دستور پخت گوش فیل آسان به روش بازاری مخصوص ماه رمضان


95

دستور پخت گوش فیل آسان به روش بازاری مخصوص ماه رمضان

نان سنگک کنجدی یا بربری داغ، سبزی تازه پاک شده معطر، چای لب‌سوز‍ِ توی استکان کمرباریک، پنیر پوشیده با زیره یا سیاه دانه، خرما و گردوی شکسته، آش، شاه زرد و حلیم، همه و همه ابر و باد و خورشید فلکی‌اند که با شیرینی زولبیا و بامیه و گوش فیل در کار می‌شوند برای تکمیل سفره افطار مهمانان خدا.

از بین همه این تکه های پازلی که اسمشان آورده شد، گوش فیل شاید یکی از پرطرفدارترین‌های ماه رمضان باشد، یک شیرینی با ریشه اصفهانی که اگر چه در این شهر در هر فصل سال و با دوغ سرو می شود اما در شهرهای دیگر بیشتر یک شیرینی ماه رمضانی است که کنار زولبیا و بامیه می نشیند تا ترکیب سفره افطار را تکمیل کند.

دستور پخت گوش فیل آسان به روش بازاری مخصوص ماه رمضان

گوش فیل یکی از انواع شیرینی اصیل ایرانی است که به دلیل شکل ظاهری و برش آن که شبیه به گوش فیل است به این اسم معروف شده است. اگر چه خوردن گوش فیل محدود به ماه رمضان  نمی‌شود و می‌تواند یک خوراکی جذاب برای پذیرایی هم باشد اما تقریبا پای ثابت شب‌های ماه رمضان و سفره‌های افطار شده است، اگر می‌خواهید این شیرینی جذاب و خوشمزه برای افطاری‌های ماه رمضان در خانه درست کنید این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

در مقاله زیر نیز انواع دسر و شیرینی های مخصوص ماه رمضان را می توانید مطالعه کنید:

طرز تهیه گوش فیل

این خوراکی خوشمزه و بمب که میتواند یک تنه قند بدنتان را به سقف بچسباند ، انواع متفاوتی دارد که از جمله آن ها میتوان به گوش فیل اراکی و گوش فیل افغانی اشاره کرد. در طرز تهیه  یکی از رایج ترین گوش فیل ها از ماست استفاده می‌شود. اما می‌توان در طرز تهیه آن ابداعات دیگری هم داشت که تهیه گوش فیل با دوغ یکی از آنهاست. گوش فیل با جوهر لیمو هم میتواند یکی دیگر از انتخاب‌ها باشد. اگر میخواهید مقدار شیرینی‌اش کمتر باشد میتوانید به جای شهد از پودر قند برای تهیه گوش فیل استفاده کنید.

طرز تهیه گوش فیل

نکات اولیه برای تهیه گوش فیل

آماده سازی:  30 تا 60 دقیقه

پخت: کمتر از 30 دقیقه

مناسب برای: ۱۰ نفر

طرز تهیه شربت بار گوش فیل

یکی از اساسی‌ترین بخش های تهیه گوش فیل، آماده کردن شربت آن است. ‌از آنجایی که شیرینی و طعم و عطر و حتی شفافیت گوش فیل کاملا به شربت آن بستگی دارد، درست کردن یک شربت مناسب

مواد لازم برای تهیه شربت گوش فیل

شکر۵۰۰ گرم
آبدو سوم لیوان
جوهر لیمویک دوم قاشق چایخوری
گلوکز مایعدو قاشق سوپخوری
اسانس هل۳ قطره
زعفران دم کردهبه میزان لازم
گلابالی ۳ قاشق سوپخوری

دستور تهیه شربت گوش فیل

  • برای تهیه شربت شیرین و خوش طعم گوش فیل قبل از هر چیز آب را داخل شیرجوش یا یک قابلمه کوچک بریز و روی حرارت کم قرار دهید، سپس شکر را کم کم به آن اضافه کنید تا کاملا در آب حل شود.
  • در حین حل شدن شکر در آب برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است شکر را هم نزنید و اجازه دهید تا خود شکر در آب حل شود و پس از حل شدن شکر کمی حرارت را بیشتر کنید تا به حد ملایم برسد تا آب به جوش بیاید.
  • اجازه دهید کمی آب بجوشد و شربت قوام پیدا کند و غلیظ شود و بعد از آن آب لیمو ترش، گلاب و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.
  • پس از اضافه کردن سایر مواد قاشق آرام مواد را مخلوط می کنیم و چند دقیقه بعد شربت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید که سرد شود. شربت شما آماده است و میتوانید در آخر گوش فیل های آماده شده را با آن مخلوط کنید.

در ادامه از مقاله زیر می توانید طرزتهیه زولبیا و بامیه بازاری نیز یاد بگیرید:

دستور تهیه شربت گوش فیل

طرز تهیه و پخت خمیر گوش فیل

بعد از درست کردن شربت گوش فیل وقت آماده کردن خمیر آن است، ترکیبات گوش فیل تقریبا با بامیه شباهت دارد و یکی از تفاوتهای اصلی آن استفاده از ماست یا شیر در آن است، ترد بودن گوش فیل باعث شده است علاوه بر یک شیرینی خوشمزه مناسب افطار، یکی از تنقلات خوشمزه به حساب بیاید که برای مهمانی‌ها و دورهمی ها انتخاب خوبی به شمار می رود.

مواد لازم برای تهیه خمیر گوش فیل

زرده تخم مرغ۲ عدد
آرد۲ لیوان
شیر یا ماستنصف لیوان
بکینگ پودریک قاشق چایخوری
روغن جامد برای تهیه خمیریک قاشق چایخوری
نمکیک هشتم قاشق چایخوری
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
روغن برای سرخ کردنبه میزان لازم
مواد لازم برای تهیه خمیر گوش فیل

لگیمات نیز یکی دیگر از شیرینی های مخصوص ماه رمضان است، که دستور پخت آن در مقاله زیر می توانید مطالعه کنید:

دستور تهیه و پخت گوش فیل

  • بعد از آماده سازی شربت وقت تهیه گوش فیل است و باید برای اینکار یک خمیر مرغوب تهیه کنید، برای اینکه یک خمیر ترد و خوشمزه داشته باشید. تخم مرغ‌ها را داخل کاسه ای بزرگ بریزید و سپس شیر و روغن را به آن اضافه کنید.
  • پس از اینکه مواد داخل کاسه را با همزن خوب مخلوط کردید. بیکینگ پودر، ماست و ۲ قاشق از شربت سرد شده را به مواد خمیر خود اضافه کنید و مجددا مواد را مخلوط کنید .
  • آردی را که دو بار الک کرده اید را کم کم به مواد اضافه کنید و سپس با قاشق مواد را مخلوط کنید تا خمیر جمع شود.
  • بعد با دست خمیر را مخلوط کنید و اگر هنوز نیاز به آرد داشت کم کم به آن اضافه کنید تا زمانی که شکل خمیر به خود بگیرد و اینکار را تا جایی ادامه دهید که خمیر به دستتان نچسبد .
  • سپس با دست خمیر را ورز دهید، اگر خمیر کمی چسبندگی داشته باشد، زمانی که آنرا ورز می دهید چسبندگی‌اش کمتر می شود و در آخر خمیر را چندین بار با دست باز و جمع کنید تا هوایی داخل آن نماند.
  • خمیر را داخل کاسه دیگری قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید و در یک جای گرم اجازه دو ساعت استراحت به خمیر را بدهید تا پف کند.
  • در مرحله بعد پس از استراحت خمیر یک قابلمه کوچک عمیق را با روغن زیاد روی شعله ملایم بگذارید تا روغن به مرور داغ شود. روغن باید به حدی باشد که گوش فیل ها در روغن شناور بمانند.
  • روی یک سطح صاف آرد بپاشید و خمیری که آماده کرده اید را روی آن قرار دهید و با وردنه آن‌را باز کنید تا حدی که ضخامت آن کمتر بیشتر از ۳ میلی متر شود.
  • خمیری که باز کرده اید را با کاتر به صورت دلخواه برش بزنید و خمیرهای برش زده را داخل روغن قرار دهید تا خوب پف کنند و طلایی شوند.
  • گوش فیل ها را در روغن با استفاده از یک قاشق چوبی جابه‌جا کنید تا همه جهات آن طلایی شود و پس از آن آنها را با توری فلزی بیرون آورید.
  • گوش فیل های طلایی شده را داخل شربت سرد شده قرار دهید. بعد از ۳۰ ثانیه از داخل شربت بیرون آورید و در صافی قرار می دهید تا شهد اضافه آنها خارج شود. گوش فیل های خوشمزه و شیرین شما آماده است و میتوانید آنها را در ظرف سرو بچینید.
دستور تهیه و پخت گوش فیل

طرز تهیه گوش فیل اراکی

  • در طرز تهیه گوش فیل اراکی قبل از هر چیز مانند گوش فیل معمولی که طرز تهیه آن را در بالا گفته شد، شربت گوش فیل را آماده کنید.
  • اما در طرز تهیه خمیر گوش فیل به روش اراکی تفاوت هایی با روش قبلی وجود دارد در است روش ابتدا تخم مرغ ها را درون کاسه ریخته و ماست را با بکینگ پودر مخلوط کرده به تخم مرغ ها اضافه کنید.
  • در مرحله بعد روغن نیمه جامد را هم به مواد اضافه کنید و با مقدار کمی از شربتی که از قبل آماده کرده اید با همزن مخلوط کنید.
  • آرد الک شده را به آرامی به موادتان اضافه کنید و خوب آن را مخلوط کنید و بعد از 10 دقیقه ورز دادن روی آن سلفون بکشید و به خمیر ۳۰ دقیقه استراحت دهید .
  • خمیر آماده شده را مثل روش قبلی صاف کرده و برش بزنید و پس از سرخ کردن در روغن داغ داخل شیره قرار دهید و پس از بیرون آوردن از شربت آماده سرو است.

طرز تهیه گوش فیل افغانی

  • در روش تهیه گوش فیل افغانی ترتیب مراحل کمی متفاوت است و از همه مهم تر اینکه شما نیاز به شربت ندارید.
  •  در این روش اولین کاری که باید بکنید مخلوط کردن آرد و روغن است و بعد شیر و تخم مرغ را اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.
  • در مرحله بعد نمک و شکر و وانیل را به ترتیب اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا یک خمیر یکدست به دست بیاورید.
  • خمیر به دست آمده را ۱۰ دقیقه ورز دهید و سپس سایر مطابق آنچه گفته شد ادامه دهید، خمیر را را صاف کرده، برش بزنید و در روغن سرخ کنید.
  • گوش فیل های طلایی شده را از درون روغن خارج کنید و بر روی پارچه تمیز قرار دهید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود و پس از خنک شدن با مقداری پودر هل و پودر قند تزیین کنید.

برای تهیه زولبیا خانگی به چندین روش مقاله زیر را مطالعه کنید:

طرز تهیه گوش فیل بدون شربت

  • اگر ترجیح می دهید گوش فیل با شیرینی کمتر و سالم تر بخورید میتوانید گوش فیل بدون شربت هم تهیه کنید در این روش برای شروع ابتدا آرد و بیکینگ پودر و نمک رو مخلوط کنید و روغن را اضافه کنید.
  • در مرحله بعدی در این روش باید به مواد آب اضافه کنید، این کار را به آرامی انجام دهید و با قاشق آب را به مواد اضافه کنید و مرتب هم بزنید و در نهایت خمیر ورز داده شده را ۲۹ دقیقه استراحت بدهید.
  • پس از سرخ کردن گوش فیل ها آنها را با پودر قند الک شده آغشته کنید یا روی آن عسل بریزد.

طرز تهیه گوش فیل با دوغ

یکی از ترکیبات خاص و عجیب که در اصفهان طرفداران بسیاری دارد خوردن گوش فیل به همراه دوغ است. در این ترکیب گوش فیل اصفهانی که تهیه آن تفاوت چندانی با گوش فیلی که توضیح داده شد و ندارد با دوغ نعنایی سرو می شود. ترکیبی که اگر چه در ظاهر چندان خوشایند به نظر نمی رسد اما بعد از مصرف شیفته ها و عاشقان بسیاری پیدا کرده است. حتی برخی ها معتقدند و نقل کرده اند که حکیم ابوعلی سینا و شیخ بهایی، ترکیب این دو ماده غذایی را برای تنظیم فشار خون مفید می‌دانند و معتقدند که گوش فیل و دوغ نعنایی در کنار هم می‌توانند شبیه یک سرم قندی و نمکی عمل کنند.پس اگر مسیرتان به اصفهان خورد حتما خوردن گوش فیل و دوغ را فراموش نکنید.

ارزش غذایی و کالری گوش فیل

۱۰۰ گرم گوش فیل حاوی
۱۴۱ کالری انرژی
۰.۵ گرم پروتئین
۳۵ گرم کربوهیدرات
۰.۱ گرم چربی

برای سوزاندن ۱۰۰ گرم گوش فیل نیاز به
۴۰ دقیقه دوچرخه سواری
 ۲۰ دقیقه ورزش های آبی
۷۰ دقیقه پیاده روی
۱۸ دقیقه دویدن

نکات و فوت و فن های تهیه گوش فیل

  • در هنگام وردنه زدن خمیر گوش فیل دقت کنید که آن را بیش از اندازه نازک نکنید. این کار موجب می‌شود گوشفیل‌ها در روغن به خوبی پف نکنند.
  • اگر علاقمند به شیرینی بیشتر در گوش فیل هستید آن را بیشتر در شربت نگه دارید، هر چقدر بیشتر گوشفیل‌ها را در شربت قرار دهید، مقدار شیرینی آن‌ها بیشتر می‌شود.
  • در هنگام سرخ کردن گوش فیل از یک ظرف کوچک و عمیق استفاده کنید که روغن کمتری استفاده شود و گوش فیل ها معلق بمانند.
نکات و فوت و فن های تهیه گوش فیل
  • می توانی خمیر را با قالب به شکل های مختلف ستاره و قلب برش بزنید.
  •  اگر شربت به‌طور صحیح به قوام مطلوب نرسیده باشد ، ممکن است باعث نرم و پودری شدن گوشفیل‌ها شود و احتمالاً باعث شکرک آنها می‌شود پس کاملا اجازه دهید که شربت غلیظ شده و به قوام برسد.
  • با افزایش مقدار آرد، خمیر سنگین‌تر و گوشفیل‌ها سفت‌تر می‌شوند.
  • برای سرخ کردن گوشفیل‌ها، بهتر است شعله گاز را به حالت ملایم تنظیم کنید تا به آنها فرصت کافی برای پف و پخته شدن داده شود.
  •  از آنجایی که مقدار آرد مورد نیاز چندان مشخص نیست، آرد را به تدریج به سایر مواد اضافه کنید تا یک خمیر نرم و غیرچسبنده ایجاد شود.

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه گوش فیل

از کجا بفهمیم شربت گوش فیل به قوام رسیده؟

برای تست میزان قوام شربت گوش فیل میتوانید مقداری از شربت را مابین دو انگشت خود بریزید و امتحان کنید اگر  چسبنده و کشدار بود و حالت آبکی نداشت شربت به قوام رسیده است و یا اینکه مقداری از آن را درون یک نعلبکی بریزید و آن را داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود بعد از چند دقیقه آن را برگردانید اگر شربت در طرف حرکت نکرد و ثابت ماند یعنی کاملا به قوام رسیده است.

برای اینکه گوش فیل شکرک نزنه چیکار کنم؟

برای اینکه شیرینی هایی مثل بامیه و گوشفیل و زولبیا براق باشن، میتوانید چند دقیقه آخر پخت یک قاشق گلوکز به شربت بار اضافه کنید. این کار باعث براق شدن شیرینی ها می‌شود و همچنین  مانع از شکرک زدن شربت بار می‌شود.

چرا گوش فیل ها داخل روغن وا میرن؟

خوب داغ نشدن روغن میتواند از جمله دلایل وا رفتن گوش فیل ها باشند. وقتی روغن خوب داغ شد گوش فیل ها را داخل آن قرار دهید، برای اطمینان  از گرم شدن روغن میتوانید با مقداری از خمیر گرمای روغن را امتحان کنید. اگر خمیر سریع روی روغن آمد، حرارت روغن مناسب است. در غیر اینصورت گوش فیل ها در روغنی که خوب داغ نشده ممکن است وا بروند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x