آموزش سبز کردن 16 سبزه عید نوروز + 6 روش تزئین


908

آموزش سبز کردن 16 سبزه عید نوروز + 6 روش تزئین

سفره‌های هفت سین با اصالت، نیاز به اجزای طبیعی و اصیل هم دارند. یکی از اساسی‌ترین عناصر هر سفره هفت سینی سبزه است. سبزه نوید بهار را می‌دهد و بدون آن هفت سین صفا ندارد. در این مطلب می‌خواهیم انواع سبزه عید و روش کاشت و تزئین آن‌ را کامل توضیح بدهیم. اگر می‌خواهید برای سفره هفت سین نوروز امسال خودتان سبزه بگذارید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

بذرهای مناسب سبزه عید

از انواع دانه‌های غلات و حبوبات می‌توانید برای سبزه عید استفاده کنید. از دانه‌های غیر خوراکی هم می‌شود سبزه درست کرد اما چون خوراکی‌ها در دسترس هستند تهیه کردنشان راحت‌تر است.

روش کاشت انواع بذر سبزه عید

(برای هر کدام از موارد زیر زمان سبز شدن و انتخاب بذر و انتخاب زمان مناسب)

روش کاشت سبزه ی خاکشیر

از بذر خاکشیر تازه استفاده کنید تا سبزه آن یکدست شود. خاکشیر یک دانه لعاب‌دار است و به همین خاطر مناسب است آن را در ظرف‌های گلی و سفالی سبز کنید. در مدت یک هفته هم کاملا سبز می‌شود و اگر وقت کمی برای سبزه گذاشتن دارید می‌توانید از خاکشیر برای این کار استفاده کنید.

روش کاشت سبزه ی تخم شربتی

تخم شربتی هم مانند خاکشیر زود جوانه می‌زند. بعد از خیس کردن آن را در یک دستمال کاغذی مرطوب بپیچید و در یک ظرف دردار و در یک محیط گرم قرار دهید تا رشد کند. بعد هم آن را در ظرف دلخواه بگذارید.

روش کاشت سبزه ی عدس

عدس کمی دیر جوانه می‌زند سبز می‌شود. برای تهیه سبزه عدس حدود 20 روز قبل از نوروز باید آن را خیس کنید و بعد از ریشه کشیدن آن را در دستمال مرطوب بگذارید. وقتی کمی سبز شد هم آن را در ظرف مورد نظرتان بگذارید و کنار پنجره یا جایی که نورگیر باشد قرار دهید تا رشد کند. در این مدت از آبیاری آن با اسپره آبپاش غافل نشوید.

برای یادگیری کاشت سبزه عدس به روش های مختلف و همچنین روش های تزئین مختلف می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

روش کاشت سبزه ی خرفه

بذر خرفه چون لعاب‌دار نیست نمی‌تواند به تنهایی سبز شود. پس باید آن را با یک دانه لعاب‌دار مثل خاکشیر مخلوط کنید. دقت کنید که مقدار بذر خرفه باید سه برابر بیشتر از بذر خاکشیر باشد. بعد هم در دو لایه پنبه خیس بگذارید و هر روز آبیاری کنید تا جوانه بزند. بعد از جوانه زدن آن را در ظرف ترجیحا سفالی قرار دهید. خرفه دیر سبز می‌شود پس باید مهلت بیشتری به آن بدهید.

روش کاشت سبزه ی ذرت

برگ ذرت پهن است و سبزه آن شکل و شمایل جدیدی به سفره هفت سین می‌ دهد. سبزه ذرت برای آماده شدن به دو هفته زمان نیاز دارد و کمی دستمال حوله‌ای که رطوبت را در خود نگه دارند. بعد هم می‌توانید در هر ظرفی آن را رشد بدهید و سر سفره بگذارید.

روش کاشت سبزه ی شاهی

بذر شاهی یک بذر لعاب‌دار است به همین خاطر بهتر است آن را در ظرف سفالی پرورش بدهید. زود هم جوانه می‌زند و سبز می‌شود و سبزه زیبایی هم دارد. در وقت سبز کردن هم باید از آبیاری مرتب برخوردار باشد تا خوب سبز شود.

روش کاشت سبزه ی ریحان

بذر ریحان را هم یک هفته‌ای می‌توانید تبدیل به سبزه کنید. برای این کار به مقداری پنبه نیاز دارید تا بذر ریحان را در آن جوانه بدهید و بعد هم با قرار دادن آن در ظرف دلخواه و آبیاری روزانه سبزش کنید.

روش کاشت سبزه ی ماش

سبزه ماش با آن برگ‌های تیز جلوه خاصی به سفره هفت سین می‌دهد. برای تهیه کردن آن باید در یک ظرف مقداری آب بریزید و دانه‌های ماش را درون آن بگذارید تا جوانه بزند. بعد هم درون یک پارچه نخی نمدار بپیچید تا سبزه نیش بکشد و بعد هم در ظرف مورد نظر بگذارید و تا روز عید آن را مرطوب نگه دارید.

برای کاشت سبزه ماش به روش های مختلف و همچنین تزئین این سبزه می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

روش کاشت سبزه ی کنجد

کنجد را هم اول باید به مدت یک شبانه روز در آب بگذارید تا ریشه بکشد. بعد هم در دستمال نخی مرطول بپیچید تا جوانه بزند و بعد از این مرحله آن را به ظرف دردار منتقل کنید تا سبزه رشد کند. درون ظرف باید هر روز مرطوب شود. در آخر هم آن را به ظرف مورد نظر برای سفره هفت سین منتقل کنید.

روش کاشت سبزه ی گندم

گندم هم که مشهورترین دانه برای سبزه عید است. اول باید یک یا دو شب آن را بخیسانید تا جوانه بزند و بعد هم در دستمال کاغذی یا دستمال نخی بگذارید تا سبزه بزند. اگر در جای گرم و مرطوب مثل کنار بخاری باشد زودتر و بهتر هم رشد می‌کند. بعد هم آن را در ظرف مورد نظرتان قرار دهید و سر سفره هفت سین بگذارید.

روش کاشت سبزه ی تخمه آفتابگردان

در کمتر از یک هفته می‌شود از تخمه آفتابگردان سبزه درست کرد. اول باید آن را یک شبانه روز خیس کنید و بعد هم در دستمال کاغذی یا دستمال نخی مرطوب بگذارید تا سبز شود. چون آفتابگردان یک دانه سخت است بهتر است در ظرف پلاستیکی و یا سفال لعابی آن را سبز کنید. واضح است که تخمه‌های آفتابگردانی که برای سبزه استفاده می‌کنید باید خام باشند.

روش کاشت سبزه ی سیاه دانه

سبزه سیاه دانه سوزنی برگ است و شکل جالبی به سفره هفت سین می‌دهد. سیاهدانه نیازی به خیس کردن ندارد ولی باید آن را در خاک گلدان بکارید و در مکانی با نور و گرمای مناسب پرورش دهید. سبز شدن آن هم نیاز به زمان بیشتری نسبت به دیگر بذرها دارد.

روش کاشت سبزه ی تخم کدو

تخمه کدو باید خام باشد تا سبزه بدهد و به دو هفته زمان هم نیاز دارد. برای این کار باید تخمه کدو را دو روز در آب بخیساند و بعد هم در یک پارچه نخی بپیچید و هر روز آبیاری کنید و بعد از این که سبز شد در ظرف مورد نظر بگذارید  و تا روز عید مرطوب نگه دارید.

روش کاشت سبزه ی ارزن

ارزن را می‌شود در حدود یک هفته تا ده روز به سبزه تبدیل کرد. اول باید 12 ساعت خیسش کنید و بعد هم در دستمال بپیچید و بعد با مرطول نگه داشتنش آن را تبدیل به سبزه کنید. در هر ظرفی هم که دوست داشتید می‌توانید آن را بگذارید. نکته جالب درباره سبزه ارزن آن است که می‌توانید آن را به عنوان سبزه در آکواریوم و تنگ ماهی در زیر آب هم استفاده کنید.

روش کاشت سبزه ی شنبلیله

بذر شنبلیله زود جوانه می‌زند و زود هم سبز می‌شود. فقط کافیست آن را مثل دیگر بذرها بخیسانید و بعد از ریشه کشیدن در دستمال بگذارید و سپس مرطوب کنید تا جوانه بزند. بعد هم در ظرف دلخواهتان قرار دهید و بگذارید سر سفره هفت سین.

روش کاشت سبزه با بذر مرکبات (پرتقال)

دانه مرکبات مثل پرتقال و نارنج را هم می‌توانید برای سبزه عید استفاده کنید. فقط باید بدانید که این دانه‌ها برای سبز شدن نیاز به خاک دارند مثل دانه سیاهدانه. بعد از دو روز خیساندن آن‌ها باید در خاک گلدان بکاریدشان و در محیط مناسب بگذارید تا سبز شوند. بعد از عید هم می‌توانید از آن‌ها نگهداری کنید و حتی در باغچه بکاریدشان.

انواع روش کاشت و تزئین سبزه عید

قبلا سبزه عید به یک روش درست و تزئین می‌شد و یک شکل همیشگی داشت. اما حالا برای تزئین آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. بعضی از این روش‌های کاشت و تزئین سبزه عید را در ادامه می‌بینید.

کاشت سبزه عید روی ابر یا اسفنج

ابر و اسفنج مناسب کاشت بذرهای لعاب‌دار مثل خاکشیر هستند. می‌توانید از اسفنج‌های با شکل‌های مختلف برای داشتن سبزه‌هایی با شکل‌های مختلف استفاده کنید.

کاشت سبزه در خاک ژله ای

باید دانه‌ها را در خاک ژله ای بکارید و رویش را نایلون بکشید. بعد جوانه زدن هم نایلون را بردارید و خاک ژله ای را مرطوب نگه دارید.

کاشت سبزه در پوست تخم مرغ

بالای تخم مرغ را بشکنید و یا برش بدهید و داخل آن را هم بشویید و خشک کنید. بعد هم دستمال کاغذی نم‌داری را توی آن بگذارید و بذرهای مورد نظر را در آن بکارید. داخل تخم مرغ باید همیشه مرطوب باشد تا سبزه تازه بماند.

کاشت سبزه عروسکی

برای این کار نیاز به جوراب نازک دارید. بذرها را درون جوراب می‌ریزید و سپس جوراب را به شکل دلخواهتان درمی‌آورید و بعد هم آن را مرطوب نگه می‌دارید تا بذرها سبز شوند و قد بکشند. البته این کار نیاز به دقت و سلیقه دارد.

کاشت سبزه درختی

برای کاشت سبزه درختی نیاز به ماکت درخت دارید. حالا یا باید آن را خودتان بسازید و یا این که به صورت آماده تهیه کنید. فقط کافیست بذرهای سبزه را در قسمت بالای ماکت درخت سبز کنید.

کاشت سبزه در کوزه

برای کاشت سبزه در کوزه بهتر است از بذرهای لعابی مثل بذر خاکشیر یا سبزیجات استفاده کنید. اگر می‌خواهید سبزه را روی جداره بیرونی کوزه سبز کنید باید یک جوراب همرنگ با کوزه روی آن بکشید و بعد بذرها را در فضای بین کوزه و جوراب سبز کنید. برای تزئین داخل کوزه هم می‌توانید از چند شاخه گل استفاده کنید.

زمان خیس خوردن بذرها و دانه های سبز عید

بذرهایی که برای سبزه عید استفاده می‌کنید بنا بر لعاب‌دار بودن یا سخت بودن نیاز به مدت زمان مختلفی برای خیس خوردن دارند.

بذرهایی که حدود 6-8 ساعت باید خیس شوند

خاکشیر، تخم شربتی، شاهی، ریحان، کنجد.

بذرهایی که حدود 10-18 ساعت باید خیس شوند

عدس، خرفه، ذرت، ماش، گندم، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، ارزن، دانه مرکبات.

بهترین زمان کاشت انواع سبزه هفت سین

برای سبز کردن سبزه عید، بهترین زمان از نیمه دوم اسفندماه است. چون در این زمان هوا معتدل می‌شود و سرمای آن کم است و بذرها به راحتی سبز می‌شوند. البته این به نوع بذر شما هم بستگی دارد که به چه مدت زمانی برای سبز شدن نیاز داشته باشند.

فلسفه سبز کردن سبزه عید

سبزه عید نمادی از بازگشت بهار و زنده شدن دوباره طبیعت بعد از زمستان سرد و بی‌روح است. سبزه بهار همیشه نشانی از برکت و رزق و روزی هم بوده چرا که آمدن نوروز و گرم شدن هوا نوید رسیدن موسم برداشت محصولات کشاورزی و باغداری را هم می‌داده است.

نکات مهم سبز کردن سبزه عید

  1. آب بذرها را نو به نو عوض کنید تا بو نگیرد و ترش نشود.
  2. اگر وقت کمی تا عید دارید از بذرهایی استفاده کنید که زود سبزه می‌زنند.
  3. بهتر است برای زیبایی کار سبزه عید را در ظرف سفالی یا کوزه یا ظروف چینی بگذارید تا روی سفره عید نمود بهتری داشته باشد. از ظروف فلزی و پلاستیکی برای این سبزه استفاده نکنید.
  4. سبزه‌هایی مثل ارزن را در داخل تنگ ماهی هم می‌شود کار گذاشت که زیبایی هر کدام را دو چندان می‌کند.
  5. بهتر است برای مرطوب نگه داشتن سبزه عید از اسپره آبپاش استفاده کنید نه روش غرقابی.

سوالات متداول درباره‌ی انواع سبزه هفت سین

بذرهای مناسب برای سبزه عید کدام است؟

انواع بذرهای حبوبات و غلات و سبزیجات را می‌شود برای سبزه عید استفاده کرد.

بذرهای مناسب برای سبزه عید کدام است؟

بهترین بذر برای سبزه عید را باید با توجه به زمان و امکاناتی که دارید از بین بذرهای معرفی شده انتخاب کنید.

چند روز قبل از عید سبزه بکاریم؟

بهتر است در هفته دوم یا سوم اسفند سبزه عیدتان را بکارید تا به سفره هفت سین برسد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x