با پشه‌بند مناطق سیل‌زده را دریابیم!


1,409

پشه

پشه‌بند با وجود ظاهر ساده‌ای که دارد، می‌تواند نقش بسیار مهمی را در حفظ سلامتی انسان‌ها بازی کند. گَزیده شدن توسط یک پشه فقط سوزش و قرمزی و خارش ایجاد نمی‌کند، بلکه بسته به نوع پشه و ناقل بودن یا نبودنش ممکن است بیماری‌های سخت، دردناک و طولانی‌مدتی را به بدن قربانی تحمیل کند. به همین دلیل است که پشه‌بند را باید در گروه وسایل مفید و حتی ضروری زندگی دسته‌بندی کرد.

حالا تصور کنید خانه و زندگی آدم را سیل برده باشد و در بحبوحه رسیدن فصل گرما، کولر و وسایل خنک‌کننده‌ای هم در کار نباشد که حضور پشه‌ها را کمرنگ کند! آن‌وقت تا بخواهی کاری بکنی، ‌می‌بینی انواع و اقسام پشه همه‌جا را گرفته! طوری که حتی وقتی در هوای آزاد نفس می‌کشی، چند پشه ناغافل وارد بینی‌ات می‌شود و تا می‌خواهی دو کلمه حرف بزنی چند پشه وارد دهانت ‌می‌شوند. فکر می‌کنید در چنین وضعیتی چند نفر از گزش پشه در امان می‌مانند و چند نفر بیمار می‌شوند؟

پشه‌بند دقیقاً چه می‌کند؟!

پشه‌بند در تعریفی ساده، یک توری دوخته‌شده اسکلت‌دار یا بدون اسکلت (از نوع سقفی) است که در فضای امن درونش، مهمانش را از ورود حشرات مزاحم محافظت می‌کند تا ساعاتی را با آرامش به استراحت بپردازد و از گزیده‌شدن در امان باشد. وقتی درون پشه‌بند حضور دارید، پشه‌ها پشت این سد دفاعی زمین‌گیر می‌شوند و نمی‌توانند وارد حریم‌تان شده و خون قربانی احتمالی خود را بمکند و این یعنی آرامش بیشتر و کاهش خطر ابتلا به بعضی بیماری‌ها که پشه‌ها ناقل آن هستند.

پشه‌ها چه بیماری‌هایی منتقل می‌کنند؟

این‌که یک پشه چه نوع بیماری‌ای را منتقل می‌کند به نوع پشه‌اش مربوط است. مثلا پشه آنوفل می‌تواند بیماری مالاریا را منتقل کند، پشه آئدس این توانایی را دارد که تب دنگی را به وجود بیاورد و پشه خاکی می‌تواند ناقل بیماری پوستی سالک باشد و محل گزش را بدشکل و بدترکیب کند.البته همه این‌ها در صورتی اتفاق می‌افتد که این پشه‌ها خودشان ناقل باشند؛ یعنی قبلا خون فرد بیماری را مکیده باشند و حالا با نیش‌زدن قربانی جدید، آن بیماری را به فرد جدیدی منتقل کنند و ندانسته و ناخواسته، باعث شیوع بیماری در بین افراد بیشتری شوند.

پشه

 

پشه‌های بیماری‌زا و افراد در معرض خطر

وقتی پای بیماری در میان باشد، طبیعی است که همه افراد مایلند از سلامتی خود بیشتر مراقبت کنند. با این‌حال باز هم افرادی هستند که توجه و مواظبت بیشتری لازم دارند؛ مثل نوزادان و کودکان.بچه‌ها جسم ضعیف‌تر و حساس‌تری نسبت به بزرگترها دارند و در بیماری‌ها بیشتر آسیب می‌بینند؛ چون بدن‌شان تجربه کمتری در مبارزه و مقابله با میکروب‌های بیماری‌زا دارد و خودشان هم هنوز تحمل کمتری برای درد کشیدن و دست و پنجه نرم کردن با بیماری‌ها دارند.

از طرفی هم زنان باردار وضعیت بخصوصی دارند و باید بیشتر مراقب سلامتی‌شان بود چون بیمارشدن‌شان مساوی است با بیمار شدن خودشان به علاوه یک طفل معصوم که هنوز متولد‌نشده. پس لازم است بیشتر مراقبت شوند.افراد مسن را هم باید به این گروه اضافه کرد و نیز افراد بیمار که طبیعتا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و در بیماری‌های عفونی و ویروسی دیرتر بهبود پیدا می‌کنند.و راستش را بخواهید سایر افراد سالم را هم باید به این فهرست بیفزاییم.

حیف است حتی یک نفر در اثر عدم مراقبت، در معرض بیماری‌هایی که توسط گزش پشه ایجاد می‌شوند قرار بگیرد. پس در یک کلام: همه! هر چند که بهتر است اولویت‌ها را رعایت کنیم.

[bs-show-product id=106099]

پشه‌ها در مناطق سیل‌زده بیداد می‌کنند!

پشه در کجا زندگی می‌کند؟ جاهایی که محیط، مساعد رشدش باشد. مثل کجا؟ مناطق گرم و مرطوب! و چه جایی الان برای تکثیر و جولان پشه‌ها بهتر از مناطق سیل‌زده است؟ آن هم مناطق سیل‌زده خوزستان که هم گرم است و هم شرجی و هم آب سیل حضور جدی خود را در بعضی روستاها حفظ کرده!نه این‌که در خوزستان پشه نبوده و الان به یکباره ظاهر شده باشد، خیر! یا گرم و شرجی نبوده و الان یکباره وضعیت تغییر کرده، باز هم خیر!

مساله این است که قبل از سیل، مردمی که الان سیل‌زده هستند برای خودشان خانه و زندگی داشتند. وسایل رفاهی مختصری در حد وسع‌شان فراهم کرده بودند. درب خانه را می‌بستند و راحت برای خودشان شب‌ها استراحت می‌کردند،

خیلی‌ها کولر داشتند و خانه‌شان را خنک می‌کردند و به دور از مزاحمت پشه و گرما شب را به صبح می‌رساندند. خیلی‌ها هم از پشه‌بند استفاده می‌کردند و از دست پشه‌های مزاحم و نیش‌های بیماری‌زایشان در امان می‌ماندند. ولی امروز و البته از چند ماه قبل، سیل خوزستان را هم تحت‌تاثیر قرار داده و افرادی هستند که نه‌تنها خانه و زندگی که حتی همه اسباب و وسایل زندگی‌شان را هم در سیل از دست داده‌اند و الان فقط درون چادر و در کمپ‌ها یا محوطه‌های خاکی دور از مناطقی که به زیر آب رفته روزگار می‌گذرانند و این شیوه موقت زندگی با همه دشواری‌های گوناگونش، نیش پشه و ابتلا به انواع بیماری‌هارا هم دارد و همین مساله اوضاع را سخت‌تر می‌کند.

وقتی سلامتی باشد حداقل می‌شود بلند شد و کار و تلاش کرد. ولی وقتی بیمار باشی و یک گوشه افتاده باشی، نه‌تنها خودت موقتا از پا افتاده‌ای که حتی دیگرانی هم باید بخشی از انرژی خودشان را بگذارند و از تو مواظبت کنند و غمت را بکشند.

چگونه به هموطنان سیل‌زده خوزستانی کمک کنیم؟

در کنار انواع روش‌های خدمت‌رسانی و کمک‌رسانی که می‌شود انجام داد، یک راه هم این است که برای رساندن پشه‌بند به مناطق سیل‌زده خوزستان تلاش کنیم. پشه‌بندهایی برای نوزادان، کودکان، نوجوانان، مادران باردار، جوانان، پدرها و مادرها، و نیز پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها.

پشه‌بندهایی که حداقل با دور کردن نیش و آزار پشه، نه‌تنها اندکی از غم و درد و رنج‌ هم‌میهنان خوزستانی‌مان کم کند بلکه حتی با کاهش فشار روحی ناشی از احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که پشه‌ها منتقل می‌کنند به روح و روان‌شان آرامش هدیه نماید.بازار باسلام با همکاری یک مؤسسه خوزستانی، طرحی را کلید زده  که طی آن، تعداد قابل توجهی از پشه‌بندهای مورد نیاز مناطق سیلزده خوزستان تأمین می‌شود. البته میزان موفقیت و پیشرفت این طرح، بستگی به مقدار همکاری عزیزانی دارد که در این اقدام نیکوکارانه مشارکت کنند.

[aparat id=”Ybhif”]

آبادان مرکز انجام طرح است و تعدادی از بانوان آبادانی دوزندگان پشه‌بندها. مواد اولیه به مقدار کافی تهیه شده و یک کارگاه خیاطی راه‌اندازی گردیده. فقط و فقط مانده تأمین هزینه دوخت پشه‌بندها. می‌توانیم با پرداخت هزینه دوخت هر تعداد پشه‌بند که مایل بودیم، در این کار پسندیده یاری‌شان کنیم و به گنجینه کارهای نیک‌مان در این ماه پر خیر و برکت بیفزاییم.

خرید پشه‌بند برای سیل‌زدگان خوزستان


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x