اهمیت محتوا (۱): نگارش و تولید محتوا


4,803

بازار باسلام - basalam - وبلاگ باسلام - اهمیت محتوا

محتوا (متن، تصویر و فیلم)، سهم مهمی در بازدید اصلی دارد. یک‌سوم بازدیدکنندگان از طریق محتوا به صفحات اینترنتی مراجعه می‌کنند. معمولاً این درصد، با میزان مراجعه مستقیم برابر است. از این روست که بازاریابی محتوایی، همیشه جایگاه و اهمیت خود را دارد.

لازم نیست مباحث دانشگاهی در حوزه بازاریابی را مطرح کنیم. خود شما در مقام مشتری، وقتی به بازار اینترنتی، فروشگاه اینترنتی یا غرفه و سایت مجازی مراجعه می‌کنید، دوست دارید که فروشنده (تولیدکننده یا واسطه فروش) درباره آن محصول و کالا، توضیحی ارائه کند؛ مانند: ویژگی‌های کالا، شیوه تولید، مواد اولیه، روش استفاده، مزیت این کالا نسبت به کالاهای مشابه.

دوراهی انتخاب توسط خریدار

جالب است که گاهی مشتری، هنگام خرید محصول، وقتی در برابر دو کالای مشابه قرار می‌گیرد، کالایی را می‌خرد که گران‌تر از کالای دیگر است اما توضیح خوب و قانع‌کننده‌تری دارد. تصور کنید وقتی یکی از کالاها اصلاً توضیحی نداشته باشد، چه خواهد شد.

از سوی دیگر، کسانی که کالا یا محصولی را عرضه می‌کنند، باید به مشتری احترام بگذارند و صادقانه درباره آنچه عرضه می‌کنند بگویند و بنویسند. این در واقع، اولین گام است و ربطی به تبلیغ کالا ندارد. تبلیغ و بازاریابی حوزه دیگری است که بعد از نگارش‌های اولیه صورت می‌گیرد و بعدها باید به آن بپردازیم.

امکانات محتوایی در غرفه باسلامی

با مقدمه بالا معلوم شد که شما در جایگاه غرفه‌دار در بازار اجتماعی باسلام می‌بایست درباره محصولات به مشتری توضیح دهید. برخی از غرفه‌داران، تنها به نام و وزن کالا که اجباری است اکتفا کرده‌اند.

باسلام برای بازاریابیِ محتوایی امکانات خوبی را در نظر گرفته است؛ در این جا به مورد کوتاه و مفید و لازم اشاره می‌کنم:

  • نام محصول: انتخاب نام محصول اولین و پیش‌پاافتاده‌ترین قدم است. اما نباید آن را دست کم بگیرید. گاهی محصول نام‌های متفاوتی دارد. شما باید یکی از بهترین و کامل‌ترین نام‌ها را انتخاب کنید. درضمن باید در محتواهای بعدی حتماً به نام‌های دیگر آن اشاره کنید.
  • خلاصه معرفی: در این قسمت لازم است کالا را به خوبی معرفی کنید. درباره محصول، ویژگی و عملکرد، مزایا، روش استفاده و … بنویسید. البته اگر توضیحات زیاد می‌شود، بخشی از آن را در قسمت معرفی کامل محصول بگذارید، ولی خلاصه معرفی هرگز نباید خالی نباشد.

نکته مهم: در پلتفرم باسلام قسمت خلاصه معرفی اصطلاحاً «متای توصیفی» نامیده شده است؛ یعنی در نتایج جستجوی گوگل، ۱۵۵ کاراکتر از این قسمت، زیر عنوان کالای شما برای معرفی محصول می‌آید.

خودتان کلاهتان را قاضی کنید؛ دوست دارید در نتایج جستجو، زیر عنوان محصول شما فقط قیمت باشد اما محصول مشابه دیگر، توضیحاتی وسوسه‌انگیز داشته باشد. به نظرتان، کاربر اینترنتی (مشتری بالقوه) اول روی کدام عنوان و نتیجه، کلیک می‌کند؟

در فرصت دیگر باید به اهمیت قسمت‌های «معرفی کامل محصول» و «برچسب (تگ / کلیدواژه)» بپردازیم اما تا اینجا به اهمیت محتوا پی برده‌اید.

تولید محتوا را شروع کنید

دوستان غرفه‌دار، غرفه خودشان را از جهت داشتن محتوا و بررسی کنند و بدون نگرانی از مباحث دیگر، شروع به نوشتن کنند. خودتان را جای مشتری بگذارید نه تولیدکننده یا فروشنده‌ای که همه چیز را درباره محصول می‌داند.

گاهی مشتری، هنگام خرید محصول، وقتی در برابر دو کالای مشابه قرار می‌گیرد، کالایی را می‌خرد که گران‌تر از کالای دیگر است اما توضیح خوب و قانع‌کننده‌تری دارد.

لازم است در نوشتن نکاتی را رعایت کنید. اینجا به دو نکته مهم اشاره می‌کنم:

  1. دقت کنید غلط املایی و تایپی نداشته باشید. اگر به درست‌نویسی کلمه‌ای شک دارید، آن را بررسی کنید. پس از نوشتن هم، مطلب را دوباره بخوانید تا اگر اشتباه تایپی وجود دارد، آن را اصلاح کنید.
  2. هرگز از کپی و پیس استفاده نکنید. مطالب اینترنتی را بخوانید اما آن را به قلم خودتان بازنویسی کنید.

اصلاً نگران زیبایی قلم‌تان نباشید. استفاده محض از مطالب اینترنتی، جدا از مسائل اخلاقی و حقوقی آن، گاهی به دلیل همین تکرارها، اشتباه‌های نگارشی و علمی نویسنده اول، مرتب تکرار می‌شود و نیز مشتری‌ها چون به صفحات دیگر اینترنتی سر می‌زنند متوجه تکراری بودن محتوا شما می‌شوند و نگاهی نمی‌اندازند اما اگر متن متفاوت و غیر تکراری باشد احتمال خواندن و بعد انگیزه خرید پیدا کردن بیشتر می‌شود.


این متن برای کارگاه ارتقای غرفه‌داران باسلام، با حضور ۲۰ غرفه‌دار نوشته شده است که از تاریخ ۲۶ تیر ۹۶ به مدت ۱۰ روز و به صورت مجازی، به مدیریت خانم هما سپهری برگزار می‌شود. این کارگاه، دومین کارگاه ارتقا غرفه‌داران در سال ۹۶ است که در بازار باسلام برگزار می‌شود.

اهمیت محتوا (۲): بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو (سئو)

اهمیت محتوا (۳): بهینه‌سازی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی




به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x