سال نو، ماه نو + نوروز ماه‌رمضانی‌ را چطور بگذرانیم؟


572

بیشتر بچه‌ها (و البته بخش قابل توجهی از بزرگ‌ترها) معمولا عید را به خاطر شیرینی ها و خوراکی‌های متنوع و مسافرتهایش دوست دارند اما امسال قرار است عید متفاوتی را تجربه کنیم، چون نوروز ۱۴۰۱با ماه رمضان مصادف شده است.

این یادداشت یک راهنمای کوچک برای گذراندن این روزهاست و قرار است به شما کمک کند تا هم توی این روزها خوش بگذرانید و هم از فرصت ماه رمضان استفاده کنید.

مسافرت برویم یا نرویم؟

قید مسافرت را نزنید. از بیست و ششم اسفند تا سوم فروردین یک فرصت طلایی برای سفر است. اگر اهل مسافرتید حتما برای این ایام برنامه‌ریزی کنید. این‌طوری بچه‌ها هم با ذوق و انرژی وارد ماه مبارک رمضان می‌شوند. ضمنا یادتان باشد که اگر دائم بهشان بگویید مسافرت امسال را به خاطر ماه رمضان لغو کرده‌اید، تصویری منفی از این ماه توی ذهنشانشان حک خواهید کرد.

تازه اگر به وطن خود سفر کنید، می‌توانید روزه های خود را هم بگیرید. برای روزه‌گرفتن در وطن به اقامت ده‌روزه احتیاجی ندارید اما اگر به جایی غیر از وطن خود سفر می‌کنید، باید بدانید که مسافرید و نمی‌توانید روزه بگیرید.

مگر اینکه از اول سفر، قصد ده روز کرده باشید و نمازهایتان را کامل بخوانید. آن وقت است که در سفر هم می‌توانید روزه بگیرید. به شرط اینکه از شهر محل اقامت به روستاها و شهرهای اطراف نروید، چون این‌طوری قصدتان به هم می‌خورد و دوباره مسافر به حساب میایید. مثلا اگر توی شمال که شهرها به هم نزدیکند، برای رفتن به دریا یا جنگل، چند شهر کوچک را رد کنید روزه‌‌تان باطل می‌شود.

راستی سفر به شهرهای مذهبی هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. بالاخره هم فال است و هم تماشا! توی ده روزِ سفر، هم یک دل سیر زیارت می‌کنید و هم روزه‌تان را می‌گیرید. دیگر تصمیم با خودتان!

سفر به شهرهای مذهبی هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. بالاخره هم فال است و هم تماشا!

برای آن‌هایی که نمی‌خواهند بروند سفر

به قول آقای شفیعی کدکنی: هوس سفر نداری؟ خیلی خب. عیبی نداره! پس لطفا بروید و دنبال جاهای مفرح شهرتان بگردید. در این ایام می‌توانید شبها بعد از افطار، با خانواده به مراکز خرید، مراکز تفریحی، پارکها و پیاده‌راه‌ها سری بزنید و با اهل و عیال کلی کیف کنید!

افطاری‌دادن را فراموش نکنید

افطاری‌دادن به دیگران از آن سنت‌های حسنه‌ای است که دین ما خیلی بهش توصیه کرده است. البته اگر سختش نکنیم و با یک غذای ساده و مختصر سر و تهش را جمع کنیم. این‌طوری هم کلی ثواب به جیب می‌زنیم و هم بقیه را خوشحال می‌کنیم و هم صله‌ی رحم را به جا می‌آوریم و هم به بچه‌ها فرصتی برای بازی‌کردن با همسالانشان هدیه می‌دهیم!

خلاصه افطاری‌دادن را جدی بگیرید و با خوراکی‌های خوشمزه‌ای که هرسال برای دید و بازدید تهیه می‌کردید، از مهمان‌های افطاری‌ امسال‌تان پذیرایی کنید.

با انتخاب‌های عجیبو غریب افطاری‌دادن را بیخود به خودمان سخت نکنیم!

سحرها و افطارهای امسال را با چه غذاهایی سپری کنیم؟

رژیم غذایی این ماه رمضان باید حساب‌شده‌تر از سال‌های قبل باشد. هم به خاطر بچه ها، هم به خاطر خودتان. سعی کنید غذاهای کم‌حجم و مقوی‌ای بخورید که سرشار از پروتیئن، نشاسته و چربی هستند. (برای این بخش می‌توانید از مقاله‌های مجله باسلام کمک بگیرید)

تهیه‌ی یک منوی غذایی با کمک بچه‌ها و اهل خانه هم می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. انواع آش و سوپ، انواع کوکو، شیربرنج، فرنی، و به طور کلی غذاهای سبک انتخاب‌های مناسبی برای افطار به شمار می‌آیند.

در عوض برای سحر سراغ غذاهای حجیم‌تر مثل برنج و خورشت بروید. راستی غذاهایی مثل ماکارانی بخاطر زودهضم‌بودنشان انتخاب خوبی برای سحری نیستند. البته در نهایت همه چیز به ذائقه خودتان بستگی دارد.

عیددیدنی با زبان روزه؟

بله، خوراکی‌های خوشمزه به عیددیدنی‌ها مزه‌ی دیگری می‌دهند اما هدف اصلی باهم‌بودن است. پس شاید با زبان روزه هم بشود به دیدار همدیگر رفت. (تازه این‌طوری به نفع صاحبخانه هم می‌شود. شوخی کردیم!)

دورهمی‌ها در این روزهای سخت واقعا غنیمتند. پس لطفا گوشی‌هایتان را هم بگذارید کنار و تا دیرنشده و کار از کار نگذشته این فرصت را غنیمت بشمارید. مخصوصا پدربزرگ و مادربزرگها را بیشتر از بقیه دریابید و وسط بحث‌های سیاسی و اقتصادی‌تان از حال آن‌ها هم جویا شوید. این چیزها را به بچه ها و نوجوانها هم یاد بدهید. ثواب دارد!

پدربزرگ و مادربزرگها را بیشتر از بقیه دریابید و وسط بحث‌های سیاسی و اقتصادی‌تان از حال آن‌ها هم جویا شوید.

سیمها را وصل کنید!

ماه مبارک رمضان فرصتی برای نوکردن قول‌ و قرارهای خاک‌خورده‌ای است که سال قبل به خدا داده‌ایم! حواستان باشد شلوغی و بروبیای عید شما را از حال و هوای این روزها غافل نکند. به خصوص که امسال به خاطر تعطیلات عید فرصت بیشتری برای عبادت دارید.

افطار زیر آسمان خدا

به جای مهمانی‌گرفتن توی آپارتمان با هم قرار بگذارید تا هر کس افطاری خودش را به یکی از بوستان‌های شهر بیاورد و حصیر پهن کنید و سماور چاق کنید و کنار هم روزه‌تان را باز کنید. اینطوری فشار بیخودی هم به کسی وارد نمی‌شود. ثواب اطعام روزه‌دار را هم که خودتان بهتر از ما می‌دانید.

به جای مهمانی‌گرفتن توی آپارتمان با هم قرار بگذارید تا هر کس افطاری خودش را به یکی از بوستان‌های شهر بیاورد



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x