انواع روش تهیه مربای انار شیرین با هسته و بدون هسته


567

انواع روش تهیه مربای انار شیرین با هسته و بدون هسته

انار یکی از جذاب‌ترین و خوش‌رنگ و لعاب‌ترین میوه‌های پاییز است که می‌تواند تجربه‌ای از ترش‌‎ترین تا شیرین‌ترین طعم‌ها را برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین شما می‌توانید با ترکیب درست این دانه‌های پرکاربرد، طعمی ملس و پرطرفدار خلق کنید که مورد پسند همگان قرارگیرد.

انواع روش تهیه مربای انار شیرین با هسته و بدون هسته

انواع روش تهیه مربای انار

مربای انار با آن ظاهر جذاب و اشتهاآورش، از خوراکی‌هایی است که می‌تواند باب میل سلیقه‌های مختلف باشد، چراکه ترش‌پسندها و شیرین‌پسندها می‌توانند با کم و زیاد کردن دانه‌های ترش یا شیرین انار طعمی متفاوت و به‌یادماندنی را تجربه کنند. در ادامه به معرفی چند روش برای تهیه مربای انار می‌پردازیم.

طرز تهیه مربای انار با هسته

از آشپزخانه‌ی مادران باسلیقه‌ی ایرانی، چند روش برای طبخ مربای انار با هسته برایمان به یادگار مانده که در اینجا به سه روش از آن اشاره می‌کنیم.

طرز تهیه مربای انار با هسته

روش اول: مربای انار با دانه‌ انار

فکر نکنید پختن مربای انار سخت است، در این روش به شما یاد می‌دهیم که به راحتی مربای انارتان را بپزید.

مواد لازم

مواد لازم
انار2 کیلو
شکر یا پودر قند5/1 لیوان
آبنصف استکان
آبلیمو3 یا 4 قطره
پوست لیمو (اختیاری)به میزان لازم

دستور تهیه

ابتدا انارها را شسته و دانه کنید.

ابتدا انارها را شسته و دانه کنید.

سپس دانه‌های انار را با شکر مخلوط کرده و برای حدود 5 ساعت کنار می‌گذاریم تا آب انداخته و طعم‌ها به خورد هم بروند. (اگر زمان ندارید می‌توانید مخلوط انار و شکر را مستقیم روی حرارت گذاشته و به آن نصف استکان آب اضافه کنید.)

دانه‌های انار را با شکر مخلوط کرده

پس از 5 ساعت مخلوط انارو شکر را روی حرارت ملایم قرار داده و نیم ساعت زمان ‌دهید تا به غلظت برسد؛ سپس آبلیمو و پوست لیموی رنده شده را اضافه کرده و پس از چند دقیقه حرارت را خاموش کنید. مربای آماده شده را پس از کمی خنک شدن در ظرف شیشه‌ای خشک و تمیز ریخته و در یخچال قرار دهید تا خنک و آماده سرو شود.

 مربای انار با دانه‌ انار

روش دوم: مربای انار با آب انار

اگر دلتان می‌خواهد مربای یک دست‌تری داشته باشید، می‌توانید آب انار و هسته‌اش را به شیوه‌‌ی زیر و به صورت جداگانه طبخ کنید.

مواد لازم

مواد لازم
آب اناریک لیتر(حدود 4 لیوان)
دانه اناریک و دو سوم لیوان
آبلیمو2 قاشق غذاخوری
شکر4 لیوان

دستور تهیه

برای گرفتن آب انار ابتدا باید انارها را دانه کرده و سعی کنید پوست‌های سفید داخل انار را کاملا جدا نمایید. پس از دانه کردن انارها، آنها را در ظرف بزرگی ریخته و رویش مقداری آب بریزید، اینگونه اگر پوستی بین دانه‌های انار باقی مانده باشد روی آب آمده و می‌توانید آن را جدا کنید. آب انارها را گرفته و در قابلمه بریزید.

آب انارها را گرفته و در قابلمه بریزید.

هراندازه آب انار داشتید به همان اندازه شکر اضافه کنید یعنی مثلا به ازای 4 لیوان آب انار، 4 لیوان شکر اضافه می‌کنیم. محلول آب انار و شکر را برای حدود نیم ساعت روی حرارت ملایم بگذارید، تا جوشیده و کمی قوام بیاید. هنگام جوشیدن حتما کف روی آب انار را بردارید. بعد از حدود 45 دقیقه دانه‌های انار را اضافه کرده و برای جلوگیری از شکرک زدن مربا 2 قاشق غذاخوری آبلیمو به مربا اضافه ‌کنید؛ سپس حدود 30 دقیقه اجازه ‌دهید تا با شعله کم بجوشد. پس از این مدت، مربای خوش‌طعم شما آماده است؛ آن را در ظرف شیشه‌ای خشک و تمیزی در یخچال قرار داده و پس از سرد شدن نوش جان کنید.

 مربای انار با آب انار

روش سوم: انار بوره

اناربوره دسر خوش‌طعمی است که می‌تواند هم به‌عنوان مربا و هم به‌عنوان دسر یا صبحانه مورد استفاده قرار بگیرد. دستور اصلی این دسر خوشمزه برای نواحی غرب گیلان، تالش، ماسال و صومعه‌سرا بوده و یکی از خوراکی‌های پرطرفدار و مقوی فصل پاییز است.

مواد لازم

مواد لازم
دانه انار قرمز2 پیمانه
دانه انار ترش2 پیمانه
شکر2 پیمانه
به درشت1 عدد
چوب دارچبن1 عدد
آبلیمو1 قاشق غذاخوری
گردوی خرد شدهحدود یک پیمانه

نکته: در این دستور از ترکیب انار ترش و شیرین به‌طور مساوی استفاده شده تا طعمی ملس داشته باشد؛ شما بنا به سلیقه خود و با کم و زیاد کردن شکر می‌توانید شیرینی آن را به دلخواه اندازه کنید.

دستور تهیه

ابتدا انارها را دانه کرده و پوست‌های سفید داخل آن را کاملا جدا کنید. به انارهای دانه شده شکر را اضافه کرده، مخلوط ‌کنید و چند ساعت استراحت بدهید تا مخلوط انار و شکر آب بیاندازد.

به‌ها را به‌صورت مکعب‌های کوچک با پوست خرد کنید؛ سپس به‌ها را به ترکیب انار و شکر اضافه کرده، روی حرارت متوسط اجازه می‌دهیم تا بپزند. در این مرحله سعی کنید مواد را تا حد امکان هم نزنید و درب قابلمه را به‌هیچ‌وجه نبندید. پس از حدود یک ساعت، آبلیمو را در اواخر پخت اضافه کرده، وقتی انار و به کاملا پخته شده و مربا کمی غلیظ شد شعله را خاموش کنید.

به خاطر داشته باشید مربا پس از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود، بنابراین اجازه ندهید تمام آب مربا کشیده شود.

پس از خاموش کردن گردوهای خرد شده را به مواد اضافه کرده و در ظرف مناسب در یخچال قرار می‌دهیم تا آماده سرو شود.

انار بوره

طرز تهیه مربای انار بدون هسته

اگر با هسته‌های انار میانه‌ی خوبی ندارید، می‌توانید مربا انار را بدون هسته بپزید.

مواد اولیه

مواد لازم
آب انار3 لیوان
شکر4 لیوان
آبلیمو1 قاشق غذاخوری

دستور تهیه

ابتدا انارها را دانه کرده و با استفاده از آبمیوه‌گیری، غذاساز، چرخ گوشت و… آب آن‌ها را بگیرید. آب انارها را از صافی رد کنید تا یکدست شود. سپس شکر را با آب انار ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید تا شربت غلیظ شده و به قوام برسد، سپس آبلیمو را اضافه کرده و پس از 5 دقیقه شعله را خاموش کنید. مربا را پس از سرد شدن در ظرف خشک و تمیزی ریخته و در یخچال نگهداری کنید. نوش جان.

طرز تهیه مربای انار بدون هسته

فوت و فن های مهم در تهیه مربا انار

  • برای نگهداری طولانی‌مدت مربا بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که ظرف شما کاملا خشک باشد تا باعث کپک زدن مربا نشود.
  • پس از پایان پخت، اجازه دهید تا مربا کاملا خنک شود و بعد آن را در شیشه بریزید، چراکه گرما باعث ایجاد رطوبت و درنتیجه کپک زدن مربا می‌شود.
  • درصورتی که مربای شما شکرک زد نگران نباشید. می‌توانید با اضافه کردن مقداری آب جوش و یک قاشق آبلیمو و سپس جوشاندن مربا روی حرارت ملایم شکرک مربا را از بین ببرید.
  • بهتر است هنگام دانه کردن انارها دقت کنید که پوست‌های سفید داخل انار را به‌خوبی جدا کنید تا باعث گس شدن آب انارتان نشود.
پوست‌های سفید داخل انار را به‌خوبی جدا کنید تا باعث گس شدن آب انارتان نشود.
  • مربا را به اندازه کافی بجوشانید تا علاوه بر رسیدن به غلظت مناسب، از کپک زدن آن جلوگیری کنید.
  • می‌توانید میزان شکر مورد استفاده را بسته به ذائقه‌ خودتان و همچنین ترش یا شیرین بودن انار مورداستفاده در مربا، کم و زیاد کنید.
  • برای اینکه بفهمید مربا به غلطت کامل رسیده یا نه، می‌توانید بشقابی را در یخچال قرار دهید، سپس چند قطره از مربا را روی بشقاب سرد ریخته و آن را سرازیر کنید. اگر مربا به‌سختی روان شد یعنی به غلظت مناسب رسیده است.
فوت و فن های مهم در تهیه مربا انار

خواص مربای انار

انار میوه‌ای پرخاصیت و بسیار مفید است که از خواص آن می‌توان به کاهش فشارخون، کمک به هضم سریع غذا، بهبود گردش خون، زیبایی و شادابی پوست و مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان ورم، درد مفاصل و ماهیچه‌ها و خواص بسیار دیگر اشاره کرد که درکنار طعم دلچسب آن می‌تواند به شادابی و سلامتی شما کمک کند.

خواص مربای انار

سوالات متداول درباره‌ی مربا انار

آیا می‌شود مربای انار را با دانه پخت؟

بله؛ دانه‌های انار را با شکر مخلوط کرده و برای حدود 5 ساعت کنار می‌گذاریم تا آب انداخته و طعم‌ها به خورد هم بروند. پس از 5 ساعت مخلوط انارو شکر را روی حرارت ملایم قرار داده و نیم ساعت زمان ‌دهید تا به غلظت برسد.

برای اینکه مربا انار کپک نزند، چه کاری انجام دهیم؟

مربا را به اندازه کافی بجوشانید تا علاوه بر رسیدن به غلظت مناسب، از کپک زدن آن جلوگیری کنید. همچنین برای نگهداری طولانی‌مدت مربا بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. توجه داشته باشید که ظرف شما کاملا خشک باشد تا باعث کپک زدن مربا نشود.

چطور بفهمیم مربا انار به غلظت مناسب رسیده؟

برای اینکه بفهمید مربا به غلطت کامل رسیده یا نه، می‌توانید بشقابی را در یخچال قرار دهید، سپس چند قطره از مربا را روی بشقاب سرد ریخته و آن را سرازیر کنید. اگر مربا به‌سختی روان شد یعنی به غلظت مناسب رسیده است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x