دستور پخت انواع شیرینی نارگیلی خانگی به روش قنادی


1,264

دستور پخت انواع شیرینی نارگیلی خانگی به روش قنادی

درست است که نارگیل یک میوه است اما شیرینی‌های نارگیلی، آنقدرها هم میوه‌ای به نظر نمی‌رسند ! شاید به این خاطر که کاربرد پودر نارگیل در شیرینی‌پزی ، بیشتر از استفاده‌ی خود نارگیل به عنوان میوه است. نارگیل از میوه‌های چربی محسوب می‌شود که روغن آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر هنگام تهیه‌ی پودر نارگیل ، روغن آن را استخراج کنند ، یک پودر نارگیل خشک به دست می‌آید که بیشتر مناسب تزیین شیرینی هاست. پودر نارگیلی که در تهیه‌ی خود شیرینی به کار می‌رود باید حتما مرغوب و چرب باشد که در این صورت، رنگ آن کمی به زردی می‌زند. 

شیرینی نارگیلی پفکی یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی ست که به علت رواج زیادی که پیدا کرده، همه‌ی ما حتما چندین بار بافت خاص و طعم خوبش را تجربه کرده‌ایم. این شیرینی را می‌توان با فر، بدون فر ، با داغ زدن، بدون داغ زدن و با همزن و بی همزن تهیه کرد. خلاصه اینکه نگران نباشید ؛ چون همه‌ی آن‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم. 

همچنین برای یادگیری شیرینی های دیگر مخصوص عید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

طرز تهیه شیرینی نارگیلی با فر

در تهیه‌ی شیرینی نارگیلی از سفیده‌ی تخم‌مرغ، پودر نارگیل چرب، شکر دانه‌ریز و روغن مایع استفاده می‌شود. معمولا در روش اصیل ، مرحله‌ای به نام داغ زدن وجود دارد که نیاز به دقت دارد. در این روش تهیه نیز این مرحله وجود دارد اما نیازی به همزن برقی نیست. 

طرز تهیه شیرینی نارگیلی با فر

نکات اولیه برای تهیه شیرینی نارگیلی با فر

زمان آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه 

زمان پخت: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه 

تعداد شیرینی‌ها: حدود ۱۲ عدد 

مواد لازم برای تهیه شیرینی نارگیلی با فر

مواد لازم مقدار 
شکر ۲۵۰ گرم 
پودر نارگیل ۱۵۰ گرم 
روغن مایع ۷۵ گرم 
سفیده‌ی تخم مرغ  ۳ عدد 
آب لیموترش یک دوم قاشق چایخوری  
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری 

+ از پودر نارگیل باکیفیت و تازه و کمی چرب استفاده کنید. اگر ریز نبودند، آن‌ها را یکی دو پالس در غذاساز بزنید تا کمی ریزتر شوند. 

+ از شکر کریستالی استفاده نکنید. شکر مورد استفاده در شیرینی‌پزی، باید نرم و دانه‌ریز باشد. اگر در دسترس نیست، شکر را هم کمی با غذاساز ریز کنید. اما نباید پودر شود. 

طرز تهیه شیرینی لوز نارگیلی را نیز از مقاله زیر بخوانید:

دستور پخت شیرینی نارگیلی با فر

دستور پخت شیرینی نارگیلی با فر

مرحله‌ی اول: مخلوط کردن شکر، پودر نارگیل، سفیده 

تخم‌مرغ ‌های به دمای محیط رسیده را یکی یکی شکسته و سفیده و زرده‌ی آن‌ها را جدا کنید. در یک تابه‌ی مناسب، شکر و پودر نارگیل را روی هم ریخته و با یک قاشق چوبی هم بزنید. هنگام هم زدن، با پشت قاشق آن‌ها را فشار دهید تا به حد کافی ریز شوند. سپس سفیده‌ها را اضافه کرده و باز هم، هم بزنید. اگر مواد منسجم شدند و از حالت پودری در آمدند، مقدار سفیده ها کافی ست. وگرنه نصف یا یک سفیده‌ی دیگر اضافه کنید. خشکی و چربی پودر نارگیل علت کم یا بیشتر جذب کردن سفیده‌هاست. 

مرحله‌ی دوم: داغ زدن 

مواد آماده و منسجم شده را روی حرارت ملایم گذاشته پس از چند ثانیه که کمی تابه گرم شد، شروع به اضافه کردن تدریجی روغن کنید‌. حین اضافه کردن روغن مایع، مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. در تمام مدتی که تابه روی حرارت است مواد را هم بزنید تا سفیده ها نپزند. نمی‌خواهیم مواد داغ شوند یا بجوشند. دمای نهایی ما پنجاه یا شصت درجه خواهد بود. تا جایی که هنگام هم زدن، احساس کنید مواد سبک شده‌اند. اگر دماسنج ندارید انگشتتان را برای ده ثانیه میان مواد بگذارید. اگر بیشتر از ده ثانیه می‌توانید نگه دارید یعنی هنوز زود است. در غیر اینصورت ، شعله را خاموش کنید. 

هدف نرم و آب شدن شکرهاست. پس همین که حس کردید مواد سبک شده‌اند، از روی حرارت بردارید. 

دستور پخت شیرینی نارگیلی با فر

مرحله‌ی سوم: پختن 

پس از داغ زدن، آب لیمو ترش ترجیحاً تازه و وانیل پودری را اضافه کنید و هم بزنید. لیموترش برای براق شدن روی شیرینی به کار می‌رود. سپس کمی صبر کنید تا از داغی بیفتد. فر برقی را روی دمای ۱۹۰ درجه تنظیم کنید. سینی فر از آنجایی که لعاب دارد و خیلی داغ می‌شود، برای پخت شیرینی‌های حساس مناسب نیست. زیرا باعث می‌شود زیر شیرینی نارگیلی‌مان به سرعت بسوزد؛ بدون اینکه درون آن پخته باشد. یک سینی استیل قنادی را با کاغذ نسوز بپوشانید. اگر می‌خواهید از کاغذ روغنی استفاده کنید دو لایه بگذارید و کمی هم چرب کنید.  پس از خنک شدن مواد، آن‌ها در قیف یکبار مصرف یا پارچه‌ای ریخته و بدون ماسوره، روی سینی با فاصله مناسب پایپ کنید. انگشت خود را کمی چرب کرده و قله‌ها را صاف کنید. در صورت تمایل، روی آن‌ها را با پودر پسته تزیین کنید. در فر گرم شده به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید. هرگاه روی شیرینی‌ها طلایی شد، آن‌ها را خارج کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند. احتمال خشک شدن شیرینی‌ها‌ی نارگیلی زیاد است؛ پس آن‌ها را از همان ابتدا در ظرف در بسته نگه دارید . 

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی را نیز از مقاله زیر بخوانید:

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر

اگر در آشپزخانه‌‌تان فر ندارید، می‌توانید شیرینی‌ها را در یک سینی یا ظرف کوچکتر بچینید و آن را در یک قابلمه‌‌ی بزرگ بگذارید. به این صورت که شعله را با حرارت ملایم روشن کنید، شعله پخش کن بگذارید و قابلمه را کمی گرم کنید. درون قابلمه چند عدد کاتر یا قالب فلزی قرار دهید و سینی را روی آن بگذارید. سپس سر قابلمه را با دمکنی ببندید و بیست دقیقه صبر کنید تا زیر شیرینی‌ها طلایی شود. اگر می‌خواهید روی آن‌ها هم طلایی شود، آن‌ها را برگردانید و کمی دیگر مهلت دهید. 

اینجا برای شما یک دستور پخت دیگر برای شیرینی نارگیلی آورده‌ایم که نیازی به داغ زدن ندارد. 

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر

نکات اولیه برای تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر و داغ زدن

زمان آماده‌سازی ۱۵ دقیقه + یکی دو ساعت استراحت مواد 

زمان پخت : ۳۰ تا ۳۵ دقیقه 

تعداد شیرینی‌ها: ۲۲ عدد 

مواد لازم برای تهیه‌ی شیرینی نارگیلی بدون فر و داغ زدن

مواد لازم مقدار 
نارگیل چرب ۱۰۰ گرم 
خاک قند ۱۸۰ گرم 
روغن مایع ۷۰ گرم 
سفیده تخم مرغ  ۸۰ گرم 
آب لیمو یک قاشق غذاخوری  

+ سفیده‌ی هر تخم‌مرغ ، حدود ۳۰ تا ۳۲ گرم وزن دارد. 

دستور پخت شیرینی نارگیلی بدون فر و بدون داغ زدن

مرحله‌ی اول: مخلوط کردن نارگیل، پودر قند و سفیده 

پودر نارگیل چرب، پودر قند و سفیده ها را به همدیگر اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شوند. 

مرحله‌ی دوم: اضافه کردن روغن مایع داغ و آبلیمو 

روغن مایع را داغ کنید و به مواد قبلی بیافزایید و به سرعت هم بزنید تا سفیده نپزد. اگر می‌توانید بهتر است در این مرحله از کسی کمک بگیرید تا روغن را آرام آرام بریزد و شما سریعا هم بزنید. سپس آبلیمو هم بریزید و مخلوط کنید. ماده‌ی شیرینی آماده است؛ اما به یکی دو ساعت استراحت در یخچال نیاز دارد. 

مرحله‌ی سوم: پختن 

پس از اینکه مواد کمی خودشان را گرفتند، آن‌ها را در قیف ریخته روی یک سینی پوشیده با کاغذ روغنی، پایپ کنید. فاصله را رعایت کرده ، تزیین کنید. این دستور را می‌توانید در فر هم آماده کنید. فر باید از پانزده دقیقه قبل با دمای ۱۸۰ درجه گرم شده باشد. سینی را در طبقه‌ی وسط قرار داده و سی تا سی و پنج دقیقه صبر کنید. وقتی شیرینی‌ها طلایی شدند، یعنی آماده اند. اما اگر فر ندارید، همان طور که گفته شد ، سینی را درون قابلمه‌ی از قبل گرم شده بگذارید و پانزده دقیقه‌ی اول در قابلمه را برندارید . سپس اگر خواستید زیر شیرینی‌ها هم طلایی شود، کاغذ روغنی را برگردانید و کمی صبر کنید. تمام ! 

شیرینی بهشتی نیز یکی از شیرینی های محبوب عید است. برای یادگیری دستورپخت و طرز تهیه شیرینی بهشتی مقاله زیر را مطالعه کنید:

دستور پخت شیرینی نارگیلی بدون فر

طرز تهیه شیرینی نارگیلی برای افراد دیابتی

اگر در تهیه‌ی شیرینی‌ها، بتوانید یک رسپی با عسل، یا شیرین کننده‌های طبیعی و مختلف دیگر مانند شربت افرا یا استویا بسازید، توانسته‌اید آن را مناسب افراد مبتلا به مرض قند کنید‌. ما اینجا برای شما یک دستور پخت، بدون شکر ، بدون روغن و بدون آرد سفید آورده‌ایم. یعنی یک دستور رژیمی کامل، مناسب هر فردی! 

نکات اولیه

زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه 

زمان پخت : ۱۵ دقیقه 

تعداد : ۹ عدد 

مواد لازم

مواد لازم مقدار 
عسل یک و نیم قاشق غذاخوری  
تخم‌مرغ  ۲ عدد 
آرد جو دوسر پرک ۴ قاشق غذاخوری سرخالی 
پودر نارگیل چرب یک لیوان فرانسوی سرخالی 
بیکینگ پودر یک قاشق چایخوری  

دستور پخت

مرحله‌ی اول

تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته ، عسل اضافه کنید و با همزن دستی کمی آن‌ها را بزنید تا از هم باز شوند. 

مرحله‌ی دوم

آرد جو، پودر نارگیل و بیکینگ پودر را بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند و حاصل آن، خمیری شود که نه خیلی سفت است و نه خیلی شل‌ . اگر سفت شد خیلی کم آب اضافه کنید. 

مرحله‌ی سوم

سینی فر را چرب کرده کاغذ روغنی پهن کنید. فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد ، از ۱۵ دقیقه قبل گرم کنید. خمیر را دایره دایره در سینی بچینید و ابتدا با هردو المنت بالا و پایین و در ادامه فقط با المنت بالا، بپزید. همین که کمی طلایی شد، کافیست. حواستان به پخت شیرینی‌ها باشد که نسوزد. با این مقدار عسل، شیرینی ملایمی خواهد داشت‌. در صورت تمایل عسل بیشتری بریزید‌. 

طرز تهیه شیرینی نارگیلی با استفاده از توستر

سینی شیرینی نارگیلی را می‌توانید به جای فر، درون توستر هم قرار دهید. معمولا برای این کار ، دمای توستر را باید بیست درجه پایین تر از دمای فر گفته شده تنظیم کنید. چرا که به دلیل فضای کوچکتر، زودتر گرم خواهد شد. فقط المنت پایین را روشن کنید و اگر توستر به فن مجهز است، برای گردش هوا، حتما فن را هم روشن کنید. در دقایق پایانی اگر تمایل داشتید روی شیرینی‌ها روشن شود، گریل یا المنت بالا را روشن کنید.

ارزش غذایی و کالری شیرینی نارگیلی

هر عدد شیرینی نارگیلی ، با توجه به دستور پخت‌های متفاوت، بین ۴۰ تا ۹۶ کالری انرژی دارد. بخش اعظم آن ، یعنی ۱۱ گرم کربوهیدرات و پنج گرم چربی است. 

نکات و فوت و فن های تهیه شیرینی نارگیلی

  • مواد باکیفیت مانند پودر نارگیل چرب و ریز و شکر دانه‌ریز در تهیه‌ی این شیرینی بسیار مهم است. اگر دانه‌های آن‌ها درشت بودند، کمی آسیاب کنید. 
  • از سینی استیل و کاغذ نسوز استفاده کنید. 
  • المنت پایین فر و کانوکشن را روشن کرده و در آخر کمی گریل کنید. 
  • می‌توانید به جای قیف زدن دستتان را کمی چرب کرده و مواد شیرینی را هم‌اندازه گلوله کنید و در سینی بچینید. 
  • اگر در آخر مواد رقیق بودند یک قاشق آرد برنج یا کمی نارگیل اضافه کنید. اما اگر سفت بودند یک سفیده‌ی تخم‌مرغ اضافه کنید. 
  • می‌توانید برای داغ زدن از حرارت غیرمستقیم و روش بن ماری استفاده کنید. یعنی مواد را روی بخار آب در حال جوش بگذارید و تند تند هم بزنید. داغ زدن را تا جایی ادامه‌ دهید که مواد لطیف شده و زبری دانه‌های شکر احساس نشود. مواد نباید بجوشند یا سفیده بپزد. 
  • می‌توانید ابتدا سفیده ها را با همزن برقی بزنید تا حجیم و سفید شود سپس پودر قند و نارگیل را اضافه کنید و دوباره بزنید. 
  • پس از پختن شیرینی‌ها صبر کنید تا کمی خنک شوند و حتما آن‌ها را در ظرف سربسته نگهداری کنید. 
  • برای جدا کردن شیرینی نارگیلی‌ها از کاغذ روغنی، یک دستمال مرطوب را به پشت کاغذ روغنی بزنید. 

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه شیرینی نارگیلی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون داغ زدن چگونه است؟

به‌جای قرار دادن مواد روی حرارت مستقیم یا غیرمستقیم ، از روغن داغ استفاده می‌شود. 

شیرینی نارگیلی خشک شده را چگونه نرم کنیم؟

کمی آن‌ها را نم‌دار کرده و با حرارت ملایم در فر یا مایکروویو گرم کنید. 

اگر خمیر شیرینی نارگیلی شل شد چه کنیم؟

یک قاشق آرد برنج یا کمی پودر نارگیل اضافه کنید. 

اگر خمیر شیرینی نارگیلی سفت شد چه کنیم؟

نصف یا یک سفیده‌ی تخم‌مرغ اضافه کنید. 

چرا خمیر شیرینی نارگیلی به قالب می چسبد؟

برای داغ زدن شیرینی نارگیلی ، آن را روی حرارت ملایم حدود بیست تا سی دقیقه هم بزنید تا به آرامی شکر حل شده و مواد مغزپخت شوند. اگر خمیررا کم داغ بزنید ، در آخر به کاغذ روغنی می‌چسبند. همچنین ممکن است روی شیرینی خشک و طلایی شود اما درون آن خام بماند. برای جدا کردن نارگیلی‌ها، از یک دستمال مرطوب کمک بگیرید. 

طرز تهیه شیرینی نارگیلی با پیمانه لیوان فرانسوی چیست؟

اگر پیمانه‌ی استاندارد در اختیار ندارید، می‌توانید از لیوان فرانسوی دسته‌دار بهره ببرید. برای این کار، از یک و یک سوم لیوان شکر، حدود نصف لیوان روغن مایع ، حدود پنج عدد سفیده‌ی تخم‌مرغ ، یک لیوان فرانسوی سرخالی به علاوه‌ی یک لیوان فرانسوی یک بند انگشت خالی پودر نارگیل به همراه یک هشتم قاشق چایخوری وانیل و یک و نیم قاشق چایخوری آبلیمو بهره ببرید. برای تهیه‌ی آن هم، ابتدا پودر نارگیل و شکر را در غذاساز کمی ریز کنید. سپس نصف بیشتر سفیده و نیمی از روغن را اضافه و مخلوط کنید. به صورت مستقیم یا غیرمستقیم داغ روی حرارت بگذارید و وقتی شکر حل شد ، بقیه‌ی سفیده و روغن مایع را اضافه کرده و باز هم هم بزنید تا گرم و سبک شود. پس از خنک شدن در سینی بچینید و بپزید.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی داخل توستر چگونه است؟

پانزده دقیقه‌ای اول شیرینی را فقط با المنت پایین و فن بپزید. پنج دقیقه‌ی آخر بالا و پایین را با هم روشن کنید. 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x