چطور سرماخوردگی و آنفولانزا را با عسل درمان کنیم


2,521

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با عسل

سرماخوردگی و آنفولانزا جزء بیماری‌هایی هستند که هرکسی درطول سال، یکی دوبار به آنها مبتلا می‌شود. برای سرماخوردگی، هیچ واکسنی وجود ندارد اما می‌شود تا حدی از آن پیشگیری کرد و درصورت ابتلا، همراه با نسخه‌ دارویی پزشک، از عسل به عنوان یک خوراکی بسیار مفید و کم‌عارضه استفاده کرد. حتی واکسن آنفولانزا هم تضمینی برای مبتلا نشدن ایجاد نمی‌کند، چه برسد به سرماخوردگی که هیچ واکسنی ندارد.
در یادداشت پیش‌رو، درباره علائم سرماخوردگی و تفاوت‌اش با آنفولانزا توضیح داده‌ایم و نقش عسل برای کاهش تعداد و شدت علائم را خیلی شفاف نوشتیم تا اگر خدای نکرده دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شدید، به کمک چند روش که مهم‌ترین‌شان استفاده از عسل است، کمک کنید تا حال‌تان زودتر خوب شود.

سرماخوردگی؛ یک بیماری با ظاهری غلط‌‌‌انداز

سرماخوردگی، جزو بیماری‌هایی است که ظاهر غلط‌اندازی دارد. مثلاً با خودمان می‌گوییم «نهایت چهارتا عطسه می‌کنیم دیگه!» اما خدا نکند ویروس مسری‌اش روی دستگاه تنفسی فوقانی (بینی و گلو) بنشیند. آن‌وقت تازه معلوم می‌شود که ویروس سرماخوردگی، سمج‌تر از این حرف‌هاست و تا کل سیستم ایمنی را خسته نکند، بی‌خیال نمی‌شود! بعد به خودمان می‌آییم که ای دل غافل، علامت‌های سرماخوردگی، بعد از یک تا سه روز از ابتلا، ما را خانه‌نشین کرده‌اند.

درمان سرماخوردگی با عسل
سرماخوردگی، جزو بیماری‌هایی است که ظاهر غلط‌اندازی دارد!

سرماخوردگی چه علایمی دارد؟

سرماخوردگی از راه تنفسی با افراد مبتلا منتقل می‌شود و ناخواسته فرد سالم هم باید در طول ۳ تا ۱۰ روز (میانگین ۷ روز)، خودش را برای مقابله با ویروس مجهز کند. ویروس سرماخوردگی با درگیر کردن نای، سینوس‌ها، گلو و بینی باعث نشانه‌هایی می‌شود که عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • فشار سینوس‌ها
  • سردرد و سنگینی سر
  • تب خفیف
  • گلودرد
  • انتقال مخاط بینی به گلو
  • احساس ناخوشی و ضعف و …

خواص عسل برای سرماخوردگی

درباره خاصیت هیچ چیزی نباید اغراق کرد؛ حتی اگر آن چیز، خوراکی خوشمزه‌ای مثل عسل باشد. عسل قرار نیست با معجزه، جایگزین درمان‌های پزشکی شود اما بدون شک کمک می‌کند تا دوران سرماخوردگی را با نشانه‌های کمتر و خفیف‌تری بگذرانیم. این را فقط ما نمی‌گوییم‌ها! سایت‌های معتبر خارجی هم درباره فواید عسل مقاله‌های زیادی منتشر کرده‌اند.

۱. عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا عسل علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد، باید بگوییم چون عسل حاوی آنتی‌اکسیدان است. گفته می‌شود «برخی از انواع عسل به اندازه میوه‌ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.» درواقع آنتی‌اکسیدان با تقویت سیستم ایمنی، جلوی ابتلای مجدد به بیماری را می‌گیرد؛ مخصوصا اگر مداوم استفاده شود. از ویتامین‌ها و املاح مدنی موجود در عسل می‌توان به کلیسم، منیزیم، منگنز، نیاسین، اسید پانتوتنیک، فسفر، پتاسیم، ریبوفلاوین، فلز و روی اشاره کرد که به‌نوعی به تقویت سیستم ایمنی و ایجاد انرژی کمک می‌کنند.

تاثیر عسل و میوه ها در درمان سرماخوردگی
برخی از انواع عسل به اندازه میوه‌ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند.

۲. عسل خراشیدگی گلو را تسکین می‌دهد

هنگام سرماخوردگی، گلو دچار خراشیدگی می‌شود و عسل، درد و خراشیدگی را تسکین می‌دهد. باتوجه به اینکه قند عسلِ طبیعی کم‌کم جذب بدن می‌شود، از ضعف و بی‌حالی جلوگیری می‌کند. حالا نه در‌آن‌حد که فرد مبتلا بلند شود دمبل بزند! اما عسل نیازش به انرژی را تاحدی تامین خواهدکرد. البته فراموش نکنیم که طبق توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، هرگز نباید به نوزاد کمتر از یک سال عسل داده‌شود.

[post id=28551]

چطور از عسل برای درمان سرماخوردگی استفاده کنیم؟

باسلام به شما پیشنهاد می‌کند هنگام سرماخوردگی، با این روش‌های عسلی! به جنگ سرماخوردگی بروید:

۱. عسل را در آب گرم به همراه لیمو حل کنید

عسل را در با آب‌گرم حل کنید و هرروز در چند نوبت این محلول گرم و شیرین را بنوشید. نوشیدنی بعدی را همراه با آب گرم، دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق لیمو (ترجیحا لیموی تازه، اگر نبود آبلیمو هم قبول است) درست کنید. راستی اینکه می‌گویند اگر روی عسل آ‌بجوش بریزیم خواص آن از بین می‌رود، حرف خیلی دقیقی نیست و اشکالی ندارد که از آب‌جوش استفاده کنید. از طرف دیگر می‌توانید دمنوش بابونه را همراه با عسل میل کنید. اتفاقا بابونه هم برای درمان سرماخوردگی مفید است و اگر با عسل متحد شود، تاثیرش بیشتر هم خواهد شد! حتی آلمانی‌ها شربتی ساخته‌اند که ترکیبی از بابونه آلمانی و عسل است و برخی پزشکان هم برای التیام نشانه‌های سرماخوردگی، آن را تجویز می‌کنند.

[post id=35835]

تاثیر عسل و دمنوش در درمان سرماخوردگی
برای درمان سرماخوردگی عسل را با چای و لیمو ترکیب و میل کنید

۲. به جای قند و شکر، از عسل استفاده کنید

گفتیم عسل قرار نیست جای دارو را بگیرد اما قطعا می‌تواند جایگزین قند و شکر شود. کافی‌ست یکی دو قاشق عسل را داخل دمنوش‌هایی که دوست دارید و حتی دمنوش‌هایی که دوست ندارید! بریزید و اجازه دهید عسل کار خودش را انجام دهد، تازه ممکن است عسل طعم دمنوش‌های بدمزه را هم قابل تحمل کند. درواقع این نوشیدنی‌ها سریع و آسان آماده می‌شوند و درحالی‌که لم داده‌اید و برنامه موردعلاقه‌تان را می‌بینید، می‌توانید جرعه جرعه از آنها بنوشید. پیشنهاد می‌کنیم برای تنوع از انواع عسل مانند عسل آویشن، عسل بهارنارنج، عسل کوهی، عسل گشنیز، عسل گون و… استفاده کنید.

چطور آنفولانزا را با عسل درمان کنیم؟

هرچقدر ویروس سرماخوردگی آهسته از راه می‌رسد، آنفولانزا با شروع شدید و ناگهانی‌اش آدم را غافلگیر می‌کند؛ اصلا انگار عجله دارد هرچه زودتر زهرش را بریزد شاید هم قرار است بهش جایزه بدهند! تب، لرز، سردرد، سرفه‌، گلودرد، درد عضلانی و احساس خستگی در آنفولانزا بسیار شدید و ناگهانی هستند. آنفولانزا مثل طوفان می‌آید اما با سرعت نسیم، بدن بیمار را ترک می‌کند! حالا بیمار برای اینکه سرعت بهبودی‌اش را بالاتر ببرد و خیلی اذیت نشود، می‌تواند با استفاده از عسل، دوران بیماری را کوتاه کند. دردهای عضلانی و مفصلی در آنفولانزا چیزی شبیه به این حالت هستند که انگار یک نفر دارد روی بدن فرد با جسمی سخت می‌کوبد! منیزم موجود در عسل، دردهای عضلانی را تاحدی تسکین می‌دهد.

عسل دفع خلط‌های گلو را آسان‌تر می‌کند

بعضی از پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند عسل را با آب‌گرم ترکیب کنند و هر چند دقیقه یک‌بار از آن بنوشند. باتوجه به اینکه آنفولانزا همراه با سرفه‌های مرطوب است، این نوشیدنی کمک می‌کند خلط‌های گلو رقیق شوند و دفع‌شان آسان‌تر باشد. نوشیدن ترکیباتی که داخل‌شان عسل دارد، گلو و ریه را مرطوب نگه می‌دارند و میزان سرفه‌ها و درد گلو را کم می‌کنند.

درمان آنفولانزا با عسل
آب گرم و عسل دفع خلط‌های گلو را آسان می‌کند

چند توصیه برای این که دوره سرماخوردگی و آنفولانزا را راحت‌تر بگذرانید

چه بهتر که با روش‌هایی مثل تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنیم، اما به‌هرحال پیش می‌آید دیگ؛ همیشه راه‌هایی هستند که به کمک‌شان می‌توانیم دوران بیماری را راحت‌تر بگذرانیم. کافی است خاطره‌ آخرین سرماخوردگی‌مان را به یاد بیاوریم. قبول دارم که حتی تصورش هم خوشایند نیست اما معمولاً این دوران را با چند کار ساده و کم‌هزینه طی کردیم. از آن جایی که قرار نیست جلوی ویروس سرماخوردگی کم بیاوریم، این مراقبت‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا دوران سرماخوردگی کوتاه‌تر شود و ما هم کمتر اذیت شویم:

  • کاهش فعالیت‌های سنگین و استراحت کافی
  • خوردن نوشیدنی‌های گرم و مایعات فراوان
  • استفاده از کمپرس گرم
  • مرطوب نگه‌داشتن هوا با کمک بُخور
  • استفاده از بخورهای گیاهی (درصورت نداشتن حساسیت، طبق دستور مصرف شوند.)
  • شستشوی گلو و بینی با سرم آب نمک
  • خوردن قرص زینک و داروهای تقویت سیستم ایمنی
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای سرخ‌کردنی و حاوی ادویه و شکر

سوالات متداول درباره درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با عسل

سرماخوردگی و آنفولانزا چه فرقی دارند؟

برخی نشانه‌ها در سرماخوردگی، آهسته و خفیف ظاهر می‌شوند اما در آنفولانزا شدید و ناگهانی بروز پیدا می‌کنند.

چرا عسل برای تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است؟

آنتی‌اکسیدان و املاح معدنی در عسل، منجر به تقویت سیستم ایمنی می‌شوند و شدت و تعداد نشانه‌های بیماری را کمتر می‌کنند.

همراه کدام خوراکی‌ها عسل بخوریم؟

عسل همراه با لیمو، بابونه و آب‌گرم به تسکین گلودرد و سرفه کمک می‌کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x