مروری بر تازه‌نفس‌های دوره ۲


1,335

what-happened-in-tazenafasha-2

در دومین دوره از طرح تازه‌نفس‌ها، ۸۳ غرفه در قالب چهار تیم شرکت داشتند؛ تیم‌های اوج، همیاران، حس پرواز و پیشتازان.
برگزیده نهایی تیم اوج شد و این در شرایطی اتفاق افتاد که تیم همیاران تا آخرین لحظات به نظر جلو می‌رسید. تحلیلی کوتاه داریم بر آنچه که اتفاق افتاد.


عملکرد تیم‌ها

تیم اوج

این تیم به کاپیتانی غرفه رنگین کمان توانست با اختلاف امتیاز اندکی رتبه اول را کسب کند. اکثریت قریب به اتفاق غرفه‌های این گروه از بازارچه صنایع دستی بودند. همچنین غرفه‌هایی که به این تیم پیوسته بودند از میان غرفه‌های تازه‌تأسیس و بدون تراکنش قبلی بودند.

تیم همیاران

این تیم توانسته بود هماهنگی خوبی بین غرفه‌دارهای اعضایش برقرار کند. از دلایل مهم این اتفاق، آشنایی قبلی غرفه‌های این تیم با یکدیگر بود. تیم همیاران به کاپیتانی غرفه وجیسنک و غرفه دستسازه‌های چرمی هلیا تجربه موفق و خوبی در دوره قبل داشتند و با شناختی که از بازار داشتند توانستند به تراکنش‌های خوبی هم برسند.

تیم حس پرواز

حس پرواز، برگزیده دوره اول بود با کاپیتانی غرفه صنایع غذایی آویسا. در دوره دوم، آرایش این تیم تغییرات گسترده‌ای داشت و غرفه‌های تازه‌ای به این تیم پیوسته بود. به عنوان ارزیابی می‌شود گفت: در مجموع امتیاز تیمی، نقش غرفه صنایع غذایی آویسا، نقش پررنگی بوده و سهم بسزایی در مجموع امتیازها داشت.

پیشتازان

تیم پیشتازان با کاپیتانی غرفه رهابافت از پرتلاش‌های این دوره بود. اعضای این تیم عمدتاً غرفه‌های صنایع دستی و تازه‌نفسی بودند که خیزهای بلندمدت‌تری برداشته‌اند.

what-happened-in-tazenafasha-2

ضریب هایی که برای غرفه‌های صنایع دستی در نظر گرفته شده بود

هم  غرفه‌دارها و هم ما می‌دانستیم که بحث فروش در صنایع دستی سخت‌تر و پیچیده‌تر از بازارچه موادغذایی است. در دوره اول ضریب بازارچه مواد غذایی و صنایع دستی یکی بود و بعضی غرفه‌دارهای صنایع دستی شوخی و جدی می‌گفتند: رقابت غذا و هنر؟!

با مشورت و همفکری غرفه‌دارها تصمیم بر این شد که برای هر چه کمتر کردن این فاصله، ضریب ۲ برای صنایع دستی در نظر گرفته شود و ضریب ۱٫۵ برای مواد غذایی.

ولی تجربه این دوره نشان داد که این ضریب هم چندان کمکی به صنایع دستی نکرد. با وجود اعمال ضریب‌ها تیم همیاران در رده بالاتری قرار می‌گرفت ولی آمار نهایی و نمودارها برگزیده نهایی را اوج اعلام می‌کرد.

برگ برنده تیم اوج و صنایع دستی‌ها

تیم اوج چه راهبردی برای خودش انتخاب کرده بود؟ تیم اوج و کاپیتان آن به خوبی از ظرفیت غرفه‌های تازه‌تأسیس و امتیاز آنها استفاده کردند. ما در این تیم شاهد ۸ غرفه بودیم که در لحظه شروع حتی یک تراکنش هم نداشتند و پس از پایان دوره، هر کدامشان بیش از ۴ تراکنش در غرفه‌شان ایجاد شده بود.

حتی ۲ غرفه از این ۸ غرفه هم امتیاز راه‌اندازی گرفته بودند و امتیاز همین غرفه‌ها باعث شد اوج بر دیگر تیم‌ها پیشی بگیرد.

تغییر به نفع غرفه‌دار و تیم

تجربه هر دوره قطعاً به کار دوره بعد می‌آید. در هر دوره، شناخت باسلام و غرفه‌ها از ظرفیت‌هایشان بیشتر می‌شود. قوانین و اصولی که برای هر دوره گذاشته می‌شود تغییرناپذیر نیست. هر جا احساس کردید می‌شود حرکت بهتری انجام داد، آن را پیشنهاد دهید. ما امیدواریم بازی‌ها و مسابقه‌های درون‌باسلامی روزی با کمترین دخالت باسلام صورت بگیرد. و از ۰ تا ۱۰۰ طراحی و اجرایش با صاحبان اصلی بازار اجتماعی سلام یعنی غرفه‌دارها صورت بگیرد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x