آیا زعفران برای دیابت مفید است؟


34,992

تاثیر زعفران برای دیابت

زعفران نه تنها یار و یاور روزهای خوشِ زندگی، که رفیق روزهای سخت هم است. زعفران تنها یک ادویه خوش‌رنگ و لعاب نیست، چون این خوراکی دوست‌داشتنی یک گیاه دارویی با ارزش هم به حساب می‌آید؛ به خصوص برای دیابتی‌ها. در این یادداشت با خواص طلای سرخ برای مبتلایان به بیماری قندخون آشنا می‌شویم.

دیابت چیست؟

سازمان جهانی بهداشت یک دایره توخالی آبی رنگ را به عنوان نماد دیابت اعلام کرده است. در این بیماری بدن قادر نیست قند خون را مصرف کند، چون لوزالمعده نمی‌تواند انسولین تولید کند و سلول‌های گیرنده انسولین نیز قند خون را جذب نمی‌کنند.

چطور دیابت را تشخیص بدهیم؟

برای اندازه‌گیری قندخون‌ باید به آزمایشگاه مراجعه کنید. حداقل از ۸ ساعت قبل از آزمایش هم نباید چیزی بخورید یا بنوشید. هرچند تشخیص نهایی دیابت به عهده پزشک متخصص است، اما از این جدول هم می‌توانید کمک بگیرید:

نتیجه آزمایشوضعیت
کمتر از ۹۹ mg/dlقند خون شما در حالت نرمال قرار دارد.
۱۰۰ mg/dl تا ۱۲۵ mg/dlدر مرحله پیش‌دیابت قرار دارید.
بیشتر از ۱۲۶ mg/dlشما مبتلا به دیابت هستید.
جدول تشخیص بیماری دیابت
نشانه های ابتلا به دیابت
اگر قند خونتان بالاتر از ۱۲۶ mg/dl باشد شما به دیابت مبتلا هستید.

انواع دیابت چیست؟

دیابت سه نوع دارد:

  • دیابت نوع یک
  • دیابت نوع دو
  • دیابت بارداری

در جدول زیر می‌توانید با انواع دیابت بیشتر آشنا شوید:

نوع دیابتبازه ابتلاعامل ابتلاتوضیح
دیابت نوع اولکودکی و نوجوانیارثی و ژنتیکیبه این دیابت «دیابت شیرین» یا «دیابت وابسته به انسولین» نیز می‌گویند.
دیابت نوع دومسی سالگی به بعدارثی و اکتسابیاگر در خانواده فرد مبتلا به دیابت دارید، باید مراقب بروز علائم در خود باشید. چاقی، کم‌تحرکی، مصرف الکل و دخانیات و داشتن رژیم غذایی نامناسب می‌تواند باعث به وجودآمدن این دیابت شود. بیشتر افراد دیابتی در این دسته قرار می‌گیرند.
دیابت بارداریبارداریبارداریاز آن جایی که گلوکز خون مادر در این دوران بالاست، بدن قادر نیست به میزان کافی انسولین تولید کند.
انواع دیابت

چطور دیابت را درمان کنیم؟

درمان دیابت بسته به نوع آن متفاوت است:

  • نوع اول: تزریق انسولین
  • نوع دوم: تغییر سبک‌زندگی و اصلاح رژیم غذایی به منظور کاهش وزن
  • دیابت بارداری: اصلاح رژیم غذایی و ورزش
کنترل دیابت با تغذیه مناسب
با تغییر سبک زندگی و تغذیه می‌توان تا حد زیادی دیابت نوع دوم را کنترل کرد.

آیا زعفران قند خون را بالا می‌برد؟

امان از شایعه‌ها که مشخص نیست از کجا و چطوری شروع می‌شوند و هی پر و بال می‌گیرند! برخی با اطمینان می‌گویند: زعفران قند خون را بالا می‌برد. دلیلشان هم ته‌مزه‌ی شیرینی است که به هنگام خوردن زعفران احساس می‌کنند. اما لطفا نفستان را توی سینه حبس کنید تا خبر خوشی به شما بدهیم: زعفران نه تنها قند خون را افزایش نمی‌دهد، بلکه آن را پایین می‌آورد! (البته به شرطی که چای زعفرانی‌تان را با نبات یزدی پرملات شیرین نکنید!)

کاهش قند خون با زعفران
زعفران نه تنها قند خون را افزایش نمی‌دهد، بلکه آن را پایین می‌آورد.

زعفران چطور به بهبود دیابت کمک می‌کند؟

زعفران به دلایل مختلفی همچون داشتن منگنز، فلانویید و کمک به بهبود استرس، روی کنترل دیابت اثر خوبی دارد. در ادامه برخی از این دلایل را بررسی کرده‌ایم:

۱. منگنز زعفران قند خون را کنترل می‌کند

کارشناسان تغذیه می‌گویند: زعفران سرشار از ویتامین ث و انواع مواد معدنی مثل منگنز و پتاسیم است. حالا چرا فقط این دو نمونه را مثال زدیم؟ چون منگنز یک ماده معدنی است که باعث کنترل قند خون می‌شود. البته این ماده به صورت طبیعی در بدن انسان به مقدار کمی وجود دارد. منگنز به کمک دوستانش یعنی: پتاسیم، ویتامین ث، آهن و ویتامین ب۶ قند خون را کاهش می‌دهد و از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند.

۲. فلانویید زعفران اثرضددیابتی دارد

ترکیبات سودمندی مثل فلانوییدها و ترپن‌ها در زعفران وجود دارد که با مهار آنزیمِ Alpha-glucosidase به بهبود دیابت کمک می‌کند.

۳. زعفران به کاهش استرس کمک می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد دیابتی باید به آن توجه داشته باشند، حفظ آرامش و کنترل استرس در زندگی است. استرس بالا یکی از عواملی است که کنترل قند خون را مختل می‌کند. تحقیقات هم نشان داده افرادی که بیشتر در معرض اضطراب هستند، بیشتر مستعد ابتلا به دیابت هستند.

زعفران در طبِ سنتی به عنوان یک ماده آرامش‌بخش شناخته شده و در این زمینه می‌تواند کمکِ قابل توجهی داشته باشد.

چطور از زعفران برای بهبود دیابت استفاده کنیم؟

خیلی ساده است: زعفران را وارد برنامه غذایی و به طور کلی سبکِ زندگی‌مان کنیم! این که چند روز به صورت جوگیرانه مدام زعفران مصرف کنیم و چند روز بعد هم آن را کنار بگذاریم، هیچ اثرِ دراز مدتی نخواهد داشت. بهتر آن است که مثلِ جنابِ لاک‌پشتِ توی داستان خرگوش و لاک‌پشت آهسته و پیوسته پیش برویم!

می‌توانیم زعفران را به انواع غذاها وخورش‌ها و حتی بشقاب پلویمان اضافه کنیم یا آن را به صورت دمنوش مصرف کنیم. (البته حواستان باشد از شیرین‌کننده استفاده نکنید) اضافه‌کردن مقداری زعفران ساییده‌شده به یک لیوان شیر قبل از خواب هم گزینه خوبی است.

برخی از اطبای سنتی می‌گویند: دمنوش زعفران را نیم ساعت قبل از ناهار و شام میل کنید. این طوری هم قند خونتان کنترل می‌شود و هم به مرور زمان لاغر می‌شوید چرا که زعفران اثرات لاغرکننده هم دارد. دیگر چی می‌خواهید؟!

تاثیر زعفران روی دیابت
این که چند روز به صورت جوگیرانه مدام زعفران مصرف کنیم و چند روز بعد هم آن را کنار بگذاریم، هیچ اثرِ دراز مدتی نخواهد داشت!

روزانه چه‌قدر زعفران مصرف کنیم؟

استفاده از زعفران عوارض خاصی ندارد، مگر برای خانم‌های باردار.

[post id=29029]

اگر تصمیم گرفته‌اید زعفران را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید قبل از هر چیز به جیب خودتان نگاه کنید! بعد با مقدار کم شروع کنید: مثلا 0.1 گرم در روز. بعد از چند روز میزانِ قند خون خود را اندازه بگیرید. اگر تغییر قابل توجهی نداشت، مقدار آن را بالاتر ببرید. اگر به لحاظ سلامتی شرایط خاصی دارید بهتر است قبل از اضافه‌کردن زعفران به رژیم غذایی‌تان با پزشکتان مشورت کنید.

زعفران در رژیم غذایی
اگر به لحاظ سلامتی شرایط خاصی دارید بهتر است قبل از اضافه‌کردن زعفران به رژیم غذایی‌تان با پزشکتان مشورت کنید.

سوالات متداول درباره تاثیر زعفران بر دیابت

۱. آیا زعفران قندِ بالایی دارد؟

زعفران نه تنها قند بالایی ندارد بلکه برای بیماری دیابت هم مفید است.

۲. زعفران چطور قند خون را کنترل می‌کند؟

زعفران به خاطر داشتن مواد معدنی با ارزش مثل منگنز، فلانوئیدها، ترپن‌ها و … قندخون را کنترل می‌کند.

۳. چطور می‌توان با زعفران دیابت را کنترل کرد؟

با افزودن زعفران به برنامه غذایی روزمره می‌توانید قند خون خود را تا حدودی کنترل کنید. برای شروع از دمنوش‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را به انواع غذاهای مورد علاقه‌تان اضافه کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x