معرفی کامل انواع سینی پذیرایی + مزایا و معایب


654

تا همین چند دهه پیش، سینی‌ها فقط ظروفی برای سرو چای و شربت و میوه نبودند، بلکه پلو و چلو و حلوا و هزارجور غذای دیگر هم با آن‌ها سرو می‌شد؛ سینی‌هایی که اغلب از جنس مس بودند و به آن‌ها طبق و دوری نیز می‌گفتند. حالا اما با گذشت سال‌ها از آن روزها، به نظر می‌رسد سینی‌ها کم‌کم دارند جایگاه غصب‌شده‌شان را از دیس‌های چینی و شیشه‌ای پس می‌گیرند! (می‌گویید نه؟ سری به رستوران‌ها بزنید)

دنیای سینی‌ها متنوع‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. این تنوع در جنس و شکل و اندازه حالا به جایی رسیده که احتمالا خیلی‌ها را به هنگام خرید این وسیله گیج می‌کند. در این یادداشت قرار است با انواع سینی پذیرایی و کاربردهایشان بیشتر آشنا شویم. لطفا با ما همراه باشید.

انواع سینی‌های پذیرایی کدامند؟

رایج‌ترین انواع سینی پذیرایی عبارتند از: سینی فلزی، سینی چینی، سینی شیشه‌ای، سینی چوبی، سینی پلاستیکی، سینی سنگی و سینی‌های ترکیبی. در ادامه ویژگی‌ها و کاربرد هر کدام را با هم مرور می‌کنیم:

۱. سینی‌های فلزی

سینی‌های فلزی قدیمی‌ترین نوع سینی پذیرایی هستند که از جنس‌های مختلفی همچون مس، مفرغ و روی تولید شده و قیمت و ماندگاری بالایی دارند.

قیمت سینی‌ها فلزی بسته به تزئیناتی که در آن‌ها به کار رفته است، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال سینی‌هایی که قلم‌زنی یا فیروزه‌کوبی دارند یا برای تزئین آن‌ها از نقره و آب‌طلا استفاده شده است، می‌توانند حتی چند میلیون قیمت داشته باشند.

با این‌حال اگر دنبال یک گزینه کارراه‌انداز می‌گردید که قیمت مناسبی هم داشته باشد، سراغ سینی‌های ساخته‌شده از آلیاژ‌هایی همچون استیل و پیوتر بروید. این سینی‌ها امروزه بیشترین کاربرد را دارند و در انواع مختلفِ بادسته و بی‌دسته تولید می‌شوند. شما می‌توانید این نوع سینی را با سرویس‌های چای‌خوری یا شربت‌خوری که دسته فلزی دارند، ست کنید.

سینی‌های فلزی قدیمی‌ترین نوع سینی پذیرایی هستند که از جنس‌های مختلفی همچون مس، مفرغ و روی تولید می‌شوند.

۲. سینی‌های چینی

می‌خواهید یک پذیرایی شیک و مجلسی داشته باشید؟ سراغ سینی‌های چینی بروید. ترکیب سرویس فنجان و قوری چینی با این سینی‌ها می‌تواند واقعا چشم‌گیر باشد. تنها ایراد سینی‌های چینی این است که به شدت شکننده‌اند. به همین خاطر برخی از سازنده‌ها به آن‌ها پایه و دسته فلزی اضافه می‌کنند.

می‌خواهید یک پذیرایی شیک و مجلسی داشته باشید؟ سراغ سینی‌های چینی بروید.

۳. سینی‌های شیشه‌ای

سینی‌های شیشه‌ای تنوع زیادی در طرح و رنگ و شکل دارند. برخی از انواع این سینی برای شیک‌تر به‌نظررسیدن با شیشه‌های مات و طرح‌ و نقش‌های خوش‌و‌آب‌ورنگ تزئین می‌شوند.

ایراد سینی‌های شیشه‌ای این است که مثل سینی‌های چینی سنگین و شکننده‌اند. به همین خاطر سازنده‌ها سعی می‌کنند با اضافه‌کردن قاب، دسته و پایه فلزی استحکام بیشتری به این مدل سینی‌ها ببخشند.

سازنده‌ها سعی می‌کنند با اضافه‌کردن قاب، دسته و پایه فلزی استحکام بیشتری به سینی‌های شیشه‌ای ببخشند.

۴. سینی‌های چوبی

اگر دنبال مدلی می‌گردید که هم خاص باشد، هم عمر بیشتری کند و هم وزن‌کمتری داشته باشد، پیشنهاد ما به شما سینی‌های چوبی است. انواع جلاخورده و سمباده‌کشیده‌ این سینی می‌تواند یک انتخاب شیک برای مهمانی‌هایتان باشد. به خصوص اگر طرح خاصی روی آن حکاکی شده یا با فلز و صفحه‌های پلاستیکی تزئین شده باشد.

سینی‌های چوبی عموما از چوب گردو، راش و بامبو ساخته می‌شوند. هر کدام از این سینی‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند، به عنوان مثال:

  • سینی‌های چوب گردو خیلی محکمند و به سادگی آسیب نمی‌بینند ولی تا حدودی سنگین هستند.
  • سینی‌های چوب راش ماندگاری و دوام بالایی دارند ولی در برابر سرما و گرما آسیب‌پذیرند.
  • سینی‌های چوب بامبو قیمت کمی دارند اما انواع بی‌کیفیت آن به رطوبت حساسند.

در آخر این را هم اضافه کنیم که بهتر است سینی‌های چوبی را زیاد خیس نکنید (یا دست‌کم زیاد خیس نگه ندارید)، چون این ظروف در برابر رطوبت حساس بوده و ممکن است به سرعت پوسیده شوند. (مگر سینی‌هایی که از چوب بامبوی با کیفیت تولید شده‌اند)

اگر دنبال مدلی می‌گردید که هم خاص باشد، هم عمر بیشتری کند و هم وزن‌کمتری داشته باشد، پیشنهاد ما به شما سینی‌های چوبی است.

۵. سینی‌های پلاستیکی

سینی‌های پلاستیکی به خاطر ارزان، سبک و بادوام‌بودنشان طرفداران زیادی در میان خریداران دارند. تازه تنوعشان هم خیلی زیاد است و می‌توانند یک گزینه مناسب برای پذیرایی‌های دم‌دستی و روزمره باشند. اگر کافی‌شاپ یا رستوران دارید، نیز می‌توانید روی این سینی‌ها حساب باز کنید.

البته برخی از انواع سینی‌های پلاستیکی، به نام رزین اپوکسی، نه تنها ارزان نیستند، بلکه به خاطر طراحی زیبا و استحکام بالایشان، شیک و تا حدودی لاکچری هم به حساب می‌آیند! شما می‌توانید این سینی‌ها را با سرویس‌های پذیرایی مدرن ست کنید.

سینی‌های پلاستیکی به خاطر ارزان، سبک و بادوام‌بودنشان طرفداران زیادی در میان خریداران دارند.

۶. سینی‌های سنگی

ظروف سنگی از زمان غارنشینی همراه ما انسان‌ها بوده‌اند و به همین خاطر امتحانشان را در گذر زمان پس داده‌اند، ولی از آن‌جایی که ما به اندازه اجداد غارنشین‌مان زور نداریم(!)، اغلب سینی‌های سنگی را از سنگ‌های نازک و صیقل‌خورده‌ای درست می‌کنند که وزن چندانی ندارند. (البته مدل‌های صیقل‌نخوره و حجاری‌شده نیز در بازار موجود است.) برخی از انواع این سینی برای سهولت در استفاده دسته‌ها و پایه‌های فلزی نیز دارند.

احتمالا سینی‌های اجداد غارنشین ما از همین جنس بوده‌اند!

سوالات متداول درباره انواع سینی پذیرایی

کدام سینی برای استفاده روزمره بهتر است؟

سینی‌های پلاستیکی به خاطر ارزان، سبک و بادوام‌بودنشان طرفداران زیادی در میان خریداران دارند. تازه تنوعشان هم خیلی زیاد است و می‌توانند یک گزینه مناسب برای پذیرایی‌های دم‌دستی و روزمره باشند.

چرا سینی چوبی بخریم؟

اگر دنبال مدلی می‌گردید که هم خاص باشد، هم عمر بیشتری کند و هم وزن‌کمتری داشته باشد، پیشنهاد ما به شما سینی‌های چوبی است.

چطور از سینی‌های چوبی نگهداری کنیم؟

سینی‌های چوبی در برابر رطوبت حساس هستند و به سرعت پوسیده می‌شوند. به همین خاطر حواستان باشد آن‌ها را زیاد خیس نکنید یا دست‌کم زیاد خیس نگه ندارید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x