این پرده‌های پذیرایی به راحتی با دکوراسیون خانه شما هماهنگ می‌شوند


397

شما یادتان نیست ولی یک زمانی پرده‌های اشرافی و کلاسیک خیلی مد بود. انگار هرچه گوشواره و شال پرده بزرگ‌تر و شرابه‌های پرده آویزان‌تر بود، بیشتر از خانواده‌ها دل می‌برد! اما حالا داستان فرق کرده است. حالا دیگر دیزاین‌ها و طراحی‌ دکور خانه‌ها متنوع شده و هر سبک طراحی و دکوراسیون، عناصر و چیدمان خاص خودش را طلب می‌کند. بگذریم از این‌که عموم سلیقه‌ها به سمت خلوتی و مینیمال‌شدن پیش رفته‌اند.
می‌خواهید یک پرده پذیرایی مناسب با دکوراسیون خانه‌تان پیدا کنید؟ قبلش باید به این سوال‌ها جواب بدهید: طراحی داخلی خانه شما در چه سبکی است؟ کلاسیک است یا مدرن؟ برای هر کدام از این سبک‌ها باید از پرده‌های متناسب با آن استفاده کنید؛ پرده‌ای که با دیگر عناصر طراحی داخلی مثل مبلمان، کمد، کاغذدیواری و … نیز همخوانی داشته باشد. خیلی خب. بیایید برویم سر اصل مطلب:

کدام پرده‌های پذیرایی با دکوراسیون کلاسیک تناسب دارند؟

اولین و مهم‎ترین دلیل استفاده از این نوع پرده‌ها زیبایی و خیره‌کنندگی آن‌ها است. این مدل پرده‌ها را بیشتر با نوع پارچه و طراحی‌اش دسته‌بندی می‌کنند و به درد استفاده در سالن‌ها، اتاق‌های پذیرایی و اتاق‌های نشمین می‌خورد. در نتیجه استفاده از آن‌ها در اتاق خواب توصیه نمی‌شود، چون از پارچه‌های سنگین و شاخ مثل ساتن، کتان، ابریشم و مخمل دوخته می‌شوند.

[post id=33562]

در مقابل، ایرادهای پرده‌های کلاسیک این‌ها هستند: زیادی جا می‌گیرند، نصب کردن‌شان زحمت فراوانی دارد، خیلی نمی‌توانید نورشان را تنظیم کنید و شست‌وشو و نظافت آن‌ها هم کار می‌برد. تازه باید همراه آن‌ها حتما از آستر هم استفاده کنید وگرنه نور آفتاب به مرور خرابشان می‌کند. بیایید با انواع پرده کلاسیک آشنا شویم:

۱. پرده‌های سلطنتی

این پرده‌ها چنان که از اسم پر طمطراق‌شان هم برمی‌آید، فقط در دیزاین‌های کلاسیک و سنتی و لاکچری کاربرد دارند و از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که عبارتند از: والان (شال)، گوشواره، کتیبه، قبه و شرابه‌. طبیعتا هر چه تعداد این اجزا بیشتر باشد، پرده‌ی شما شیک‌تر و البته گران‌تر خواهد بود. شما می‌توانید پرده‌های سلطنتی را در رنگ‌های سفید و طلایی، سفید و آبی، مشکی، طلایی و زرشکی، طلایی و بنفش، کرمی و قهوه‌ای و … ست کنید.

پرده‌های سلطنتی چنان که از اسم پر طمطراق‌شان هم برمی‌آید، فقط در دیزاین‌های کلاسیک و سنتی و لاکچری کاربرد دارند

۲. پرده‌های کلاسیک رومن

پرده‌های رومن یا رومی‌ هم مثل مورد قبلی مجلل و اشرافی‌اند، منتها با این تفاوت که شما می‌توانید آن‌ها را به صورت کرکره‌ای (از بالا به پایین و برعکس) باز و بسته کنید. همین تفاوت ساده باعث شده تا پرده‌های رومن محبوبیت زیادی در بین آدم‌های کلاسیک‌پسند داشته باشد.

تفاوت پرده‌های سلطنتی با رومن این است که می‌توانید آن‌ها را به صورت کرکره‌ای (از بالا به پایین و برعکس) باز و بسته کنید.

۳. پرده‌های پیلی‌دار (پلیسه)

پرده‌های پلیسه‌ی کلاسیک در واقع مدل تکامل‌یافته‌تر و ساده‌تر پرده‌های سلطنتی هستند که به خاطر نداشتن والان و گوشواره سبک‌ترند. به علاوه در دوخت آن‌ها اغلب از پارچه‌های توری استفاده می‌شود. منتها نقش و نگارها و جنس سنگین پارچه‌اش مثل سایر پرده‌های کلاسیک است.

پرده‌های پلیسه‌ی کلاسیک در واقع مدل تکامل‌یافته‌تر و ساده‌تر پرده‌های سلطنتی هستند که به خاطر نداشتن والان و گوشواره سبک‌ترند.

کدام پرده‌های پذیرایی با دکوراسیون مدرن تناسب دارند؟

در دکوراسیون مدرن دیگر کسی برای زرق و برق و لاکچری‌بازی الکی تره هم خرد نمی‌کند. در واقع آن‌چه در این دیزاین مهم است سبکی، سادگی و راحتی در کاربرد است. برخلاف پرده‌های کلاسیک، از پرده‌‌های مدرن می‌توان در همه جای خانه استفاده کرد. (حتی در اتاق خواب و سرویس حمام و توالت)

پرده‌های مدرن بیشتر از پارچه‌های سبکی که طرح‌های ساده دارند، دوخته می‌شوند. نصب آ‌ن‌ها هم ساده‌تر از مدل‌های کلاسیک است و می‌توان نور را با آن‌ها به راحتی تنظیم کرد. تازه نظافت‌شان هم اصلا سخت نیست. راستی شما می‌توانید از مدل‌های برقی و اتوماتیک این پرده‌ها هم استفاده کنید. دیگر چی می‌خواهید؟! بیایید با انواع پرده‌های مدرن هم آشنا شویم:

۱. پرده‌های کرکره‌ای

پرده‌های کرکره‌ای معروف‌تر از آنند که نیاز به معرفی داشته باشند. تا همین چند سال پیش صفحه‌ و پنل‌ این پرده‌ها را از فلز درست می‌کردند اما امروزه از پارچه‌های پلی‌استر در ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود. اغلب مدل‌های این پرده به شکل عمودی باز و بسته می‌شوند اما مدل‌های افقی هم در بازار موجود است. (ترک پنل) شما می‌توانید با کمی جستجو انواع برقی پرده کرکره‌ای را هم در بازار پیدا کنید.

تا همین چند سال پیش پنل‌ پرده‌های کرکره‌ای را از فلز درست می‌کردند اما امروزه از پارچه‌های پلی‌استر در ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود.

۲. پرده‌های شید

پرده‌های شید بیشتر برای سالن پذیرایی و اتاق‌های بزرگ کاربرد دارند، چون به دلیل قابلیت تنظیم نور، بیشتر مناسب پنجره‌های بزرگند. در نتیجه از این پرده‌های شیک و مدرن حتی در محیط‌های باز مثل آلاچیق هم می‌توان استفاده کرد. پرده‌‌های شید با ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شوند تا مشتری‌ها بتوانند بر حسب نیاز خود مدل‌های مختلف آن را تهیه کنند. مدل دوبل این پرده‌ها، دارای دو پرده‌ی تور و آستر است تا بتوانید بسته به میزان نور مورد نیازتان آن را تنظیم کنید. راستی مدل برقی این پرده‌ هم طرفداران زیادی دارد.

پرده‌های شید بیشتر برای اتاق‌های بزرگ کاربرد دارند، چون به دلیل قابلیت تنظیم نور، بیشتر مناسب پنجره‌های بزرگند.

۳. پرده زبرا

پرده زبرا یکی از آن پرده‌هایی است که به راحتی می‌تواند نور خانه‌تان را تنظیم کند؛ این پرده‌ها که ظاهری راه‌راه و زبراطور(!) دارند، حتی برای پنجره‌های کوچک مثل حمام و آشپزخانه هم مناسبند. تنوع طرح و رنگ پارچه‎ی این پرده‌ها باعث شده تا امروزه مشتری‌های زیادی داشته باشد. پرده زبرا هم مثل موارد قبلی مدل برقی نیز دارد.

[post id=33324]

پرده زبرا یکی از آن پرده‌هایی است که به راحتی می‌تواند نور خانه‌تان را تنظیم کند

۴. پرده پیلی‌دار لانه زنبوری:

پرده‌های پلیسه‌ای که به هانی‌کامب یا لانه‌زنبوری شهرت دارند، نوعی پرده کرکره‌ای دولایه‌اند که طراحی جالبی دارند: این دو لایه طوری تا خورده و به هم دوخته شده‌اند که بین‌شان شکلی چهارضلعی یا شش‌ضلعی به وجود می‌آید. به همین خاطر این پرده‎ها عایق بسیار خوبی در برابر گرما و سرما و گرد و غبار هستند. پرده‌های لانه‌زنبوری به دو شکل افقی و عمودی تولید می‌شوند.

پرده‌های لانه‌زنبوری به دلیل ساختار منحصر به فردشان عایق خوبی در برابر گرما و سرما و گرد و غبار هستند.

۵. پرده پانچ

در میان تمام پرده‌هایی که معرفی کردیم، احتمالا پرده پانچ ساده‌ترین طراحی را دارد. این پرده‌ها از یک میله و یک پارچه بلند که چند حلقه به آن پانچ شده، تشکیل می‌شوند. پرده‌های پانج به خاطر طرح‌هایی که روی آن‌ها اجرا می‌شود، بعضا به پرده‌های سه بعدی نیز مشهورند. از این نوع پرده‌ها می‌توان در مکان‌های مختلفِ اداری، تجاری و اقامتی استفاده کرد.

سوالات متداول درباره انواع پرده پذیرایی

معایب پرده‌های کلاسیک و سلطنتی چیست؟

ایرادهای پرده‌های کلاسیک این‌ها هستند: زیادی جا می‌گیرند، نصب کردن‌شان زحمت فراوانی دارد، خیلی نمی‌توانید نورشان را تنظیم کنید و شست‌وشو و نظافت آن‌ها هم کار می‌برد. تازه باید همراه آن‌ها حتما از آستر هم استفاده کنید وگرنه نور آفتاب به مرور خرابشان می‌کند.

پرده‌ی پیلی‌دار لانه‌زنبوری چیست؟

پرده‌های پلیسه‌ای که به هانی‌کامب یا لانه‌زنبوری شهرت دارند، نوعی پرده کرکره‌ای دولایه‌اند که طراحی جالبی دارند: این دو لایه طوری تا خورده و به هم دوخته شده‌اند که بین‌شان شکلی چهارضلعی یا شش‌ضلعی به وجود می‌آید. به همین خاطر این پرده‎ها عایق بسیار خوبی در برابر گرما و سرما و گرد و غبار به حساب می‌آیند.

آیا پرده شید برای اتاق‌های کوچک کاربرد دارد؟

خیر، پرده‌های شید بیشتر برای سالن پذیرایی و اتاق‌های بزرگ کاربرد دارند، چون به دلیل قابلیت تنظیم نور، بیشتر مناسب پنجره‌های بزرگند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x