آشنایی با انواع برنج طارم و هرآنچه درباره آن باید بدانید


1,350

آشنایی با انواع برنج طارم

وقتی صحبت از برنج ایرانی مرغوب و درجه یک می‌شود، همیشه برنج طارم یکی از گزینه‌های روی میز است. حتی بعضی‌ها می‌گویند:«ایرانی نیستی اگه تا حالا برنج طارم نخورده باشی!» بس که این برنج توی کشور ما محبوب و مشهور است!

جالب است بدانید که این شهرت حالا از مرزهای ایران نیز فراتر رفته و کشورهای خاورمیانه هم به یکی از مشتری‌های پروپاقرص برنج طارم تبدیل شده‌اند.

در این یادداشت می‌خواهیم به صورت مفصل در مورد برنج طارم صحبت کنیم و با خانواده پرجمعیتش آشنا شویم. با ما همراه باشید.

برنج طارم از کجا آمده؟

برنج طارم اولین‌بار در طارم زنجان کشف و تکثیر شد؛ شهرستانی کوچک که به‌ خاطر همجواری با استان‌های شمالی کشورمان، آب‌و‌هوای خوبی برای کشت برنج دارد.

در خود شهرستان طارم نیز روستایی به نام درام وجود دارد که معروفترین و باکیفیت‌ترین برنج طارم را در کشور تولید می‌کند؛ کیفیتی که مدیون عوامل مختلفی همچون مجاورت با کوه‌های تالش، نزدیکی به رودخانه قزل‌اوزن و … است.

برنج طارم
برنج طارم اولین بار در طارم زنجان کشف و تکثیر شد.

برنج طارم چه شکلی است؟

برنج طارم شکل‌ و شمایلی استخوانی دارد و رنگ آن سفیدِ مایل به کرم است. به علاوه قدبلندی هم دارد و اگر کمی کهنه باشد،‌ به خوبی رِی می‌کند. راستی این برنج عطر و طعم بی‌نظیری هم دارد که موقع دم‌کشیدن، خانه را پر می‌کند. عطر این برنج آن‌قدر دوست‌داشتنی است که حتی می‌تواند بچه‌های بدغذا را نیز به سمت سفره بکشاند!

عطر برنج طارم
عطر برنج طارم آن‌قدر دوست‌داشتنی است که حتی می‌تواند بچه‌های بد غذا را نیز به سمت سفره بکشاند!

برنج طارم چه انواعی دارد؟

آمارها می‌گویند هفتاد درصد کشت برنج در ایران از نوع طارم است، اما جالب است بدانید که برنج طارم صرفا به یک نوع برنج گفته نمی‌شود و این محصول سیزده گونه دارد! گونه‌هایی که هر کدام با توجه به مکان کشت نام متفاوتی نیز دارند.

انواع برنج طارم عبارت است از: طارم هاشمی، طارم عطری، طارم صدری، طارم دم‌سیاه، طارم سنگی، طارم محلی، طارم دیلمانی، طارم اهلمی، طارم رشتی، موسی‌طارم، طارم امیری، طارم کشت دوم و طارم روشن. در ادامه با این انواع بیشتر آشنا می‌شوید:

۱. طارم هاشمی

برای تهیه برنج طارم هاشمی، بذر برنج هاشمی و طارم را در یک کشتزار در کنار هم می‌کارند. همان‌طور که می‌دانید ساقه‌های برنج طارم در برابر باد شکننده است. کاشت این دو بذر در کنار هم این مشکل را برطرف کرده و باعث افزایش تولید محصول می‌شود.

طارم هاشمی یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین برنج‌های طارم است که بیشتر در شهرستان فریدونکنار استان مازندران کاشته می‌شود. این برنج مجلسی بعد از پخت همچنان عطرو طعم خود را به خوبی حفظ می‌کند و تا ساعت‌ها نرم و تازه باقی می‌ماند.

برنج طارم هاشمی
طارم هاشمی یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین برنج‌های طارم است که بیشتر در شهرستان فریدونکنار استان مازندران کاشته می‌شود.

۲. طارم عطری

این برنج چنان که از نامش نیز پیداست، عطر و بوی زیادی دارد. طارم عطری بیشتر در شهر طارم و استان مازندران کشت می‌شود و از آن‌جایی که در ارتفاع بالا به عمل می‌آید، معمولا آفت ندارد و یکی از سالم‌ترین انواع برنج ایرانی به حساب می‌آید. با این‌حال امروزه تمایل زیادی به کشت این برنج وجود ندارد چرا که میزان محصول آن کم است.

۳. طارم صدری

برنج صدری که کشت آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شده، به لحاظ عطر و بو از برنج طارم هاشمی بهتر است، اما به پای طارم عطری هم نمی‌رسد. اگرچه طارم صدری بیشتر در شهرهای فومن و شفت کشت می‌شود اما در برخی از مناطق مازندران نیز می‌توان از آن سراغ گرفت. این برنج بسیار خوش‌پخت بوده و طعم و عطرش را تا مدتها بعد از پخت حفظ می‌کند. همین مسأله باعث شده تا طارم صدری قیمت بالایی داشته باشد.

برنج طارم صدری
برنج طارم صدری بسیار خوش‌پخت بوده و طعم و عطرش را تا مدتها بعد از پخت حفظ می‌کند.

۴. طارم دم سیاه

طارم دم سیاه از مشهورترین و مرغوب‌ترین انواع برنج طارمِ گیلان است که بیشتر در شهر لاهیجان و حومه رشت کشت می‌شود. برنج دم سیاه شباهت زیادی به برنج هاشمی دارد و بعد از پخت هم کیفیتش را حفظ می‌کند.

انتخاب نام دم‌سیاه برای این برنج به خاطر شلتوک بلند و سیاه آن است. طارم دم‌سیاه نیز مانند طارم صدری کم محصول است و به همین خاطر قیمت نسبتا بالایی دارد.

۵. طارم سنگی (استخوانی):

طارم سنگی یک برنج ارگانیک، خوشمزه و خوشپخت است که بیشتر در استان مازندران و شهرهای بابل، بابلسر، جویبار و فریدونکنار کشت می‌شود. این برنج کم‌آفت که ظاهری شبیه طارم هاشمی دارد، به نام‌های طارم استخوانی و سنگ طارم نیز شناخته می‌شود.

۶. طارم محلی

طارم محلی بیشتر در شهر طارم زنجان و فریدونکنار کشت می‌شود. این برنج دانه‌درشت عطر متوسطی داشته و بیشتر از سایر انواع برنج طارم ری می‌کند.

برنج طارم محلی
برنج طارم محلی عطر متوسطی داشته و بیشتر از سایر انواع برنج طارم ری می‌کند.

۷. طارم دیلمانی

طارم دیلمانی یکی از معطرترین انواع برنج طارم است که بیشتر در استان مازندران و شهرهای رامسر، چالوس، تنکابن و نوشهر به‌عمل می‌آید. البته این برنج کم‌محصول امروزه زیاد کشت نمی‌شود.

۸. طارم اهلمی

طارم اهلمی یکی از گونه‌های تازه‌کشت طارم است که بیشتر در استان‌های لرستان، اصفهان، خوزستان و فارس کاشته می‌شود. این برنج شباهت زیادی به طارم‌های شمالی داشته و خوش‌خوراک و خوشپخت است.

۹. طارم رشتی

این برنج بر خلاف نامش در استان مازندران و شهر فریدونکنار کشت می‌شود. ظاهری قلمی و کشیده دارد و عطرش با برنج طارم هاشمی در رقابت است. طارم رشتی به رشتی سرد نیز معروف است.

برنج طارم رشتی
طارم رشتی ظاهری قلمی و کشیده دارد و عطرش با برنج طارم هاشمی در رقابت است.

۱۰. موسی طارم

این برنج معطر و خوشپخت عمدتا در شهر بابل کشت می‌شود اما در برخی مناطق استان گیلان هم می‌توانید سراغش را بگیرید. قد برنج موسی طارم بعد از پخت تا ۱۳ میلیمتر هم می‌رسد و به طور کلی خوب ری می‌کند. برخی آن را با نام «موسی طارم سرد گیلان» هم می‌شناسند.

۱۱. طارم امیری

طارم امیری از ارقام پرمحصول برنج طارم به حساب می‌آید. به علاوه عطر متوسطی دارد و کشیده و بلندقامت است.

۱۲. طارم کشت دوم

برنج کشت دوم یا دونج بیشتر در استان مازندران و شهر فریدونکنار کاشته می‌شود. این برنج نسبت به برنج کشت اول کم‌محصول‌تر است اما عطر و بوی قوی‌تری دارد.

این مطلب را هم از دست ندهید: برنج کشت اول بخریم یا کشت دوم؟

برنج طارم کشت دوم
برنج کشت دوم نسبت به برنج کشت اول کم‌محصول‌تر است اما عطر و بوی قوی‌تری دارد.

۱۳. طارم روشن

طارم روشن برنجی است که با تلاش نه ساله‌ی محققان ایرانی به ثمر نشسته است. این برنج پرمحصول به آب کمی نیاز دارد و در برابر آفات نیز بسیار مقاوم است. طارم روشن در دو استان گیلان و مازندران کشت می‌شود و عطر و طعم قابل قبولی دارد. همه‌ی این موارد سبب شده تا این برنج برای مصرف روزمره گزینه مناسبی باشد.

سوالات متداول درباره انواع برنج طارم

برنج طارم چه انواعی دارد؟

انواع برنج طارم عبارت است از: طارم هاشمی، طارم عطری، طارم صدری، طارم دم‌سیاه، طارم سنگی، طارم محلی، طارم دیلمانی، طارم اهلمی، طارم رشتی، موسی‌طارم، طارم امیری، طارم کشت دوم و طارم روشن.

برنج طارم از کجا آمده؟

برنج طارم اولین‌بار در طارم زنجان کشف و تکثیر شد؛ شهرستانی کوچک که به‌ خاطر همجواری با استان‌های شمالی کشورمان، آب‌و‌هوای خوبی برای کشت برنج دارد.

برنج طارمی چه شکلی است؟

برنج طارم شکل‌ و شمایلی استخوانی دارد و رنگ آن سفیدِ مایل به کرم است. به علاوه قدبلندی هم دارد و اگر کمی کهنه باشد،‌ به خوبی رِی می‌کند.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x