این‌طوری پذیرایی کن + راهنمای جامع پذیرایی جذاب و به‌صرفه از مهمانان نوروزی


833

یاد آن هیجان‌های دم عیدی که انگار هزار سال ازشان گذشته، بخیر! همه توی خانه مادربزرگ دور هفت‌سین تِرمه‌اش جمع می‌شدیم و دقیقه‌ها و ثانیه‌ها را برای شروع تحویل سال می‌شمردیم تا پدربزرگ یامقلب القلوب را بخواند، سال تحویل شود، ما هورا بکشیم، همدیگر را ببوسیم، عیدی بگیریم و آجیل و شیرینی‌های توی سفره را توی یک چشم‌به‌هم‌زدن ناپدید کنیم!

این یادداشت درباره پذیرایی در نوروز است. این‌که چطور با کمی هنر و خلاقیت می‌توانیم خوردنی‌های به‌صرفه‌تر، جذاب‌تر و دلچسب‌تری را سر سفره عیدمان بگذاریم.

به نام خدا، لیست!

قدم اول تهیه یک لیست خرید دقیق است تا در هزینه و وقتتان صرفه‌جویی شود. خریدِ بدون لیست باعث می‌شود تا کالاهایی را بخرید که واقعا لازمشان ندارید یا اقلام ضروری را از قلم بندازید.

کم بخر، متنوع بخر

راستش این‌که از هر جنسی یک کیسه یا چند کیلو بخرید و بعد بخشی از آن را برای پذیرایی استفاده کنید و باقی را در آینده‌ای نه چندان دور، دور بریزید، اصلا فکر خوبی نیست. به جای این کار بهتر است از هر خوراکی‌ای مقدار کمی تهیه کنید تا تنوع پذیرایی‌تان هم بالاتر برود. مثلا به جای خرید پنج کیلو سیب، می‌توانید پنج مدل میوه یک کیلویی بخرید.

بهتر است از هر خوراکی‌ای مقدار کمی تهیه کنید تا تنوع پذیرایی‌تان هم بالاتر برود.

بذار خودش انتخاب کنه

چیدن میوه توی پیش‌دستی را فراموش کنید. چون هم هزینه‌تان را بالا می‌برد و هم مهمان‌ها همه‌ی میوه‌های توی پیش‌دستی را نمی‌خورند. (البته همیشه استثنا وجود دارد 😊)

در عوض تنوع میوه‌ها را بالا ببرید و آن‌ها را داخل یک ظرف بزرگ بچینید. هنگام تعارف میوه هم اجازه بدهید تا مهمان به انتخاب و علاقه خودش میوه را بردارد و به برداشتن همه نوع میوه اصرار نکنید.

بفرمایید سالاد کیوی!

یکی از راه‌های تنوع‌بخشیدن به پذیرایی استفاده از سالاد میوه است. برای این کار چند میوه همه‌پسند را انتخاب کنید (یا اگر مهمانتان را می‌شناسید براساس طبع و ذائقه او میوه‌های ترش یا شیرین را انتخاب کنید.) معمولا میوه‌هایی مثل پرتقال، نارنگی، سیب، کیوی و موز برای این کار مناسبند. آن‌ها را پوست بکنید، به قطعاتی در اندازه دلخواه خرد کنید و آن را درون یک ظرف شیک سرو کنید. راهنمایی: ظروف سرامیک و چینی جلوه بیشتری به مخلوط رنگ‌های جذاب میوه‌ها می‌دهند.

راستی به سیخ‌های چوبی هم می‌توانید فکر کنید. برای این کار میوه‌ها را در سیخ‌های چوبی فرو ببرید و در ظرف دلخواه به صورت افقی یا عمودی بچینید. با این روش دیگر مجبور نیستید میوه‌های درجه یک بخرید. چون با میوه‌های معمولی هم می‌توان از این کارها کرد!

این ظرفا نجاتت می‌دن

ظروف کوچک رمز موفقیت شما در یک پذیرایی شیک‌تر، ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر هستند. میوه‌های ریز را در ظروف چندتکه و کوچک سرو کنید تا هم از اسراف جلوگیری کنید و هم هزینه‌هایتان را کاهش بدهید.

ظروف کوچک رمز موفقیت شما در یک پذیرایی شیک‌تر، ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر هستند.

پسته جدا، تخمه ژاپنی جدا!

از معجزه ظرف‌های کوچک برای سرو آجیل هم استفاده کنید. از هر نوع آجیل به‌طور جداگانه داخل ظرف‌های کوچک بریزید تا هم تنوع آن به چشم بیاید و هم مهمان حق انتخاب داشته باشد. تازه به لحاظ بهداشتی هم بهتر است چون تماس دست‌ کمتر می‌شود.

قندونت رو عوض کن!

به‌جای خرید یک یا چند کیلو قند، سراغ نقل‌های رنگی با طعم‌ها و عطرهای متفاوت بروید. نقل و قند قهوه‌ای، نقل گل محمدی، ساده، دارچینی، زنجبیلی و… انتخاب‌های خوبی هستند. اگر تا حالا تجربه خرید قندِ میوه‌ای نداشته‌اید، کافیست به باسلام سر بزنید.

حواست به بابابزرگ و مامان‌بزرگ هم باشه

خیلی از بزرگ‌ترها به دلیل بیماری یا مسائل دیگر از قند یا شیرینی‌های مصنوعی دیگر استفاده نمی‌کنند. ریختن یک مشت خرمای چسبناک توی یک ظرف هم که کار قشنگی نیست. پس لطفا خرماها را جدا کنید و بسته به ذائقه و شرایط جسمی‌ مهمان‌هایتان روی آن‌ها پودر نارگیل یا کنجد و گردو بپاشید. حتی می‌توانید خرما را چرخ کنید و آن را به شکل گلوله‌های کوچک درآورده و با کشمش و گردو و … تزئینش کنید.

اگر هم اهل کشف خوراکی‌های جدید هستید که کجا بهتر از باسلام؟ با چرخ‌زدن توی این بازار می‌توانید با کلی خوراکی عجیب و غریب و خوش‌طعم آشنا شوید: از حبه‌های سنجد گرفته تا حبه‌های عناب و میوه‌های دیگر.

برای پذیرایی از بزرگترها لطفا خرماها را جدا کنید و بسته به ذائقه و شرایط جسمی‌ مهمان‌هایتان روی آن‌ها پودر نارگیل یا کنجد و گردو بپاشید.

هیچی شیرینی خونگی نمی‌شه

به جای خرید ده مدل شیرینی و سوهان و گز و … سراغ شیرینی‌های خانگی بروید. اینطوری هم توی هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و هم به مهمان‌هایتان نشان می‌دهید که برایشان ارزش قائل هستید.

انواع کیک خانگی، باقلوا، مسقطی، کیک و کلوچه و پیراشکی و نانِ پنجره‌ای و شیرینی مربایی را خیلی راحت و بدون دردسر می‌توانید توی خانه خودتان درست کنید. کیک یخچالی هم جایگزین خوبی برای شیرینیِ تر است. اینجوری هم کمتر هزینه می‌کنید و هم خیالتان بابت تازگی و تمیزی‌اش راحت است.

راستی توی باسلام هم خانم‌های باسلیقه زیادی را می‌توانید پیدا کنید که غرفه کیک و شیرینی خانگی دارند.

میوه‌هات رو تاکسیدرمی کن!

از میوه‌های ارزان و به‌صرفه به تعداد بیشتر و از میوه‌های گرانتر به میزان کمتر تهیه کنید و بخشی از آن را روی بخاری و شوفاژ یا توی دستگاه‌های میوه‌خشک‌کن خشک کنید.

راحت‌ترین میوه برای خشک‌کردن سیب و موز است. اینجوری آخرِ نوروز یک جعبه سیبِ پلاسیده روی دستتان نمی‌ماند و همه را مصرف می‌کنید. برای تنوع می‌توانید میوه‌خشکتان را با خرمای خشک خردشده نیز مخلوط کنید. فقط زودتر دست بجنبانید که خشک‌کردن میوه خودش کلی زمان می‌برد.

پاپ‌کورن یادت نره!

لطفا به فکر بچه‌ها هم باشید و برایشان پف(!)فیل درست کنید. بگذریم از این‌که بعضی‌وقت‌ها بزرگترها بیشتر از بچه‌ها اهل پاپ‌کورن هستند.

لطفا به فکر بچه‌ها هم باشید و برایشان پف(!)فیل درست کنید.

آجیل فقط پسته نیست!

اگر از پس هزینه پسته، مغز بادام، فندق و بادام هندی برنمی‌آیید، آجیل را به‌طور کامل حذف نکنید و با گندم و برنج برشته، نخودچی، تخمه آفتابگردان، کشمش، بادام زمینی و دانه‌های سویا از مهمان‌هایتان پذیرایی کنید.

چای یا قهوه؟ هیچکدوم. دمنوش!

در کنار چای از دمنوش هم غافل نشوید. هم خوشگل است، هم نسبت به چای سیاه سالم‌تر است و هم حق انتخاب بیشتری به مهمان‌هایتان می‌دهد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x