25 مدل شیرینی مخصوص عید نوروز + دستور پخت


211

25 مدل شیرینی مخصوص عید نوروز + دستور پخت

با نزدیک شدن به ایام نوروز، جنب‌وجوش خانواده‌ها برای خرید و شلوغی‌های بازارها، علاوه بر کفش و لباس، یکی از دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی، خرید تنقلات مناسب برای پذیرایی تعطیلات نوروز است. یکی از تنقلات پرطرفدار پذیرایی ایرانی‌ها در کنار میوه و آجیل، انواع دسر و شیرینی است. برای داشتن یک پذیرایی ساده و درعین‌حال مجلسی استفاده از شیرینی خانگی گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود چراکه علاوه بر سلامت بیشتر و هزینه مناسب‌تر، تازه‌تر بوده و می‌تواند با سلیقه و دائقه شما هماهنگ‌تر باشد؛ بنابراین بهتر است به‌سراغ تهیه انواع شیرینی‎‌های سنتی و حتی مدرن ساده‌ای بروید که به‌راحتی می‌توانید آنها را در خانه تهیه کرده و برای پذیرایی از مهمانانتان مورد استفاده قرار دهید.   

برای پذیرایی نوروز می‌توانید از انواع مختلفی از شیرینی‌ها استفاده کنید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد اما استفاده از برخی شیرینی‌های سنتی در عید نوروز از قدیم مرسوم بوده، شیرینی‌هایی مثل انواع لوزها یا شیرینی نخودچی و…همچنین از سویی دیگر می‌توانید با استفاده از برخی شیرینی‌های ساده و جدید، به سفره پذیرایی‌تان رنگ و رونق خاصی ببخشید. بنابراین با توجه به سلیقه و نوع پذیرایی‌تان می‌توانید از بین شیرینی‌های متنوع نوروزی یکی را انتخاب کرده و آن را برای پذیرایی عید امسالتان تدارک ببینید.

انواع شیرینی مخصوص عید نوروز

همانطور که اشاره شد شیرینی‌های مناسب عید نوروز انواع بسیارزیادی دارند؛ در ذیل برای آشنایی بیشتر شما به معرفی 25 مدل شیرینی نسبتا ساده پرداخته‌ایم تا بتوانید با استفاده از آنها پذیرایی مناسب و خاصی برای پذیرایی عیدتان تدارک ببینید.

شیرینی نخودچی

مواد اولیه شیرینی نخودچی

مواد لازم
آرد نخودچی500 گرم
پودر قند250 گرم
روغن جامد250 گرم
پودر هل سبز1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی ازجمله شیرینی‌های ساده و اصیلی است که به‌راحتی با چند قلم مواد ساده و در دسترس قابل تهیه بوده و یک شیرینی محبوب و پرطرفدار برای پذیرایی عیدتان خواهد بود. برای تهیه این شیرینی کافی است پودر قند را الک کرده و سپس به‌همراه روغن جامد با همزن بزنید تا کاملا ترکیب شوند و بعد مواد را با دست ورز دهید. آرد نخودچی را الک کرده و به همراه پودر هل در دو مرحله به مواد اضافه کرده و به‌خوبی ورز دهید تا خمیر منسجمی به دست آید. روی خمیر را با پلاستیک پوشانده و به مدت 6 تا 24 ساعت در دمای محیط استراحت دهید؛ سپس خمیر را پهن کرده، قالب بزنید و در فر با دمای 170 درجه به مدت 15 تا 20 دقیقه حرارت دهید. پس از پخت اجازه دهید تا شیرینی‌ها سرد شوند، سپس در ظرف سرو بچینید و نوش جان کنید.

طرز تهیه کامل شیرینی نخودچی را از مقاله زیر بخوانید:

شیرینی نارگیلی

مواد اولیه شیرینی نارگیلی

مواد لازم
پودر نارگیل چربیک پیمانه (60 گرم)
شکریک پیمانه ( 170 گرم)
روغن مایعدوسوم پیمانه ( 100 گرم)
سفیده تخم مرغ دو تا سه عدد (60 تا 90 گرم)
آبلیمو ترشیک قاشق چایخوری
وانیلنوک قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

برای پخت این شیرینی خوشمزه ابتدا وانیل و شکر را با نیمی از روغن و سفیده تخم مرغ به‌خوبی با همزن برقی یا میکسر مخلوط کنید تا به غلظتی شبیه شله زرد برسد. قابلمه‌ای را تا نیمه آب کرده و وقتی جوشید مواد را در ظرفی فلزی ریخته، روی بخار آب قابلمه قرار داده و هم می‌زنیم. هم زدن مواد را تا زمانی که شکر کاملا حل شود ادامه می‌دهیم. پس از اینکه مواد انسجام پیدا کرد آبلیمو ترش و وانیل را اضافه کرده ظرف را کنار می‌گذاریم. وقتی خمیر آماده شد آن را در قیف ریخته، روی سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده،  شیرینی‌ها را با فاصله روی کاغذ روغنی می‌چینیم و در دمای 140 درجه سانتی‌گراد حدود 10 تا 15 دقیقه حرارت می‌دهیم تا شیرینی خوشمزه ما بپزد.

دستور پخت و طرز تهیه کامل شیرینی نارگیلی را از مقاله زیر مطالعه کنید:

شیرینی مربایی یا شیرینی مشهدی

مواد اولیه شیرینی مربایی مشهدی

مواد لازم
آرددو و یک سوم پیمانه
پودر قندنصف پیمانه
کره150 گرم
تخم مرغیک عدد
وانیلنصف قاشق چایخوری
مارمالاد یا مربا با طعم دلخواهبه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی مربایی مشهدی

برای تهیه شیرینی مربایی کره را به همراه پودر قند با همزن می‌زنیم تا کرم‌رنگ شود. سپس تخم مرغ و وانیل را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. آرد را دو تا سه بار الک کرده، آن را در چند مرحله به مواد اضافه و به خوبی ترکیب می‌کنیم تا خمیر لطیفی به دست بیاید. خمیر را به ضخامت سه میلی‌متر پهن کرده و قالب بزنید. با سر ماسوره یا قالبی کوچک وسط نیمی از خمیرهایی که قالب زدید را دربیاورید. خمیرها را به‌مدت 10 تا 15 دقیقه در فر از قبل گرم‌شده با حرارت 175 درجه سانتی‌گراد حرارت دهید و مراقب باشید تا شیرینی‌ها نسوزند. پس از پخت اجازه دهید تا شیرینی‌ها خنک شوند. سپس بین دولایه شیرینی را با مربا یا مارمالاد پر کرده و می‌توانید آن را با پودر پسته، پودر نارگیل یا کنجد تزیین کنید.

شیرینی بهشتی (کُرکی)

مواد اولیه شیرینی بهشتی کرکی

مواد لازم
آرد200 گرم
پودر شکر200 گرم
روغن صاف قنادی200 گرم
پودر هلیک قاشق مرباخوری
سیاه‌دانه یا کنجد برای تزیینبه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی بهشتی کرکی

ابتدا شکر را به همراه روغن با همزن به‌خوبی مخلوط کرده، پودر هل را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شوند. آرد الک شده را کم‌کم به مواد اضافه کرده و ترکیب کنید تا خمیر به دست بیاید. سینی فر را چرب کرده و با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر را داخل قیف ریخته و با فاصله روی کاغذروغنی قیف بزنید؛ سپس به دلخواه روی شیرینی‌ها کنجد یا سیاه‌دانه بپاشید.

شیرینی‌ها را به‌مدت 10 تا 15 دقیقه در فر از قبل گرم‌شده با حرارت 160 درجه سانتی‌گراد بپزید. شیرینی بهشتی شما آماده است. نوش جان.

شیرینی پفکی گردویی

مواد اولیه شیرینی پفکی گردویی

مواد لازم
پودر قند150 گرم
زرده تخم مرغسه عدد
گردوی خردشده40 گرم
وانیلیک چهارم قاشق چای‌خوری
بکینگ پودرنصف قاشق چای‌خوری
پودر پسته یا خلال پسته برای تزیینبه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی

برای تهیه این شیرینی خوشمزه، زرده تخم مرغ را با وانیل مخلوط کرده، پودر قند را در چند مرحله به مواد اضافه می‌کنیم و به‌خوبی هم‌ می‌زنیم تا مواد کرم رنگ و کشدار شوند. در مرحله بعد بکینگ پودر و سپس گردو را اضافه کرده و مواد را با لیسک ترکیب می‌کنیم. روی سینی فر را کاغذ روغنی گذاشته و مواد را به کمک دو قاشق و به اندازه دلخواه با فاصله روی سینی می‌ریزیم و به‌مدت 10 تا 15 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 150 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهیم. وقتی زیر شیرینی‌ها طلایی شد شیرینی شما آماده است.

دستور پخت و طرز تهیه کامل شیرینی پفکی گردویی را از مقاله زیر مطالعه کنید:

شیرینی بادامی (کوکیز بادومی)

مواد اولیه شیرینی بادامی

مواد لازم
آرد سفید250 گرم
پودر بادام50 گرم
کره150 گرم
پودرقند80 گرم
تخم مرغیک عدد
وانیلیک چهارم قاشق چای‌خوری
نمکیک پنس

طرز تهیه شیرینی بادامی

برای پخت این شیرینی خوش‌خوراک ابتدا باید کره را به‌همراه پودرقند را حدود 3 دقیقه با همزن بزنید تا مواد یکدست شوند؛ سپس تخم مرغ و وانیل را اضافه کرده و مخلوط کنید. آرد را دوبار الک کنید، سپس پودر بادام و نمک را به آرد اضافه کرده، ترکیب آرد را در چند مرحله روی مواد بریزید و با نوک انگشتانتان ورز دهید. وقتی خمیر منسجم شد به‌مدت نیم ساعت در یخچال به آن استراحت دهید، سپس خمیر را پهن کرده و قالب بزنید. اگر دوست دارید می‌توانید روی هر شیرینی را با یک بادام تزیین کنید. شیرینی‌ها را در سینی فر روی کاغذ روغنی چیده و در فر از قبل گرم شده در دمای 170 درجه به‌مدت 15 تا 20 دقیقه حرارت دهید تا شیرینی‌ها طلایی رنگ شود. پس از پخت اجازه دهید تا شیرینی‌ها کمی خنک شوند، سپس می‌توانید روی آنها را با شربت‌بار رومال کنید تا ظاهر براق‌تر و طعم شیرین‌تری داشته باشند.

برای تهیه شربت‌بار شیرینی بادامی باید یک پیمانه شکر را با نصف پیمانه آب مخلوط کرده، روی حرارت بالا قرار دهید تا شکر حل شود. پس از جوشیدن شربت، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا کمی غلیظ شود. در آخر یک قاشق چای‌خوری آبلیمو یا نوک قاشق چای‌خوری جوهرلیمو اضافه کنید تا شربتتان شکرک نزند.

شیرینی کشمشی

مواد اولیه شیرینی کشمشی

مواد لازم
آرد دو لیوان (290گرم)
پودر قندیک و نیم لیوان (250 گرم)
کشمشنصف لیوان (100گرم)
کره150 گرم
تخم مرغ دوعدد
بکینگ پودریک قاشق چای‌خوری
وانیلنوک قاشق مرباخوری

طرز تهیه شیرینی کشمشی

ابتدا کره به دمای محیط رسیده و نرم شده را به‌همراه پودرقند با همزن می‌زنیم تا کرمی و کشدار شود. تخم‌مرغ‌ها را در چند مرحله و در حین هم زدن اضافه و ترکیب می‌کنیم. سپس وانیل و بعد از آن کشمش‌های شسته و خشک شده را اضافه می‌کنیم. آرد را به‌همراه بکینگ پودر دو یا سه بار الک کرده و کم‌کم به مواد اضافه می‌کنیم. مواد را به‌خوبی مخلوط می‌نیم تا خمیر یکدستی به دست بیاید. گلوله‌ای به اندازه گردو از مواد برداشته و روی سینی فر که کف آن را با کاغذ روغنی پوشانده‌ایم با فاصله قرار می‌دهیم.  سینی را در فر از قبل گرم شده قرارداده و با 160 درجه حرارت حدود 10 دقیقه زمان می‌دهیم تا بپزد. برای خشک و تردتر شدن شیرینی می‌توانید به‌جای 10 دقیقه حدود 20 تا 25 دقیقه به شیرینی زمان دهید تا پخته و آماده مصرف شود.

شیرینی پادرازی

مواد اولیه شیرینی پادرازی

مواد لازم
روغن جامد220 گرم
آرد سفید175 گرم
آرد نخودچی125 گرم
آرد برنج100 گرم
پودر قند150 گرم
تخم مرغدو عدد
پودر هلیک قاشق چا‌خوری
مواد لازم برای رومال شیرینی
زرده تخم مرغیک عدد
روغن مایعنصف قاشق چای‌خوری
پودرقندنصف قاشق چای‌خوری
کنجد یا سیاه دانهبه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی پادرازی

ابتدا پودر قند را الک کرده و به‌همراه روغن جامد حدود سه دقیقه با همزن می‌زنیم تا کرمی و کشدار شود، سپس پودر هل و تخم مرغ ها را اضافه کرده، با دورتند همزن می‌زنیم تا مواد یکدست شوند. آرد سفید، آرد برنج و آرد نخودچی را الک کرده، به مواد اضافه و مخلوط می‌کنیم تا خمیری یکدست به دست بیاید. خمیر را داخل کیسه فریزر پهن کرده و 6 تا 12 ساعت در یخچال استراحت دهید. وقتی خمیر به اندازه کافی استراحت کرده و سفت شد، آن را به ضخامت 5 میلی‌متر پهن کرده و قالب می‌زنیم. کف سینی فرا را کاغذ روغنی گذاشته و شیرینی‌ها را با فاصله روی آن می‌چینیم. مواد رومال شامل زرده تخم مرغ، پودرقند و روغن مایع را درظرفی ترکیب کرده و با قلمو روی شیرینی‌ها رومال زده و به دلخواه کنجد یا سیاه‌دانه می‌پاشیم. سینی را در فر از قبل گرم شده با حرارت 170 درجه سانتی‌گراد به‌مدت 12 تا 15 دقیقه قرار دهید تا شیرینی‌ها کاملا بپزند. شیرینی را پس از سرد شدن در ظرف سرو چیده و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

دستور پخت و طرز تهیه کامل شیرینی پادرازی را از مقاله زیر مطالعه کنید:

شیرینی نسکافه‌ای

مواد اولیه شیرینی نسکافه ای

مواد لازم
آرد125 گرم (یک لیوان)
روغن جامد125 گرم
نشاسته ذرت25 گرم (یک چهارم لیوان)
پودرقند40 گرم (یک سوم لیوان)
وانیلنوک قاشق چای‌خوری
پودر نسکافه فورییک تا دوبسته

طرز تهیه شیرینی نسکافه ای

ابتدا روغن جامد را به‌همراه پودرقند با همزن بزنید تا کرم‌رنگ و کشدار شود. وانیل و کره را اضافه کرده و هم بزنید. پودر نسکافه را در کمی آب جوش کاملا حل کرده، روی مواد ریخته و ترکیب ‌کنید. آرد سفید و آرد ذرت را دو تا سه بار الک کرده، سپس در چند مرحله روی مواد ریخته و به‌خوبی مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست بیاید. فر را از حدود 10 دقیقه قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سینی فر را چرب کرده و با کاغذ روغنی بپوشانید، سپس با استفاده از قیف یا قاشق مقداری از مواد را با فاصله روی سینی چیده و در فر قرار دهید. این شیرینی برای پخت به حدود 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز دارد. پس از سرد شدن شیرینی می‌توانید روی آن را با شربت‌بار یا شکلات پوشانده و با کنجد، پودر پسته، مغز فندق و … تزیین کنید.

شیرینی برشتوک

مواد اولیه شیرینی برشتوک

مواد لازم
آرد سفید250 گرم
پودر قند100 گرم
کره150 گرم
پودر دارچینیک سوم قاشق مرباخوری
پودر زنجبیلیک سوم قاشق چای‌خوری
پودر کاکائودو قاشق غذاخوری
پودر نارگیلچهار قاشق غذاخوری
خلال بادام و پسته برای تزیینبه دلخواه

طرز تهیه شیرینی برشتوک

برای تهیه این شیرینی خوشمزه و ساده ابتدا باید آرد را الک کرده، روی حرارت تفت بدهید تا خامی آن گرفته شده و کمی تیره شود. سپس آرد بوداده را دوباره الک کنید تا گلوله‌ای در آن باقی نماند. کره را روی حرارت گذاشته، آرد را به آن اضافه و کاملا مخلوط کنید. وقتی آرد و کره یکدست شدند حرارت را خاموش کرده، پودرقند الک‌ شده را به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. (اگر خمیرتان منسجم نشد می‌توانید یک قاشق روغن به آن اضافه کنید.) خمیر را به سه قسمت تقسیم کرده، به یک قسمت پودر کاکائو، به یک قسمت پودر زنجبیل و به قسمت دیگر پودر نارگیل و دارچین را اضافه کرده، خوب ترکیب کنید و ورز بدهید. سپس خمیر را قالب زده، به‌مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. پس از یک شاعت برشتوک شما آماده است. نوش جان.

شیرینی ونیزی

مواد اولیه شیرینی ونیزی

مواد لازم
آرد260 گرم
پودقند80 گرم
کره160 گرم
تخم مرغیک عدد
وانیلیک چهارم قاشق چا‌ی‌خوری
بکینگ پودریک چهارم قاشق چای‌خوری
نمکیک پنس
شکلات تلخ تخته ایبه میزان لازم
پودر پستهبه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی ونیزی

برای درست کردن این شیرینی خوش‌طعم ابتدا کره را به‌همراه پودر قند حدود سه دقیقه با همزن می‌زنیم تا کرمی و کشدارشود. تخم مرغ و وانیل را اضافه کرده و مواد را مجددا مخلوط می‌کنیم. آرد و بکینگ پودر را الک کرده، در چند مرحله به مواد اضافه می‌کنیم تا خمیرمان به دست بیاید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده، خمیر را در قیف قرار داده و مثل بامیه روی کاغذ روغنی با فاصله از هم قیف بزنید. سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 170 درجه به‌مدت حدود 15 دقیقه حرارت می‌دهیم. پس از پخت اجازه دهید تا شیرینی‌ها خنک شوند، سپس می‌توانید آنها را در شکلات آب‌شده زده و با پودر پسته تزیین کنید.

شیرینی قیطونی

مواد اولیه شیرینی قیطونی

مواد لازم
آرد220 گرم
آرد برنج110 گرم
آرد نخودچی70 گرم
پودرقند300 گرم
روغن جامد300 گرم
گلابنصف پیمانه
پودر زنجبیلیک قاشق چای‌خوری
پودر هلیک چهارم قاشق چای‌خوری
کنجد، پودرنارگیل، پودر پستهبه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی قیطونی

شیرینی قیطونی یکی از شیرینی‌های خوش عطر و طعم نوروزی است که به سادگی و با مواد در دسترس در خانه قابل تهیه است. برای پخت این شیرینی ابتدا باید پودرقند را به‌همراه روغن جامد با همزن بزنید تا کرم‌رنگ و کشدار شود. آردسفید، آرد برنج و آرد نخودچی را دو تا سه بار با هم الک کرده، سپس در چند مرحله به مواد اضافه و به‎‌خوبی مخلوط کنید. پس از اضافه کردن پودرهل و پودر زنجبیل، مواد را کمی با نوک انگشتانتان ورز دهید. (مراقب باشید که خمیر را زیاد ورز ندهید چون به روغن می‌افتد و شیرینی‌تان خشک خواهدشد.) روی خمیر را با پارچه‌ای پوشانده و به‌مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت دهید. پس از یک ساعت، از خمیر گلوله‌هایی به اندازه گردو جدا کرده، ابتدا آنها را در گلاب بزنید و سپس در پودر پسته، کنجد،پودر نارگیل و… بغلطانید. شیرینی‌ها را با فاصله در سینی فر چیده و در فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم شده قرارداده و به‌مدت 30 دقیقه زمان دهید تا آماده شود.

شیرینی میکادو

مواد اولیه شیرینی میکادو

مواد لازم
آرد سفیددو لیوان
آرد نخودچییک لیوان
پودر قندسه چهارم لیوان
کره150 گرم
روغن مایعسه چهارم لیوان
پودر کاکائودو قاشق غذاخوری
پودر دارچینیک قاشق چای‌خوری
نان میکادوبه تعداد کافی

طرز تهیه شیرینی میکادو

برای تهیه این شیرینی لذیذ و پرطرفدار ابتدا باید به سراغ آرد برویم. آرد سفید را به‌همراه آرد نخودچی الک کرده و به‌مدت 10 دقیقه تفت می‌دهیم تا خامی آردها گرفته شود. سپس کره و روغن را روی آردها ریخته، با حرارت کم به‌خوبی مخلوط می‌کنیم. وقتی مواد یکدست شد نوبت اضافه کردن پودر دارچین و پودر کاکائواست. سپس پودر قند را اضافه کرده، کاملا مخلوط می‌کنیم تا مواد یکدست شده و به بافت مناسبی برسد که نه شل باشد و نه سفت. شعله را خاموش کرده، وقتی مواد کمی از حرارت افتاد ولی هنوز گرم بود، یک لایه یکدست از آن را روی نان میکادو ریخته، نان دیگر را روی آن قرار داده و به خوبی فشار می‌دهیم تا دو لایه به هم بچسبند و همینطور ادامه می‌دهیم تا شیرینی‌مان حداقل به 5 لایه برسد. سپس جسمی سنگین روی شیرینی قرار می‌دهیم تا لایه‌ها به‌خوبی به هم بچسبند. شیرینی‌ها را حدود یک ساعت در یخچال استراحت داده و سپس برش بزنید و سرو کنید.

شیرینی اسکار گردویی

مواد اولیه شیرینی اسکار گردویی

مواد لازم
آرد125 گرم
تخم مرغیک عدد
کره70 گرم
پودرقند50 گرم
وانیلنصف قاشق چای‌خوری
هلیک قاشق چای‌خوری
گردوی خردشدهبه مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی

ابتدا باید پودرقند را به‌همراه کره به دمای محیط رسیده با همزن بزنید تا کرمی و کشدار شود. زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. زرده تخم مرغ را به‌همراه هل و وانیل به مواد اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط نمایید. آرد الک شده را در چند مرحله اضافه و کاملا ترکیب کنید تا خمیر لطیفی ایجاد شود. خمیر را با نوک انگشتانتان کمی ورز داده و به شکل توپ‌های کوچک دربیاورید. (می‌توانید خمیر را به‌مدت یک تا دوساعت در یخچال استراحت دهید.) سفیده تخم مرغ را با چنگال کمی بزنید تا از لختگی بیروون بیاید. سپس توپ‌های خمیری را ابتدا در سفیده تخم مرغ زده و سپس در گردوی خردشده بغلطانید. کف سینی فر را چرب کرده و کاغذ روغنی بگذارید. شیرینی‌ها را با فاصله روی سینی چیده و در فری که از قبل با دمای 170 درجه گرم شده قرارداده، 18 تا 25 دقیقه زمان دهید تا بپزد.

کلوچه کنجدی

مواد اولیه شیرینی کلوچه کنجدی

مواد لازم
آرد سفیدسه پیمانه
پودر شکریک پیمانه
روغن مایعسه چهارم پیمانه
تخم مرغ درشتدو عدد
ماست شیرینسه قاسق غذاخوری
بکینگ پودریک قاشق غذاخوری سرصاف
وانیلیک چهارم قاشق چای‌خوری
پودر هلنصف قاشق غذاخوری
نمکنوک قاشق چای‌خوری
کنجدبه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی کلوچه کنجدی

برای تهیه کلوچه کنجدی ابتدا پودر شکر را الک کرده، سپس به‌همراه تخم مرغ و وانیل حدود 5 دقیقه با همزن بزنید تا کرمی و کشدار شود. روغن مایع را اضافه کرده و مخلوط کنید. بکینگ پودر را با ماست ترکیب کرده و وقتی رویش شروع به حباب زدن کرد، ماست را روی مواد بریزید و مخلوط کنید. پودرهل را اضافه کرده، سپس آرد الک شده و نمک را در چند مرحله ریخته و با سایر مواد ترکیب کنید تا خمیر لطیفی به دست بیاید. روی ظرف را با سلفون پوشانده و دو تا سه ساعت در یخچال به خمیر استراحت دهید. سپس دستتان را چرب کرده و به اندازه یک گردوی بزرگ از خمیر بردارید. خمیر را به‌شکل دایره درآورده، در کنجد بغلطانید و با فاصله روی سینی فری که از قبل با دمای 170 درجه سانتی‌گراد گرم شده به مدت حدود 20 دقیقه حرارت دهید. پس از پختن شیرینی‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شود، سپس آنها را در ظرف درسته نگهداری کنید تا خشک نشود.

لوز بادام

مواد اولیه شیرینی لوز بادام

مواد لازم
بادام250 گرم
آبنصف پیمانه
شکریک پیمانه
پودر قند2 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کردهیک قاشق غذاخوری
گلابدو قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی لوز بادام

برای تهیه این شیرینی جذاب ابتدا باید بادام‌ها را در کاسه‌ای آب به‌مدت دوساعت بخیسانید؛ سپس پوست آنها را گرفته، روی دستمالی بچینید تا خشک شوند. بادام ‌ها را پس از خشک شدن در آسیاب ریخته و پودر کنید. سپس پودر قند را به آن اضافه و مخلوط کنید. شکر و آب را در ظرفی ریخته، روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد و به غلظت عسل رقیق برسد. سپس زعفران و گلاب اضافه کرده، پس از مخلوط کردن از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا شربت کمی خنک شود. شربت سرد را حدود 10 دقیقه با همزن بزنید، سپس مخلوط پودر بادام را به آن اضافه کرده، مخلوط کنید تا خمیر نرمی‌ به دست بیاید. کف قالبتان را با سلفون پوشانده، خمیر را کاملا روی آن پهن کنید. روی خمیر بادام یا مغزیجات دلخواه ریخته با پشت قاشق کمی فشار دهید تا به خمیر بچسبند. شیرینی را به‌مدت 12 ساعت در یخچال استراحت داده و بعد با چاقوی تیز به شکل لوزی برش داده و در ظرف سرو بچینید.

قطاب یزدی

مواد اولیه شیرینی یزدی

مواد لازم
آرددو و نیم پیمانه
مخلوط روغن جامد و کرهیک سوم پیمانه
ماستنصف پیمانه
زرده تخم مرغدو عدد
شکریک قاشق غذاخوری
پودر دارچینیک چهارم قاشق چای‌خوری
بکینگ پودرنصف قاشق چای‌خوری
مواد لازم برای داخل قطاب
پودر گردونصف پیمانه
پودرقندنصف پیمانه
پودر دارچینیک قاشق چا‌خوری
پودرهلیک قاشق چای‌خوری
گلاببه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی یزدی

برای تهیه خمیر قطاب ابتدا زرده‌های تخم مرغ را با همزن می‌زنیم. وقتی زرده از لختگی درآمد، ماست را اضافه کرده و به‌خوبی ترکیب می‌کنیم. شکر، دارچین و بکینگ پودر را مخلوط کرده، روغن را اضافه و کاملا ترکیب می‌کنیم. آرد الک شده را در چند مرحله به خمیر اضافه می‌کنیم تا خمیر لطیفی ایجاد شود. روی ظرف را سلفون کشیده و به‌مدت یک ساعت در محیط به خمیر استراحت می‌دهیم. در این مدت مواد میانی قطاب را آماده می‌کنیم، به این شکل که پودرگردو، پودرقند، دارچین و پودرهل را مخلوط کرده، کم‌کم مقداری گلاب اضافه می‌کنیم تا مواد حالت خمیری پیدا کنند. خمیر قطاب را پس از استراحت به ضخامت 5 میلی‌متر باز کرده و شیرینی‌ها را با قطر 5 سانتی‌متر برش می‌زنیم. به اندازه یک فندق از مواد میانی داخل خمیر گذاشته و خمیر را به‌گونه‌ای جمع می‌کنیم تا باز نشده و مواد میانی بیرون نریزد. سپس شیرینی‌ها را در روغن داغ و به‌صورت شناور، با حرارت ملایم سرخ می‌کنیم. قطاب‌ها را پس از سرد شدن در پودر قند می‌غلطانیم و با پودرپسته تزیین می‌کنیم.

شیرینی پنجره‌ای

مواد اولیه شیرینی پنجره ای

مواد لازم
آردیک پیمانه
شیریک پیمانه
نشاستهنصف پیمانه
تخم مرغسه عدد
پودرقندنصف پیمانه
وانیلنصف قاشق چای‌خوری
گلابدو قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی پنجره ای

برای تهیه این شیرینی ترد و خوشمزه ابتدا نشاسته، شیر و شکر را به‌خوبی با هم مخلوط کرده و بعد تخم مرغ‌ها را یکی‌ یکی به مواد اضافه و ترکیب کنید. آرد را دو تا سه بار الک کرده، سپس به‌همراه وانیل در چند مرحله به مواد اضافه و مخلوط کنید. در این مرحله مواد را از صافی رد کنید تا گلوله‌ای در آن باقی نماند. درون تابه به اندازه‌ای روغن بریزید که شیرینی‌ها در روغن شناور باشند. تابه را روی حرارت قرار داده، وقتی روغن داغ شد، ابتدا قالب مخصوص شیرینی پنجره‌ای را درون روغن داغ زده، سپس در مواد فرو کرده و دوباره در روغن می‌گذاریم و کمی تکان می‌دهیم تا شیرینی از قالب جدا شود. به همین ترتیب ادامه می‌دهیم تا همه مواد تمام شود. در حین درست کردن شیرینی، هرچند دقیقه یک‌بار مواد را هم بزنید تا ته‌نشین نشود. شیرینی‌ها را پس از سرد شدن در پودرقند غلطانده و در ظرف سرو بچینید.

شیرینی توت

مواد اولیه شیرینی توت

مواد لازم
بادامیک پیمانه سرپر
پودرقندیک پیمانه سرخالی
شکر4 قاشق غذاخوری
گلاببه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی توت

یکی دیگر از شیرینی‌های مناسب نوروز شیرینی توت است که برای تهیه آن کافی است بادام‌ها را در ظرفی آب داغ حدود دو ساعت خیسانده و سپس پوستشان را جدا کنید و اجازه دهید تا بادام‌ها خشک شوند. بادام‌های خشک شده را به‌همراه پودرقند در آسیاب ریخته و پودر کنید. گلاب را کم‌کم به مواد اضافه کنید تا خمیر سفتی به دست بیاید. خمیر را با افزودن رنگ خوراکی به رنگ یا رنگ‌های دلخواه درآورده، می‌توانید آن را در اندازه کوچک و به شکل میوه‌ها فرم دهید. مثلا به شکل سیب خیلی ریز یا توت فرنگی و… شیرینی‌های فرم داده را در شکر غلطانده و در ظرف سرو بچینید. این شیرینی را می‌توانید تا دوهفته در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

شیرینی پسته ای

مواد اولیه شیرینی پسته ای

مواد لازم
پودر پسته100 گرم
آرد سفیدحدود 100 گرم
پودرقند60 گرم
روغن مایع60 گرم
پودر هلیک قاشق مرباخوری سرپر

طرز تهیه شیرینی پسته ای

برای تهیه این شیرینی ساده و خوشمزه ابتدا باید پودر پسته، پودر قند و پودر هل را به‌خوبی ترکیب کرده، روغن مایع را اضافه و مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست بیاید. (خمیر را بیش از حد ورز ندهید تا خشک نشود.) خمیر را بین دو کاغذ روغنی پهن کرده و قالب بزنید. سینی فررا با کاغذ روغنی پوشانده، شیرینی‌ها را روی آن بچینید و در فری که از قبل با حرارت 170 درجه سانتی‌گراد گرم شده است به‌مدت 10 تا 15 دقیقه حرارت دهید تا زیر شیرینی کمی طلایی شود. شیرینی‌ها را پس از خنک شدن در ظرف سرو بچینید و با آن از عزیزانتان پذیرایی کنید.

سوهان کنجدی (کرانچی توری)

مواد اولیه شیرینی سوهان کنجدی

مواد لازم
شکر100 گرم
کنجد خام110 گرم
گلوکز100 گرم
کره20 گرم
آب20 گرم

طرز تهیه شیرینی سوهان کنجدی

اگر می‌خواهید این سوهان جذاب و ساده را به سفره پذیرایی عیدتان اضافه کنید کافی است گلوکز را به‌همراه شکر و آب در ظرفی ریخته و بدون هم زدن روی حرارت ملایم قرار دهید. برای مخلوط شدن مواد تنها هرازگاهی ظرف را تکانی بدهید. وقتی مواد یکدست شد و شروع به جوشیدن کرد دمای مواد را اندازه بگیرید. هرزمان که دمای مواد به 112 درجه سانتی‌گراد رسید، شعله را خاموش کرده، کره و کنجد را باهم روی مواد بریزید و کاملا مخلوط کنید. مواد را با ضخامت 2 تا 3 میلی‌متر در قالب سیلیکونی موردنظرتان ریخته و در فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم شده قرار داده، 15 تا 17 دقیقه زمان دهید تا آماده شوند. سوهان‌ها را پس از خنک شدن از قالب درآورده و در ظرف سرو بچینید.

لوز پسته

مواد اولیه شیرینی لوز پسته

مواد لازم
شکر150 گرم
پسته150 گرم
آب150 گرم
پودر هلبه میزان لازم
گلاببه میزان لازم

طرز تهیه شیرینی لوز پسته

لوز پسته از شیرینی‌های سنتی ما ایرانیان است که از پذیرایی‌های محبوب نوروز نیز به شمار می‌آید و برای تهیه آن باید ابتدا شکر و آب را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید؛ سپس گلاب و پودر هل را اضافه کرده، اجازه می‌دهیم تا شربت قوام یابد. وقتی شربت به غلظت مناسب رسید آن را کنار می‌گذاریم تا خنک شود. پسته را آسیاب کرده و شربت خنک را به آن اضافه کنید. خمیر به دست آمده را با نوک انگشتانتان ورز دهید. کف قالب را سلفون گذاشته، کمی پودر پسته بپاشید. خمیررا روی سلفون پهن کرده با پشت قاشق منسجم کنید. شیرینی را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید، سپس آن را با یک چاقوی تیز برش داده و سرو کنید.

گز آردی

مواد اولیه شیرینی گز آردی

مواد لازم
آردیک پیمانه
شکرنصف پیمانه
گلوکزنصف پیمانه
سفیده تخم مرغیک عدد
گلابیک چهارم پیمانه
آبیک چهارم پیمانه
مغز پستهبه میزان دلخواه

طرز تهیه شیرینی گز آردی

برای تهیه این شیرینی سنتی محبوب اصفهان باید شکر، گلاب . آب را در ظرفی روی حرارت ملایم قرار داده، وقتی شکر کاملا حل شد، گلوکز را اضافه و حدود 10 دقیقه زمان می‌دهیم تا به غلظت برسد. سپس شعله را خاموش کرده، شربت را روی بخار کتری قرار می‌دهیم تا گرم بماند. سفیده تخم مرغ را چند دقیقه با همزن می‌زنیم تا فرم بگیرد؛ دو قاشق از شربت را درون سفیده ریخته و اجازه می‌دهیم تا سفیده و شربت هم‌دما شوند، سپس باقی سفیده را به شربت اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط می‌کنیم. مایه‌ی به دست آمده را با یک قاشق چوبی حدود 30 تا 40 دقیقه آنقدر می‌زنیم تا کمی سفت شود، در این مرحله پسته را اضافه کردیه و کاملا مخلوط می‌کنیم. داخل قالب را با پلاستیک فریزر پوشانده و کمی آرد می‌پاشیم؛ سپس مایه‌ی گز را روی آرد ریخته به‌مدت دو ساعت در یخچال قرار می‌دهیم. پس از دو ساعت گزها را برش زده و سرو کنید.

شیرینی شکری

مواد اولیه شیرینی شکری

مواد لازم
آرد4 پیمانه
کره یا مارگارین250 گرم
تخم مرغدو عدد
پودر قندیک پیمانه
بکینگ پودریک قاشق چای‌خوری
وانیلنوک قاشق چای‌خوری
شکر دانه درشت (برای تزیین)به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی شکری

برای تهیه این شیرینی ساده ابتدا موادتان را از نیم ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. کره و پودر قند را با همزن حدود 5 دقیقه بزنید تا کرم‌رنگ و کشدار شود. یکی از تخم مرغ‌ها را اضافه کرده و کمی هم بزنید، سپس تخم مرغ بعدی را اضافه کرده و مخلوط کنید. آرد را به‌همراه وانیل و بکینگ پودر دو تا سه مرتبه الک کرده و در چند مرحله به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست بیاید. خمیر را به قطر 5 میلی‌متر پهن کرده و قالب بزنید. روی شیرینی‌ها کمی شکر دانه درشت پاشیده و آنها را روی سینی فر که کف آن را با کاغذ روغنی پوشانده‌اید چیده و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی‌گراد به‌مدت 20 تا 25 دقیقه حرارت دهید تا بپزد. پس از سرد شدن شیرینی‌ها را در ظرف سرو چیده و در کنار چای یا قهوه میل کنید.

موچی ژاپنی

مواد اولیه شیرینی موچی ژاپنی

مواد لازم برای خمیر موچی
آرد برنج200 گرم
نشاسته ذرتنصف پیمانه
شکر500 گرم
آب180 میلی‌لیتر
مواد لازم برای مایه‌ی داخل موچی
پنیر ماسکارپونه200 گرم
خامه صبحانه3 قاشق غذاخوری
شکر5 قاشق غذاخوری
شکلات تخته‌ای خرد شده (به دلخواه)به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی موچی ژاپنی

برای تهیه این شیرینی جذاب و سنتی ژاپنی، ابتدا آرد برنج را با شکر مخلوط کرده، آب را کم‌کم اضافه کنید و مدام هم بزنید تا مواد گلوله گلوله نشود و خمیر یکدستی به دست بیاید. خمیر را روی کاغذ روغنی پهن کرده و روی آن نشاسته ذرت را الک کنید و دوباره خمیر را با وردنه نازک‌تر کنید. خمیر را با همان کاغذ روغنی روی سینی فر گذاشته و سینی را به‌مدت 15 تا 30 دقیقه در یخچال قرار دهید؛ سپس خمیر را بیرون آورده و با قالب گرد برش بزنید. نشاسته اضافی روی شیرینی‌ها را پاک کرده، شیرینی‌ها را با سلفون بپوشانید و مجددا 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید. اگر می‌خواهید خمیر را به روش بخاپز بپزید ابتدا در قابلمه بزرگی کمی آب ریخته و درون آن یک صافی قرار دهید. خمیر موچی را درون ظرف پیرکسی گذاشته و روی صافی داخل قابلمه بگذارید؛ سپس در قابلمه را به‌همراه دم‌کنی روی آن گذاشته و با حرارت ملایم حدود 15 دقیقه زمان دهید تا بپزد. پس از 15 دقیقه خمیر باید حالت ژلاتینی پیدا کرده باشد. اگر به این حالت رسیده بود خمیر را کنار بگذارید تا سرد شود.

طرز تهیه مایه داخل موچی

پنیر را با خامه صبحانه مخلوط کنید، سپس شکر را اضافه کرده، هم بزنید تا یکدست شود. روی مواد را با سلفون پوشانده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. (می‌توانید کمی شکلات خردشده هم به مواد اضافه کنید.) سپس مقداری از مواد را درون خمیری که از قبل آماده کرده‌اید ریخته و خمیر را به شکل توپ جمع کنید. موچی را به مدت 2 ساعت در یخچال قرار داده و سپس نوش جان کنید.

بهترین شیرینی برای عید نوروز کدام است؟

شیرینی نخودی، شیرینی نارگیلی، شیرین مربایی، شیرینی پسته‌ای، شیرینی میکادو و… همگی شیرینی‌های مناسبی برای پذیرایی عید هستند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منیژه
منیژه
1 ماه قبل

عالی

محمدیان
محمدیان
1 ماه قبل

سلام عیدتان مبارک دستور پخت ندارین بدون فر بشه درست کرد

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x