هنر آشتی با تیشرت‌های کهنه! + تریکوبافی چیست و از کجا سر و کله‌اش پیدا شده؟


796

قانون پایستگی لباس‌ها – که توسط مامان‌ها کشف شده – می‌گوید: «لباس‌ها هرگز از بین نمی‌روند، بلکه از حالتی به حالت دیگر تغییر شکل می‌دهند.» به همین خاطر هم است که وقتی شلوار بابا را، بعد از مدتی غیبت، در قالب دستمال گردگیری تحویل می‌گیرید، اصلا تعجب نمی‌کنید. سرنوشت بقیه لباس‌ها نیز دست کمی از این یکی ندارد: دستگیره‌های آشپزخانه آلبومی از پیراهن‌های چند سالِ گذشته‌تان هستند و دامنِ گل‌گلی‌‌ خواهر کوچکترتان حالا به بقچه‌ی دورِ قابلمه‌ها تبدیل شده است.

با این همه باید اعتراف کنیم: هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردیم که یک روز اصرار مامان‌ها به این فرآیند، بالاخره منبع الهام یک هنر زیبا شود! هنری به نام تریکوبافی که با رنگ‌ها و طرح‌های جذاب و کاربردهای متفاوتش خیلی دیر سر و کله‌اش پیدا شده اما توانسته خیلی زود در خانه‌هایمان جا باز کند.

در ادامه از تریکوبافی بیشتر حرف خواهیم زد اما از ما به شما نصیحت: اگر مادرتان به تازگی با این هنر آشنا شده، مراقب تی‌شرت‌های عزیزتان باشید!

تریکو بافی چیست؟

هنر تریکوبافی در ابتدا فقط یک خلاقیت خانگی بود که با استفاده از ضایعات پارچه‌های تریکو خلق می‌شد اما کم‌کم با محبوب‌شدنِ این هنر، کارخانه‌ها شروع به تولید کلاف‌های تریکو در رنگ‌ها و کیفیت‌های متفاوت کردند.

با استفاده از تریکوبافی می‌توانید لوازمی همچون سبدهای نظم‌دهنده، پتوی مبل یا حتی پاف‌ و پادری ببافید. در واقع تنوع و خلاقیت موجود در این هنر را در کمتر هنر بافتنی دیگری می‌توانید پیدا کنید.

با استفاده از تریکوبافی می‌توانید لوازمی همچون سبدهای نظم‌دهنده، پتوی مبل یا حتی پاف‌ و پادری ببافید.

تریکو بافی چطور انجام می‌شود؟

تریکوبافی که در حقیقت زیرمجموعه‌ی قلاب‌بافی است، با استفاده از قلاب‌های ضخیم و گره‌های درشت انجام می‌شود. در این محصول نخ‌های تریکو به صورت دایره‌ای یا به اصلاح تارعنکبوتی در هم بافته می‌شوند تا در نهایت شکلی منظم را به وجود بیاورند؛ شکلی که بافت آن یکنواخت و درشت است.

تریکوبافی که در حقیقت زیرمجموعه‌ی قلاب‌بافی است، با استفاده از قلاب‌های ضخیم و گره‌های درشت انجام می‌شود.

چرا سراغ تریکو بافی برویم؟

اگر هنوز با دیدن عکس‌های جذاب محصولات تریکوبافی در اینترنت مجذوب این هنر نشده‌اید، احتمالا مرور این نکات می‌تواند شما را برای دست‌به‌کار شدن قانع کند، چرا که محصولات تریکو:

  • در برابر وزن زیاد مقاوم هستند و در کل دوام بالایی دارند.
  • مانند کاموا پرز نمی‌دهند.
  • سبکند و وزن چندانی ندارند.
  • به دلیل ضخیم‌بودن خیلی زود بافته می‌شوند.
  • به دلیل لطافت و زیبایی گزینه‌ی مناسبی برای تولید وسایل نوزاد به حساب می‌آید.
  • تنوع رنگی بالایی دارند.
  • به راحتی قابل شستشو هستند.
  • با وسایل ساده و ارزان بافته می‌شوند.
محصولات تریکو به دلیل ضخیم‌بودن خیلی زود بافته می‌شوند.

برای تریکوبافی به چه ابزارهایی احتیاج داریم؟

برای تریکوبافی فقط و فقط به نخ تریکو و قلاب احتیاج دارید. (خیلی که بخواهید سنگ تمام بگذارید، برای سبد به کفی هم احتیاج خواهید داشت.) در ادامه با نکات مهم به هنگام خرید این لوازم بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. نخ تریکوبافی

نخ اصلی‌ترین متریال کار شماست. به همین‌خاطر باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج بدهید. یک نخ تریکوی با کیفیت و استاندارد (که نسبت به کامواهای معمولی قطر بیشتری دارد) می‌تواند روی کیفیت و شکل نهایی محصول شما تأثیر به سزایی داشته باشد. این نخ باید:

  • کشسانی بالایی داشته باشد.
  • به اندازه کافی لطیف باشد تا نتیجه کارتان یکدست‌تر و تمیزتر به نظر بیاید.
  • زیادی نازک نباشد. (عرضش بیشتر از ۱۰ میلی‌متر باشد.)
  • کیفیت و رنگ خود را بعد از شتسشو از دست ندهد.
یک نخ تریکوی استاندارد معمولا در مقایسه با کامواهای معمولی قطر بیشتری دارد.

۲. قلاب تریکوبافی

قلاب‌های تریکوبافی معمولا ظاهری بسیار ضخیم دارند تا از پسِ بافتن نخ‌های کلفت تریکو بر بیایند. (شماره این قلاب‌ها معمولا از ۷ به بالا است.) مهم‌ترین نکته‌ای که به هنگام خرید این قلاب باید به آن توجه کنید نیز به همین ضخامتش مربوط است. سعی کنید قبل از خرید، ضخامت دقیق قلابِ مورد نیازتان را با توجه به مدل محصول و کلفتیِ نخ‌تان تعیین کنید تا توی بازار سردرگم نشوید.

قلاب‌های تریکوبافی معمولا ظاهری بسیار ضخیم دارند تا از پسِ بافتن نخ‌های کلفت تریکو بر بیایند.

۳. کفی‌های تریکو

کفی‌ها که در واقع نقشه‌‌های راهِ تریکوبافی‌اند، به پایه‌هایی گفته می‌شود که مسیر بافت شما را تعیین می‌کنند. (در حاشیه‌ی این کفی‌ها شیارهایی وجود دارد که به شما در شروع بافت کمک می‌کند) جنس کفی‌ها می‌تواند چوبی، پلاستیکی یا پلکسی باشد. تقریبا همه این موارد می‌توانند کارتان را راه بیندازد، پس سخت نگیرید. فقط موقع خرید حواستان باشد که اولا تعداد شیارها زیاد و فاصله آن‌ها کم باشد، چون باعث زیباتر شدن کارتان می‌شود و دوما قطر شیار کم نباشد تا نخ به راحتی از آن عبور کند.

پرکاربردترین وسایل تریکوبافی کدامند؟

پرکاربردترین وسایل تریکوبافی عبارتند از: سبد، پادری، کیف، کوله‌پشتی، کریربچه و پاف. از سبدهای تریکوبافی می‌توان به عنوان نظم‌دهنده لوازم آرایش، سبد لباس، نظم‌دهنده کشو، ظرف نگهداری لوازم‌التحریر، ظرف نگهداری میوه، نظم‌دهنده لوازم خیاطی و سبد اسباب‌بازی کودکان استفاده کرد.

تریکوبافی جان می‌دهد برای دوخت یک روبالشتی متفاوت!

آیا واقعا می‌توان از تی‌شرت‌های کهنه نخ تریکو به دست آورد؟!

پاسخ کوتاه: بله! پاسخ‌ مفصل‌تر: اول مطمئن شوید که تی‌شرتتان گران نیست! بعد کشسانی آن را تست کنید. وقتی از دو مورد قبلی خیالتان راحت شد، دست‌ به قیچی شوید.

حالا تی‌شرت خود را تا زده و ضخامتی نزدیک به یک سانتی متر از آن را در نظر بگیرید. سپس قیچی زده و پارچه را ببرید. در نظر داشته باشید که نباید برش را تا انتهای پارچه بزنید. بلکه باید به اندازه چند سانتی‌متر در انتهای بخش تا‌شده تی‌شرت جا بگذارید. سپس تازدگی تی‌شرت را باز کرده و نخ‌ها را به شکل پشت سر هم برش بزنید تا فرم کاموا به خود بگیرد. به همین سادگی کاموای تریکوی شما آماده می‌شود.

آیا می‌شود از تریکوبافی کسب درآمد کرد؟

چرا که نه؟! شما می‌توانید با یک سرمایه‌‌ی اولیه ۵۰۰ هزار تومانی کسب‌وکار خود را شروع کنید و به راحتی با گذاشتنِ نمونه کارهای خود در بازارهای اینترنتی (مثل باسلام!) برای کارهایتان سفارش بگیرید. تریکوبافی یک شغل خانگی پرسود است، به شرطی که: محصولات با کیفیت تولید کنید و در عین خلاقیت، مشتری‌مدار و صبور باشید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x