نحوه پخت برنج کته (دمپخت) ساده و قالبی به چند روش


69

برنج از دیرباز از اصلی ترین و محبوب ترین غذاهای ما ایرانیان به‌خصوص در خطه‌ی شمالی کشور بوده است. سفره‌های رنگین ایرانی در کنار انواع خورشت‌های خوشمزه، همیشه با برنج خوش عطر ایرانی تکمیل شده است. این خوراک پرطرفدار که از زمان انوشیروان و از هند وارد ایران شده، از غلات پر خاصیتی است که سرشار از مواد مغذی بوده و علاوه بر ایران، در بسیاری از کشورهای آسیایی جزو غذاهای اصلی و محبوب به شمار می آید.

این غذای مقوی در کشورهای مختلف به شیوه‌های متفاوتی طبخ می شود؛ ولی در کشور ما ایران، اصلی ترین شکل استفاده از این غله محبوب به شکل کته یا آبکش شده و در کنار انواع خورشت است. در این میان پخت برنج به صورت کته، به‌خصوص برای مصرف روزانه بهتر به نظر می رسد، چراکه می تواند عطر و طعم اصلی برنج، مواد معدنی و ارزش غذایی آن را حفظ کند، درحالیکه در برنج آبکش بسیاری از این املاح و مواد معدنی، هنگام آبکش کردن برنج، شسته شده و از بین می رود.

نحوه پخت برنج کته (دمپخت) ساده و قالبی به چند روش

شما می توانید به سادگی و با یادگیری فوت و فن‌های تهیه یک کته خوب، علاوه بر بهره بردن از خواص این غله خوش طعم، از آن برای پذیرایی از مهمانانتان نیز استفاده کنید.

پخت برنج کته کار سخت یا پیچیده ای نیست ولی تهیه کته ای خوش پخت که شفته نشده و نرم و دانه دانه باشد، فوت و فن هایی دارد که با رعایت آن می توانید برنجی خوشمزه و حتی مجلسی داشته باشید.

پخت برنج کته می تواند به چند شیوه انجام شود؛ در ادامه به بررسی چند روش پخت کته به صورت ساده و قالبی می پردازیم تا شما نیز بتوانید با انتخاب روش مناسب خودتان از عطر و طعم کته ای جذاب و خوش رنگ و لعاب لذت ببرید و آن را پای ثابت سفره غذایتان کنید.

طرز تهیه برنج کته ساده

کته غذای ساده ای است که می توانید به راحتی و در عرض یک ساعت آن را تهیه کنید، فقط کافی نکات کاربردی پخت آن را شناخته و براساس آن عمل کنید تا به راحتی بتوانید این غذا را بر سر سفره بیاورید. در ادامه با آموزش پخت این برنج خوش خوراک با ما همراه باشید.

طرز تهیه برنج کته ساده

مواد لازم برای تهیه برنج کته ساده

مواد لازم
برنج2 پیمانه
آب3 پیمانه
نمکنصف قاشق غذاخوری
روغنیک قاشق غذاخوری
مواد لازم برای تهیه برنج کته ساده

برنج لازم برای تهیه برنج کته ساده

اگر برای اولین بار است که می خواهید پخت کته را امتحان کنید و از میزان مواد موردنیاز آن بی اطلاعید، می توانید از جدول ذیل استفاده کرده و از میزان مواد موردنیاز براساس تعداد افراد خانواده تان مطمئن شوید.

برنج لازم برای تهیه برنج کته ساده
تعداد نفراتمیزان برنجمیزان آبمیزان نمکمیزان روغن
2 نفردو پیمانه3 پیمانهسه قاشق چای خوری2 قاشق غذاخوری
4نفر4 پیمانه5 پیمانهیک قاشق غذاخوری2 قاشق غذاخوری
6 نفر6 پیمانه7 پیمانههفت قاشق چای خوریبه میزان لازم
8 نفر8 پیمانه9 پیمانهنه قاشق چای خوریبه میزان لازم

مراحل پخت برنج کته ساده

مرحله اول

اگر برنجتان به پاک کردن احتیاج دارد، ابتدا برنج را پاک کنید؛ سپس آن را در ظرفی ریخته و بدون چنگ زدن، به کمک آب سرد بشویید. برنج را با مقداری آب بخیسانید، به گونه ای که آب روی آن را بپوشاند. بسته به زمانی که دارید و نوع برنجی که استفاده می کنید، می توانید برنج را از 15 دقیقه تا یک ساعت یا حتی بیشتر بخیسانید. اگر از برنج تازه استفاده می کنید می توانید این مرحله را حذف کنید، چراکه برنج تازه معمولا خیس بوده و رطوبت دارد، بنابراین خیساندن آن می تواند باعث شفته شدن کته شما شود.

مرحله دوم

به ازای هر پیمانه برنج می توانید یک قاشق چای‌خوری نمک به برنج اضافه کرده و یک قاشق چای‌خوری نمک نیز به آبی که برنج را در آن می خیسانید اضافه کنید.

مرحله سوم

برای پخت کته می توانید به دو روش عمل کنید. در روش اول ابتدا آب برنج خیس خورده را دور بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرارداده و بسته به میزان برنجتان چند پیمانه آب و مقداری روغن در قابلمه بریزید. وقتی آب و روغن شروع به جوشیدن کردن، برنج خیس خورده را درون آن بریزید.

مراحل پخت برنج کته ساده

مرحله چهارم

هنگام جوشیدن برنج روی حرارت، حتما کف سفید رنگ روی برنج را با یک قاشق یا ملاقه برداشته و دور بریزید.

مرحله پنجم

اجازه دهید آب برنج کاملا تبخیر شود، سپس برنج را با کفگیر به شکل گنبدی در وسط ظرف جمع کنید و با ته کف گیر چند سوراخ در سطح برنج ایجاد کنید. در قابلمه را به همراه دم کنی روی آن گذاشته و حدود سی دقیقه تا 45 دقیقه زمان دهید تا کته خوشمزه تان آماده شود.

در روش دوم ابتدا باید آب برنج خیس خورده را خالی کرده، برنج را روی حرارت ملایم حدود 8 تا 10 دقیقه در مقداری روغن تفت دهید؛ سپس به میزان کافی آب اضافه کنید. وقتی آب برنج تاخیر شد، آن را در وسط قابلمه جمع کرده و روی آن چند سوراخ ایجاد کنید، سپس دم کنی را بگذارید و نیم ساعت تا 45 دقیقه زمان دهید تا برنجتان کاملا بپزد.

طرز تهیه برنج کته ساده بدون خیساندن

اگر زمان کمی برای پخت برنج دارید و نمی توانید آن را بخیسانید لازم نیست از درست کردن کته صرف نظر کنید، بلکه برنج کته را می توان حتی بدون خیساندن تهیه کرده و از طعم و خواص آن بهره برد.

مراحل پخت برنج کته ساده بدون خیساندن

اگر عجله دارید و نمی توانید برنجتان را بخیسانید کافی است طبق مراحل زیر پیش بروید تا بتوانید در کمترین زمان از طعم جذاب کته ایرانی لذت ببرید.

مرحله اول

برنج را به خوبی با آب سرد بشویید، سپس آن را در قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید، به حدی که آب تا یک بند انگشت روی برنج را بگیرد.

مرحله دوم

قابلمه برنج را روی حرارت متوسط قرار داده و به آن نمک و روغن اضافه کنید.

مراحل پخت برنج کته ساده بدون خیساندن

مرحله سوم

وقتی آب برنج تبخیر شد، برنج را در وسط قابلمه به شکل گنبدی جمع کرده، با ته کفگیر یا قاشق چند سوراخ روی سطح برنج ایجاد کرده و در قابلمه را به همراه دم‌کنی روی آن بگذارید.

مرحله چهارم

پس از حدود 45 دقیقه، وقتی برنج کاملا بخار کرده و نرم شد کته شما آماده است. نوش جان.

طرز تهیه برنج کته ساده با ته دیگ

ته دیگ یکی از خوشمزه ترین و وسوسه انگیزترین بخش‌های سفره غذای ما ایرانی‌هاست که نمی توان به سادگی از آن گذشت. اگر شما هم از طرفداران ته دیگ بوده و به همین دلیل از خیر خواص برنج کته گذشته و آن را به صورت آبکش تهیه می کنید؛ با ما همراه باشید تا بتوانید با پخت کته ای خوشمزه، علاوه بر حفظ خاصیت و عطر و طعم برنجتان، ته دیگی دلچسب و طلایی داشته باشید.

طرز تهیه برنج کته ساده با ته دیگ

مراحل پخت برنج کته ساده با ته دیگ

مرحله اول

در این روش به همان شیوه کته ساده برنج را شسته و با نمک می خیسانیم.

مرحله دوم

پس از خیس خوردن برنج، آب آن را خالی کرده، برنج را در قابلمه می ریزیم و به قدری آب اضافه می کنیم که تا یک بند انگشت روی برنج را بپوشاند؛ سپس قابلمه را روی حرارت قرارداده و به آن کمی روغن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

هنگام جوشیدن برنج کف روی آن را برداشته و دور بریزید. وقتی آب برنج تبخیر شد، یک سوم برنج را با مقداری کره و زعفران دم کرده مخلوط کنید.

مرحله چهارم

قابلمه را با روغن چرب کرده و برنج زعفرانی را کف قابلمه ریخته، به خوبی فشرده می کنیم و کمی تا دیواره ها بالا می آوریم؛ سپس مابقی برنج را روی آن ریخته و فشرده می کنیم تا یکدست شوند.

مراحل پخت برنج کته ساده با ته دیگ

مرحله پنجم

روی قابلمه را با دم کنی پوشانده و آن را روی حرارت قرار می دهیم. پس از حدود 45 دقیقه تا یک ساعت، وقتی برنجتان دم کشیده و ته دیگتان طلایی شد، آن را در یک دیس برگردانده و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

همچنین برای داشتن ته دیگ نان یا سیب زمینی، می توانید پس از تبخیر آب برنج، برنج را از روی حرارت برداشته، قابلمه موردنظرتان را روی حرارت قرار دهید. کف قابلمه مقداری روغن و به دلخواه کمی زعفران دم کرده و کنجد بریزید. وقتی روغن داغ شد، نان یا ورقه های سیب زمینی را کف قابلمه آن بچینید. برنج را روی ته دیگ ریخته و روی سطح آن چند سوراخ ایجاد کنید. دم کنی بگذارید و اجازه دهید تا برنجتان کاملا دم کشیده و ته دیگتان طلایی شود.

طرز تهیه برنج کته قالبی در فر

اگر می خواهید با کته ای خوش عطر و شکیل از میهمانانتان پذیرایی کنید و یا به سفره‌تان رنگ و رونقی ببخشید می توانید کته تان را به صورت قالبی تهیه کنید تا علاوه بر حفظ خواص برنج، ظاهری جذاب و اشتها آور به آن بدهید. برای این کار کافی است طبق مراحل زیر پیش بروید.

مراحل پخت برنج کته قالبی در فر

مرحله اول

ابتدا برنج را به خوبی شسته و به همراه آب و نمک حدود یک ساعت می خیسانیم.

مرحله دوم

آب برنج را دور ریخته، برنج را به همراه آب و روغن داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. (همچنین می توانید ابتدا آب و روغن را روی حرارت قرار داده و پس از جوشیدن آب برنج را اضافه کنید.) اجازه دهید تا برنج بجوشد و آب آن تبخیر شود.

مرحله سوم

فر را با دمای 250 درجه سانتی گراد روشن کرده و اجازه دهید تا گرم شود.

مرحله چهارم

وقتی آب برنج تبخیر شد حرارت را خاموش کرده، مقداری زعفران دم شده به برنج اضافه و مخلوط کنید.

مراحل پخت برنج کته قالبی در فر

مرحله پنجم

قالب را ابتدا در فر بگذارید تا گرم شود، سپس بیرون آورده و داخل آن را کمی چرب کنید. چند قاشق ماست کم چرب به برنجتان اضافه کنید تا دانه های برنج کمی به هم بچسبند و شکل بهتری پیدا کنند ولی مراقب باشید که ماستتان ترش نباشد زیرا می تواند روی طعم برنجتان تاثیر بگذارد.

مرحله ششم

برنج را به خوبی مخلوط کرده و در قالب بریزید و فشرده کنید. مقداری کره یا روغن روی برنج ریخته، روی قالب را با فویل بپوشانید و چند سوراخ بر سطح فویل ایجاد کنید.

مرحله هفتم

قالب را داخل فر قرار داده و بعد از حدود 15 دقیقه دمای فر را به 200 درجه کاهش دهید. 30 دقیقه دیگر زمان بدهید، (در مجموع حدود 45 دقیقه) سپس برنجتان را چک کنید؛ اگر برنج پخته بود، قالب را پس از چند ثانیه سرد شدن در ظرف سرو برگردانیده و نوش جان کنید.

ارزش غذایی و کالری برنج کته

اگر از آن دسته افرادی هستید که به ارزش غذایی مواد مورد استفاده‌تان اهمیت می دهید، بهتر است کته را جایگزین برنج آبکش کنید، چراکه با پخت برنج به صورت کته املاح و مواد ارزشمند این ماده غذایی که در برنج آبکش، بسیاری از آن‌ها همراه آب برنج آبکش می شود حفظ شده و خود به غذایی کامل و مقوی تبدیل می گردد. در جدول زیر برای آشنایی شما عزیزان به بررسی برخی مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در 100 گرم برنج کته پرداخته ایم.

کالریکربوهیدراتپروتئینچربیویتامین ‌Eنیاسین((B3پانتونیک اسید ( (B5کلسیمآهنمنیزیمفسفرپتاسیمسدیم
130 تا 170 کیلو کالری34/28 گرم36/2 گرم85/4 میلی گرم91/1 میلی گرم40/0 میلی گرم41/0 میلی گرم28/3 میلی گرم20/0 میلی گرم90/12 میلی گرم67/36 میلی گرم85/28 میلی گرم32/498 میلی گرم

مدت زمان دم کشیدن برنج کته در روش های مختلف

زمان لازم برای دم کشیدن برنج کته بسته به نوع برنج، کشت اول یا دوم بودن، میزان خیساندن، میزان حرارت و … می تواند متفاوت باشد ولی به طور کلی برنج کته برای دم کشیدن و آماده مصرف شدن به حدود 30 دقیقه تا یک ساعت زمان احتیاج دارد و پس از آن آماده سرو خواهد بود.

مدت زمان دم کشیدن برنج کته در روش های مختلف

مدت زمان دم کشیدن برنج کته ساده

برنج کته در روش ساده و معمول پخت آن، بسته به نوع برنج، حدود 45 دقیقه زمان نیاز دارد تا کاملا نرم و مغزپخت شده و آماده مصرف شود.

مدت زمان دم کشیدن برنج کته ساده

مدت زمان دم کشیدن برنج کته ساده بدون خیساندن

اگر می خواهید کته‌ تان را بدون خیساندن بپزید، لازم است زمان بیشتری را به پخت و دم کشیدن آن اختصاص دهید. در این روش برنجتان به حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد تا به پخت مناسب رسیده و آماده مصرف شود.

مدت زمان دم کشیدن برنج کته قالبی در فر

اگر طرفدار کته های قالبی هستید یا می خواهید از میهمانانتان با این کته خوش رنگ و لعاب پذیرایی کنید، باید به خاطر داشته باشید که در این نوع پخت به حداقل 45 دقیقه زمان نیاز است تا برنجتان دم کشیده و قالبی و طلایی شود.

برنج مناسب برای پخت کته چیست؟

برنج در انواع مختلف برنج سفید، برنج قهوه ای، برنج باسماتی، برنج سیاه، سرخ، برنج سوشی و برنج وحشی در کشورهای مختلف وجود داشته و به ویژه در ایران و شرق آسیا از غذاهای رایج و پرطرفدار به شمار می آید. در این میان برنج سفید به دلیل کاربرد و عطر و طعمی که دارد، بیشتر از سایر انواع برنج مورد توجه قرار گرفته و جزیی جدانشدنی از سفره های غذای ما ایرانی هاست. برنج ایرانی به دلیل خواص، عطر و طعم جذاب و اشتهاآوری که دارد، بهترین انتخاب برای کته است.

اگر می خواهید کته ای خوش طعم داشته باشید که عطرش در خانه  بپیچد می توانید از برنج های محلی ایرانی که عطر و طعم بهتری دارد استفاده کنید. همچنین می توانید برای پخت کته از برنج لاشه یا برنج نیم دانه استفاده کنید زیرا شکسته شدن این برنج ها باعث آزاد شدن عطر و طعم برنجتان شده و هنگام پخت نتیجه بهتری را رقم بزنید.

برنج مناسب برای پخت کته چیست؟

نکات و فوت و فن های پخت برنج کته (دمی)

  • انتخاب قابلمه مناسب یکی از نکاتی که برای داشتن یک کته خوب باید رعایت کنید. قابلمه شما باید سایز مناسبی داشته و برنج خیس خورده تان تنها یک سوم قابلمه را اشغال کند زیرا برنج پس از پخت قد کشیده و اگر جای آن کم باشد شفته خواهد شد.
  • هرچه زمان خیساندن برنج طولانی تر شود، پخت برنج زودتر اتفاق می افتد.
  • هنگام جوشاندن برنج در آب حرارت باید متوسط باشد؛ حرارت کم برنج را شفته و حرارت زیاد باعث خام ماندن و دیرپزی آن می شود.
  • اگر می خواهید برنجی سفید و شفاف داشته باشید هنگام جوشاندن برنج حتما کف روی آن را بگیرید.
  • حداقل زمان مورد نیاز برای خیساندن برنج ایرانی 15 دقیقه است که برای برنج خارجی به حدود 30 دقیقه می رسد.
  • اضافه کردن چند قالب یخ کوچک و یا کمی آب سرد به برنج در حال پخت، اصطلاحا به آن شوک وارد کرده و باعث قدکشیدن برنج و له نشدن آن می شود.
  • چنگ زدن برنج در زمان شستشو می تواند باعث خرد شدن برنج و له شدن آن شود.
  • جنس پارچه دم کنی شما می تواند در شفته یا خمیری شدن برنجتان تاثیرگذار باشد، بنابراین بهتر است از یک دم کنی با پارچه نخی یا حوله ای استفاده کنید چراکه این پارچه ها بخار داخل قابلمه را جذب نموده و اینگونه از خمیر شدن برنج جلوگیری می کند.
نکات و فوت و فن های پخت برنج کته (دمی)
  • برنج هندی برای خیس خوردن و پخت، به زمان وآب بیشتری احتیاج دارد.
  • در تهیه برنج کته باید به میزان نمکی که استفاده می کنید دقت کنید زیرا برنج، آبکشی نشده و اضافه کردن زیاد نمک می تواند باعث شوری کته شما شود.
  •  هنگام پخت برنج دودی دقت کنید که بیش از حد آن را نشویید؛ چراکه باعث کم شدن عطر و طعم دودی آن خواهد شد.
  • استفاده از آب زیاد می تواند باعث له شدن و شفته شدن برنج شما شود.
  • شستن برنج علاوه بر تمیز کردن آن، در شکل و طعم برنج تاثیرگذار بوده و باعث سفید و دانه دانه شدن آن ها می شود.
  • برای خیس کردن برنج بهتر است از آب سرد یا ولرم استفاده کنید.
  • اگر کته تان را به شکل قالبی و در فر آماده کرده اید، پس از پخت کف قالب را در آب سرد قرار داده و سپس در ظرف سرو برگردانید.
  • هنگام پخت کته باید به میزان ریختن نمک و روغن دقت کنید، چراکه ریختن بیش از حد آنها می تواند باعث شفتگی و یا شور شدن آن شود.
  • پس از جوشیدن و تبخیر آب برنج، اگر برنجتان هنوز سفت بود، می توانید کمی آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا دوباره با برنج بجوشد و تبخیر شود، سپس برنج را دم کنید.
  • از هم زدن برنج درحال پخت پرهیز کنید چراکه باعث خرد و له شدن برنج خواهد شد.

خرید و قیمت برنج از باسلام

برنج از محصولاتی است که در انواع و در کیفیت‌های بالا و متنوع در بازار موجود است. از آنجا که تشخیص برنج با کیفیت، خوش عطر و طعم و خالص کاری تخصصی بوده و برای همه قابل تشخیص نیست، بنابراین اگر می خواهید برنجی خوب و با کیفیت تهیه کنید بهتر است به فروشگاهی مطمئن مراجعه کنید. فروشگاه با سلام با جمع کردن فروشندگان دست اول و تولیدکنندگان برنج، تنوع خوبی از این خوراک پرطرفدار را فراهم کرده و شما می توانید حتی پیش از انتخاب برنج موردنظرتان، با غرفه دارها صحبت کرده، از نظرات متخصصان و تولیدکنندگان برنج استفاده ، و با بهره و مشاوره گرفتن از آنها برنجی با کیفیت و مناسب تهیه کنید.

خرید و قیمت برنج از باسلام

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه برنج کته

برای برنج کته چقدر آب بریزیم؟

شما می توانید به ازای هر پیمانه برنجی که برمی دارید یک پیمانه آب ریخته و در پایان نیز یه پیمانه آب بیشتر اضافه کنید و یا روی برنج به میزانی آب بریزید که یک بند انگشت آب بالای برنج وجود داشته باشد.

با چه مدل برنجی، برنج دمی درست کنیم؟

برنج دمی را می توانید با انواع برنج تهیه کنید. برنج لاشه نیز می تواند انتخاب مناسبی برای تهیه کته ای لذیذ باشد.

برنج دمی را میتوان بدون خیساندن در آب درست کرد؟

بله، اگر زمان ندارید و نمی توانید برنجتان را بخیسانید، می توانید به روشی که در بالا ذکر شد، به سادگی و بدون خیساندن کته ای خوش طعم تدارک ببینید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x