انواع برنج هندی و روش های تشخیص برنج تقلبی هندی


2,518

انواع برنج هندی و روش های تشخیص برنج تقلبی هندی

حرف و حدیث درباره برنج هندی و حواشی‌اش بسیار زیاد است: از کیفیتش نسبت به برنج ایرانی گرفته تا سموم به‌کار رفته برای تولیدش. در این یادداشت قبل از هرچیز درباره ویژگی‌های برنج اصیل هندی صحبت می‌کنیم. سپس انواع آن را برشمرده و با روش‌های تشخیص برنج تقلبی هندی آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

برنج هندی در کجا تولید می‌شود؟

هند بعد از چین دومین تولیدکننده برنج در دنیاست. رونق کشت برنج در این کشور به خاطر شرایط آب و هوایی ویژه آن است؛ به طوری که چهل درصد از کل محصولات تولیدی این کشور را برنج تشکیل داده و بیش از پنجاه میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

حدود ۶۰درصد از برنج کشور هند در مناطق پرباران، (با بارندگی بالای ۱۰۰میلی‌متر) و ۴۰درصد از آن در مناطق کم‌باران‌تر (با بارندگی کمتر از ۱۰۰میلی‌متر) و تحت آبیاری کاشته می‌شود. این مقدار برنج حدود نیمی از غذای مردم هند را فراهم می‌کند و میلیون‌ها تن از آن به کشورهایی مثل ایران، عربستان، امارات آمریکا، انگلیس و… صادر می‌شود.

هند دومین تولیدکننده برنج دنیا
هند بعد از چین دومین تولیدکننده برنج در دنیاست. رونق کشت برنج در این کشور به خاطر شرایط آب و هوایی ویژه آن است

کدام کشور بزرگ‌ترین بانک برنج را دارد؟

کشور هند دارای بزرگ‌ترین بانک جمع‌آوری بذرهای برنج در جهان است. در این بانک که «ویرهی» نام دارد، بیش از ۱۵۰۰ گونه بذر برنج شناسایی، جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.

بعضی از این نمونه‌ها از بقیه جالب‌ترند: مثل بذرهایی که در مقابل خشکسالی مقاوم هستند یا گونه‌های ۲۷گانه‌ای که می‌توانند در عمق سه متری آب رشد کنند یا صدها نوع دیگری که در برابر انواع آفت‌ها و بیماری‌ها مقاوم هستند.

برنج هندی چطور کاشته می‌شود؟

کشاوزران هندی با کشت صنعتی میانه چندانی ندارند و برنج‌های خود را بیشتر به‌طور سنتی کشت می‌کنند. از آن‌جایی که این نوع کشت برای موفقیت به نیروی کار ارزان نیازمند است، بیشتر در مناطقی که تراکم جمعیتی بیشتر و نیروی کار ارزان‌تری دارند، کشت می‌شود.

کشت برنج هندی
کشاوزران هندی با کشت صنعتی میانه چندانی ندارند و برنج‌های خود را بیشتر به‌طور سنتی کشت می‌کنند.

برنج هندی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنج هندی خوب و اصیل، آن برنج بی‌رنگ و بویی نیست که همه می‌شناسیم! اتفاقا شهرت برنج هندی در جهان به خاطر رنگ و بویش است؛ شهرتی که باعث شده تا این برنج به مروارید معطر مشهور باشد. برنج هندی اصیل عطری شبیه به گل و گیاه و طعمی نزدیک به طعم ذرت بوداده دارد. رنگ دانه‌های آن نیز شفاف و مایل به طلایی است و هرچه دانه‌های بلندتری داشته باشد، کیفیت بیشتری دارد.

ویژگی های برنج هندی خوب
برنج هندی خوب و اصیل، آن برنج بی‌رنگ و بویی نیست که همه می‌شناسیم! اتفاقا شهرت برنج هندی در جهان به خاطر رنگ و بویش است.

با کیفیت‌ترین نوع برنج هندی کدام است؟

با کیفیت‌ترین نوع برنج هندی، برنج هندی باسماتی است. این برنج که با نام‌های باسمتی و بسمتی نیز شناخته می‌شود، بیشتر در کوهپایه‌های هیمالیا کاشته می‌شود و قیمت بالایی دارد. (کلمه باسماتی در زبان هندی به معنای خوشبو یا معطر است.) برنج باسماتی به صورت پراکنده در کشورهایی همچون پاکستان نیز کاشته می‌شود اما بیش از دو سوم آن در هند به عمل می‌آید.

برنج باسماتی
با کیفیت‌ترین نوع برنج هندی، برنج هندی باسماتی است.

با سایر انواع برنج هندی آشنا شوید

همان‌طور که گفتیم برنج هندی انواع زیادی دارد. سایر انواع این برنج عبارتند از:

  • برنج باسماتی والاب
  • برنج باسماتی سنتی دعوت
  • برنج باسماتی بوتانیکال بانیان
  • برنج باسماتی افتخار هند
  • برنج باسماتی ایبریا
  • برنج باسماتی سفید رویال
  • برنج باسماتی مزارع خانواده لاندبرگپ
  • برنج باسماتی تیلدای افسانه‌ای
  • برنج هندی سفید
  • برنج هندی قهوه‌ای
  • برنج هندی قرمز
  • برنج هندی چسبنده
  • برنج هندی نیمه‌جوشیده
  • برنج جاسمین

برنج‌های هندی تقلبی از کجا آمده‌اند؟

وقتی برنج‌های هندی وارد بازار ایران شدند‌، غوغایی به پا کردند! قد بلند و دان‌بودنشان توجه خیلی‌ها را به خودش جلب کرد و تا مدت‌ها به نقل مجالس تبدیل شدند. اما پس از مدتی حاشیه‌های زیادی برای این برنج درست شد: توی گوشی‌ها کلیپ‌هایی دست‌به‌دست می‌شد که نشان می‌داد این برنج از پلاستیک درست شده!

بعد از مدتی کاشف به عمل آمد که چینی‌ها دانه‌های خردشده یا به‌اصطلاح نرمه برنج را با استفاده از یک دستگاه تبدیل به برنج می‌کنند و با اضافه‌کردن افزودنی‌هایی مثل اسانس، نشاسته و مواد شیمیایی به آن، برنج هندی تقلبی تولید می‌کنند.

متاسفانه این برنج‌های کشیده و قدبلند که کم‌کم راهشان را به سفره ایرانی‌ها باز کرده بودند، نه‌تنها هیچ خاصیتی نداشتند، بلکه به خاطر افزودنی‌های غیرمجازشان به بدن آسیب هم می‌زدند و در دراز مدت باعث ابتلا به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان می‌شدند.

تشخیص برنج هندی تقلبی
برنج‌های هندی تقلبی نه تنها هیچ خاصیتی ندارند، بلکه به خاطر افزودنی‌های غیرمجازشان به بدن آسیب هم می‌زنند.

چطور برنج هندی اصل را از تقلبی تشخیص بدهیم؟

برای تشخیص اصل‌بودن برنج هندی روش‌های مختلفی وجود دارد: از آزمایش هاون و آب گرفته تا آزمایش کپک و آتش. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

این مطلب را هم از دست ندهید: چگونه مثل حرفه‌ای‌ها برنج بخریم؟

۱. آزمایش هاون

سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین روش برای تشخیص برنج هندی اصل استفاده از هاون است. به این منظور مقداری برنج هندی را در یک هاون بکوبید. اگر پودر به دست آمده سفیدرنگ و یک‌دست باشد برنج هندی‌تان ارگانیک و اصل است، اما اگر در کف هاون لکه‌ای زرد دیدید، مطمئن باشید که به جای قناری بهتان جوجه رنگ‌شده فروخته‌اند!

آزمایش هاون برای برنج هندی
سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین روش برای تشخیص برنج هندی اصل استفاده از هاون است.

۲. آزمایش آب

این یکی از همه راحت‌تر است: چند دانه برنج هندی را توی یک لیوان آب بریزید. اگر دانه‌های برنج ته‌نشین شدند، برنجتان هندی است وگرنه بهتر است برنج‌فروشتان را عوض کنید!

۳. آزمایش کپک

برای انجام این آزمایش یک مشت برنج را توی آب بپزید و بعد آن را در یک ظرف پلاستیکی بریزید و در برابر نور خورشید بگذارید. اگر برنجتان اصل و طبیعی باشد، بعد از چند روز کپک خواهد زد. (کی فکرش را می‌کرد کپک یک روز این‌قدر خوش‌خبر باشد؟!)

۴. آزمایش آتش

چند دانه برنج هندی را آتش بزنید. اگربرنج‌ها شعله‌ور شدند، قیدش را بزنید، چون دسته‌گل چینی‌هاست، نه برنج هندی!

آزمایش آتش برای برنج هندی
چند دانه برنج هندی را آتش بزنید. اگربرنج‌ها شعله‌ور شدند، قیدش را بزنید، چون دسته‌گل چینی‌هاست، نه برنج هندی!

برنج هندی بخریم یا نه؟

اگرچه حرف‌و‌حدیث‌ها و شایعه‌های زیادی پیرامون برنج هندی وجود دارد، اما هنوز هیچکس مدرک مستندی برای مضربودن این برنج ارائه نکرده است. در نتیجه اگر برنج واقعی هندی به دستتان رسید، در ‌مصرف آن تردید نکنید. به خصوص اگر توی پخت برنج تازه‌کارید، چون خراب‌کردن این برنج از خوب‌درآوردنش سخت‌تر است!

البته حواستان باشد که برنج هندی هم درجه‌بندی دارد. به همین خاطر سعی کنید به هیچ وجه برنجِ بسته‌بندی شده‌نخرید و همیشه قبل از خرید نمونه‌ را تست کنید.

سوالات متداول درباره انواع برنج هندی

برنج هندی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنج هندی اصیل عطری شبیه به گل و گیاه و طعمی نزدیک به طعم ذرت بوداده دارد. رنگ دانه‌های آن نیز شفاف و مایل به طلایی است و هرچه دانه‌های بلندتری داشته باشد، کیفیت بیشتری دارد.

با کیفیت‌ترین نوع برنج هندی کدام است؟

با کیفیت‌ترین نوع برنج هندی، برنج هندی باسماتی است. این برنج که با نام‌های باسمتی و بسمتی نیز شناخته می‌شود، بیشتر در کوهپایه‌های هیمالیا کاشته می‌شود و قیمت بالایی دارد.

بهترین روش برای تشخیص برنج هندی اصل از تقلبی کدام است؟

سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین روش برای تشخیص برنج هندی اصل استفاده از هاون است. به این منظور مقداری برنج هندی را در یک هاون بکوبید. اگر پودر به دست آمده سفیدرنگ و یک‌دست باشد برنج هندی‌تان ارگانیک و اصل است، اما اگر در کف هاون لکه‌ای زرد دیدید، برنجتان تقلبی است.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
افسانه
افسانه
1 سال قبل

عالی

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x