خوراکی و تنقلات شب یلدا (میوه، آجیل، شیرینی و کیک، نوشیدنی، دسر و ترشی)


538

شب یلدا شب دورهمی و گفت و شنود و جمع‌های کوچک و بزرگ دوستانه و خانوادگی است.جمع‌هایی که قرار است چند ساعتی را کنار هم از دغدغه‌های روزمره‌شان جدا شوند. پای ثابت دورهمی‌های شب یلدا، خوراکی ها و تنقلات شب یلداست که شامل انواع میوه، آجیل، شیرینی و کیک، نوشیدنی، دسر و ترشی می‌شود؛ به‌خصوص که بسیاری از خانواده‌ها تازه بعد از شام دور هم جمع شده و شام بخشی از برنامه پذیرایی‌شان نیست.

بنابراین انتخاب خوراکی و تنقلات مناسب برای داشتن یک پذیرایی شیک، مجلسی و درعین حال مناسب با بودجه‌مان ممکن است دغدغه خیلی از ما باشد. در ادامه شما را با برخی از میوه، تنقلات و دسرهایی که می‌توانید برای پذیرایی از مهمانانتان در شب یلدا تدارک دیده و دورهمی‌هایتان را با آن دلنشین‌تر کنید، آشنا می‌کنیم.

آجیل مرسوم شب یلدا

ایرانی‌ها از قدیم در برگزاری مراسمات و جشن‌های خود اهتمام ویژه‌ای ورزیده و در حد توانشان این مراسمات را پرشور و پررونق برگزار می‌کردند.

به‌طورکلی آجیل یکی از پذیرایی‌های سنتی و قدیمی ایرانیان در شب یلداست. آجیل و مغزیجات از گذشته ترکیبات متنوعی داشته و آجیل هر خانواده بسته به امکانات و محصولاتی که در دسترسشان بوده، از نخودچی کشمش و گندم و شاهدانه برشته تا ترکیب‌های مختلفی از بادام، پسته، فندق، گردو، توت خشک، انجیر خشک، سنجد، تخمه و برگه‌های آلو، زردآلو و دیگر میوه‌های خشک شده را شامل می‌شده است.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بسیاری از این خوراکی‌های خوشمزه، درواقع هنر دست بانوان ایرانی بود که در طول سال تهیه شده و به سفره‌های شب چله و نوروز رونق می‌بخشید. انواع برگه‌ها، انواع لواشک، توت خشک، انجیر خشک، کشمش، تخمه‌های کدو و هندوانه و بسیاری خوراکی‌های لذیذ دیگر.

این مطلب را از دست ندهید:

در ذیل به معرفی چند رقم از مغزیجات و تنقلات خوشمزه و در دسترس می‌پردازیم تا شما را در چیدن سفره‌ای شکیل و متناسب با نیازتان همراهی کنیم.

آجیل مرسوم شب یلدا

پسته

پسته یکی از خوراکی‌های باستانی ایرانیان است که از حدود چهار هزار سال پیش در ایران کشت می‌شده و حتی در برخی متون تاریخی پسته را از میوه‌هایی دانسته‌اند که حضرت آدم با خود از بهشت به زمین آورده است. این مغز خوش طعم و پرطرفدار که غنی از انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی است، خواص بی‌شماری دارد که از آن‌جمله می‌توان به خونسازی، تقویت مغز، تقویت معده، آرامش‌بخشی، بهبود گوارش و… اشاره کرد.

این مغز خوشمزه که می‌توان گفت محبوب‌ترین عضو آجیل بوده و طرفداری از آن کوچک و بزرگ نمی‌شناسد؛ می‌تواند در سفره شب یلدایتان یکه‌تازی کرده و یک تنه بار کل آجیل را به دوش بکشد.

آجیل چهار مغز

آجیل چهار مغز از پرطرفدارترین آجیل‌های موجود در بازار است که از چهار مغز اصلی پسته، بادام، فندق و بادام هندی تشکیل می‌شود. این آجیل پرخاصیت و انرژی‌بخش که معجونی از انواع ویتامین‌ها، فسفر، آهن، مس، منگنز، کلسیم و… را شامل می‌شود، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای چیدن سفره‌ای جذاب و بی‌نقص در شب یلدا باشد. این آجیل که می‌تواند انواع مختلف بوداده یا خام را شامل شود، از تنقلات سنتی شب یلداست که می‌تواند انرژی لازم برای گذراندن این شب طولانی را برایتان فراهم کند.

آجیل هفت مغز

آجیل هفت مغز که می‌تواند ترکیبات متفاوتی را شامل شود، گزینه‌ کامل و مناسبی برای پذیرایی در شب یلداست. این آجیل خوش‌طعم و انرژی‌زا معمولا از ترکیب مغز گردو، مغز فندق، بادام، بادام زمینی، بادام هندی، کشمش سبز و نخودچی تشکیل شده و می‌تواند انتخاب اقتصادی‌تری نسبت به آجیل چهارمغز باشد. همچنین می‌توان برخی از مغزهای این آجیل را حذف و آن را با انواع تخمه جایگزین کرد.

آجیل هفت مغز

بادام

این مغز خوشمزه که از دیرباز جزئی جدانشدنی از آجیل ایرانی بوده، چنان پرخاصیت است که خود به تنهایی دارویی همه فن حریف قلمدادشده و مورد توجه طرفداران طب سنتی است. این گیاه جذاب که گفته می‌شود منشا آن به آسیای صغیر بازمی‌گردد برای تقویت و بهبود قوای جسمانی افراد، از نوزاد تا بزرگسال، به‌صورت بادام خام، شیر بادام، حریره بادام و… استفاده گردیده، خواص بی‌نظیری ازجمله بهبود سلامت استخوان، تنظیم کلسترول، تنظیم فشارخون، تقویت مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن و… داشته و می‌تواند به‌عنوان یک تنقلات سالم و پرانرژی در ترکیب آجیل شب یلدا قرارگرفته و ستاره پذیرایی شما باشد.

بادام بو داده عسلی

اگر می‌خواهید به تنقلات سفره‌تان کمی تنوع بدهید، زودتر دست به کار شده و با چند حرکت ساده، آجیل شب یلدایتان را به یک خوراکی جدید و منحصربه فرد تبدیل کنید. یکی از طعم‌های جدیدی که به‌سادگی می‌توانید برای شب یلدا فراهم کنید بادام بوداده عسلی است.

برای تهیه این ترکیب خوشمزه، عسل را با حرارت ملایم گرم کرده، بادام‌ها را روی عسل ریخته و کمی نمک و فلفل بپاشید. بادام‌ها را خوب هم بزنید تا کاملا به مواد آغشته شوند؛ سپس داخل سینی فر کاغذ روغنی گذاشته، بادام‌ها را روی آن بچینید و به‌مدت 10 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید تا برشته شوند. به‌همین سادگی می‌توانید یک طعم جدید و جذاب را امتحان کنید.

بادام هندی بو داده فلفلی

بادام هندی را می‌توانید با شوری و تندی دلخواه روی گاز یا داخل فر بو بدهید؛ به این شکل که بادام‌ها را با یک قاشق روغن به‌مدت 5 دقیقه روی حرارت ملایم تفت داده، پیش از اینکه کاملا سرد شود مخلوط ادویه‌های دلخواه مثل پودر زیره، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه و مخلوط کنید. در روش دیگر می‌توانید ادویه‌ها را در ظرفی با عسل مخلوط کرده، بادام هندی را به مخلوط عسل و ادویه آغشته کنید. سپس بادام‌ها را روی کاغذ روغنی چیده و به‌مدت 20 دقیقه در دمای 175 درجه سانتی گراد در فر قرار داده و از طعم جذابش لذت ببرید.

بادام هندی بو داده فلفلی

تخمه کدو

کدو حلوایی از سبزیجات پرخاصیت و پرکاربرد زمستانی است که از قدیم در فصل پاییز و زمستان به شیوه‎‌های مختلف، به تنهایی یا در انواع غذاها مورد استفاده قرار گرفته و تخمه‌های آن نیز به‌عنوان تنقلاتی سالم و انرژی‌زا نگهداری و مصرف می‌شده است.

تخمه کدو دانه کدو حلوایی و از پرخاصیت‌ترین تخمه‌های موجود در بازار است. این تخمه خوش‌طعم که سرشار از امگا3، امگا6 و انواع ویتامین‌هاست، اگر به اندازه مصرف شود، می‌تواند بخشی از نیاز بدن به مواد مغذی در طول روز را تامین کند. این تخمه مغذی نیز در کنار تخمه آفتاب‌گردان از اعضای آجیل شب یلداست.

تخم کدو بو داده

برای بودادن تخم کدو ابتدا باید تخم‌ها را از میوه خارج و به‌خوبی بشویید تا تمام گوشت‌های کدو از آن جدا شوند. سپس روی یک دستمال ریخته و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و پس از گرم شدن تخم کدوها را اضافه کنید. مرتب هم بزنید تا تخمه‌ها نسوزند. نمک اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بردارید. همچنین می‌توانید به‌جای ماهیتابه تخمه‌های خشک شده را داخل سینی فر ریخته و پس از اضافه کردن نمک، به‌مدت دو ساعت با دمای 110 درجه در فر حرارت دهید. در طول این مدت چندبار تخمه‎‌ها را زیرورو کنید تا همه تخمه‌ها به‌خوبی بوداده شوند.

تخمه کدو اسپایسی

تخم کدوی اسپایسی یک طعم خاص و جدید است که می‌توانید پس از استفاده از کدوهای شب یلدایتان، با تخمه‌هایش این تنقلات جذاب را تهیه کنید. برای بودادن تخم کدوها پس از شستن و خشک کردن آن‌ها، تخمه‌ها را در کاسه‌ای ریخته و به ازای هر یک و نیم پیمانه تخمه، دو قاشق چایخوری کره یا روغن زیتون اضافه کرده، سپس نمک، فلفل، پودر سیر و اگر خواستید کمی ادویه کاجون افزوده و خوب ترکیب کنید تا تخمه‌ها مزه‌دار شوند. تخمه‌ها را در سینی فر چیده و به‌مدت 45 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار داده، در حین بودادن چندبار هم بزنید تا کاملا بوداده شده و نسوزد.

تخمه کدو اسپایسی

گردو

گردو از مغزیجاتی است که علاوه براینکه به‌عنوان تنقلات از گذشته تا امروز بسیار پرکاربرد بوده و همیشه یک مشت از آن در کنار مویز در جیب بسیاری از پدربزرگ مادربزرگ‌ها پیدا می‌شده، در سفره غذایی ما ایرانیان نیز جایگاه ویژه‌ها دارد؛ چه به‌عنوان بخشی از غذا در کنار نان و پنیر روی سفره‌های شام، صبحانه و لقمه‌های مدرسه، جه به‌عنوان یک ماده غذایی در انواع خورشت‌ها مثل فسنجان و چه به‌عنوان یک چاشنی مغذی در انواع دسر، کیک و شیرینی. این مغز خوشمزه که سرشار از فسفر و مواد مغذی است، یکی از اعضای ثابت سفره‌ها و میان‌وعده‌های ما ایرانیان است.

گردو کاراملی

اگر طرفدار طعم‌های خاص و جدید هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای سفره یلدایتان این ترکیب خاص و خوش‌طعم را امتحان کنید.

ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار داده و یک پیمانه گردو را به همراه یک چهارم پیمانه شکر و یک قاشق کره داخل ماهیتابه ریخته، هم می‌زنیم تا شکرها کاراملی شده و به گردوها بچسبند؛ سپس زیر ماهیتابه را خاموش کرده و گردوها را روی کاغذ روغنی می‌چینیم تا سرد و آماده سرو شود.

چیپس کدو حلوایی

از دیگر تنقلات خاص و خوش‌طعمی که می‌توانید با استفاده از کدو حلوایی تهیه کنید، چیپس کدوحلوایی است. برای تهیه این چیپس سالم ابتدا کدو را پوست کنده و به کمک پوست‌کن یا ورقه‌کن رنده به‌صورت نازک برش دهید. کدوها را با نمک و اگر دوست داشتید کمی دارچین مزه‌دار کرده و در روغن سرخ کنید. اگر می‌خواهید چیپس سالم‌تری داشته باشید می‌توانید ورقه‌های کدو را روی کاغذ روغنی چیده و به‌مدت 25 تا 30 دقیقه در فر بگذارید. پس از اینکه ورقه‌های کدو کمی برشته شده و لبه چیپس‌ها جمع شد، فر را خاموش کرده و اجازه دهید حدود 20 تا 30 دقیقه در فر خاموش بمانند تا رطوبت باقیمانده چیپس‌ها هم جذب شده و تردتر شوند. می‌توانید نمک و دارچین را پس از پخت به چیپس‌ها اضافه کنید.

میوه های شب یلدا

رسم ایرانیان از قدیم براین بوده که شب یلدا را با میوه‌هایی چون انار، هندوانه، خرمالو و لبو جشن گرفته و اینگونه از دوستان و نزدیکانشان پذیرایی می‌کردند. این میوه‌های خوش رنگ و لعاب امروز تبدیل به نمادهای یلدا شده و برای تهیه انواع دسر، شیرینی و تنقلات یلدایی استفاده می‌شوند. هرچند مناطق مختلف کشور پهناورمان ایران، محصولات متفاوت و متنوعی داشته و به همین دلیل میوه‌ها و خوراکی‌های سفره‌های یلدا در مناطق مختلف، گاها کمی با هم متفاوتند؛ ولی این چهار میوه معمولا در بیشتر شهرها استفاده شده و در هر سفره یلدایی حداقل یکی از آن‌ها به چشم می‌خورد.

انار

انار قرمز از اصلی‌ترین نمادهای شب یلدا محسوب می‌شود چراکه وجودش بر سفره یلدا، نماد خورشید و یادآور برکت، شادی و زایش بوده است. این میوه پاییزی که جایگاه ویژه‌ای در ادیان مختلف از زرتشت تا اسلام دارد، سرشار از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

درواقع انار به‌عنوان اصلی‌ترین عضو شب یلدا، معمولا به‌صورت دانه شده، روی هر کرسی و سفره‌ای به چشم می‌خورد. این میوه پاییزی همچون تخمه شما را پاگیر جمع‌های خانوادگی کرده و چنان خوش‌طعم است که لحظات خانوادگیتان را به لحظات مفرح‌تری در کنار دوستان بدل خواهد کرد.

این مطلب را از دست ندهید:

انار یلدایی

هندوانه

هندوانه نیز ازجمله میوه‌هایی است که وجودش در سبد پذیرایی شب یلدا از رسومات کهن ایرانیان است. یکی از دلایل استفاده از این میوه در این مراسم سنتی از یکسو شکل کروی آن بوده که ما را به یاد زمین می‌اندازد، و از سوی دیگر رنگ سبز آن نمادی از آبادانی و زندگی روی کره زمین است؛ همچنین سرخی و شیرینی هندوانه نماد عشق، بهروزی، صلح و نیز نماد خورشید بوده است که می‌خواستند گرمای آن در فصل سرما از ما محافظت کند. بنابراین وجود هندوانه در پذیرایی یلدای ایرانیان، علاوه بر طعم و خاصیت‌های این میوه جذاب، به‌عنوان نمادی از زمین، آبادانی، صلح و دوستی نیز بوده است؛ هرچند برخی خوردن این میوه در شب یلدا را به‌دلیل خداحافظی با این میوه تابستانی و شروع فصل سرما می‌دانند.

این مطلب را از دست ندهید:

خرمالو

خرمالو از دیگر نمادهای شب یلداست که با آن رنگ و طعم پاییزی و دلچسبش می‌تواند پذیرایی شما را غنی‌تر کند. این میوه‌انرژی‌بخش که سرشار از ویتامین، منگنز، پتاسیم، فسفر، کلسیم و… است که برای رفع خستگی و استرس بسیار مفید بوده، همچنین خوردن آن میل به شیرینی را کاهش داده و ترفند خوبی برای جلوگیری از زیاده‌روی در خوردن تنقلات شب یلداست.

لبو

لبو همان چغندر پخته شده است که رنگ و بویش ما را یاد حال و هوای زمستان و خیابان‌های پوشیده از برف می‌اندازد. این میوه خوش رنگ و لعاب که از محصولات پرخاصیت پاییز و زمستان است، بر تقویت بدن، کاهش فشار خون و تقویت حافظه بسیار موثر بوده و از قدیم از آب آن نیز در آشپزی یا صنعت رنگرزی استفاده می‌شده است. این میوه جذاب هم از پذیرایی‌های سنتی شب یلداست که می‌تواند گرمابخش محفل یلداییتان باشد.

لبوی یلدایی

شیرینی و کیک شب یلدا

کیک و شیرینی یکی از لذیذترین بخش‌های شب یلداست. کیک و شیرینی و دسرهای یلدایی تنوع بسیار گسترده‌ای داشته و می‌تواند با استفاده از میوه‌های یلدایی یا با انواع طرح‌های انار، هندوانه و … تهیه گردد.

این مطلب را از دست ندهید:

حالا که با گسترش شبکه‌های اجتماعی همه ما به دستور انواع جذاب و متنوع دسرها و کیک‌های یلدایی دسترسی داریم، بهتر است دست به کار شده و با یک یا حتی چند کیک و دسر ساده و خوش رنگ و لعاب، حال و هوای تازه‌ای به سفره‌های یلدایتان بدهید. در ادامه به معرفی برخی از این دسرهای جذاب می‌پردازیم:

مسقطی انار

مواد لازممقدار
انار متوسط۴ عدد
نشاسته۱ لیوان
شکر سه چهارم لیوان
آبیک لیوان

انار یکی از اصلی‌ترین میوه‌های شب یلدا و پایه اصلی بسیاری از دسرهای یلدایی است. مسقطی یکی از دسرهای سنتی است که می‌توانید از ترکیبش با انار طعم جدیدی برای سفره یلدایتان خلق کنید. برای تهیه مسقطی انار، ابتدا انارها را دانه کرده، آب آن‌ها را با غذاساز، مخلوط‌ کن و… گرفته و از صافی رد می‌کنیم. سپس نشاسته را به آب انار اضافه کرده، به‌خوبی هم می‌زنیم تا نشاسته در آب انار حل شود. شکر و آب را روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا شکر در آب حل شود. سپس مخلوط آب انار و نشاسته را اضافه کرده، مدام هم می‌زنیم تا خامی نشاسته گرفته شده و دسر به غلظت برسد. شعله را خاموش کرده و مواد را در ظرف شیشه‌ای که از قبل چرب کرده‌ایم ریخته، رویش را با پودر نارگیل پوشانده و در یخچال قرار می‌دهیم. پس از یک ساعت دسر را از قالب خارج کرده و روی همه قسمت‌‌ها پودر نارگیل می‌ریزیم؛ سپس با استفاده از یک چاقوی چرب شده، دسر را به اندازه‌های دلخواه برش می‌زنیم.

پاناکوتا انار

مواد لازممقدار
ژله آلوئه ورا۱ بسته
شیر۲ لیوان
شکرنصف لیوان
وانیلنوک قاشق چایخوری
خامه صبحانه۱۰۰ گرم
پودر ژلاتین۱.۵ قاشق غذاخوری
دانه اناربه میزان لازم
خلال پستهبه میزان لازم

برای تهیه این دسر یلدایی ابتدا یک بسته ژله آلوئه‌ورا را با یک و نیم لیوان آب جوش مخلوط کرده و روی بخار کتری می‌گذاریم تا کاملا حل شود. قالبمان را به‌خوبی چرب کرده، چند قاشق دانه انار را به همراه کمی خلال پسته کف قالب ریخته، شش قاشق از ژله را روی آن می‌ریزیم. سپس مدتی در یخچال قرار می‌دهیم تا ببندد و این کار را در چند مرحله تکرار می‌کنیم تا تمام انار و ژله را در قالب بریزیم.

برای قسمت پاناکوتا شیر، شکر و وانیل را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا شکر در شیر حل شود. یک و نیم قاشق پودر ژلاتین را با کمی آب سرد مخلوط کرده و روی بخار کتری می‌گذاریم تا کاملا حل شده و شفاف شود. سپس ژلاتین را به شیر اضافه می‌کنیم. خامه صبحانه را ابتدا با کمی شیر رقیق می‌کنیم تا گلوله گلوله نشود. خامه را به شیر اضافه کرده و مواد را کاملا ترکیب می‌کنیم؛ اجازه می‌دهیم مواد کمی خنک شود، سپس آن را روی ژله‌ ریخته و در یخچال قرار می‌دهیم. پس از چند ساعت دسر خوشمزه ما آماده است. از قالب خارج کرده و در ظرف مناسبی سرو کنید.

پاناکوتا انار

شکلات انار

مواد لازممقدار
شکلات سکه‌ای یا تخته‌ای۵۰ گرم
دانه اناربه میزان لازم
خلال پسته (اختیاری)به میزان لازم

برای تهیه این شکلات‌های دلربا فقط به دو قلم مواد احتیاج دارید. ابتدا شکلات‌ها را در ظرفی روی بخار کتری قرار داده و به روش بن‌ماری ذوب کنید. سپس شکلات ذوب شده را در قالب یا کپسول‌های کوچک ریخته و با دانه‌های انار و درصورت دلخواه کمی خلال پسته روی آن را تزیین کنید. به همین سادگی.

موس انار

مواد لازممقدار
پودر ژله اناردو بسته
شیریک لیوان
پنیر خامه‌اییک بسته
خامه صبحانهیک بسته
آب جوشیک لیوان
پودر قند۲ قاشق غذاخوری

آموزش کامل طرز تهیه موس انار را در مقاله زیر بخوانید.

ابتدا ژله‌های انار را با یک لیوان آب جوش حل کرده، سپس یک لیوان شیر اضافه و به‌خوبی مخلوط می‌کنیم. در ظرف دیگری خامه صبحانه، پنیرخامه‌ای و پودرقند را به‌خوبی ترکیب کرده و سپس مایع ژله را به آن اضافه می‌کنیم. پس از مخلوط کردن، مواد را در قالب چرب شده ریخته و در یخچال قرار می‌دهیم. وقتی بست، موس خوشمزه شما آماده است؛ نوش جان.

کیک کدو حلوایی

مواد لازممقدار
پوره کدوحلوایی۲ لیوان
آرد۳ لیوان
شکریک و یک چهارم لیوان
تخم مرغ۴ عدد
شیرنصف لیوان
روغن مایع۱ لیوان
وانیلبه میزان لازم
بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق چایخوری
پودر دارچین و زنجبیلنصف قاشق چایخوری

کیک کدوحلوایی از کیک‌های خوشمزه و پرطرفدار دنیاست که می‌تواند شیرینی مناسبتی خوبی برای شب یلدا باشد. برای تهیه کیک کدو ابتدا باید کدوحلوایی را شسته، خرد کرده و به‌همراه آب روی حرارت ملایم قراردهیم تا کاملا بپزد. پس از پختن و سرد شدن، گوشت کدوحلوایی را با قاشق از پوست آن جدا کرده و درون دستگاه غذاساز می‌ریزیم تا کاملا پوره شود.

در ظرفی تخم مرغ، شکر و وانیل را به‌خوبی هم می‌زنیم تا سفید و پف‌دار شود. روغن و شیر را به مواد اضافه و مخلوط کرده، پوره کدوحلوایی را ریخته، به‌خوبی هم می‌زنیم تا مواد کاملا یکدست شود.در ادامه مواد خشک شامل آرد، بکینگ پور، پودر هل، دارچین و پودر زنجبیل را در ظرفی مخلوط و دوبار الک می‌کنیم. سپس مخلوط آرد را در سه مرحله به مخلوط تخم مرغ اضافه کرده و کاملا ترکیب می‌کنیم. قالب را چرب و آردپاشی کرده، مواد کیک را در قالب ریخته و در فر از قبل گرم شده به‌مدت 45 دقیقه اجازه می‌دهیم تا بپزد. وقتی کیک کاملا پخت، فر را خاموش کرده و پس از سرد شدن کیک را از قالب خارج و سرو می‌کنید.

کوکی انار

مواد لازممقدار
آرددو و یک چهارم پیمانه
جوش شیرینیک قاشق چایخوری
نمکیک سوم قاشق چایخوری
تخم مرغدو عدد
کره150 گرم
وانیلنصف قاشق چایخوری
شکردو سوم پیمانه
آب انار (اختیاری)دو قاشق غذاخوری
دانه انارنصف پیمانه
شکلات چیپسینصف پیمانه

کوکی انار از انواع شیرینی‌های خوش‌طعمی است که می‌تواندگزینه مناسبی برای پذیرایی شب یلدا باشد. برای پخت این کوکی‌های خوشمزه ابتدا باید تخم مرغ، وانیل و آب انار را در ظرفی به‌خوبی باهم مخلوط کنیم. کره را به روش بن‌ماری ذوب کرده، همراه شکر به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا مواد یکدست شود. آرد، نمک و جوش شیرین را سه بار باهم الک کرده، سپس به مواد اضافه و مخلوط می‌کنیم. در این مرحله دانه‌های انار و شکلات چیپسی را داخل مواد ریخته و پس از مخلوط کردن، مواد را به‌صورت دایره‌ یا اسکوپ‌های کوچک، با فاصله روی کاغذ روغنی چیده و در فر از قبل گرم شده قرار می‌دهیم. پس از 10 تا 15 دقیقه کوکی‌های خوشمزه ما آماده است. نوش جان.

ترافل انار

مواد لازممقدار
کیک شکلاتی۲۰۰ گرم
خامه۱۰۰ گرم
انارنصف یک عدد
شکلات تخته‌ایبه میزان لازم

ترافل انار از دیگر دسرهای ساده و خوشمزه‌ای است که می‌تواند زینت‌بخش پذیرایی یلدایتان باشد. برای تهیه این دسر ابتدا باید کیک را با دست کاملا پودر کنید. سپس خامه را کم‌کم به کیک پودرشده اضافه و مخلوط می‌کنیم تا مواد حالت خمیری و چسبناک پیدا کند؛ سپس دانه‌های انار را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. شکلات تخته‌ای را روی بخار کتری و به روش ‌بن‌ماری ذوب می‌کنیم، یک گلوله کوچک، به‌اندازه یک گردو از مواد برداشته و در دستمان کاملا گردش می‌کنیم؛ سپس با کمک یک چنگال آن را به شکلات آغشته کرده و روی کاغذ روغنی قرار می‌دهیم تا خودش ر بگیرد. می‌توانید قبل از سفت شدن شکلات، روی ترافل را با دانه‌های انار یا مغزیجات تزیین کنید. به همین سادگی دسر شب یلدای شما آماده است. نوش جان.

ترشی های شب یلدا

برخی از معروف‌ترین ترشی‌های شب یلدا عبارتند از:

ترشی انار و لبو

مواد لازممقدار
چغندر قرمز۱ عدد بزرگ
دانه انار قرمز۲ لیوان
سرکه قرمزب میزان لازم
شکر۲ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق چایخوری

برای تهیه این ترشی مجلسی ابتدا لبو را به‌همراه مقداری آب پخته، پس از نرم شدن پوست لبو را جدا کرده و با رنده درشت رنده می کنیم. دانه‌های انار را به لبو اضافه کرده، سپس ترکیب را در یک ظرف شیشه‌ای دردار ریخته و تا جایی سرکه می‌ریزیم که روی مواد را بپوشاند. سپس نمک و شکر را به شیشه اضافه کرده و در آن را به‌خوبی می‌بندیم. می‌توانید به جای شکر از تکه‌ای نبات هم استفاده کنید تا طبع ترشی را کمی گرم و متعادل کند. ترشی را در جایی دور از گرما و رطوبت نگهداری کرده و پس از یک هفته می‌توانید در کنار انواع غذاها میل کنید.

ترشی انار

مواد لازممقدار
دانه انار۵۰۰ گرم
آب انار۲ لیوان
سرکه۱ لیوان
نمکبه میزان لازم

ابتدا آب انار را با سرکه مخلوط کرده و به‌مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم قراردهید تا با هم بجوشند. پس از جوشیدن سرکه و آب انار، دانه‌های انار را به‌همراه کمی نمک به مخلوط آب انار اضافه کرده؛ برای ملس و شیرین‌تر شدن طعم ترشی می‌توانید کمی شکر هم اضافه کنید. شعله گاز را خاموش کرده و زمانی که ترشی کاملا خنک شد، آن را در شیشه‌های تمیز و خشک ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

ترشی لبو

مواد لازممقدار
لبو۱ کیلو
شیره یا شکر۴ قاشق غذاخوری
رب انار۴ قاشق غذاخوری
سرکه۲ لیوان

برای تهیه ترشی لبو ابتدا باید لبوها را با مقداری آب پخته، سپس پوست آن‌ها را جدا کنیم. لبوهای پوست‌کنده را به اندازه دلخواه برش زده و سرکه را به آن اضافه می‌کنیم. سپس شیره را به‌همراه رب انار اضافه کرده و به‌آرامی مخلوط می‌کنیم تا شیره و رب انار در سرکه حل شوند. ترشی را در یک ظرف شیشه‌ای خشک و تمیز ریخته و به مدت 24 ساعت در یخچال زمان می‌دهیم تا آماده شود. این ترشی پاییزی را می‌توانید همراه با انواع غذاها سرو کنید.

لواشک انار

مواد لازممقدار
انار۱ کیلو
نمک۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری

مطلب مشابه:

انارها را دانه کرده و به‌همراه نمک در قابلمه ریخته، 4 تا 5 ساعت کنار می‌گذاریم تا انارها آب بیاندازد. سپس قابلمه را روی حرارت گذاشته، مدام هم بزنید تا دانه‌های انار کاملا نرم شده و به‌راحتی از گوشتش جدا شوند. در این مرحله قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه می‌دهیم تا مخلوط انارها کاملا خنک شود. انارها را درصافی ریخته، با گوشتکوب کاملا له می‌کنیم تا مایع غلیظی مثل سس گوجه به‌دست بیاید. اگر مایه به‌دست آمده قوام لازم را نداشت، آن را مجددا برای حدود یک ساعت به‌همراه شکر روی حرارت می‌گذاریم تا کمی غلیظ شود. سپس داخل سینی ریخته و روش را با پلاستیک می‌پوشانیم. این لواشک ترش را می‌توانید زیر آفتاب یا روی بخاری و شوفاژ خشک کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x