رب انار؛ چاشنی یاقوتی


32,357

بازار باسلام - basalam - وبلاگ باسلام - تغذیه - رب انار

رب انار خانگی را می‌توان از جمله چاشنی‌های بسیار محبوب و خوشمزه‌ای به شمار آورد که طرفداران زیادی دارد و به راحتی می‌تواند به غذاها و پاسفره‌ای‌ها مزه‌ای جدید ببخشد.

رب‌ انار ترش طرفداران خود را دارد و در غذاهای مخصوصی استفاده می‌شود و نوع شیرین و ملسش دوست‌داران خود را. مثلاً گیلانی‌ها فقط رب اناری را اصل می‌دانند که بی‌نهایت ترش باشد و غلیظ و تیره.

خواص انار در رب انار

انار یکی از میوه‌های بومی آسیای جنوبی و از جمله کشور ایران است که سابقه آن به چهار هزار سال می‌رسد. رب انار یکی از فرآورده های طبیعی و بی نظیر میوه انار است که با حرارت دادن آب میوه در درجه‌های مختلف تهیه می‌شود،

انار خواص فراوانی دارد که طبیعتاً رب یا لواشک انار حاصل از آن نیز بدون فایده نخواهد بود. حدود صد سال است که دنیا به خواص انار و مصارف درمانی آن پی برده است.

از ویتامین ث تا پیشگیری از سرطان

وقتی حرف از تأمین ویتامین ث به میان می‌آید بدون شک یاد میوه‌هایی مانند پرتقال می‌افتیم؛ در حالی که رب انار هم حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین ث است و می‌تواند به افزایش سیستم دفاعی بدن کمک کند.

وقتی عمل هضم غذا انجام می‌شود فرآیندی به نام اکسیداسیون در بدن اتفاق می‌افتد و باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌گردد. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به بافت آسیب برسانند و بیماری‌هایی مثل اختلالات قلبی یا سرطان را تولید کنند؛

آنتی اکسیدن‌های موجود در رب انار در پیشگیری ابتلا به سرطان‌ها بویژه سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان کمک‌کننده است.

دشمن کلسترول بد

همیشه شنیده‌ایم که مقدار زیاد کلسترول در شریان‌ها باعث سخت شدن آن می‌شود و ممکن است منجر به اختلالات قلبی شود؛ اما رب انار می‌تواند در کاهش سطح کلسترول بد موجود در بدن کمک‌کننده باشد،

این رب سرشار از ترکیباتی به نام «پلی فنول»‌هاست که باعث کم شدن کلسترول بد خون یعنی LDL می‌شود و اجازه نمی‌دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند.

خوش‌اندام با رب انار

یکی از دغدغه‌های دنیای امروز کاهش وزن است، اگر شما هم در زندگی چنین دغدغه‌ای دارید خوب است بدانید رب انار ترکیب عالی برای رژیم غذایی و کاهش وزن است.

این چاشنی سرشار از ویتامین‌های آ، ب و  ث (A, B, C) است که به سوخت‌وساز بدن کمک و همچنین ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

رب انار با نفوذ به عمق بافت‌ها از تجمع چربی‌ها جلوگیری می‌کند و در کاهش وزن نقش دارد.

بمب انرژی

برای تأمین انرژی و سلامت پوست ما به سراغ خوراکی‌های مختلفی می‌رویم؛ غافل از این‌که رب انار با وجود خوش‌طعمی بی‌اندازه‌اش می‌تواند مقدار زیادی از انرژی بدنمان را تأمین کند.

این رب مانند تخم بلدرچین حاوی مقادیر فراوان ویتامین ب است. ویتامین ب۱ به عنوان یک کاتالیزور در بدن فعالیت می‌کند و باعث می‌شود همواره پر انرژی باقی بمانید.

در کنار این ویژگی، نیاسین موجود در رب انار باعث می‌شود پوست حالت ارتجاعی خود را حفظ کند و نیز سیستم عصبی را سالم نگاه می‌دارد و عمل هضم غذا را آسان می‌کند.

رب انار خانگی - خواص رب انار- مجله باسلام
رب انار چاشنی لذیذ و با وفای سفره ایرانی

یک رب انار اعلا باید…

حالا با وجود این همه خوشمزگی و خواص اگر بخواهیم یک رب انار خوب داشته باشیم باید به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟

  • غلیظ یا رقیق؟
  1. جنبه‌های مهم در تعیین کیفیت هر محصول غذایی شامل طعم، رنگ، بو، ارزش غذایی و بافت آن است. در مورد رب انار که به بیشتر به مواد غذایی دیگر افزوده می‌شود قوام رب حائز اهمیت است.
  2. بعضی گمان می‌کنند رب انار باید در نهایت غلظت باشد، اما اگر رب خیلی غلیظ شود زمانی که در یخچال قرار می‌گیرد سفت‌تر می‌گردد و وقتی برای چاشنی یا سس از آن استفاده می‌شود خیلی دیر حل می‌شود و در نتیجه استفاده از آن مشکل است؛ پس این غلظت مناسب نیست.
  3. از طرفی برخی برای کسب درآمد بیشتر، رب را آن قدر شل بر می‌دارند که حتی با نگهداری در یخچال نیز کپک می‌زند، به طور کلی می‌توان گفت رب این میوه باید نه شل و نه سفت باشد.
  • قرمز یا سیاه؟
  1. رنگ نیز یکی از معیارهای مهم تعیین‌کننده کیفیت رب انار است. رنگ این رب کاملاً وابسته به شرایط فرآیند است؛ به طوری که هرگاه تبدیل آب‌ انار به رب‌ آن در دمای پایین یا زمان حرارت‌دهی کوتاه انجام شود، رنگ محصول قرمز خوش‌رنگ خواهد شد و با افزایش میزان حرارت یا زمان حرارت‌دهی، رنگ به سمت قهوه‌ای سوخته میل می‌کند.
  2. طرز تهیه رب انار بویژه ظرفی که رب در آن تهیه می‌شود در رنگ آن تأثیر دارد؛ مثلاً پختن رب در ظرف مسی باعث تیره شدن آن خواهد شد. بهترین رنگ رب انار، قهوه‌ای کمرنگ تا قهوه‌ای پر رنگ و قرمز تیره است.
  • ترش، ملس و شیرین
  1. شیرین: رب انار شیرین طبع سرد دارد و مایل به اعتدال است و نسبت به رب انار ترش و ملس فواید درمانی کمتری دارد. با این وجود رب انار شیرین برای اصلاح و تصفیه خون بسیار مفید است.
  2. ملس: طبع رب انار ملس سرد و تر و نزدیک به اعتدال است و به دلیل مزه خاصی که دارد، طرفداران زیادی دارد. به طور کلی رب انار ملس (ترش و شیرین) خواص بیشتری نسبت به رب انار شیرین دارد و در کاهش صفرا، غلیان و جوشش خون مفیدتر است.
  3. ترش: انار ترش که از آن برای تهیه رب انار استفاده شود، سردی و تری بیشتری دارد و باعث ایجاد یبوست خفیف می‌شود. مصرف رب انار ترش در کاهش حالت تهوع در دوران بارداری بسیار مفید است و اشتهای زنان باردار به خوردن مواد غیر طبیعی را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف رب انار ترش باعث کاهش صفرا، کاهش حرارت معده و کبد می‌شود.

[post id=7330]

رب انار هیزمی مامان بزرگ

فصل انار‌های ترش که از راه می‌رسید چادرش را به کمر می‌بست و خاله‌ها را صدا می‌زد که برای کمک وقت خالی کنند. بابابزرگ شروع می‌کرد به چیدن انارها، اما چند دانه روی شاخه باقی می‌گذاشت‌، می‌گفت: «آخرهای پاییز دل انار که چاک می‌خورد، سرخی دانه‌هایش که بیرون می‌ریزد انگار رگ‌هایم پر از خون تازه می‌شود و خستگی یک سال‌ام به در».

صدای تق‌تق چوب پشت انارها هنوز توی گوشم زنگ می‌زند، تشت‌های پلاستیکی پر از آب قرمز انار، هیزم‌هایی که بعدتر گاز شهری جایش را گرفت و پاتیل‌هایی که مادربزرگ پروانه‌وار دورش می‌چرخید، نمکش را اندازه می‌کرد، غلظتش را و سرآخر صدایم می‌زد تا مزه‌اش را تأیید کنم.

رب انارهای قهوه‌ای ترش که می‌نشست توی ظرف‌های شیشه‌ای، هر کدام سهممان را بغل می‌کردیم و می‌بردیم خانه و چند روز بعد، دور سفره خانه مادربزرگ جمع می‌شدیم تا فسنجان بخوریم با رب‌ انارِ تازه و نوبرانه.

رب انارهای باسلامی

اگر برای تهیه فسنجان، اناربیج، اکبرجوجه، آش انار، خوراک مرغ، ماهی شکم پر، زیتون پرورده و… به رب انار نیاز دارید، یا اگر دوست دارید از رب‌ ملس برای چاشنی در کنار انواع غذاها استفاده کنید می‌توانید:

در بازار باسلام چرخ بزنید؛ با غرفه‌دارانی که رب انار دارند ارتباط بگیرید، درباره نحو پخت آن سؤال کنید، از نظرات خریداران قبلی استفاده کنید و با توجه به نیازتان رب مرغوب و درجه یک بخرید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
6 ماه قبل

سلام وقت همگی بخیر
با افتخار پرفروش ترین رب انار در باسلام فروشگاه خانگی ریحان در خدمت دوستان گلم هستیم😊🌹

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x