرمالو و کدو حلوایی هم می‌توانید در آن‌ها استفاده کنید تا پذیرایی‌تان هم با تم شب یلدا ست شود!

کیک انار

کیک انار را با آب انار شیرین درست می‌کنند. یعنی ترجیح این است که آب انار شیرین باشد تا طعم کیک زیاد عوض نشود. آب انار را هم در خمیر کیک و هم در سس کیک به کار می‌بریم. برای تزئین روی کیک هم می‌توانیم از دانه‌های انار استفاده کنیم. یک پذیرایی عالی برای شب یلدا!

تارت انار

تارت یکجور کیک فرانسوی است که طرفداران زیادی دارد. تارت هم نوع شیرین دارد و هم انواعی که غیر شیرین هستند و با مرغ یا گوشت‌های دیگر درست می‌شوند. تارت انار یک کیک میوه‌ای است که برای پذیرایی شب یلدا مناسب است. مواد تارت در کیک‌های مختلف فرق زیادی با هم ندارند و این لایه رویی تارت است که مثلا با انار یا دیگر میوه‌ها پر می‌شود. تارت انار یک پذیرایی لاکچری برای شب یلداست.

چیز کیک انار

بیشتر چیز کیک‌های انار به شکل سه لایه‌ای درست می‌شوند. لایه‌ی بیسکوییت زیر و لایه خامه و پنیر وسط و لایه ژله و انار هم روی آن قرار می‌گیرد. چیز کیک انار را می‌شود هم با قالب و هم با لیوان سرو کرد. می‌توانید از آب انار یا دانه‌های انار برای درست کردن آن استفاده کنید.

کاپ کیک انار

کاپ کیک انار موادی مشابه دیگر کیک‌ها دارد با این تفاوت که آن را در کپسول‌های کاپ کیک می‌ریزند و می‌پزند و در همان‌ کاپ‌ها هم سرو می‌شود. روی کاپ کیک انار را می‌شود با خامه صبحانه و انار دون شده تزیین کرد. تعداد آن را هم می‌شود با تعداد مهمانان هماهنگ کرد و به خاطر همین این کیک طرفدار زیادی برای پذیرایی در شب یلدا دارد.

چیز کیک خرمالو

 چیز کیک خرمالو را هم مانند دیگر چیز کیک‌ها در سه لایه درست می‌کنند. لایه رویی آن از پوره خرمالو و پودر ژلاتین درست می‌شود. چیز کیک خرمالو را هم می‌شود قالبی پخت و هم لیوانی. خرمالو میوه پاییز است و برای شب یلدا مناسبت دارد پس از این کیک در پذیرایی این شب غفلت نکنید.

کیک خرمالو

کیک خرمالو را معمولا در قالب درست می‌کنند و خرمالو را به صورت پوره با خمیر آن مخلوط می‌کنند. برای تزیین آن هم می‌شود از ترکیب خامه با پوره خرمالو یا برش‌های خرمالو استفاده کرد. این کیک یک دسر عالی برای شب یلداست.

چیز کیک کدو حلوایی

چیزکیک کدو حلوایی را از پوره کدو حلوایی با پنیر درست می‌کنند. طرز تهیه این کیک کمی پیچیده است اما به طعم خوب و خوشمزه‌اش می‌ارزد. مخصوصا اگر برای پذیرایی در شب یلدا باشد. برای تهیه این کیک به ادویه‌هایی مثل زنجبیل و جوز هندی و دارچین هم نیاز دارید.

پای کدو حلوایی

پای کدو حلوایی یکجور کیک مغزدار است که پوره کدو حلوایی در مغز آن جا می‌گیرد. برای تهیه این پای هم به ادویه‌های بالا نیاز دارید. در بعضی از پای‌های کدو حلوایی ماست هم هست و در بعضی نیست.

کوکی کدو حلوایی

کوکی کدو حلوایی هم مثل دیگر انواع کوکی است با این تفاوت که ماده اصلی آن پوره کدو حلوایی است. از این کوکی‌های مناسب فصل می‌توانید در پذیرایی شب یلدا به خوبی بهره ببرید.

چیز کیک هندوانه

چیزکیک هندوانه را معمولا به صورت لایه لایه می‌پزند. به این صورت که یک لایه کیک پینری درست می‌کنند و روی آن را با ژله هندوانه می‌پوشانند. برای تهیه ژله هندوانه می‌توانید از خود هندوانه شب یلدا هم استفاده کنید و آن را در ژله هندوانه به کار ببرید تا طعم آن طبیعی‌تر شود.

کوکی هندوانه

چیزکیک هندوانه را معمولا به صورت لایه لایه می‌پزند. به این صورت که یک لایه کیک پینری درست می‌کنند و روی آن را با ژله هندوانه می‌پوشانند. برای تهیه ژله هندوانه می‌توانید از خود هندوانه شب یلدا هم استفاده کنید و آن را در ژله هندوانه به کار ببرید تا طعم آن طبیعی‌تر شود.

رولت هنداونه

رولت هندوانه بیشتر شکل هندوانه را دارد تا طعم آن را. برای آن که بتوانید طعم هندوانه را در این رولت بیاورید باید از اسانس هندوانه استفاده کنید. رولت هندوانه یک شیرینی عالی و مناسب برای پذیرایی در شب یلداست.

دسرهای شب یلدا چیست؟

دسرهایی که مناسب پذیرایی در شب یلدا هستند و از میوه‌های یلدایی مثل انار و هندوانه درست می‌شوند یا این که شکل و شمایل آن‌ها با مهمانی یلدا تناسب دارد. کیک‌ها و شیرینی‌های اناری و هندوانه‌ای، ژله‌های اناری هندوانه‌ای، انواع کیک و کوکی کدو حلوایی و خرمالو از دسرهای شب یلدا هستند.

دسرهای سنتی شب یلدا چیست؟

خاگینه تبریزی، ترشک و مسقطی و لوکوم و بستنی انار از دسرهای سنتی شب یلدا هستند.

بهترین دسر برای شب یلدا کدام است؟

بستگی به تعداد مهمانان شما و نوع پذیرایی‌تان در شب یلدا دارد. با توجه به این موارد می‌توانید از انواع دسرهای لیوانی یا قالبی، کیک‌ها و کوکی‌ها، رولت‌ها و بستنی‌ها استفاده کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x