درمان جوش و آکنه با استفاده از روغن درخت چای


173

درمان جوش و آکنه با استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای روغنی طبیعی و بسیار پرخاصیت است که با داشتن انواع ویژگی‌های ضد آکنه، آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و…در حدود 100 سال اخیر به‌عنوان درمانی شفابخش به‌ویژه برای بیماری‌های پوستی شناخته می‌شود. این روغن معجزه‌گر باوجود تمام خواصی که دارد اگر به‌درستی استفاده نشود می‌تواند برای سلامت فرد خطرآفرین باشد. در مقاله پیش رو به بررسی برخی روش‌های استفاده مناسب از این روغن پرخاصیت برای درمان جوش و جای جوش می‌پردازیم تا شما را در رسیدن به پوستی سالم و شاداب همراهی کنیم.

درمان جوش و آکنه با استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای با خاصیت آنتی باکتریال و ضدمیکروبی خود می‌تواند تاثیر خوبی در درمان آکنه و از بین بردن جای جوش داشته باشد. این روغن می‌تواند نه‌تنها به خشک شدن آکنه‌های فعال و از بین بردن خارش، قرمزی و التهابات آنها کم کند، بلکه با خاصیت ضدعفونی کننده و پاک‌سازی خود منافذ پوست را تمیز کرده و پوستی سالم و باطراوت برایتان به آرمغان می‌آورد.

روغن درخت چای چیست؟

روغن درخت چای که با نام روغن ملالوکا نیز شناخته می‌شود روغنی پرخاصیت و طبیعی است که از برگ‌های درخت کوچکی به نام (Melaleuca alternifolia) که بومی نواحی کوئینزلند و نیو ساوت ولز استرالیا است به دست می‌آید. این درخت جذاب باوجود مشابهت اسمی به گیاه چای که برای تهیه نوشیدنی چای سیاه و سبز و… استفاده می‌شود، هیچ ارتباطی با این گیاه نداشته و نباید با هم اشتباه گرفته شوند. مردم بومی استرالیا قرن‌هاست که با خرد کردن برگ‌های درخت چای، روغن آن را استخراج کرده و از آن به‌عنوان دارویی سنتی برای درمان سرفه، سرماخوردگی یا مشکلات پوستی استفاده می‌کنند. این روغن زردرنگ که بویی نسبتا قوی دارد، روی پوست احساس خنکی ایجاد کرده و به‌دلیل تاثیری که در بهبودی آکنه و مشکلات پوستی دارد در بسیاری از محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن درخت چای چیست؟

امروزه این روغن پرفایده با خلوص متنوعی در بازار موجود بوده و در انواع مختلفی از محصولات به کار می‌رود. روغن درخت چای همچنین حاوی ترکیباتی از جمله ترپینن 4 اول (terpinen-4-ol) است که علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها، می‌تواند فعالیت‌های گلبول‌های سفید خون را افزایش داده و در مبارزه با میکروب‌ها نقشی مؤثر داشته باشد. همچنین این روغن غیرخوراکی که معمولا به‌شکل موضعی مصرف می‌شود درصورت خورده شدن می‌تواند خطرناک بوده و مشکلاتی جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

خواص روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص بسیار زیاد و متنوعی است که آن را به دارویی ارزشمند، طبیعی و همه‌فن حریف تبدیل کرده است؛ خواصی ازجمله خاصیت ضد ویروس، ضد باکتری، ضد میکروب، آنتی اکسیدان، ضد قارچ، ضدعفونی کننده و بسیاری خواص دیگر.

درمان بیماری‌هایی مثل درماتیت پوستی، بهبود زخم، بهبود پسوریازیس، تسکین دردهای عضلانی، پاک‌سازی پوست سر و از بین بردن شوره، از بین بردن شپش، نرم و براق کردن مو، کمک به بهبود گل‌مژه، بهبود اگزما، بهبود پلاک دندان و بوی بد دهان، از بین بردن آکنه، جوش و جای جوش، درمان قارچ ناخن، ضدعفونی کردن دست، درمان التهابات پوستی و دفع حشرات موذی تنها بخشی از کاربردهای بی‌شمار این روغن معجزه‌گر است که در ادامه با شیوه عملکرد آن در درمان آکنه و جوش بیشتر آشنا خواهیم شد. برای اطلاعات بیشتر در مورد خواص روغن درخت چای می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

خواص روغن درخت چای

چگونه روغن درخت چای به درمان و بهبود جوش و آکنه کمک می کند؟

آکنه یک بیماری التهابی رایج و همه‌گیر به‌خصوص در بین نوجوانان است که کمتر کسی می‌تواند ادعا کند تاکنون هرگز این مشکل را تجربه نکرده است. آکنه و جوش صورت اگرچه خطری برای سلامتی انسان ندارد ولی از آنجایی‌ که مستقیما روی ظاهر و زیبایی فرد اثر می‌گذارند، می‌توانند تاثیرات روحی و اجتماعی ناخوشایندی مثل کاهش اعتماد به نفس و افسردگی به همراه داشته باشند.

محققان درباره کاربرد، نحوه تاثیرگذاری و خطرات و موارد ایمنی مصرف روغن درخت چای مطالعات انسانی فراوانی صورت داده‌اند که از آنها می‌توان نتیجه گرفت روغن درخت چای باوجود خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خوبی که دارد می‌تواند منجر به کاهش ضایعات التهابی و بهبود آنها شده و بنابراین گزینه‌ای خانگی، ارزان‌قیمت و طبیعی برای درمان آکنه باشد.

چگونه روغن درخت چای به درمان و بهبود جوش و آکنه کمک می کند؟

درواقع روغن درخت چای با خاصیت ضدباکتریایی خود میکروب‌ها و آلودگی‌های روی پوستتان را از بین برده و از این طریق بسیاری از جوش‌ها را بهبود بخشیده و از ایجاد جوش جدید جلوگیری کند. همچنین این روغن می‌تواند با پر کردن منافذ باز صورت که محلی برای تغذیه باکتری‌هاست، آنها را نابود کرده، با خاصیت لایه‌برداری و پاک‌سازی عمقی خود، فولیکول‌های مرده روی پوستتان را از بین برده،رطوبت پوستتان را تنظیم و پوستی سالم و شاداب برایتان به ارمغان بیاورد.

طرز استفاده از روغن درخت چای برای جوش صورت

برای استفاده از روغن درخت چای در درمان آکنه بهتر است ابتدا این روغن را به کمک روغن‌های حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام و… رقیق کنید تا نتیجه مناسبی بگیرید. بسیاری از محصولات مراقبتی موجود در بازار دارند حاوی درصد مناسبی از روغن درخت چای هستند تا علاوه بر تاثیر گذاری بر آکنه و درمان آن، برای پوست ملایم بوده و التهابات آن را تحریک نکند. هنگام استفاده از این روغن، بهتر است از مصرف روغن‌های دیگر خودداری کنید چرا که می‌تواند پوستتان را بیش از حد چرب کرده و علائم آکنه شما را تشدید کند.

به خاطر داشته باشید پیش از استفاده از این روغن برای جلوگیری از بروز حساسیت بهتر است تست حساسیت آن را انجام دهید، به این شکل که ابتدا یکی دو قطره از روغن را روی قسمتی پوست خود امتحان کرده، 24 ساعت زمان دهید تا مطمئن شوید پوستتان واکنش یا حساسیتی نسبت به این روغن ندارد، اگر در این مدت پوستتان واکنش‌های آلرژیک مثل خارش، سوزش، قرمزی و… از خود نشان داد بهتر است از مصرف این روغن چشم‌پوشی کنید.

طرز استفاده از روغن درخت چای برای جوش صورت

به شیوه‌های مختلفی می‌توانید روغن درخت چای را روی پوست دارای آکنه استفاده کنید:

  • ابتدا به کمک یک پاک کننده ملایم صورت پوست خود را شستشو داده و خشک کنید تا رطوبت مانع تاثیرگذاری روغن روی پوستتان نشود. روغن درخت چای را با یک روغن حامل رقیق کرده، سپس با کمک یک پد پنبه ای به آرامی روغن را روی جوش‌ها و لک های آکنه بمالید. اجازه دهید روغن روی پوست خشک شود، سپس اگر احساس کردید پوستتان خشک شده می‌توانید از کمی مرطوب کننده استفاده کنید.
  • اضافه کردن چند قطره روغن درخت چای به ماسک‌های خانگی می‌تواند باعث از بین بردن باکتری‌ها و خشک شدن جوش‌هایتان شود. در ادامه شما را برخی از ماسک‌های حاوی این روغن آشنا خواهیم کرد:

الف) می‌توانید 3 تا 4 قطره روغن درخت چای را با 2 قاشق غذاخوری پودر خاک رس سبز ترکیب کرده، سپس به‌حدی آب اضافه کنید تا ماسک حالت خمیری پیدا کند. ماسک رابه‌صورت یکنواخت روی پوست قرارداده و پس از 20 دقیقه آن را با آب گرم از روی پوستتان بشویید.

ب) نصف یک گوجه فرنگی را رنده کرده و با 3 قطره روغن درخت چای و یک قاشق چایخوری روغن جوجوبا ترکیب کرده، ماسک را روی صورتتان قراردهید و پس 15 دقیقه آن را بشویید.

ج) 5 قطره روغن درخت چای را به یک چهارم فنجان ماست اضافه کرده و به شکل ماسک روی پوستتان بزنید. این ماسک را می‌توانید پس از 15 تا 20 دقیقه بشویید.

طرز استفاده از روغن درخت چای برای جوش صورت
  • روغن درخت چای را به اسکراب خانگی خود اضافه کنید. برای داشتن یک اسکراب طبیعی می‌توانید نصف پیمانه شکر، یک‌چهارم پیمانه روغن کنجد یا زیتون، یک قاشق غذاخوری عسل و ۱۰ قطره روغن درخت چای را درظرفی ترکیب کرده، به‌صورت دایره‌ای به‌مدت دو دقیقه روی پوست مرطوب خود ماساژ دهید؛ سپس آن را با آب شستشو دهید. این اسکراب را می‌توانید در ظرف شیشه‌ای دربسته در محیطی خشک، خنک و به دور از نور نگهداری کنید.
  • می‌توانید چند قطره از این روغن را به شوینده یا مرطوب‌کننده خود اضافه کنید تا از خواص آن در درمان جوش‌هایتان بهره ببرید، فقط مراقب باشید این محلول با چشمانتان برخورد نکند چراکه می‌تواند باعث سوزش شدید آن شود.
  • علاوه بر آنچه گفته شد، برای استفاده از این روغن می‌‌توانید از محصولات بهداشتی و مراقبتی حاوی روغن درخت چای که در برندهای مختلف در بازار موجودند نیز استفاده کنید. شوینده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و ژل‌های ضدلک و ـکنه ازجمله این محصولاتند.

مدت زمان و دفعات استفاده از روغن درخت چای

مدت‌زمان استفاده از روغن درخت چای بسته به غلظت و شیوه‌ای که از آن استفاده می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. ابتدا تست حساسیت این روغن را انجام دهید؛ سپس می‌توانید برای گرفتن نتیجه مناسب روزی یک تا دوبار از آن استفاده کرده، آن را در روتین پوستی‌تان قراردهید.

مدت زمان و دفعات استفاده از روغن درخت چای

نکات مصرف و موارد احتیاطی در استفاده از روغن درخت چای

  • برای رقیق کردن این روغن می‌توانید از روغن‌های حامل مثل روغن زیتون، بادام، نارگیل، جوجوبا و روغن آووکادو استفاده کنید، چراکه رقیق کردن این روغن با آب باعث نفوذ بیشتر آن به پوست شما شده و احتمال واکنش آلرژیک را افزایش می‌دهد.
  • اگر پوست حساسی دارید حتما پیش از استفاده از این روغن تست حساسیت آن را انجام دهید و اگر بعد از استفاده احساس قرمزی، خارش یا سوزش داشتید از مصرف این روغن صرف‌نظر کنید.
  • روغن درخت چای خوراکی نیست و خوردن آن می‌تواند خطرناک باشد.
  • روغن درخت چای می‌تواند برای حیوانات خانگی خطرناک باشد. طبق پژوهشی که برروی بیش از 400 سگ و گربه صورت گرفت، این حیوانات پس از دریافت مقدار بین 1/0 تا 85 میلی‌متر روغن درخت چای به‌طور خوراکی یا برروی پوستشان، علائمی مانند لرزش یا مشکلات سیستم عصبی را از خود نشان دادند.
نکات مصرف و موارد احتیاطی در استفاده از روغن درخت چای
  • بروز حساسیت و علائم آن نسبت به روغن درخت چای می‌تواند در افراد مختلف از خفیف تا شدید متفاوت شود.
  • افرادی که به میخک، گوارا و اکالیپتوس حساسیت دارند باید با احتیاط بیشتری از این روغن استفاده کنند چراکه بیشتر از سایرین مستعد بروز حساسیت با روغن درخت چای هستند.
  • هنگام استفاده از روغن درخت چای بر روی صورت باید مراقب باشید که از روغن در نواحی اطراف چشم استفاده نکنید، چراکه ممکن است باعث سوزش شدید و آسیب به چشمتان شود.
  • از آنجایی که اطلاعات کافی درباره خطر استفاده از این روغن در دوران بارداری وجود ندارد بهتر است درباره مصرف آن در دوران بارداری احتیاط به خرج دهید.
  • هنگام استفاده از روغن درخت چای برروی پوست، پوستتان نسبت به نور حساس می‌شود بنابراین بهتر از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم پرهیز کنید.
  • مصرف بیش از حد روغن درخت چای می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

خرید انواع روغن درخت چای از باسلام

پس از مطالعه این مقاله و آگاهی از خواص بی‌شمار روغن درخت چای، شاید شما هم وسوسه شده باشید تا این روغن پرخاصیت را برای درمان جوش و لک ویا مصارف دیگر تهیه کنید ولی نمی‌دانید از کجا و چگونه می‌توان آن را تهیه کرد توصیه می‌کنیم سری به سایت باسلام بزنید تا علاوه بر مشاهده انواع مختلف این روغن در غلظت‌ها و کیفیت‌های مختلف بتوانید با مشاوره گرفتن از فروشنده‌های گوناگون و مطالعه تجربیات خرید سایر مصرف کنندگان، بهترین گزینه را برای رفع نیازتان انتخاب کنید.

خرید انواع روغن درخت چای از باسلام

منابع:

Healthline.com

Ncbi.nlm.nih.gov

Health.clevelandclinic.org

سوالات متداول درباره‌ی طریقه مصرف روغن درخت چای برای جوش صورت

روغن درخت چای را می توان به صورت مستقیم بر روی پوست استفاده کرد؟

اگر به روغن درخت چای حساسیت ندارید می‌توانید آن را به‌طور مستقیم روی پوست استفاده کنید ولی اگر از آنجایی که این روغن سریع خشک می‌شود، رقیق کردن آن با یک روغن می‌تواند نتایج بهتری برایتان به همراه داشته باشد.

بهبود جوش ها با استفاده از روغن درخت چای در چه مدت زمانی اتفاق می افتد؟

اگر می‌خواهید از روغن درخت چای برای بهبود آکنه استفاده کنید بهترین زمان برای این دوره درمان مصرف یک تا دوبار درروز برای حدود سه ماه درنظر گرفته می‌شود هرچند زمان بهبودی و میزان تاثیر این روغن در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

روغن درخت چای را می توان در طول شب بر روی پوست استفاده کرد؟

بله، استفاده از این روغن به شکل ملایم و با غلظت مناسب برای طول شب بلامانع است.

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

بله، دوست داشتم.
خیر، مفید نبود.
از ثبت بازخورد شما سپاسگزاریم.



دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x