پرده زبرا چیست و چه کاربردهایی دارد؟


1,129

برخلاف آن‌چه از عنوان برمی‌آید، این یادداشت درباره‌ی حیات وحش آفریقا نیست! بلکه درباره‌ی محصول کاربردی و جالبی است که شباهت ظاهری‌اش به زبرا (یا همان گورخر خودمان) باعث شده تا چنین نامی برایش انتخاب کنند. در ادامه با این پرده و کاربردهایش بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

بیشتر ببینید: این پرده‌های پذیرایی به راحتی با دکوراسیون خانه شما هماهنگ می‌شوند

پرده زبرا چیست؟

شاید در خانه‌ها یا دفاتری که دیزاین مدرنی دارند، این نوع پرده‌ها را دیده باشید. زبرا نوع جدیدی از پرده‌ است که از قرارگرفتن دو لایه پارچه روی هم تشکیل شده و ظاهر راه‌راهش شباهت زیادی به پرده‌های کرکره‌ای و رولی دارد. این پرده که دوخت بسیار ظریف و شیکی دارد، به نام‌های دوبل یا دبل‌رول نیز مشهور است.

زبرا نوع جدیدی از پرده‌ است که ظاهر راه‌راهش شباهت زیادی به پرده‌های کرکره‌ای و رولی دارد.

چرا پرده زبرا بخریم؟

پرده زبرا این روزها به پیشنهاد اول بسیاری از دکوراتورها تبدیل شده است، چون هم ظاهر شیک و ساده‌‌ای دارد که با انواع سبک‌های جدید طراحی داخلی هم‌خوانی دارد و هم طرح‌ها و نقش‌های متنوعی از آن در بازار موجود است. (حتی می‌توانید طرح مورد نظرتان را روی این پرده چاپ کنید.)

به علاوه روند نصب پرده زبرا نسبت پرده‌های دیگر آسان‌تر و سریع‌تر است. همچنین از آن‌جایی که این نوع پرده‌ در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود، نیازی نیست حتما آن را به سقف یا بالاترین قسمت دیوار نصب کنید.

تازه نگه‌داری و نظافت آن (هم به صورت دستی و هم با بخارشو) نیز نسبت به سایر انواع پرده بسیار راحت‌تر است و دردسر خانه‌تکانی را برایتان خیلی کمتر می‌کند. عمر و ماندگاری بالای این پرده‌ها نیز از مواردی است که ارزش خرید آن را بالا می‌برد.

از آن‌جایی که این نوع پرده‌ در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود، نیازی نیست حتما آن را به سقف یا بالاترین قسمت دیوار نصب کنید.

پرده زبرا چه کاربردهایی دارد؟

از پرده‌ی زبرا می‌توانید در دکوراسیون نقاط مختلف خانه مثل سالن پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس حمام و دستشویی و حتی محیط‌هایی مثل دفاتر کار، کلاس‌های درس، کتاب‌خانه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز خرید استفاده کنید.

پرده زبرا برای چه محیط‌هایی مناسب است؟

بعضی وقت‌ها میزان روشنایی محیط کار یا زندگی‌مان به اندازه‌ای کم است که نمی‌توانیم از پرده‌های سنتی یا کرکره‌ای استفاده کنیم. چون پرده‌های سنتی به خاطر داشتن والان، جلوی نور را می‌گیرند. به علاوه کنارزدنشان هم اصلا راحت نیست. پرده‌های کرکره‌ای هم که روند نصب پیچیده و پردردسری دارند.

اما قصه پرده‌ی زبرا با بقیه فرق دارد: این پرده علاوه بر زیبایی و مد روز بودن، نورگیر هم است و کمکتان می‌کند از نور طبیعی خورشید بیشترین بهره و استفاده را ببرید.

پرده زبرا کمکتان می‌کند از نور طبیعی خورشید بیشترین بهره و استفاده را ببرید.

پرده زبرا چطور کار می‌کند؟

در کنار پرده‌ی زبرا یک رشته وجود دارد که به وسیله‌ی آن‌ می‌توانید پرده را تنظیم کنید. (درست مثل پرد‌ه‌های کرکره‌ای و رولی) شما می‌توانید در سه حالت مختلف از این پرده استفاده کنید:

  • اگر به نور کامل احتیاج دارید: پرده را کامل بالا بکشید.
  • اگر به مقداری نور احتیاج دارید: پرده را طوری تنظیم کنید که قسمت‌های شفاف آن کنار هم قرار بگیرند.
  • اگر به تاریکی احتیاج دارید: پرده را طوری تنظیم کنید که قسمت‌های تیره آن کنار هم قرار بگیرند.

اگر از نوع برقی این پرده استفاده کنید، برای تنظیم آن دیگر به رشته دستی احتیاج نخواهید داشت و می‌توانید با ریموت آن را جمع یا باز کنید.

راستی تازگی‌ها یک مدل اتوماتیک هم به بازار آمده که بر اساس برنامه‌ریزی شما یا به صورت هوشمند نور محیط را تنظیم می‌کند و در نتیجه لازم نیست هر دفعه به شکل دستی آن را جمع یا باز کنید.

کدام جنس پارچه برای پرده زبرا بهتر است؟

برای تولید پرده زبرا از پارچه‌های مختلفی استفاده می‌شود: از الیاف توری و نایلونی گرفته تا پارچه‌های مخمل و طرح‌دار، اما پارچه‌های پلی‌استر در این میان سهم بیشتری دارند.

برای تولید پرده زبرا از پارچه‌های مختلفی استفاده می‌شود: از الیاف توری و نایلونی گرفته تا پارچه‌های مخمل و طرح‌دار

موقع خرید پرده زبرا به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای این‌که بهترین نوع پرده زبرا را متناسب با نیازتان تهیه کنید، به این نکات توجه کنید:

۱. پرده‌ای بخرید که در مقابل نور خورشید مقاوم باشد

پرده‌ی زبرا باید از پارچه‌هایی تولید شده باشد که در مقابل تابش مستقیم نور خورشید به اندازه کافی مقاوم بوده و به این زودی‌ها دچار پوسیدگی و زردی نشود.

پرده‌ی زبرا باید از پارچه‌هایی تولید شده باشد که در مقابل تابش مستقیم نور خورشید به اندازه کافی مقاوم باشد.

۲. پارچه باید الکتریسته ساکن کمی را در خود حمل کند

به هنگام خرید پرده زبرا دقت کنید که از پارچه‌هایی تولید شده باشد که الکتریسیته ساکن کمتری را در خود حمل می‌کند. این جنس پرده‌ها کمتر از بقیه گرد و غبار موجود در هوا را به خود جذب می‌کننند.

۳. برای هر بخش خانه از پارچه‌های مختلف استفاده کنید

بهتر است برای قسمت‌های مختلف خانه یا محل کار از پارچه‌های مختلف استفاده کنید. مثلا برای اتاق کودکان از پارچه‌های طرح‌دار و برای آشپزخانه از جنسی که روغن و بخار را به خود نگیرد.

۴. اندازه دقیق پنجره‌هایتان را بدانید

قبل از خرید پرده زبرا باید محل نصب و پنجره‌ها را با دقت بالایی اندازه‌گیری کنید. حواستان باشد که اگر این مرحله را سرسری و بی‌دقت طی کنید، پرده‌ای که تهیه می‌کنید بلااستفاده خواهد ماند. پس لطفا کمی صبر به خرج بدهید تا از دقت اندازه‌گیری‌ها مطمئن شوید.

قبل از خرید پرده زبرا باید محل نصب و پنجره‌ها را با دقت بالایی اندازه‌گیری کنید.

پرده زبرا چه معایبی دارد؟

پرده زبرا در کنار تمام مزایایش معایبی هم دارد که عبارتند از:

  • در مناطق گرمسیر که نور خورشید در بیشتر روزهای سال با شدت زیادی می‌تابد، کاربرد چندانی ندارد و بیشتر مناسب اقلیم‌های کم‌نور است.
  • چند خط بالاتر گفتیم که نصب پرده زبرا آسان است، اما این نکته فقط برای بار اول صدق می‌کند. بنابراین سعی کنید مرتب پرده‌ را غبارروبی کنید تا مجبور نباشید هر بار باز و بسته‌اش کنید.
  • قیمت پرده زبرا به خاطر ترندبودن و استقبال زیاد مردم، گران‌تر از سایر انواع پرده است. (البته عوامل دیگری همچون دستی یا برقی‌بودن و نوع و کیفیت پارچه هم در قیمت این پارچه دخیل هستند.)

سوالات متداول درباره پرده زبرا

پرده زبرا چیست؟

زبرا نوع جدیدی از پرده‌ است که ظاهر راه‌راهش شباهت زیادی به پرده‌های کرکره‌ای و رولی دارد.

پرده زبرا بخریم یا پرده معمولی؟

پرده زبرا این روزها به پیشنهاد اول بسیاری از دکوراتورها تبدیل شده است، چون هم ظاهر شیک و ساده‌ای دارد که با انواع سبک‌های جدید طراحی داخلی هم‌خوانی دارد و هم طرح‌ها و نقش‌های متنوعی از آن در بازار موجود است.

پرده زبرا چه کاربردهایی دارد؟

از پرده‌ی زبرا می‌توانید در دکوراسیون نقاط مختلف خانه مثل سالن پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس حمام و دستشویی و حتی محیط‌هایی مثل دفاتر کار، کلاس‌های درس، کتاب‌خانه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز خرید استفاده کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x