خرمای پیارم و خرمای مجول چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟ + اینفوگرافی


3,943

خرمای پیارم و خرمای مجول چه تفاوت‌هایی باهم دارند

اگر قرار بود منویی از انواع خرما تهیه کنیم، احتمالا باید یکی از طولانی‌ترین فهرست‌های دنیا را طراحی می‌کردیم؛ بس که این خوراکی تودل‌برو تنوع زیادی دارد!

در این یادداشت می‌خواهیم خرمای پیارم و مجبول را به شما معرفی کنیم تا اگر از طعم بقیه‌ی خرماها خسته شده‌اید، مدتی هم سراغ این دو عزیز بروید.

همین اول بگوییم که خرمای پیارم و مجول به دلیل بافت خاص‌شان ماندگاری بالایی دارند و طوری به بدن‌تان انرژی می‌رسانند که انگار دوپینگ کرده‌اید!

[post id=28716]

خرمای پیارم چه شکلی است؟

پیارَم یا پیارُم خرمایی خوش‌خوراک و نسبتا خشک است. این خرما را با نام «مریمی» هم می‌شناسند. پیارم تولید ایران است و اگر دنبال زادگاهش می‌گردید، باید بروید سراغ استان هرمزگان.

رنگ خرما پیارم، قهوه‌ای تیره یا کهربایی است و پوست بسیار نازکی دارد که به بافت گوشتی خرما چسبیده‌است. همچنین نسبت به بقیه خرماها لاغرتر است. البته به ظاهر چروکیده‌اش نگاه نکنید! خرمای پیارم آن‌قدر سرد و گرم روزگار را چشیده که می‌تواند با خاصیت‌هایش شما را سرحال بیاورد.

ظاهر خرما پیارم
به ظاهر چروکیده‌اش نگاه نکنید! خرمای پیارم آن‌قدر سرد و گرم روزگار را چشیده که می‌تواند با خاصیت‌هایش شما را سرحال بیاورد.

آیا خرمای پیارم برای پذیرایی مناسب است؟

همان‌طور که می‌دانید خرماها هم مثل ما آدم‌ها شخصیت‌های مختلفی دارند: مثلا بعضی از خرماها بیشتر در مجالس ترحیم حاضر می‌شوند، برخی از آن‌ها را باید با چای خورد و بعضی‌هایشان هم آن‌قدر شیک و مجلسی‌اند که صادر می‌شوند.

درست مثل خرمای پیارم که علاوه‌بر صادراتی‌بودن مناسب پذیرایی هم است. تازه پوست این خرما به انگشت نمی‌چسبد و دست‌و‌بال مهمان‌هایتان را هم کثیف نمی‌کند. دیگر چی می‌خواهید؟

خرمای پیارم چه خواصی دارد؟

امیدواریم وقتی به پوست خرمای پیارم نگاه می‌کنید، با خودتان نگویید که کاش انقدر چروک نداشت و می‌رفت بوتاکس می‌کرد، چون این خرما بیشتر روی سیرت خوب تمرکز کرده! باور نمی‌کنید؟ این شما و این خواص خرمای پیارم:

  • خرمای پیارم اسید فولیک بالایی دارد. در نتیجه برای کسانی که کم‌خونی دارند، مفید است. به خصوص برای خانم‌های باردار که درطول بارداری و شیردهی به آهن زیادی نیاز دارند.
  • پیارم پتاسیم بالایی دارد و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  • یکی از بهترین خرماها برای پیشگیری از پوکی استخوان است.
  • برای افراد مبتلا به دیابت مفید است، چون تولید انسولین را افزایش می‌دهد و جذب گلوکز را کم می‌کند.
  • از طریق افزایش عملکرد باکتری‌های مفید روده، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.
  • به کاهش کلسترول بدِ خون کمک می‌کند و درعین‌حال باعث افزایش انرژی می‌شود.

ممکن است با خواندن خواص خرمای پیارم، مشتاق شوید تا محض امتحان هم که شده آن را بچشید. پس لطفا راهِ دور نروید، چون می‌توانید در بازار باسلام پیدایش کنید!

خواص خرما پیارم
خرمای پیارم اسید فولیک بالایی دارد. در نتیجه برای کسانی که کم‌خونی دارند، مفید است.

خرمای پیارم در چه فصلی برداشت می‌شود؟

هرچه به اواخر مرداد نزدیک ‌شویم، رنگ خرمای پیارم از سبز به زرد تغییر می‌کند و شیرین‌تر می‌شود تا اینکه در اواخر شهریور، بالاخره رطوبتش را از دست می‌دهد و بافت نیمه‌خشک پیدا می‌کند. بنابراین برداشت پیارم از شهریور شروع شده و تا مهر و نهایتا آبان ادامه دارد.

خرمای مجول چه شکلی است؟

خرمای مجول نسبت به خرماهای خشک، بافت نرم‌تری دارد و رنگ آن تقریبا قهوه‌ای سوخته است. از آن‌جایی‌که حسابی به خودش رسیده، قد و بالای خوبی دارد و خوراکِ کسانی است که از خرماهای درشت خوش‌شان می‌آید.

هردانه خرما مجول حدود ۲۵ گرم وزن دارد. راستی لطفا آن را با ظاهر خشکش قضاوت نکنید، چون با گاززدن قسمتی از آن، تازه بافت نرم و مرطوبش را زیر دندان‌تان احساس خواهید کرد.

ظاهر خرما مجول
خرمای مجول خوراکِ کسانی است که از خرماهای درشت خوش‌شان می‌آید.

خرمای مجول از کجا آمده؟

خرمای مَجول بیشتر در استان فارس و بوشهر پیدا می‌شود اما اولین‌بار در سال ۱۹۲۷ در مراکش کشت شد و از خرماهای بومی همین کشور به حساب می‌آید. البته بعدها پایش به کشورهای دیگری مثل عربستان، آمریکا، آفریقای جنوبی و ایران هم باز شد.

خرمای مجول چه طعمی دارد؟

طعم خرمای مجول شبیه کارامل است. پس برای کسانی که سراغ طعم‌های متفاوت می‌گردند، گزینه‌ی مناسبی به‌حساب می‌آید. خرمای مجول به خاطر همین ویژگی‌های خاصش از گران‌ترین خرماهای دنیا است و به دلیل بازارپسند بودنش، ارزش تجاری زیادی دارد.

خرمای مجول چه خواصی دارد؟

اگر قرار باشد فهرستی از خوراکی‌های مفید و مغذی تهیه کنیم، باید خرمای مجول را در آن بالابالاها بگذاریم. اصلا از بافت ویژه‌ی این خرما هم می‌توانید حدس بزنید که با یک ماده‌ی غذایی معمولی طرف نیستید. خواص خرمای این‌ها هستند:

  • این خرما به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و به سلامت قلب و مغز کمک می‌کند.
  • کلسیم، منگنز و مس موجود در خرمای مجول سلامت استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.
  • قند این خرما خطری برای دیابت ندارد و به خاطر کربوهیدرات و پروتئینش انرژی لازم را به بدن می‌رساند (مخصوصا به ورزشکاران برای بازسازی عضلات و ریکاوری بدن کمک می‌کند.)
  • خرمای مجول فاقد چربی است و تری‌‌گلیسرید را کاهش می‌دهد.
  • این خرما فیبر بالایی دارد و حرکت مواد غذایی و هضم آنها را در دستگاه گوارش آسان می‌کند.
  • خرمای مجول طبع گرمی دارد و برای کسانی که بیشتر مواقع احساس سرما می‌کنند، بسیار مفید است.
خواص خرما مجول
اصلا از بافت ویژه‌ی این خرما هم می‌توانید حدس بزنید که با یک ماده‌ی غذایی معمولی طرف نیستید!

خرمای مجول در چه فصلی برداشت می‌شود؟

خرمای مجول در ماه‌های مرداد و شهریور برداشت می‌شود. اما نکته‌ی مهم این است که معمولا باید این خرما را زمانی چید که رسیده‌ باشد تا هم ترک نخورد و هم زیاد خشک نشود.

البته برداشت خرمای مجول به صورت چندمرحله‌ای انجام می‌شود تا باغ‌دارانی که می‌خواهند آن را به شکل رطب برداشت کنند، زودتر از موعد سراغ نخل‌هایشان بروند.

[post id=29957]

خرمای پیارم و خرمای مجول چه تفاوتی دارند؟

رنگ خرمای پیارم روشن‌تر از خرمای مجول است و سایز کوچکتر و قیمت مناسب‌تری دارد. البته اگر دوست دارید بافت خرمایتان نرم‌تر باشد بهتر است سراغ خرمای مجول بروید. در ادامه می‌توانید با این تفاوت‌ها بیشتر آشنا شوید:

تفاوت خرما پیارم و خرما مجول

۱. بافت و ویژگی‌های ظاهری

خرمای پیارم شکلاتی‌رنگ است و نسبت به خرمای مجول رنگ روشن‌تری دارد. لاغر است و طول آن تقریبا ۳ تا ۵ سانتی‌متر است، اما خرمای مجول درشت‌تر است و قدِ آن تا ۷ سانتی‌متر هم می‌رسد.

ضمنا خرمای پیارم، خشک‌تر از مجول است. البته خرمای مجول را هم می‌توان به شکل تازه استفاده کرد، ولی برای آن‌که دیرتر فاسد شود، معمولا آن را به‌صورت خشک در بازار می‌فروشند.

فرق خرما پیارم و خرما مجول از نظر رنگ
خرمای پیارم شکلاتی رنگ است و نسبت به خرمای مجول رنگ روشن‌تری دارد.

۲. نوع و میزان قند

میزان رطوبت و نوع قند باعث تفاوت‌هایی بین خرمای پیارم و مجول می‌شود. البته میزان قند این دو خرما اختلاف زیادی ندارد. قندِ خرماها به‌صورت گلوکز و فروکتوز (قندهای احیاکننده) و ساکارز است.

خرماهایی که نرم‌تر هستند، ساکارز کمتری دارند و این قندهای احیاکننده هستند که باعث بافت نرم خرماها می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت قند خرمای پیارم از نوع ساکارز است و خرمای مجول قندهای احیاکننده‌ی بیشتری دارد.

۳. قیمت

معمولا قیمت خرمای مجول بیشتر از خرمای پیارم است. هرچه نباشد مجول سلطان خرماهاست!

۳. زمان باردهی

حدود ۸ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا نخل‌های مجول بار بدهند و همین عامل هم روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. اما باردهی نخل پیارم حدود ۴ تا ۷ سال طول می‌کشد. ضمنا نخل مجول ریشه‌های مستحکمی دارد و نسبت به شوری و خشکی مقاوم‌تر است.

خرمای پیارم بخریم یا مجول؟

خیلی سخت است که بگوییم کدام‌یک از این دو خرما بهتر هستند. برای آن‌که انتخاب آسان شود لازم است یکی دو شاخص را در نظر بگیرید تا براساس آن خرید کنید. پیارم ظاهر مجلسی و مهمان‌پسندی دارد و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از آن طرف خرمای مجول ارزش غذایی بیشتر و بافت‌ نرم‌تری دارد.

سوالات متداول درباره خرمای پیارم و خرمای مجول

۱. خرمای پیارم چه خواصی دارد؟

این خرما برای کاهش فشار خون، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش کم‌خونی و دیابت مفید است.

۲. خرمای پیارم ارزان‌تر است یا خرمای مجول؟

خرمای پیارم ارزان‌تر از خرمای مجول است.

۳. خرمای پیارم بخریم یا مجول؟

خرمای پیارم ظاهر مجلسی‌تر و قیمت پایین‌تری دارد. از آن طرف بافت خرمای مجول نرم‌تر و ارزش غذایی‌اش بیشتر است. انتخاب با خودتان!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x