با انواع مدل لوستر و کاربرد آن‌ها آشنا شوید


671

بعضی وقتها که برای خودم توی بازار راه می‌روم، بین آن همه ویترین رنگارنگ و جورواجور، همیشه فقط مسحور زیبایی یک مغازه می‌شوم: لوستر فروشی! مغازه‌ای که مثل یک خورشید پرنور به دکان‌های کناری‌اش نور می‌بخشد و همه چشم‌ها را ناخودگاه به طرف درخشندگی خود می‌کشاند.

مدل‌های سنتی و قدیمی لوسترها یک زمانی نشانه پولداربودن بودند و (طبق معمول) حالا نشانه‌ی از مدافتادگی! اما این روزها مدل‌هایی به بازار آمده‌اند که اتفاقا می‌توانند خانه شما را به ترندهای روز نزدیک‌تر کنند. در این مقاله قرار است با انواع مدل لوسترها و کاربردهایشان بیشتر آشنا شویم.

لوستر چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که لوستر یک کلمه فرانسوی (Lustre) است و تلفظ درست آن، با سکون «ت» است. با این‌حال از آن‌جایی که تلفظ دو حرف ساکن پشت سر هم دشوار است، برخی در گویش روزمره آن را «لوستِر» هم صدا می‌زنند. (ویکی‌پدیا هم این تلفظ را تایید کرده است.)

لوسترها یکجور وسیله نورافشانی‌ تزئینی‌اند. یعنی هم به نورپردازی کمک می‌کنند و هم به زیبایی محیط می‌افزایند. این عناصر زیبایی نورپردازی امروزه در انواع و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

لوسترها هم به نورپردازی کمک می‌کنند و هم به زیبایی محیط می‌افزایند.

با انواع لوستر آشنا شوید

انواع لوستر عبارتند از: لوستر حبابی، لوستر کریستالی، لوستر شاخه‌ای، لوستر ریسه‌ای، لوستر مدرن و لوستر سنتی. بیایید ویژگی‌های هر کدام را با هم مرور کنیم:

۱. لوستر حبابی

لوستر حبابی آن‌قدر قدیمی است که اگر یک نفر از دویست سال پیش به دنیای ما سفر کند، احتمالا با آن غریبگی نخواهد کرد! لوسترهای حبابی همان‌طور که از اسمشان هم پیداست، از یک یا چند حباب تشکیل شده‌اند که دور لامپ را فرامی‌گیرند. از آن‌جایی که حباب‌ها معمولا روشنایی لامپ‌ها را کمتر می‌کنند، بهتر است از این لوسترها در محیط‌هایی که به نور کمتری احتیاج دارند استفاده کنید. مثل اتاق خواب. (البته برخی از انواع امروزی این لوسترها با شیشه‌ی شفاف تولید می‌شوند و در نتیجه از شدت نور نمی‌کاهند)

برخی از انواع امروزی این لوسترها با شیشه‌ی شفاف تولید می‌شوند و در نتیجه از شدت نور نمی‌کاهند.

۲. لوستر کریستالی

لوستر کریستالی سلبریتی‌ترین نوع لوستر است. بس‌که آن را توی حرم‌ها، مکان‌های مذهبی، خانه اقوام، فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌ها دیده‌ایم! این لوستر که از تعداد زیادی دانه‌ی کریستالی تشکیل شده است و جلوه و شکوه زیادی به نورپردازی خانه‌تان می‌بخشد، هنوز هم در میان سنتی‌پسندها طرفداران خودش را دارد. انواع لوستر کریستالی عبارتند از: لوستر کریستالی شامپاینی، لوستر کریستالی کلاسیک، لوستر کریستالی آویز و لوستر کریستالی سقفی.

لوستر کریستالی سلبریتی‌ترین نوع لوستر است. بس‌که آن را توی حرم‌ها، مکان‌های مذهبی، خانه اقوام، فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌ها دیده‌ایم!

۳. لوستر شاخه‌ای

دنبال لوستری می‌گردید که هم قیمت و تنوع خوبی داشته باشد، هم به فضای کوچک خانه‌تان بیاید، هم سبک باشد و هم بتوانید در آن از لامپ‌های کم‌مصرف و LED استفاده کنید؟ لوستر شاخه‌ای را دریابید، چون در یک کلام: لوسترهای شاخه‌ای آن‌چه خوبان همه دارند را یکجا دارد! این لوسترها را شاخه‌ای نامیده‌اند، چون شبیه درختی هستند که شاخه‌هایش را به سمت آسمان گرفته است.

لوسترهای شاخه‌ای بهترین گزینه برای روشنایی‌بخشی به واحدهای آپارتمانی هستند.

۴. لوستر ریسه‌ای

همین اول کاری بگوییم که آفتابه‌لگن این مدل هفت دست است اما شام و نهارش هیچی! چون هم نوردهی‌اش کم است، هم نظافتش دشوار است، هم به درد سقف‌های معمولی و کوتاه نمی‌خورد و هم معمولا قیمت بالایی دارد. ولی خب، از آن‌جایی که بیشتر ما لوسترها را به خاطر زیبایی‌شان می‌خریم، این نوع نیز طرفداران خودش را دارد. در مرکز لوسترهای ریسه‌ای یک یا چند لامپ قرار دارد که دورتا دور آن را ریسه‌های کریستالی فرا گرفته است.

لوسترهای ریسه‌ای بیشتر مناسب سقف‌های بلند هستند.

۵. لوستر مدرن

از آن‌جایی که ناف دیزاین‌های مدرن را با سادگی و مینیمال‌بودن بریده‌اند، هرچه یک لوستر ساده‌تر و بی‎پیرایه‌تر باشد، مدرن‌تر به حساب خواهد آمد. ویژگی‌های این لوسترها بسته به دیزاین کلی خانه‌تان آن‌قدر سیال و متنوع است که نمی‌توان به خصوصیت مشترکی در میان آن‌ها اشاره کرد. با این‌حال از آن‌ها می‌توانید برای تزئین بخش‌های مختلف خانه‌تان از جمله آشپزخانه، پذیرایی، اتاق خواب و … استفاده کنید.

هرچه یک لوستر ساده‌تر و بی‎پیرایه‌تر باشد، مدرن‌تر به حساب خواهد آمد.

۶. لوستر سنتی

لوستر سنتی یا شمعی قدیمی‌ترین نوع لوستری است که بشریت به خود دیده است. (اگر اهل تماشای سریال‌های تاریخی باشید، احتمالا نمونه‌هایی از آن را دیده‌اید.) استفاده از این لوسترها آن‌قدر دشوار است که بعید می‌دانم کسی بتواند به صورت مستمر از آن‌ها استفاده کند، اما اگر رستوران یا کافه سنتی دارید می‌توانید به این مورد هم فکر کنید. راستی برخی‌ها لوسترهای کریستالی و کلاسیک را هم جزء لوسترهای سنتی به حساب می‌آورند.

لوستر سنتی یا شمعی قدیمی‌ترین نوع لوستری است که بشریت به خود دیده است.

انواع لوستر بر اساس شیوه نصب کدام است؟

لوسترها بر اساس شیوه نصب به سه دسته سقفی، آویز و دیواری تقسیم می‌شوند. بیایید با هر کدام بیشتر آشنا شویم:

  • لوستر سقفی: این لوسترها به دلیل فاصله‌ی کمشان تا سقف، بیشتر مناسب محیط‌هایی هستند که سقف کوتاهی دارند.
  • لوستر آویز: این لوسترها به دلیل آویزان‌بودنشان بیشتر مناسب محیط‌هایی هستند که سقف بلندی دارند.
  • لوستر دیواری: این لوسترها بیشتر برای تعادل‌بخشیدن به نورپردازی محیط کاربرد دارند و به دکوراسیون شما حس و حالی خاصی می‌بخشند.

سوالات متداول درباره انواع مدل لوستر

لوستِر درست است یا لوستْر؟ تلفظ صحیح لوستر کدام است؟

لوستر یک کلمه فرانسوی (Lustre) است و تلفظ درست آن، با سکون «ت» است. با این‌حال از آن‌جایی که تلفظ دو حرف ساکن پشت سر هم دشوار است، برخی در گویش روزمره آن را «لوستِر» هم صدا می‌زنند. (ویکی‌پدیا هم این تلفظ را تایید کرده است.)

بهترین لوستر برای محیط آپارتمان کدام است؟

لوسترهای شاخه‌ای هم قیمت و تنوع خوبی دارند، هم به فضای کوچک واحدهای آپارتمانی می‌آیند، هم سبکند و هم می‌توان در آن‌ها از لامپ‌های کم‌مصرف و LED استفاده کرد.

لوستر حبابی برای چه محیطی مناسب است؟

از آن‌جایی که حباب‌ها معمولا روشنایی لامپ‌ها را کمتر می‌کنند، بهتر است از این لوسترها در محیط‌هایی که به نور کمتری احتیاج دارند استفاده کنید. مثل اتاق خواب. (البته برخی از انواع این لوسترها با شیشه‌ی شفاف تولید می‌شوند و در نتیجه از شدت نور نمی‌کاهند)



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x