طرز تهیه انواع بامیه خانگی، عسلی، عربی، هندی و ترکی


108

آن لحظه هایی که لب‌هایتان خشک شده و کم مانده که ترک بردارد، آن دقایقی که هر چند ثانیه یک بار در یخچال را باز میکنید تا خیالتان راحت باشد که لحظه وصال نزدیک است، آن موقعی که بند بند دلتان سمفونی های مختلف می نوازند و ثانیه‌های باقیمانده تا اذان را می شمارند، قطعا چیزی که قوت قلب‌هاست فکر کردن به بامیه‌هایی است که قرار است روی سفره افطار صف بکشند.

بامیه، این شیرینی محبوب همه نسل‌ها که نامش به نام ماه رمضان گره خورده و درکنار زولبیا یکی از اساسی ترین کالاها در سبد غذایی خانواده ها در ماه رمضان است که به دلیل کربوهیدارت بالایی که دارد قند خون روضه دار را که افت کرده به سرعت جبران می‌کند. بامیه اگر چه در ظاهر فقط یه شیرینی انگشتی کوچک و بدون تنوع است اما در واقع در اسامی و مدل های متنوع تهیه می شود که حتی مبدا آنها از کشورهای مختلف است، از بامیه ایرانی گرفته تا هندی و عربی و ترکی و حتی اسپانیایی.

طرز تهیه انواع بامیه خانگی، عسلی، عربی، هندی و ترکی

طرز تهیه انواع بامیه در ماه رمضان

صدای ربنا و الله اکبر اذان، با بوی نان داغ و آشی که مرکز سفره را تزیین کرده وقتی رنگ و بوی رمضانی به خود میگرد که پای زولبیا و بامیه هم به سفره باز شود. بامیه هایی که در انواع و اقسام مدل ها و ابعاد یکی از انگیزه های هر کسی برای افطار کردن ‌اند. ازبامیه عربی، و عسلی و  لگیمات گرفته تا بامیه هندی، بامیه اسپانیایی یا چوروس، و بامیه انجیری و البته بامیه ترکی یا بامیه پیچی که میتوانید با. پیدا کردن این دستور همه آنها را در خانه تهیه کنید و یک انگیزه جدید برای روزه گرفتن برای خود ایجاد کنید.

نکات اولیه برای تهیه بامیه

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

طرز تهیه شربت بار بامیه

فرفی نمیکند که انتخاب شما کدام یک از انواع بامیه است، اینکه دوست داشته باشید با بامیه هندی یا عربی افطار کنید و یا حتی به سراغ اروپایی ها بروید و بامیه اسپانیایی را ترجیح دهید در هر صورت باید برای هر کدام از این مدلهای بامیه یک شربت بار بامیه خوشمزه و شیرین و خوش عطر تهیه کنید که ما شما را کمک کرده ایم.

مواد لازم برای تهیه شربت بار بامیه

آبیک پیمانه
گلاب۴ قاشق غذاخوری
زعفرانبه میزان لازم
گلوکزیک و نیم قاشق غذاخوری
شکر۲ پیمانه
هل۳ عدد
جوهر لیمویک سوم قاشق چایخوری

دستور تهیه شربت بار بامیه

  • در مرحله اول آب و شکر را روی یک شعله بزرگ با حرارت کم قرار دهید تا به جوش بیاید و شکرحل شود و در این فاصله از هم زدن آب خودداری کنید.
  • وقتی حدود ۸۰ درصد شکرها حل شد جوهر لیمو را هم اضافه کنید و مجددا بدون اینکه هم بزنید صبر کنید تا جوهر لیمو هم حل شود.
  • در مرحله بعد زعفران و گلاب و هل را برای اینکه عطر و طعم بهتری به بامیه بدهید به آن اضافه کنید و باز هم هم نزنید.
  • برای اینکه بامیه شفاف و براقی داشته باشید گلوکز را هم اضافه کنید.
  • اجازه دهید شهد به آرامی بجوشد و غلیظ شود، در حدود ۲۰ دقیقه بعد شهد مانند عسل غلیظ شده است.
  • با استفاده از یک قلمو آغشته به آبلیمو، هر ۵ دقیقه دور تا دور قابلمه، جایی که شهد با قابلمه در تماس بوده را آبلیمو بمالید تا شکرک‌ها آب شود و داخل شهد حل شود.

طرز تهیه بامیه

بامیه که همانطور که گفته شد یکی از پایه‌های ثابت سفره‌های افطار است، یک شیرینی لذیذ با بافت نرم است که وقتی داخل شربت بامیه قرار می‌گیرد مزه بسیار خوبی به خود می‌گیرد تا در کنار زولبیا از جمله پرفروش‌ترین کالاهای ماه رمضان باشد که در سبد خرید مردم قرار می‌گیرد اگر میخواهید بامیه امسال ماه رمضان را خودتان در منزل تهیه کنید نکاتی که در ادامه گفته می شود را دنبال کنید.

طرز تهیه بامیه

مواد لازم برای تهیه بامیه

مواد لازممقدار
آب۱ لیوان
روغن جامد یا کره۱ قاشق غذا خوری
شربت بار یا عسل رقیق شده۱ قاشق غذا خوری
آرد قنادی۱ لیوان
تخم مرغ بزرگ۲ عدد
وانیلنوک قاشق چایخوری

دستور تهیه بامیه

  • بعد از آماده شدن شربت بار بامیه وقت درست کردن خود بامیه است، برای اینکار قبل از هر چیز باید خمیر آن را آماده کنید. آب و کره را داخل یک قابلمه نچسب روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید و کره هم ذوب شود.
  • آردی که از قبل الک کرده اید را به یکباره داخل آب و کره در حال جوش بریزید و مدام مواد را هم بزنید تا گلوله نشود و یک مخلوط یکنواخت بدست آورید. به این مرحله اصطلاحا داغ زدن گفته می‌شود. این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب ظرف کامل تبخیر شود و خمیر شما سفت شود و بعد شعله را خاموش کنید.
  • بعد از اینکه خمیر خنک شد یک قاشق از شربتی را که در مرحله قبل تهیه کرده بودید و یا عسل را به خمیرتان اضافه کنید و دوباره آن را هم بزنید.
  •  تخم مرغ های که به دمای محیط رسیده‌اند را پس از اینکه در ظرفی جدا کاملا هم زدید به خمیر اضافه کنید و مجددا مدام هم بزنید تا خمیر حالت چسبندگی و یکدست پیدا کند.
  • خمیر آماده شده را خوب ورز دهید و داخل قیف ریخته و سر قیف را ماسوره‌ای به شکل دلخواهتان قرار دهید.
  • روغن را حسابی داغ کنید و خمیر را به وسیله قیف داخل روغن قالب بزنید تا سرخ شود و بعد از هر بار انداختن بامیه صبر کنید تا روغن حرارت خودش را مجددا به دست بیاورد و دوباره بامیه بعدی را بندازید.
  • پس از اینکه کار قالب زدن تمام شد حرارت را کمی کم کنید تا بامیه ها خوب سرخ شوند و دقت کنید که فاصله بین آنها حفظ شود تا بهم نچسبند.
  • پس از سرخ کردن بامیه ها شربتی که تهیه کرده و داخل یخچال گذاشته بودید را خارج کنید و بامیه ها را همانطور که داغ هستند داخل شربت بیاندازید تا شربت را به خود جذب کنند و اجازه دهید که هر بامیه حدود ۳ دقیقه در شربت بماند و سپس آنها را روی آبکش قرار دهید تا شربت اضافه آن کشیده شود.
  • بامیه های خوشمزه شما آماده است که میتوانید با پودر نارگیل و خلال پسته آن را تزیین کنید.

طرز تهیه بامیه بزرگ عربی (لبنانی)

از انجایی که عرب‌ها یکی از متخصصان غذاهای و دسرهای شیرین هستند و انواع و اقسام شیرینی های و حلوا در بین عرب‌ها رواج زیادی دارد این شیرینی خوشمزه و بسیار شیرین هم یکی از این  دسرهاست که یکی از تفاوت های آن با بامیه های معمولی این است که در طرز تهیه آن از ماست و دارچین استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه بامیه لبنانی

مواد لازم برای خمیر بامیهمقدار مواد
آرد قنادی2 لیوان
پودر خمیر مایه2 قاشق غذاخوری
شکریک قاشق چایخوری
تخم مرغ کوچک۲ عدد
آب ولرمنصف پیمانه
ماستیک چهارم پیمانه
روغن مایعدو قاشق غذاخوری
پودر هل تازه آسیاب شده۱ قاشق چای خوری
دارچیننصف قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ (دلخواه)نصف قاشق چای خوری
شربت باربه مقدار لازم

دستور تهیه بامیه لبنانی

  • برای تهیه بامیه لبنانی هم قبل از هر چیز شربت بامیه را به همان روشی که گفته شد تهیه کنید و پس از آن مجددا مثل روش بامیه ساده به روش ایرانی آب ولرم را با کره روی حرارت قرار دهید و آرد را به آن اضافه کنید و پس از طی مراحلی که گفته شد خمیر بامیه را آماده کنید و سپس یک تا دو ساعت به آن زمان دهید تا پف کنید.
  • در ظرف دیگری روغن مایع و ماست را بریزید و هم بزنید و سپس حدود دو قاشق از شربتی که تهیه کردید، دارچین، زعفران دم‌کرده و پودر هل تازه را به آن اضافه کنید و مجددا هم بزنید.
  • ترکیب ماست را به خمیرتان اضافه کنید و به وسیله هم زن بادست هم بزنید تا جایی که مواد به خوبی با خمیر ترکیب شود.
  • در ظرف دیگری تخم‌مرغ‌های به دمای محیط رسیده را هم بزنید و سپس آن را به خمیر اضافه کنید، اگر خمیر سفت شد کمی آب و اگر شل بود به آن آرد اضافه کنید و برای ماسوره زدن آن را داخل قیف بریزید.
  • همانند روش قبلی بامیه ها را در روغن داغ شده و روی شعله ملایم سرخ کنید و اجازه دهید کاملا مغز پخت شود و در انتها حدود ۴ الی ۵ دقیقه آنها را در شربت بامیه قرار بدهید.

طرز تهیه بامیه عسلی

یکی دیگر از انواع بامیه که در ماه رمضان طرفداران بسیار زیادی دارد بامیه های عسلی است، بامیه عسلی علاوه بر تفاوت در طعم با سایر بامیه ها در ظاهر هم با بامیه های دیگر تفاوت هایی دارد. اصلی ترین تفاوت ها که به دلیل استفاده از گلوکز که در دستور تهیه این نوع از بامیه است براق تر بودن به نسبت سایر بامیه هاست که شما میتوانید با استفاده از آن به بامیه خود شکل بازاری و ظاهر شکیل تر بدهید.

مواد لازم برای تهیه بامیه عسلی

مواد لازممقدار
آبیک پیمانه و نیم
آردیک پیمانه
کره۲۵ گرم
بکینگ پودر2 قاشق غذاخوری
وانیلنصف قاشق چایخوری
تخم مرغ۲ عدد

مواد لازم شربت بار بامیه عسلی

مواد لازممقدار
شکر۲ پیمانه
آب۱ پیمانه
جوهر لیمونوک قاشق چایخوری
گلوکز۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
پودر هلیک چهارم قاشق چایخوری

دستور تهیه شربت بار بامیه عسلی

  • برای اینکه یک بامیه عسلی خوشمزه داشته باشید باید علاوه بر بامیه یک شربت خوشمزه و شیرین نیست تهیه کنید که برای این کار ابتدا یک لیوان آب و دو لیوان شکر را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.
  • به آب جوش آمده یک قاشق غذاخوری گلوکز و جوهرلیمو اضافه کنید و صبر کنید تا حدود ۲۰ دقیقه با هم بجوشند.
  • در مرحله بعد برای اینکه شربت طعم بهتری بگیرد به آن پودر هل و زعفران هم اضافه کنید و نهایتا پس از چند دقیقه زیر شعله را خاموش کنید.
  • شربت آماده شده را پس از اینکه در محیط خانه کاملا خنک شد در یخچال قرار دهید تا سرد شود.
دستور تهیه شربت بار بامیه عسلی

دستور تهیه بامیه عسلی

  • مثل دو بامیه قبلی اولین کار بعد از تهیه شربت آماده کردن خمیر است، برای این کار کره، یک و نیم لیوان آب و یک قاشق غذاخوری شربت بار عسلی که تهیه کرده اید را با هم ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.
  • در آردی که دو بار الک کرده اید بکینگ پودر بریزید و سپس آنها را داخل آب بریزید و مجددا الک کنید.
  • مایه خمیری را هم بزنید تا سفت شود و در ادامه دو تخم مرغ را که در ظرف دیگری خوب هم زده اید به خمیر اضافه کنید.
  • وانیل را هم به مایه خمیری اضافه کنید و همه را باهم خوب هم بزنید.
  • مایه خمیری را مثل مواردی که پیش تر گفته شد به وسیله قیف درون روغن داغ بریزید و سرخ کنین و در نهایت آنها را در شربت قرار دهید تا عسلی و براق شوند.

طرز تهیه بامیه هندی

اگر از طرفداران پروپاقرص بامیه هستید و با یکی، دوتا از بامیه های ایرانی اقناع نمی شوید بامیه هندی با سایز بزرگتری که دارد می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد. بامیه هندی همانطور که از اسمش پیداست ریشه هندی دارد و یکی از شیرینی‌های پرطرفدار در این کشور است که در کشورهای دیگر خاورمیانه هم طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌است. این شیرینی که به دلیل محبوبیت بالا در هند تقریبا به صورت میان وعده در این کشور در آمده است با ظاهر گردی که دارد می‌تواند در کنار زولبیا و بامیه تنوع بیشتری به سفره افطار خانواده ها در ماه رمضان بدهد.

طرز تهیه بامیه هندی

مواد لازم برای تهیه بامیه هندی

آرد سفید1 پیمانه
تخم مرغ2 عدد
شیر یا آب1 پیمانه
کرهیک هشتم پیمانه
شربت بار1 قاشق مرباخوری
وانیلنوک قاشق چایخوری
بکینگ پودر1 قاشق چایخوری

دستور تهیه بامیه هندی

  • برای تهیه این شیرینی خوشمزه مثل انواع بامیه‌هایی که پیش تر توضیح داده شد قبل از هر چیز شربت بار را آماده کنید.
  • در مراحل آماده سازی بامیه ابتدا آب را داخل قابلمه ای بریزید و کره را به همراه شربت بار به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید و تا زمانی که به جوش بیاید آرام با قاشق هم بزنید.
  • مخلوط بکینگ پودر و آرد الک شده را به یک باره به آب در حال جوش اضافه کنید و هم بزنید تا مانند حلو آب را به خود بکشد.
  • حدود ۵ دقیقه یه هم زدن ادامه دهید و پس ازآن شعله را خاموش کنید و اجازه دهید که خمیر خنک شود.
  • پس از خنک شدن کامل خمیر تخم مرغ های که در ظرف دیگری شکسته و هم زده بودید را به مواد اضافه کنید و با همزن برقی مواد را مخلوط کنید تا یکدست شود و سپس آن را داخل قیف بریزید.
  • فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه دهید که گرم شود و کف سینی آن را کاغذ روغنی قرار دهید.
  • بامیه ها را به وسیله قیف روی سینی فر قرار دهید، میتوانید در صورت تمایل از طرح های مختلف استفاده کنید، سپس سینی را در فر قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بامیه ها بپزد.
  • در مرحله بعد بامیه های پخته شده را از فر بیرون آورده و در روغنی که از قبل داغ کرده‌اید سرخ کنیم. حرارت را در طول فرایند سرخ شدن حتما کم نگه دارید و مقدار آن را تغییر ندهید و دقت کنید که دو طرف بامیه سرخ شود.
  • بامیه ها را بعد از سرخ شدن داخل توری بگذارید تا روغن اضافی آن کشیده شود و سپس داخل شربت ولرم قرار دهید تا شیرین شود.

طرز تهیه بامیه ترکی

اگر با بامیه هندی هم راضی نمی‌شود دیگر تنها راه برای شما پناه بردن به بامیه‌های ترکی است، بامیه ترکی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که از نظر طعم  شباهت زیادی به بامیه ما ایرانی ها دارد اما درظاهر متفاوت است  و برخلاف بامیه های ایرانی که به صورت تکه های کوچک تهیه می شود، بامیه ترکی به صورت یک مارپیچ و در تکه های بزرگ در روغن سرخ می شود و در مقایسه با مدل ایرانی بافت خشک تر و تردتری هم دارد .

طرز تهیه بامیه ترکی

مواد لازم برای تهیه بامیه ترکی

شیر1 لیوان
ماست1 لیوان
آرد سفید4 لیوان
آرد سمولینا2 قاشق غذاخوری
روغن مایع½ لیوان
وانیل½ قاشق چایخوری
بکینگ پودر1 قاشق چایخوری
آب لیمو ترش1 قاشق مرباخوری
شربت بار2 لیوان

دستور تهیه بامیه ترکی

  • ناگفته مشخص است که در این نوع از بامیه هم باید قبل از هر چیز شربت بار بامیه را تهیه کنید اما این بار علاوه بر این مواد یخچالی یعنی تخم مرغ، شیر و ماست را از نیم ساعت قبل بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند.
  • تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید و در طرف دیگری مواد آردی یعنی ، بکینگ پودر،‌ آرد و آرد سمولینا و وانیل را با هم مخلوط کنید و به تهم مرغ اضافه کنید.
  •  ادامه شیر را به همراه ماست، روغن مایع و آبلیمو اضافه کرده و با همزن دستی همگی مواد را کاملا مخلوط می کنیم تا خمیر یکدستی به وجود بیاید.
  • خمیر را درون کاسه ای که چرب کرده اید قرار دهید و روی آن را سلفون بکشید تا در دمای محیط باقی بماند و استراحت کند.
  • پس از حدود نیم ساعت خمیر را داخل قیف بریزید و در روغنی که داغ کرده اید و به صورت شناور است خمیر بامیه را به صورت حلقه ای در می آورید.
  • بامیه را داخل روغن برگردانید و اجازه دهید کاملا سرخ شود و بعد از آن بامیه ها را روی توری فلزی قرار دهید تا روغن آن گرفته شود و در نهایت مثل همه بامیه ها داخل شربت قرار دهید.

ارزش غذایی و کالری بامیه

در هر ۱۰۰ گرم از بامیه ارزش غذایی زیر وجود دارد:

کربوهیدرات۲۶٫۷۹گرم

پروتئین۱٫۱۸ گرم

چربی۱۹٫۵۵ گرم

آب۵٫۴۹ گرم

فیبر۰٫۴۲ گرم

قند۱۷٫۹۳ گرم

کلسترول۰٫۰۰ میلی گرم

انرژی (کالری)۲۸۲ کیلوکالری.

به صورت میانگین در هر یک بامیه متوسط ۸۰ کالری وجود دارد که این میزان کالری با با ۲۶ دقیقه پیاده روی یا ده دقیقه دویدن آهسته سوزانده می شود.

نکات و فوت و فن های تهیه بامیه

  • پودر خمیر مایه یا بکینگ پودر کمک می کنند که خمیر بامیه شما سفت نشود.
  • اگر خمیر زیاد سفت شد، حتما به آن آب اضافه کنید.
  • بامیه ای که در آن از آرد قوی استفاده شده باشد به سختی شربت بار در آن نفوذ می کند و کم بار می کشد پس بهتر است از آرد ضعیف استفاده کنید.
  • هنگام سرخ کردن بامیه ها دقت کنید که حرارت اجاق از اول زیاد نباشد زیرا خمیر سریع رنگ گرفته، روی آن می پزد و وسط آن خام می ماند.
  • سعی کنید آج ماسوره ای که با آن قیف می زنید، ریز باشد.
  • حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.
  • هنگام داغ زدن آرد بهتر است از ظرف مسی استفاده کنید .

خرید قیف زولبیا از غرفه های باسلام

اگر قصد تهیه زولبیا و بامیه در منزل را دارید و دنبال ابرار قنادی آن هستید اصلا لازم نیست شال و کلاه کنید کافی است گوشی را دست بگیرید و باسلام را جستجو کنید و قیف زولبیا و بامیه را در غرفه داران باسلام تهیه کنید.

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه بامیه خانگی آسان

از کجا بفهمیم شربت بامیه به قوام رسیده؟

اگرشربت بامیه ای که تهیه کردید چسبنده و کشدار بود و حالت آبکی نداشت، یعنی شربت قوام آمده و میتوانید حرارت را خاموش کنید. راه دیگر این است که اگر یک قاشق از شربت را در یخچال قرار دهید پس از چند دقیقه وقتی ظرف را برمی گردانید کند حرکت کند.

برای اینکه بامیه شکرک نزنه چیکار کنم؟

استفاده از جوهر لیمو در شربت بار به جای آبلیمو راه حل تضمینی جلوگیری از شکرک بامیه است.

چرا بامیه ها نرم شدن؟

نرم شدن بامیه می‌توان در نتیجه دلایل مختلفی به وجود بیاید از جمله ابنکه شربت بیش از اندازه داغ یا رقیق باشد ، تخم مرغ خمیر زیاد باشد ، شعله ی گاز برای پخت زیاد باشد و یا رطوبت محیط زیاد باشد. استفاده از گلوکز یا بادکا در شربت بامیه هم از شیرینی شهد کم می‌کند هم بامیه را براق می‌ کند و هم از نرم شدن بیش از حد در هوای مرطوب جلوگیری می‌کند



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا بیکدلو
سارا بیکدلو
23 روز قبل

👌👌👌👌👌👌👌

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x