معرفی انواع بخاری نفتی + راهنمای خرید بهترین مدل 1402


1,160

انواع بخاری نفتی

این روزها با گسترش شبکه گاز شهری، بیشتر آدم‌ها برای گرمایش خانه‌هایشان از بخاری‌های گازی یا پکیج استفاده می‌کنند. اما این مساله باعث نشده تا بخاری‌های نفتی کاملا از دور خارج شوند، چرا که هنوز هم بسیاری از ویلاهای جنگی و بومگردی‌های محلی و روستایی به گاز دسترسی ندارند. در این مقاله از مجله باسلام قرار است با زیر و بم خرید بخاری نفتی و انواع و کاربردهای آن آشنا شویم. لطفا با ما همراه باشید.

معرفی بخاری نفتی

بخاری نفتی یکی از نوستالژیک‌ترین وسایل گرمایشی است که با سوزاندن نفت سبک می‌تواند محیط اطراف خودش را گرم کند. در این نوع بخاری‌ها معمولا یک مخزن نفت وجود دارد که سوخت به تدریج از آن‌ها به محفظه اشتعال نشت می‌کند و می‌سوزد بخاری‌های نفتی امروزه در انواع مختلفی تولید می‌شوند و بهترین گزینه برای گرمایش خانه‌های روستایی و دورافتاده به حساب می‌آیند.

انواع بخاری نفتی

در ادامه با انواع بخاری نفتی موجود در بازار باسلام آشنا می‌شویم:

۱. بخاری نفتی گازوئیلی

این مدل بخاری‌ها همانطور که از اسمشان پیداست نیاز به سوختی از نوع نفت یا گازوییل دارند تا محیط را گرم کنند. آتشدان و مخزن آن را از ورق فلزی ضخیم می‌سازند و با لعاب نسوز رنگ می‌کنند و ورق چدنی هم برایش تعبیه می‌کنند.

گرمای تولیدی آن می‌تواند یک محیط 40 تا 60 متری را به خوبی گرم کند. البته هر چقدر ظرفیت مخزن آن بیشتر باشد گرمای بیشتری هم تولید می‌کند. بسته به ظرفیت بین 5 تا 10 لیتر نفت در شبانه روز مصرف دارد. دور مخزن آن توری فلزی کار می‌گذارند تا از سوختگی جلوگیری شود.

برای گرم کردن غذا و خشک کردن رخت هم می‌تواند کاربرد داشته باشد. نکته جالب این جاست که هر چقدر لوله دودکش آن بلندتر باشد بهتر فضا را گرم می‌کند. شما می‌توانید این مدل بخاری را بدون واسطه از وبسایت باسلام خریداری کنید.

جدول مشخصات

مدلدودکشفتیلهمصرفویژگی‌ها
نفتی-گازوئیلیداردداردخانگیدارای دریچه سقفی و عایق-مناسب خشک کردن لباس و گرم کردن مواد غذایی- ولوم تنظیم درجه حرارت
بخاری نفتی گازوئیلی

۲. بخاری نفتی گازوئیلی کارگاهی

این مدل هم ساختارش مثل مدل بالاست با این فرق که مدل کارگاهی برای مکان‌های وسیع‌تر از مکان‌های مسکونی مثل کارگاه‌ها و سوله‌ها کاربری دارد. این بدان معناست که مصرف سوخت بیشتری هم دارد. با توجه به این نکته باید برای دودکش آن هم فکر اساسی کرد. در کارگاه‌های ساختمانی از این وسیله برای خشک کردن هرچه سریع‌تر مصالح دیوار و کف و سقف استفاده می‌شود. این بخاری نفتی در باسلام موجود است و شما می‌توانید همین الان از لینک زیر آن را سفارش بدهید.

جدول مشخصات

مدلدودکشفتیلهمصرفویژگی‌ها
نفتی-گازوئیلیداردداردصنعتیدارای دریچه سقفی و عایق-مناسب فضاهای وسیع- مجهز به کاربراتور و شیر برقی- گرمای 360 درجه
بخاری نفتی گازوئیلی کارگاهی

بخاری کارگاهی نفتی- گازوئیلی مدل MOS250 مهیا سان، مناسب برای گرمایش کارگاه، کارخانه صنعتى ، تعمیرگاه ، خشک کن ساختمانهاى در حال ساخت می باشد. وزن خالص این محصول 53 کیلو می باشد و با بسته بندی به 56 کیلوگرم می رسد.

این بخاری به راحتی توان گرم کردن محیط های با متراژ 350 تا 550 متر مکعب را دارد. ظرفیت حرارتی این دستگاه 35000 کیلوکالری بر ساعت است و بین 105 تا 2 لیتر بر ساعت مصرف سوخت دارد. ابعاد آن با طول 70 سانتی متر، عرض 85 سانتی متر و ارتفاع 120 سانتی متر است. این دستگاه به دلیل طراحی استوانه ای به صورت 360 درجه حرارت می دهد و گرمای یکواختی در محیط ایجاد می کند.

این محصول در با سلام توسط غرفه دار با گارانتی 25 ماهه و خدمات پس از فروش ارائه می شود.

۳. بخاری نفتی خانگی

شکل این نوع بخاری نفتی‌ها مثل بخاری‌های گازیست. با این تفاوت که کوره و مخزن آن به جای گاز با نفت سبک که مایع است پر می‌شود. این نوع بخاری‌ها برای محیط‌هایی مثل خانه گرمای مطلوبی تولید می‌کنند و از مدل‌های بالایی شکیل‌تر هستند. برای سفارش‌دادن این بخاری نفتی خانگی کافیست روی لینک زیر کلیک کنید.

جدول مشخصات

مدلدودکشفتیلهمصرفویژگی‌ها
نفتی-گازوئیلیداردداردخانگیبدنه عایق و رنگ‌کاری شده- ولوم تنظیم درجه حرارت
بخاری نفتی خانگی

۴. بخاری نفتی تویوست

این مدل‌ها بیشتر برای مصرف محدود کاربرد دارند. در واقع به روز شده مدل والورهای قدیمی (چراغ علاءالدین) هستند با این تفاوت که محافظ دارند و سبک تر هم هستند. این ویژگی آنها را قابل حمل می‌کند. برای خوراک‌پزی هم کاملا مناسب هستند. اگر خواستید در فصل سرما به طبیعت‌گردی و پیک‌نیک بروید، بخاری نفتی تویوست را فراموش نکنید. این بخاری نفتی را می‌توانید هم‌اکنون از طریق لینک زیر از بازار باسلام بخرید.

جدول مشخصات

مدلدودکشفتیلهمصرفویژگی‌ها
نفتینداردداردخانگی – قابل حملبدنه عایق و رنگ‌کاری شده- ولوم تنظیم درجه حرارت-بدون دود و بو-مناسب خوراک‌پزی و گرمایش خصوصا در طبیعت
چراغ نفتی

بخاری نفتی تویوست (چراغی) پاییزان مدل آترا، مناسب برای گرمایش اتاق یا محیطی برابر 12 تا 16 متر مربع می باشد. از این بخاری برای پخت و پز نیز استفاده می شود. محافظ که دور بخاری وجود دارد، بر خلاف والورهای معمولی، ایمنی بالایی ایجاد می کند. همچنین این بخاری قابل حمل است و به راحتی برای طبیعت نیز قابل استفاده است.

این بخاری پایه دار، ارتفاع 50 سانتی متری و قدرت حراراری 2500 کیلوکالری دارد. در صورتی که سوخت ناخالصی ندارد شعله آبی سوز دارد و کم مصرف است. برای خرید این بخاری نفتی از غرفه باسلام از لینک زیر اقدام کنید.

۵. بخاری نفتی برقی

بله بخاری نفتی هم داریم که برقی و سنسوردار باشد. این مورد مثل بخاری گازی برقی است که مدلی مدرن و تازه به حساب می‌آید. سنسور دارد و در مقابل اکسیژن محیط و لرزش و … حساس است.

مزیت عالی این مدل عدم نیاز به دودکش است چون تقریبا همه سوخت دریافتی را تبدیل به حرارت و گرما می‌کند. مصرف نفت آن هم بسیار بهینه است. میزان گرمای تولیدی آن نیز بستگی به ظرفیت مخزنش دارد، هرچه جادارتر گرمتر.

جدول مشخصات

مدلدودکشفتیلهمصرفویژگی‌ها
نفتینداردداردخانگیسنسور دار – برقی – مصرف سوخت بهینه – گرمای مطبوع – طراحی شیک و مدرن – مناسب باغ ها و خانه های ویلایی
بخاری نفتی برقی

مزایا و معایب بخاری نفتی

در جدول زیر با مزایا و معایب بخاری نفتی آشنا می‌شوید:

مزایا معایب
✅ مناسب برای مناطقی که لوله‌کشی گاز ندارند یا گاز در آنجا گران است.
✅ مناسب برای روستاها و بوم‌گردی‌ها
✅ سوخت نفت سبک و گازوئیل ارزان است.
✅ علاوه بر سوخت، خود بخاری نفت‌سوز ارزان است.
✅ مصرف سوخت آن پایین است.
✅ نیاز به اتصالات گازکشی ندارد.
✅ بازدهی خوبی دارد و گرمای مناسبی تولید می‌کند.
❌ آلودگی‌های آن سمی و بسیار خطرناک هستند.
❌ سوخت آن یعنی نفت سبک به راحتی در دسترس نیست.
❌ به زمان زیادی برای گرم کردن نیازمند است.
❌ ایمنی آن چندان خوب نیست و امکان آتش‌سوزی زیاد است.
❌ سنگین است.
❌ مدل‌های باکیفیت آن کمیاب است.
❌ نیاز به سرویس سخت و امکان نصب دودکش دارد.
جدول مزایا و معایب بخاری نفتی

نکات ایمنی انواع بخاری نفتی

به هنگام استفاده از بخاری نفتی به نکات ایمنی زیر توجه کنید:

  • مخزن بخاری نفتی جایی است که نفت سبک مایع در آن قرار می‌گیرد تا فتیله‌ها را در کوره روشن نگه دارد و گرمایش را ایجاد کند. پس باید بخاری نفتی را برای خرید انتخاب کنید که مخزن و کوره (آتشدان) آن مستحکم و عایق بندی شده باشد. کیفیت و جنس این قسمت‌ها از بخاری نفتی برای ایمنی آن خیلی مهم است.
  • بخاری نفتی استاندارد اغلب دور کوره خود توری فلزی دارد که مانع از سوختگی در تماس پوست با بدنه داغ بخاری بشود. اگر در خانه کودک دارید، حتما حواستان باشد که بخاری نفتی‌تان توری فلزی محافظ داشته باشد.
  • قبل از استفاده از بخاری نفتی باید تمام اجزای آن را بازبینی و سرویس کنید. اگر بلد نیستید نگران نباشید، فنی‌کارها این خدمات را ارائه می‌دهند. موقع خرید فراموش نکنید که استانداردهای بخاری را حتما چک کنید. مجاری و لوله‌ها و کاربراتور حتما باید استاندارد و از لحاظ فنی سالم باشند. نباید بگذارید نفت به درون کوره نشت کند. اگر این اتفاق افتاد باید کوره را خاموش کنید و بعد از سرد شدن آن، نفت اضافی را خارج کنید و بعد از تعمیر نشتی دوباره از بخاری استفاده کنید.
  • مورد دیگر در ایمنی بخاری گازی، مکان جاگیری آن است. بخاری گازی باید جایی گذاشته شود که با سوراخ خروجی دودکش و لوله بخاری کمترین فاصله را داشته باشد. دودی که از اشتعال نفت به وجود می‌آید خیلی سمی و خطرناک است. پس باید به خروج درست و اصولی آن از بخاری به بیرون از خانه خیلی توجه کنید. همچنین هرگز بخاری را کنار پرده و مبل و اثاثیه چوبی یا دیگر موادی که زود آتش می‌گیرند قرار ندهید. این کار ریسک آتش‌سوزی را زیاد می‌کند. حتی دودکش بخاری نفتی هم باید از مواد قابل اشتعال دور باشد. این یعنی استفاده از بخاری نفتی برای خشک کردن لباس‌ها هم کاملا منتفی است.
  • همیشه کنار بخاری نفتی کپسول آتش‌نشانی حاوی پودر و گاز داشته باشید. یادتان باشد که آب خاموش‌کننده مناسبی برای آتش بخاری نفتی نیست. اگر کپسول نداشتید از پتو و ملحفه کاملا خیس شده برای خاموش کردن آتش بخاری نفتی استفاده کنید. حواستان هم باشد که بخاری نفتی شعله‌ور تکان نخورد و چپه نشود. همه این کارها را باید ضمن حفظ خون‌سردی انجام بدهید.
  • بدنه بخاری نفتی نباید موقع روشن بودن سرخ شود. باید حرارت آن را کنترل کنید. موقع بیرون رفتن از خانه حتما بخاری نفتی را خاموش کنید. دودکش بخاری نفتی خیلی مهم است. همیشه دودکش را چک کنید. اگر خوب دود نمی‌داد، حتما مشکلی در لوله‌ها و جداره بخاری وجود دارد. باید برای هر بخاری نفتی از یک دودکش مستقل استفاده کنید. یکی کردن دودکش‌های چند بخاری کار درستی نیست.
نکات ایمنی انواع بخاری نفتی

کاربردهای بخاری نفتی

اگر یادتان باشد اول مطلب گفتیم بخاری نفتی هنوز مشتری‌های خودش را دارد. الان برایتان توضیح می‌دهم چرا و چطور.

درست است که الان گاز در بیشتر نقاط در دسترس است. اما هنوز هم جاهایی هستند که گازکشی به هر دلیلی بهشان نرسیده است. مثل روستاهای دوردست یا باغ‌ها و بوم‌گردی‌ها و ویلاهای در دل طبیعت. حتی شهرهایی هم هستند که به خاطر دوری مسافت هنوز از گاز بهره‌مند نشده‌اند. در بعضی مناطق – حتی در کشورهای پیشرفته – هم قمیت گاز بسیار گران است. با این حساب آیا باید در فصل سرما یخ زد؟

مردم این مناطق از وسایل گرمایشی با سوخت‌های جایگزین استفاده می‌کنند. یکی از این وسایل بخاری نفتی است. مایی که گاز بهمان رسیده فکر می‌کنیم بخاری نفتی دیگر یک چیز منسوخ و قدیمی است اما در مدل‌هایی که بالا معرفی کردیم دیدیم که الان بخاری‌ نفتی‌های با تکنولوژی نوین هم تولید می‌شوند.

پس بخاری نفتی هنوز هم با قدرت به انجام وظیفه خودش ادامه می‌دهد. بخاری نفتی در باغ‌ها و ویلاها استفاده می‌شود، توسط طبیعت‌گردان برای گرما و خوراک‌پزی استفاده می‌شود و در مناطق بی‌گاز در دسترس‌ترین  وسیله برای گرمایش است. بعضی‌ها هم برای طراحی داخلی مکان‌های توریستی طبیعی مثلا در کلبه‌های جنگلی و کوهستانی از بخاری نفتی استفاده می‌کنند.

کاربردهای بخاری نفتی

بهترین بخاری نفتی بر اساس نیاز و بودجه شما

اگر به بخاری نفتی نیاز دارید، اول باید نیازتان را بسنجید و متناسب با آن بخاری نفتی بخرید. گاهی برای یک خانه یا یک مغازه با متراژ معمولی نیاز به گرمایش دارید. گاهی هم برای یک باغ درندشت یا یک خانه ویلایی در دل طبیعت. شاید هم می‌خواهید به کوه و جنگل و کویر بروید و نیاز به چراغ نفتی دارید.

بخاری نفتی‌ها با میزان قدرت‌ گرمایشی متنوع در بازار هستند. مدل‌های موجود در بازار تقریبا منحصر در همان مدل‌هایی هستند که در بالا معرفی کردیم. بخاری نفتی‌های گازوئیل‌سوز بیشتر در مصرف خانگی دارند و بسته به اندازه‌شان قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت مدل‌های صنعتی هم که به تبع اندازه بزرگشان بیشتر است. بخاری‌های چراغ نفتی برای کسانی مناسب است که می‌خواهند محیط کوچکی را گرم کنند یا جای ثابتی ندارند و  نیاز دارند در حرکت باشند مثل گردشگرها و طبیعت‌گردها. بخاری نفتی برقی هم که به خاطر امکانات زیادش از همه موارد بالا بازدهی بیشتر و بهتری دارد و از لحاظ قیمتی هم گران‌تر است.

نکات مهم هنگام خرید بخاری نفتی

هنگام خرید بخاری نفتی به نکات زیر توجه کنید:

ابعاد بخاری نفتی

واضح است که هرچه جایتان بزرگتر باشد نیاز به بخاری پرقدرت‌تری دارید. سوله‌ها و کارگاه‌ها را باید با بخاری‌های نفتی گازوئیلی بزرگ گرم کنید. برای خانه‌باغ‌ها و ویلاها بخاری نفتی برقی پیشنهاد می‌شود. چون هم شیک‌تر است و هم در این محیط‌ها کارایی بیشتری دارد. خانه‌های روستایی و اتاق‌های کوچک را می‌شود با یک بخاری نفتی گازوئیلی کوچک به خوبی گرم کرد.

دودکش‌ بخاری نفتی

از بین مدل‌های بخاری نفتی فقط مدل برقی بدون دودکش است. بخاری نفتی برقی دودکش نیاز ندارد چون تمام سوخت دریافتی را به گرما تبدیل می‌کند. البته فیلتر می‌خواهد و فیلترش هم باید زود به زود عوض شود که یک هزینه جانبی است.

نشان مصرف انرژی

بخاری نفتی‌های جدید اغلبا کم‌مصرف هستند. درجه مصرف انرژی این مدل‌ها بیشتر روی B  است. این یعنی مصرف بهینه. اما نکته ای که در مورد مصرف سوخت بخاری نفتی باید در نظر بگیرید این است که نفت سبک امروزه روز به راحتی گیر نمی‌آید.

فن بخاری نفتی

مدل‌های نفتی برقی و بعضی مدل‌های نفتی گازوئیل‌سوز صنعتی فن دارند. این فن‌ها در بخاری عمل پرتاب باد را انجام می‌دهند که باعث می‌شود گرمای بخاری به فضای بیشتری از محیط برسد. در جاهای وسیع توصیه می‌شود که از مدل‌های بخاری نفتی فن‌دار استفاده کنید.

وزن بخاری نفتی

باید بگویم که متوسط وزن بخاری نفتی در مقایسه با بخاری‌های گازی و هیترهای برقی زیادی سنگین است. این هم به خاطر ادوات و اجزای داخلی و هم‌چنین جنس بدنه آنهاست. پس اگر می‌خواهید بخاری نفتی تهیه کنید این مورد را در مورد حمل و جابجایی و مکان جاگیری آن حتما در نظر داشته باشید.

فتیله بخاری نفتی

این بخاری‌ها علاوه بر مصرف نفت، مصرف فتیله هم دارند. باید فتیله‌های استاندارد در بخاری نفتی قرار بگیرند تا نفت آن ناقص نسوزد و بو و دود اضافی تولید نکند. کار گذاشتن فتیله بخاری نفتی کاری فنی است و دقت می‌خواهد. بهتر است آن را به متخصص بسپارید. فتیله‌های خوب و باکیفیت در بازار باسلام موجود هستند.

نکات مهم هنگام خرید بخاری نفتی

نصب و راه‌اندازی بخاری نفتی

در مورد نصب و راه‌اندازی بخاری نفتی بهتری کار این است که آن را به نصاب‌های حرفه‌ای که متخصص در راه‌اندازی سیستم‌های گرمایشی هستند بسپارید. دسترسی به این نیروها سخت نیست و بیشتر فروشنده‌ها می‌توانند نصاب‌های حرفه‌ای را به شما معرفی کنند. کافی است با آنها تماس بگیرید تا بیایند و بخاری نفتی را برایتان به شکل اصولی و ایمن نصب کنند.

اما گاهی وقت‌ها دسترسی به نصاب مقدور نیست. اگر بخاری نفتی از مدل‌های ساده باشد می‌توانید با کمی دقت خودتان آن را نصب کنید. باید اول مجاری و لوله‌ها و همچنین خروجی دودکش را به دقت بررسی کنید که گرفتگی و انسداد نداشته باشند. بعد از آن آماده کردن مکان نصب است. بهتر است از زیربخاری استفاده کنید تا حرارت بخاری به کف‌پوش و موکت و فرش آسیب نزند. باید حواستان باشد که نفت به میزان کافی در مخزن بریزید و دقت کنید که به میزان کافی هم به کوره بخاری نفت برسد. کم یا زیاد شدن نفت در بخاری می‌تواند باعث سوختن ناقص و گرمایش ناکافی و خطرهای دیگر بشود.

روشن کردن بخاری نفتی هم زیاد با بخاری‌ گازی تفاوت ندارد. می‌توانید به دستور العمل درج شده روی بدنه بخاری یا در دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. در چند روز اول استفاده از بخاری نفتی باید حواستان خیلی جمع باشد تا اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد.

سوالات متداول درباره خرید انواع بخاری نفتی

کدام مدل بخاری نفتی به دودکش احتیاج ندارد؟

از بین مدل‌های بخاری نفتی فقط مدل برقی به دودکش احتیاج ندارد، چون تمام سوخت دریافتی را به گرما تبدیل می‌کند.

بخاری نفتی چه کاربردی دارد؟

بخاری نفتی کاربردهای مختلفی دارد: برای باغ‌ها و خانه‌ها و ویلاهایی که به گاز دسترسی ندارند، برای طبیعت‌گردهایی که به یک منبع گرما برای خوراک‌پزی احتیاج دارند، برای طراحی داخلی مکان‌های توریستی طبیعی و …

بخاری نفتی برقی چیست؟

بخاری نفتی برقی سنسور دارد و در مقابل اکسیژن محیط و لرزش و … حساس است. مزیت عالی این مدل عدم نیاز به دودکش است. به علاوه مصرف نفت آن هم بسیار بهینه است. میزان گرمای تولیدی آن نیز بستگی به ظرفیت مخزنش دارد، هرچه جادارتر گرمتر.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x