طرز تهیه رب انار خانگی ترش و ملس به روش های مختلف


1,360

طرز تهیه رب انار خانگی [ بهترین روش ها ]

برای عشاق مزه‌های ترش یا فن‌های غذاهای گیلانی، داشتن رب انار ترش و خوشمزه توی یخچال از نان شب هم واجب‌تر است. داستان رب انار ترش خانگی توی غذاهای شمالی تقریباً شبیه داستان مرغ و تخم‌مرغ است. اینکه اول کدام بوده معلوم نیست اما معلوم است که جدا کردن پیوند این دو به این سادگی ها نیست. اگر شما هم از دوستداران غذاهای ترش هستند اینجا با دو روش تهیه رب انار خانگی ترش و خوشمزه آشنا می‌شوید.

در ادامه با انواع روش‌های تهیه رب انار خانگی آشنا می‌شویم:

روش اول طرز تهیه رب انار خانگی

مواد اولیه

مواد لازم به ازای هر 8 کیلوگرم انار (800 گرم رب )
انار8 کیلوگرم
آب2 یا 3 لیوان
نمک1 قاشق غذاخوری
زمان پختحداقل 4 ساعت
مواد لازم برای تهیه ی رب خانگی

در روش اول باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله ۱: انار مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید

همین مرحله اول در طرز تهیه رب انار خانگی تعیین می‌کند که شما در آخر کار چه نوع رب‌اناری داشته باشید. یک رب انار ملس خوشمزه، رب انار شیرین لذیذ و یا یک رب انار ترش برنده. پس با توجه به ذائقه تان اناری را انتخاب کنید که  در پایان بهترین نتیجه‌ دلخواه برای شما را داشته باشد.

هر چه دانه‌های اناری که برای تهیه‌ی رب  استفاده می‌کنید قرمزتر باشند، این رب خوش‌رنگ‌تر و خوش‌طعم‌تری به دست می‌آید. پس بهتر است از انارهایی که دانه‌های سفید یا قهوه‌ای دارند استفاده نکنید.

انار مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید

مرحله ۲: انارها را شسته و دانه کنید

بعد از شستشوی انارها آنها را از وسط نصف و دانه دانه کنید و پوست های سفید داخل انار را از آن جدا کنید. برای دانه کردنِ راحت‌ترِ آن‌ها با ته قاشق یا کف‌گیر به پوسته‌ی بیرونی آن‌ها به طور مرتب ضربه بزنید تا دانه‌های انار به راحتی از پوسته‌ جدا شوند. سعی کنید پوسته‌های سفید انار داخل محتویات ظرف نشوند چون که طعم تلخی به رب خواهند داد. در حین دانه کردن انارها بهتر است از دستکش استفاده کنید تا دستانتان رنگ نگیرد.

انارها را شسته و دانه کنید

مرحله ۳: انارها را بجوشانید

سپس انارهای دانه‌شده را در قابلمه بریزید و با حرارت تند به مدت نیم تا یک ساعت روی گاز بگذارید تا دانه‌های انار به خوبی بپزد و نرم شود. اگر احساس می‌کنید دانه‌های اناری که برای پخت تهیه کردید آب‌دار نیستند چند لیوان آب (هر 8 کیلو 3 لیوان آب) به آن اضافه کنید ولی اگر دانه‌های انار آب‌دار باشند ضروری و لازم نیست. زیر شعله را زیاد کنید تا آب بجوشد بعد از آنکه آب به جوش آمد  زیر شعله را کم کنید.

انارها را بجوشانید

مرحله ۴: آب دانه‌ها را بگیرید

همینطور که دانه های انار حرارت می بینند هر چند دقیقه انار را هم زده و سعی کنید با ملاقه یا کفگیر به دانه‌ها فشار بیاورید تا آب آن‌ها گرفته شود.

آب دانه‌ها را بگیرید

مرحله ۵: زیر قابلمه را خاموش کنید

بعد از اینکه انارهای داخل قابلمه به جوش آمدند و نرم شدند، آن را در آب‌کش یا صافی بریزید و با گوشت‌کوب، کف‌گیر یا دست آن‌ها را از صافی رد کنید تا فقط هسته‌های انار در ظرف باقی بماند و آب و گوشت آن به طور کامل جدا شود. بهتر است این کار را وقتی انارها داغ هستند انجام دهید تا راحت‌تر گوشته از هسته جدا شود.

عبوردادن انار از صافی

مرحله ۶: تقاله‌ها را در قابلمه جدا بریزید

برای آب‌گیری کامل، دانه‌های داخل صافی را دوباره در قابلمه جدا با مقداری آب بریزید تا بجوشد ، اینطوری شما دو رب انار با دو کیفیت خواهید داشت.

تقاله‌ها را در قابلمه جدا بریزید

مرحله ۷: آب انار خالص را حرارت دهید

 آب انار خالص را که همه دانه های انار  را از آن جدا کرده اید درون قابلمه ریخته و روی حرارت بگذاریدو این بار با حرارت ملایم روی گاز بگذارید تا آب اضافی آن تبخیر شود. در این مرحله باید صبور باشید  و مداوم هم بزنید تا جایی که غلیظ شود.

آب انار خالص را حرارت دهید

مرحله ۸: مواظب باشید ته ‌نگیرد

در این مرحله به دلیل تبخیر سریع آب، رب انار هر لحظه ممکن است ته بگیرد و بسوزد. پس مداوم هم بزنید و در آخر نمک را به رب انارتان اضافه کنید.

بهتر است که پای قابلمه بایستید و به طور مداوم کف سفیدی که روی سطح آب انار ایجاد می‌شود را با کف‌گیر بگیرید و محتویات قابلمه را هم هر چند دقیقه یک‌بار هم بزنید تا ته نگیرد. رب انار برخلاف رب گوجه خیلی زود ته می‌گیرد و می‌سوزد. برای اینکه زحماتی که تا این جای کار کشیدید هدر نرود چشم از قابلمه برندارید و دستانتان را هم بی‌کار نگذارید!

مواظب باشید ته ‌نگیرد

روش دوم طرز تهیه رب انار خانگی

برای روش دوم باید مراحل زیر را انجام بدهید:

مرحله ۱: انارها را دانه کنید

در این روش مثل روش قبل تهیه رب انار خانگی شما باید قبل از هر چیز از سخت‌ترین و زمانبرترین مرحله یعنی دانه کردن انارها عبور کنید و از بین دانه‌های انار آنهایی که خراب یا بدرنگ شده اند را جدا کنید.

مرحله ۲: آب انارها را بگیرید

این مرحله همان نقطه تفاوت با روش قبلی است در این روش تهیه رب انار خانگی شما باید قبل از اینکه به مرحله پختن انارها برسید آنها را به آب انار تبدیل کنید. می توانید این کار را با استفاده از آبمیوه گیری، مخلوط کن، چرخ گوشت و غذاساز برقی انجام دهید.

آب انارها را بگیرید

مرحله ۳: آب انار را از صافی رد کنید

برای اینکه خیالتان از یکدست بودن آب انارها راحت باشد آن را از صافی عبور دهید و دانه های سفید انارها را از آب انارها جدا کنید. مواد باقیمانده پشت صافی را آنقدر با دست فشار دهید که هیچ آب اناری بین آنها باقی نماند.

آب انار را از صافی رد کنید

مرحله ۴: آب انار را روی حرارت بگذارید

پس از اینکه خیالتان از یکدست شدن  آب انار راحت شد روی حرارت بگذارید، ابتدا حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاید و بعد مجددا کم کنید که آب انارتان ته نگیرد. آنقدر حرارت دادن را ادامه دهید تا آب انار غلیظ تر شود.

آب انار را روی حرارت بگذارید

مرحله ۵: نمک اضافه کنید

در مراحل آخر و وقتی تقریبا رب انار شما غلظت خوبی گرفت نمک را اضافه کنید برای هر ۸ کیلو انار یک قاشق نمک کافی است.  

نمک اضافه کنید

طرز تهیه رب انار شمالی

برای تهیه رب انار شمالی خوشمزه مراحل زیر را انجام بدهید:

مرحله ۱: انارها را بشورید

برای اینکه حین تهیه رب انار خانگی آلودگی های روی پوست انار بعد از برش به دانه ها منتقل نشود حتما قبل از هر کاری آنها را بشویید.

انارها را بشورید

مرحله ۲: انارها را دان کنید

این مرحله سخت‌ترین قسمت کار و غول مراحل طرز تهیه رب انار خانگی است. برای اینکه تهیه رب انار خانگی را ساده تر کنید میتوانید ابتدا سر و ته انار را با چاقو جدا و بعد آن را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و در مرحله بعد با استفاده از یک گوشتکوب یا پشت قاشق به پشت انار ضربه بزنید تا دانه انار جدا شده و فقط پوست انار باقی بماند.

انارها را دان کنید

مرحله ۳: دانه‌های خراب را جدا کنید

در این مرحله‌ از تهیه رب انار خانگی دانه‌هایی که قهوه‌ای یا پوسیده شده اند را جدا کنید تا در آخر طعم رب انار خوشمزه تان را خراب نکند.

 دانه‌های خراب را جدا کنید

مرحله ۴: دانه‌های انار را روی حرارت بگذارید

در این مرحله باید دانه‌های انار سالم و تمیز شده را با مقدار خیلی کم آب داخل یک قابلمه متناسب بریزید و روی شعله اجاق گذار بگذارید تا کاملا نرم شود.

 دانه‌های انار را روی حرارت بگذارید

مرحله ۵: انارها را از صافی عبور دهید.

بعد از نرم شدن دانه‌های انار با استفاده از یک سبد آنها را از صافی رد کنید تا دانه های سفید انار از گوشته قرمزش جدا شود و قسمت های سفید درون سبد باقی بماند. در این مرحله چون هنوز انارها داغ است مراقب دستتان باشید و می‌توانید از یک وسیله‌ دیگر مثل پشت لیوان یا کفگیر برای فشار آوردن به انار استفاده کنید.

انارها را از صافی عبور دهید.

مرحله ۶: انارها را مجددا حرارت دهید

آب و گوشت انارهای رد شده از صافی را مجددا داخل باقلمه می ریزیم و روی حرارت بالا قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید.

انارها را مجددا حرارت دهید

مرحله ۷: حرارت را کم کنید و مداوم هم بزنید

بعد از به جوش آمدن آب انارها شعله را خیلی کم کنید تا از سرریز شدن و ته گرفتن آن پیشگیری کنید و همزمان با هم زدن کف سفیدی که روی آب انار ها جمع میشود را با کفگیر جمع کنید و دور بریزید.

حرارت را کم کنید و مداوم هم بزنید

مرحله ۸: نمک را اضافه کنید

بعد از حدود دو ساعت که آب انار کشیده شد و تقریبا در مراحل پایانی نمک را اضافه کنید ، اگر از ابتدا نمک بزنید ممکن است که رب انار شما شور شود.

نمک را اضافه کنید

مرحله ۹: رب انار را از قابلمه ها خارج کنید

وقتی هنوز رب انار داغ است آن را داخل یک ظرف بلوری می ریزیم تا سرد شود و بعد از سرد شدن داخل ظرف های شیشه ای در دار منتقل می‌کنیم و درون یخچال نگهداری میکنیم. بعد از این مراحل شما یک رب انار خانگی خوشمزه دارید.

نکات مهم در تهیه ی رب انار خنگی

غلظت رب انار

توجه به این نکته بسیار مهم است. ربی که در قابلمه زیر حرارت قرار دارد شل‌تر از حالتی است که بعداً در یخچال می‌گیرد پس رب انار را کمی شل‌تر از حالت دلخواهتان از روی شعله بردارید. بعد از قرار گرفتن در یخچال سفت‌تر خواهد شد. نکته‌ی بعدی اینکه هر چه مدت زمان بیشتری آب انار را حرارت دهید، غلظت بیشتر می‌گیرد. با توجه به استفاده‌ای که از آن دارید می‌توانید انتخاب کنید که رقیق باشد یا غلیظ. البته به این نکته توجه داشته باشید که هر چه رب غلیظ‌تر شود، دیرتر خراب و فاسد می‌شود.

رنگ رب انار

اگر دانه‌های اناری که در تهیه رب استفاده می‌کنید قرمز باشند، رب شما به قرمزی می‌زند. همچنین هر چه میزان بیشتری انار در قابلمه یا دیگ بریزید رنگ ربی که درست می‌کنید در نهایت تیره‌تر می‌شود. اما به طور کلی رب خالص باید قرمز تیره یا قهوه‌ای باشد. هر چه رب غلیظ‌تر باشد رنگ آن تیره‌تر می‌شود. رب انارهایی که به رنگ سیاه هستند یا ناخالصی دارند و یا در حین پخت سوخته‌اند و باکیفیت نیستند.

نحوه‌ی نگهداری رب انار

حتماً ربی که تهیه کردید در شیشه‌ای نو و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید. توجه داشته باشید که استفاده از شیشه‌های خیارشور یا ترشی احتمال کپک زدن و فساد رب انار را بالا می‌برد پس حتماً از ظرفی که تا به حال استفاده نشده استفاده کنید. همچنین در هر بار مصرف از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید و در ظرف را محکم ببندید.

تشخیص رب انار خانگی خالص و باکیفیت از ناخالص و بی‌کیفیت

اگر قصد خرید رب انار خانگی دارید و می‌خواهید جنس خالص و باکیفیت را از ناخالص و بی‌کیفیت تشخیص دهید با یک تست ساده‌ می‌توانید از خریدتان مطمئن شوید. مقدار کمی از رب انار را روی انگشت اشاره‌تان بریزید و با انگشت شصت مواد را روی سطح پوستتان جابه‌جا کنید. اگر احساس کردید در بافت رب انار دانه‌های ریزی وجود دارد بدانید که این رب خالص نیست و برای تهیه‌ی آن از موادی مثل شکر، خرما، آلو یا چیزهای دیگر استفاده شده است.

خواص رب انار

شاید چندان به ظاهرش نیاید اما رب انار خانگی علاوه بر مزه بهشتی و خوشمزه است جشنواره ای از خواص و فواید را در خود جمع کرده است:

۱. مفید برای سیستم ایمنی بدن

رب انار به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان  و ویتامین های گروه ب و ویتامین ث  به شدت برای سیستم ایمنی بدن مفید است.

۲. پیشگیری از بیماری‌ها قلبی و سرطان

این خوراکی خوشمزه میتواند بدن را در مقابل رادیکال آزاد که می‌توانند منجر به آسیب بافتی و باعث بیماری های قلبی و سرطان شوند، بیمه کند و به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا سلول ها را در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت کنند.

۳. تنظیم فشار خون

این معجون خوشمزه همچنین میتواند به تنظیم فشار خون کمک کند و به دلیل وجود پلی فنول و اسید اولایژیک موجب کاهش کلسترول بد خون شده و از رسوب چربی در عروق جلوگیری می کند و  یکی از بهترین راه های درمان کبد چرب نیز هست چون به پاکسازی  و سم زدایی کبد کمک می کند.

۴. مفید برای خانم‌های باردار

رب انار حتی برای مادران باردار هم توصیه می‌شود که میتواند برای رشد جنین بسیار مفید باشد و از طرفی راهکاری برای کاهش حالت تهوع در این دوران است.

سوالات متداول درباره طرز تهیه رب انار

هر کیلو انار چه‌قدر رب می‌دهد؟

اگر از انار پرآب و پوست نازک و درجه یک استفاده‌ کنید در ازای هر ۷ یا ۸ کیلو انار یک کیلو رب انار به دست می‌آورید اما در صورتی که انار خشک و کم آب و با کیفیت معمولی باشد می توانید در ازای هر ۱۰ تا ۱۲ کیلو یک کیلو رب به دست بیاورید.

از کجا بفهمیم رب انار آماده شده است؟

هر وقت که رنگ انارها تیره شد و شروع به قل زدن کرد یعنی رب انار شما آماده شده است، هر چه آب انارها بیشتر کشیده شود و رب انارتان غلیظ تر شود ماندگاری بیشتری خواهد داشت و احتمال کپک زدنش کمتر می‌شود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آبادان
آبادان
6 ماه قبل

سلام .
با روش دوم رب انار درست کردم از ۳ کیلو دان انار ۴۰۰ گرم رب انار حاصل شد .

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x