طرز تهیه شیرینی لگیمات بوشهری به روش بازاری مخصوص ماه رمضان


173

طرز تهیه شیرینی لگیمات بوشهری به روش بازاری مخصوص ماه رمضان

شیرینی لگیمات یا لقمة‌القاضی ، توپک‌های سرخ‌شده‌ای هستند که با شیرین کننده‌های مختلفی چون شربت بار، عسل، شیره‌ی خرما یا شکلات آب‌شده سرو می‌شوند. این شیرینی اصلیتی عربی دارد که در شهرهای جنوبی ایران خصوصا ماه رمضان بسیار رایج است. اگر به دنبال یک دسر آسان و جایگزین مناسب برای زولبیا و بامیه می‌گردید، لگیمات بهترین پیشنهاد ما به شماست. 

نکات اولیه برای تهیه لقیمات بوشهری

زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه + ۴۵ دقیقه تا یک ساعت استراحت 

زمان پخت: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه 

تعداد : حدود سی عدد لگیمات. مناسب برای هشت نفر 

طرز تهیه لگیمات عربی (بوشهری)

لگیمات را با دستورهای مختلفی با تخم مرغ یا بدون آن، با ماست، شیر یا آب تهیه می‌کنند. روش اصیل آن بدون تخم‌مرغ و با آب است. شما می‌توانید عصرهای ماه رمضان، دو سه ساعت قبل از افطار خمیر لگیمات را چند دقیقه‌ای آماده کنید و بگذارید کنار. سپس دم اذان، آن‌ها را سرخ کنید و روی آن‌ها را عسل بریزید و داغ داغ ، روزه‌ی‌تان را با یک شیرینی خانگی باز کنید. به همین راحتی و خوشمزگی ! 

اگر علاقه دارید شیرینی ها و دسرهای متنوع دیگری نیز برای ماه رمضان تهیه کنید، مقاله زیر برای شماست:

مواد لازم برای تهیه لگیمات

مواد لازم مقدار 
آرد سه پیمانه 
مایه خمیر فوری یک قاشق غذاخوری   
شکر دو قاشق غذاخوری   
شیر خشک  دو قاشق غذاخوری  
نشاسته ذرت  سه قاشق غذاخوری   
نمک یک چهارم قاشق چایخوری  
آب دو پیمانه 
روغن سه قاشق غذاخوری  
زعفران دم‌کرده یک تا دو قاشق غذاخوری  

دستور تهیه لگیمات

مرحله‌ی اول: مخلوط کردن مواد خشک 

ابتدا مواد خشک را به نوبت از روی جدول به همدیگر اضافه کرده و پس از ریختن نمک، همه‌ی آن‌ها را هم بزنید. توجه داشته باشید که خمیرمایه‌ی فوری را می‌توان مستقیما به مواد خشک اضافه کرد اما خمیرمایه‌ی‌ فعال را ابتدا باید با آب و شکر فعال کرد. 

مرحله‌ی دوم: اضافه کردن آب، روغن، زعفران 

سپس آب را به تدریج اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یکدست شود. خمیر باید چسبناک باشد و غلظتی نزدیک به حلیم داشته باشد. اگر آب را یک‌جا بریزید ممکن است خمیر رقیق شود. در صورت رقیق شدن آرد اضافه کنید و در صورت غلیظ شدن آب. پس از یکدست شدن, روغن بریزید و باز هم بزنید و در نهایت خمیر را با زعفران خوش رنگ و عطر کنید. 

خمیر آماده شده را با یک پارچه‌ی تمیز بپوشانید و در جای گرم، ۴۵ دقیقه استراحت دهید. 

علاوه بر لگیمات، زولبیا و بامیه نیز از شیرینی های پرطرفدار ماه رمضان است. برای آموزش دستور پخت زولبیا و بامیه مقاله زیر را مطالعه کنید:

مرحله‌ی سوم: سرخ کردن 

وقتی خمیر به خوبی پف کرد و بالا آمد، برای پختن آماده است. ابتدا یک بار دیگر هم بزنید تا پف خمیر بخوابد. سپس به چند روش می‌توانید آن را سرخ کنید. روش اول استفاده از قیف است. یک قیف را درون لیوان گذاشته با خمیر پر کنید. سر آن را به اندازه‌ی مناسب قیچی کنید. یک تابه‌ی گود را به میزان زیاد روغن بریزید . طوری که لقمه‌ها در آن شناور بمانند. سپس با حرارت ملایم فرصت دهید داغ شود. اگر حرارت بالا باشد روغن می‌سوزد. هم‌چنین درون شیرینی‌ها نپخته می‌ماند. وقتی روغن به خوبی داغ شد، خمیر را با قیف در روغن بریزید و با قیچی کات کنید. یعنی فشار دهید تا کمی خارج شود و یکی یکی، لقمه‌ها را بچینید. پس از هربار کات کردن، با سرعت و مهارت لازم، قیچی را در روغن بزنید تا خمیر بعدی به آن نچسبد. تابه که پر شد لقمه‌ها را هم بزنید و زیر و رو کنید تا یکدست طلایی شوند. سپس روغن آن‌ها را بکشید و درون شربت بغلتانید. کمی که شیرین شدند، در صافی بگذارید تا شربت اضافه خارج شود. 

روش دوم استفاده از قاشق است. قاشق را در کاسه‌ای روغن بزنید، یک قاشق مرباخوری از خمیر بردارید و در روغن بیاندازید. 

روش سوم هم استفاده از دست است. دست‌هایتان را تمیز بشویید و کمی در آب بزنید و گلوله گلوله بردارید و در روغن بیاندازید. خیس کنید، یک لقمه بردارید ، در روغن بگذارید. 

بهترین روش هم ترکیب دست و قاشق است. خمیر را کف دستتان فشار دهید. به اندازه‌ی یک لقمه از بالا و لای انگشت شست و سبابه‌تان، بیرون می‌زند. آن را با قاشق مرباخوری ، بردارید و در روغن بیاندازید. حواستان باشد قاشق را تند تند چرب کنید. 

هرچند لگیمات را معمولا ساده و فقط با شیرین کننده سرو می‌کنند، اما در صورت تمایل میتوانید با پودر پسته یا پودر نارگیل و حتی کنجد تزیین کنید.

طرز تهیه شربت لگیمات

شربت لگیمات همان شربت بار بامیه و زولبیا ست که می‌توانید یک بار آن را درست کنید و تا آخر ماه رمضان، هر از گاهی که لگیمات می‌پزید از آن استفاده کنید. هرگاه وقت کافی برای درست کردن شربت نداشتید، از عسل یا شیره‌ی خرما بهره ببرید. 

گوش فیل نیز از شیرینی های خوشمزه مخصوص ماه رمضان است. برای یادگیری طرز تهیه این شیرینی مقاله زیر را مطالعه کنید:

مواد لازم برای تهیه شربت لگیمات

مواد لازم مقدار 
شکر دو پیمانه  
آب  یک پیمانه 
گلوکز یک قاشق غذاخوری  
زعفران دم کرده  دو قاشق غذاخوری  
گلاب یک چهارم پیمانه 
جوهر لیمو یک چهارم قاشق چایخوری  

دستور تهیه شربت لگیمات

یک قابلمه‌‌ی کوچک و مناسب انتخاب کنید. دو لیوان شکر و یک لیوان آب بریزید و بدون هم زدن بگذارید روی حرارت تا بجوشد. هرگاه جوشید، اگر گلوکز در دسترس دارید، اضافه کنید. گلوکز علاوه بر این که سبب شفافیت و غلظت می‌شود، کمی هم شربت را شیرین‌تر می‌کند. پس از استفاده‌ی زیاده خودداری نمایید. زعفران دم کرده و گلاب را هم بریزید و باز هم بدون هم زدن اجازه دهید بجوشد. تا حد امکان از هم زدن خودداری می‌کنیم تا اطراف قابلمه شکرک نزند. سپس جوهر لیمو بریزید و کمی و به آرامی با لیسک هم بزنید. می‌توانید برای زیبایی بیشتر مقداری رشته‌ی زعفران اضافه کنید یا پودر هل بریزید تا خوشبو شود. شربت بار پس از سرد شدن غلیظ تر خواهد شد. پس از 10-15 دقیقه جوشیدن، زیر آن را خاموش کنید. 

ارزش غذایی و کالری لگیمات عربی

لگیمات به دلیل سرخ شدن و شیرین بودن ، خصوصا برای افراد دیابتی یا با سابقه‌ی سکته چندان سالم نیست اما اگر آن را با شیره‌ی خرما شیرین کنید خونساز و انرژی دهنده خواهد بود. هر عدد لگیمات به طور متوسط ۴۶ کالری دارد. هر صد گرم آن، دارای ۳۶۶ کالری انرژی است که شامل ۷۶ درصد کربوهیدرات ، ۱۱ درصد چربی و ۱۳ درصد پروتئین می‌باشد.  

نکات و فوت و فن های تهیه لگیمات

  • اگر خمیر لگیمات رقیق باشد ، در روغن پهن می‌شود و قیافه‌ی خوبی نمی‌گیرد. دقت کنید آب را یکباره و زیاد نریزید. اگر رقیق شد آرد اضافه کنید. 
  • روغن را با حرارت ملایم داغ کنید تا نسوزد. روغن باید به اندازه‌ی کافی داغ باشد، طوری که به محض ریختن ، خمیر پف کند. از طرفی هنگام سرخ کردن هم باید حرارت ملایم باشد تا لقمه‌ها مغزپخت شوند. 
  • اگر می‌خواهید از عسل استفاده کنید، تا لقمه‌ها داغ هستند، عسل بریزید تا روی آن‌ها در اثر حرارت ، روان شود. 
  • قیچی یا قاشق را هربار چرب کنید و توی روغن بزنید تا خمیر به آن نچسبد. 
  • خمیر را چند دقیقه یکبار هم بزنید تا اگر دوباره پف کرده، پفش بخوابد. 
  • پودر آماده‌ی لقمة‌القاضی هم در بازار موجود است. اگر فکر می‌کنید برای مخلوط کردن مواد فرصت ندارید، کمی به آرد آماده آب اضافه کنید و خمیر با غلظت مناسب درست کنید. 
  • لگیمات را بهتر است در همان اولین ساعات پخت ، تازه‌ی تازه مصرف و میل نمایید. 
  • وجود شیر خشک در هنگام تهیه‌ی لگیمات ضروری نیست اما سبب ترد شدن لقمه‌ها خواهد شد. 

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه لگیمات عربی

لگیمات برای کجاست؟

یک شیرینی عربی است که در کشورهای عربی چون امارات ، کویت، مصر و عراق و کشورهایی چون ترکیه ، یونان و قبرس و هم‌چنین شهرهای جنوبی ایران چون بوشهر و بندرعباس رواج دارد.  

خمیر لگیمات چقدر باید استراحت کند؟

۴۵ دقیقه تا یک ساعت 

چرا خمیر لگیمات در روغن وا می رود؟

اگر خمیر رقیق باشد یا روغن به اندازه‌ی کافی داغ نشده باشد، خمیر وا می‌رود.

چرا خمیر لگیمات سفت شده؟

میزان آرد زیاد است . با مقدار خیلی کمی آب ولرم باید خمیر را کمی رقیق کنید. 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x